Hotwife Skrevet 17. desember 2024 #101 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kid blir aldri utsolgt for det pleddet. Men blir de det, så må det jo gå an å finne et tilsvarende pledd i samme stoff og farge som originalønsket, og ikke i et helt annet stoff og en helt annen farge enn det jeg ønsket meg.... Anonymkode: 6a670...760 Men igjen, de voksne menneskene som kjøper gave kan ikke ta utgangspunkt i det scenario at den voksne gavemottakeren skal gå i småbarnstrass pga feil stoff og farge. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #102 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er slik som svigermor og svigersøster det. De maser på hva de skal kjøpe til oss, jeg sier at vi trenger ikke noe. Joda noe skal de jo kjøpe, for de er jo så snille de. Jeg svarer at jeg vet ikke, eneste jeg vet er at sengetøy har vi for mye av og kjøkkenskapene er fyldt til randen, der trengs det iallefall ingenting. Såh.. hva får vi. Sengetøy og kjøkkenutstyr!! De er jo så hyggelige mennesker, ja og gavmilde!! Anonymkode: 401bd...47b Folk hører ikke ordet "ikke". Det er gjort mange forsøk på det. Du må heller si hva dere faktisk mangler eller kan tenke dere. Om så det er at dere ville elsket mer singel til oppkjørselen eller flere busker til hagen. Anonymkode: 902d1...ca2 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 17. desember 2024 #103 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Slutt å overtolke det som skrives her. Ønskeliste er ikke bestilling! Ønskeliste er til hjelp for den som ikke vet hva man skal kjøpe. Men når man først tyr til ønskelisten for inspirasjon, så er det jo rart at ikke giveren anstrenger seg med å kjøpe det som står på listen da. Hvis det står "blått ullpledd fra Kid Interiør, 299,-, (link til nettside)" så bør man jo kjøpe DET PLEDDET, og ikke gå på Europris å kjøpe et grønt pledd i lin. Vedkommende ønsket seg ikke ett pledd, men det pleddet. Hvor vanskelig er dette egentlig... Anonymkode: 6a670...760 Stikkordet her er jo inspirasjon - at man ser listen som et utgangspunkt for hva mottaker liker, trenger og ønsker seg og tenker rundt det. For meg og sikkert mange andre som ikke er så detaljopptatt av ting som farger og merker, er det helt logisk å gå for noe liknende om det konkrete ønsket ikke er tilgjengelig eller vi kommer over en tilsvarende vare et annet sted. Jeg kan til og med tolke en link til et produkt som at "jeg ønsker meg noe sånt" heller enn "jeg ønsker meg bare akkurat denne", fordi det er det jeg ville tenkt som avsender. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #104 Del Skrevet 17. desember 2024 Hotwife skrev (Akkurat nå): Men igjen, de voksne menneskene som kjøper gave kan ikke ta utgangspunkt i det scenario at den voksne gavemottakeren skal gå i småbarnstrass pga feil stoff og farge. Hvem er egentlig mest trassig her, når giveren ikke kjøper det mottakeren ønsker seg, der giveren ønsker å gi noe sært/spesielt utover det ønsket? Så klart har stoff og farge på interiør noe å si for folk! Man er alle forskjellige, man har forskjellige smaker og stiler. En god idè er jo å respektere ønsket som mottakeren har når man gir, og ikke tyr til det stikk motsatte basert på ønsket... Anonymkode: 6a670...760 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #105 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kid blir aldri utsolgt for det pleddet. Men blir de det, så må det jo gå an å finne et tilsvarende pledd i samme stoff og farge som originalønsket... Anonymkode: 6a670...760 Det går selvsagt an om man vil gå i ørti butikker for å finne en bestemt farge og ikke minst nyanse. Og stoff... Anonymkode: 902d1...ca2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #106 Del Skrevet 17. desember 2024 Daria skrev (2 minutter siden): Stikkordet her er jo inspirasjon - at man ser listen som et utgangspunkt for hva mottaker liker, trenger og ønsker seg og tenker rundt det. For meg og sikkert mange andre som ikke er så detaljopptatt av ting som farger og merker, er det helt logisk å gå for noe liknende om det konkrete ønsket ikke er tilgjengelig eller vi kommer over en tilsvarende vare et annet sted. Jeg kan til og med tolke en link til et produkt som at "jeg ønsker meg noe sånt" heller enn "jeg ønsker meg bare akkurat denne", fordi det er det jeg ville tenkt som avsender. Inspirasjon... Men hvorfor stopper inspirasjonen i gavelisten deg midt i ønsket? Hvorfor hoppes det bukk over merket og farge? Er ikke målet til giveren å glede mottakeren? Da ser jeg ingen logikk i å overse det som er elementært i ønskene, nemlig merket og farge - som er oppført av en grunn. Enten respekterer man ønskelisten eller så ser man helt bort ifra den, tenker jeg. Er du ikke villig til å innfri akkurat DET ønsket slik det står, så holder man seg unna ønskelisten. Og ikke kommer opp med alternativer til ønskelisten.... Anonymkode: 6a670...760 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #107 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det går selvsagt an om man vil gå i ørti butikker for å finne en bestemt farge og ikke minst nyanse. Og stoff... Anonymkode: 902d1...ca2 Internett er din venn hvis du må lete etter alternativer til ønsket pga at ønsket var utsolgt. Eventuelt så bør du styre unna det ønsket fordi det var utsolgt, og ikke kjøpe det stikk motsatte av ønsket bare for å være hyggelig. Anonymkode: 6a670...760 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #108 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvem er egentlig mest trassig her, når giveren ikke kjøper det mottakeren ønsker seg, der giveren ønsker å gi noe sært/spesielt utover det ønsket? Så klart har stoff og farge på interiør noe å si for folk! Man er alle forskjellige, man har forskjellige smaker og stiler. En god idè er jo å respektere ønsket som mottakeren har når man gir, og ikke tyr til det stikk motsatte basert på ønsket... Anonymkode: 6a670...760 Jeg kjøper aldri slike gaver til folk som har såå spesifikk smak og veldig bestemte ønsker på klær, smykker eller interiør. Er 99 % sjanse for at det blir litt eller helt feil og så føler de seg ikke sett osv... Da er det mye bedre å finne noe helt annet. Mange eksempler på folk som er blitt nærmest uvenner på livstid over "feil" litt klossete gave. Anonymkode: 902d1...ca2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #109 Del Skrevet 17. desember 2024 Har ikke lest alt. Men dette er hele grunnen til at jeg er imot gaver til voksne. Men skal liksom bli glad for det man får selv om det var feil. Bedre at alle kjøper selv det de vil ha så blir alle fornøyde. Anonymkode: cdc06...10b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #110 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Internett er din venn hvis du må lete etter alternativer til ønsket pga at ønsket var utsolgt. Eventuelt så bør du styre unna det ønsket fordi det var utsolgt, og ikke kjøpe det stikk motsatte av ønsket bare for å være hyggelig. Anonymkode: 6a670...760 Internettet er min venn og der finner jeg lett veldig spesifikke ting til meg selv, på områder der jeg har interesse og spisskompetanse. Men jeg visste feks ikke før i dag at det i det hele tatt finnes sofaputer i lin.... Jeg aner ikke pr nå på jobb hvilket stoff mine egne hjemmesofaputer er lagd av en gang. Og jeg har kjøpt alle selv. Jeg er bare ikke interessert eller har kunnskap utover "puter bør være myke og fargene ikke være totalt krasj". Jeg styrer som regel unna gaver til folk i en kategori der de er enten "eksperter" eller bare kresne. Enten blir det feil gave eller det kjennes som om jeg handler på noens detalj-bestilling. Da blir det dårlig stemning... 😉 Anonymkode: 902d1...ca2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #111 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg kjøper aldri slike gaver til folk som har såå spesifikk smak og veldig bestemte ønsker på klær, smykker eller interiør. Er 99 % sjanse for at det blir litt eller helt feil og så føler de seg ikke sett osv... Da er det mye bedre å finne noe helt annet. Mange eksempler på folk som er blitt nærmest uvenner på livstid over "feil" litt klossete gave. Anonymkode: 902d1...ca2 Det blir jo ikke feil om du kjøper riktig vare, når ønsket er så spesifisert. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Internettet er min venn og der finner jeg lett veldig spesifikke ting til meg selv, på områder der jeg har interesse og spisskompetanse. Men jeg visste feks ikke før i dag at det i det hele tatt finnes sofaputer i lin.... Jeg aner ikke pr nå på jobb hvilket stoff mine egne hjemmesofaputer er lagd av en gang. Og jeg har kjøpt alle selv. Jeg er bare ikke interessert eller har kunnskap utover "puter bør være myke og fargene ikke være totalt krasj". Jeg styrer som regel unna gaver til folk i en kategori der de er enten "eksperter" eller bare kresne. Enten blir det feil gave eller det kjennes som om jeg handler på noens detalj-bestilling. Da blir det dårlig stemning... 😉 Anonymkode: 902d1...ca2 Er du ikke komfortabel med å kjøpe fra ønskelisten så er det helt i orden det. Bare ikke begynn å handle alternativt fra en ønskeliste. Der du som giver kjører din egen stil på tross for at ønskelisten er ganske informativ... Anonymkode: 6a670...760 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #112 Del Skrevet 17. desember 2024 Mona123 skrev (På 15.12.2024 den 21.19): Hvorfor driver voksne folk med ønskeliste? Kutt ut hele greia. Ønsk deg penger hvis du blir så skuffa. Eller tenk på at folk faktisk gadd å inkludere deg i deres tanker! Fordi noen voksne mennesker synes julegaver er koselig å gi og få, og så synes de ønskelister er kjekt fordi de da kan få tips til hva vennene ønsker og trenger. AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 3.37): Voksne folk som blir skuffet over «feil gaver» på julaften. Synes det er noe kvalmt over det. Synes det er like spesielt med voksne folk som sender andre «ønskelister». Som voksen hadde det aldri falt meg inn å sende folk i familien ønskeliste. Og hadde synes det var ganske rart om min voksne bror med 3 barn hadde sendt meg sin egen ønskeliste til jul. Om noen voksne spør meg om jeg ønsker noe til jul, så svarer jeg at vi voksne ikke trenger å kjøpe til hverandre. Trodde det var ganske vanlig etter hvert at voksne ikke kjøper julegaver til hverandre, da folk selv kjøper det de trenger når de trenger det, og i nøyaktig den fargen/merke de vil ha. Men at folk sitter og kjenner seg skuffet over julegaver de får er litt kvalmt. Bedre å ikke kjøpe, da sparer man både pengene og slipper å skuffe mottakeren Anonymkode: 7a20c...e77 Du høres jo mye mer sur og negativ ut enn alle de som klager på julegavene sine her. I min vennekrets har vi blitt enige om å holde kostnadene nede da julegaver skal være en hyggelig hilsen. Men når vi likevel spør hverandre hvert år om hva vi ønsker oss, så er jo ønskeliste en kjekk ting så man husker både egne og andres ønsker. Kanskje bommer man av og til, og kanskje blir man litt skuffet, men alt i alt så er man takknemlig og takker pent for gaven. Jeg tror mange her leser veldig mye dramatikk inn i folks innlegg. Det er jo ikke sånn at folk sitter og surmuler på julaften og klager sin nød bare fordi en julegave ikke faller helt i smak. De fleste svelger skuffelsen og gjør det beste ut av det, og takker giveren for gaven. AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 9.16): Da gir du beskjed at du ønsker penger og kan kjøpe gaver selv. Men du virker veldig utakknemlig må jeg si. Her i gården får ikke vi voksne så mye gaver. Vi prioriterer barna. Så besteforeldrene gir ikke til oss men til ungene. Anonymkode: 00344...950 De færreste liker å gi penger eller gavekort, så det er et ønske jeg opplever faller i dårlig hos vennene mine. Hver gang jeg har sagt gavekort (eller penger) når de spør om ønsker, så får jeg beskjed om at DET får jeg altså ikke, for det er så kjedelig å gi. Nå er det også sånn at slett ikke alle voksne har barn. I min vennegjeng er det flere uten barn enn med barn, så vi har ikke barn å prioritere. Ikke alle har så stor familie heller. Så da koser vi oss med å gi hverandre julegaver. AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 9.30): Jeg har ikke sendt rundt lister av meg selv før jul. De har SPURT om jeg kan sende noen ønsker. Ser at mange her ikke har tatt seg tid til å lese HI. Ts Anonymkode: 7db3b...a3e De er for opptatt med å sitte på sin høye hest og se ned på oss dødelige som våger å føle skuffelse på julaften. Det er ikke lov, vettu. Man skal alltid føle glede og takknemlighet, uansett om giver omså gir blaffen og kjøper noe helt tilfeldig som de ikke vil ha selv en gang. Anonymkode: 3a74b...79d 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #113 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Slutt å overtolke det som skrives her. Ønskeliste er ikke bestilling! Ønskeliste er til hjelp for den som ikke vet hva man skal kjøpe. Men når man først tyr til ønskelisten for inspirasjon, så er det jo rart at ikke giveren anstrenger seg med å kjøpe det som står på listen da. Hvis det står "blått ullpledd fra Kid Interiør, 299,-, (link til nettside)" så bør man jo kjøpe DET PLEDDET, og ikke gå på Europris å kjøpe et grønt pledd i lin. Vedkommende ønsket seg ikke ett pledd, men det pleddet. Hvor vanskelig er dette egentlig... Anonymkode: 6a670...760 Enig. Mine "barn" på 15, 19 og 22 år bruker appen Ønskeskyen, og der legger de inn det de ønsker seg, gjennom hele året. Det er alt fra små ting til 100-lappen og til større ønsker på 2-3000 kr. Hvs min datter på 19 ønsker seg en Norrøna Trollveggen fleece jakke i fargen mørk blå, så kjøper jeg da ikke en grønn fleecejakke fra Twentyfour (fordi det var det de hadde på den butikken). Skulle jeg liksom forventet at hun hadde blitt glad da? Det var jo ikke en sånn jakke hun ønsket seg? Nei, hvis den jakken ikke er å oppdrive i noen butikk (eller på nett) så kjøper jeg noe annet på ønskelisten hennes i stedet - ikke en annen jakke. Anonymkode: 56e8e...3a3 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #114 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 21.00): Jeg gjør jo det hvis jeg ikke får den, men for en som «har alt» og med familie som ber om gaveønsker, så er det kjekt å ikke kjøpe alt selv bare fordi man kan og har lyst. Poenget gikk over hodet på deg. Ofte ønsker jeg meg feks krimbok av en helt spesifikk forfatter. Jeg liker ikke all verdens krimbøker av den grunn. Og antakelig har jeg de andre bøkene av samme forfatter. Anonymkode: b27ce...b2c Det var vel heller poenget mitt som gikk over hodet på deg. Men hvis din "ønskeliste" er en bestillingsliste, og du faktisk blir misfornøyd om folk ikke kjøper gaver etter dine spesifikke krav, så håper jeg du kommuniserer at det er enten må være eksalt fra listen din eller så vil du ikke ha gaver... Anonymkode: efb74...aa1 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #115 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig. Mine "barn" på 15, 19 og 22 år bruker appen Ønskeskyen, og der legger de inn det de ønsker seg, gjennom hele året. Det er alt fra små ting til 100-lappen og til større ønsker på 2-3000 kr. Hvs min datter på 19 ønsker seg en Norrøna Trollveggen fleece jakke i fargen mørk blå, så kjøper jeg da ikke en grønn fleecejakke fra Twentyfour (fordi det var det de hadde på den butikken). Skulle jeg liksom forventet at hun hadde blitt glad da? Det var jo ikke en sånn jakke hun ønsket seg? Nei, hvis den jakken ikke er å oppdrive i noen butikk (eller på nett) så kjøper jeg noe annet på ønskelisten hennes i stedet - ikke en annen jakke. Anonymkode: 56e8e...3a3 Nettopp!! Les og lær folkens. Anonymkode: cdc06...10b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #116 Del Skrevet 17. desember 2024 Det mange ser ut til å glemme her er at bak skuffelsen ligger det ofte andre følelser enn "buhu, jeg fikk ikke det jeg ønsket meg". For min del blir jeg skuffet når jeg får ting som jeg vet ikke kommer til å bli brukt, og som er vanskelig å re-gifte, for da ender det jo i verste fall i søpla. Jeg liker ikke bruk og kast, og ønsker meg ting som jeg enten vil skal vare i mange år eller kunne spises/drikkes/brukes opp. Hvis noe er i helt feil farge, materiale eller inneholder noe jeg ikke tåler så vil det verken vare eller bli brukt opp, og det blir søppel og jeg må kjøpe nytt selv. Ergo: overforbruk. Jeg re-gifter selvsagt om jeg kan. Hvis jeg får vin med alkohol, så blir jeg på en måte litt skuffet fordi jeg ikke kommer til å drikke den selv, men samtidig er jeg jo takknemlig fordi det er en fin gave og kan gis videre til noen andre. Anonymkode: 3a74b...79d 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #117 Del Skrevet 17. desember 2024 Jeg kommer fra en familie som driver med ønskeliste. Alle sammen, de eldre oppi 50 åra, og de små under 6 år. Ønskeliste er absolutt ikke en bestillingsliste, vi alle fyller den opp med alt vi kommer på. Ingen av oss tenker at vi skal få alt vi ønsker oss. Men det kan gjøre gave handlingen mye enklere. Eks: Jeg kan ekstremt lite om sminke, men et søsken av meg er veldig glad i det. Jeg synes det er greit å vite at de ønsker seg mascara fra et merke de liker, isteden for at jeg kjøper feil. Linker til ulike produkter legges ved, og det er igjen veldig enkelt å bestille hjem. Jeg setter pris på enkeltheten med dette. Men det er nå ingen som må følge listene. Man står fritt til å handle hva man ønsker, men som oftest så blir jo ting fra lista valgt, da man ønsker å gi noe som, ja som er ønsket. Anonymkode: fba42...134 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #118 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 19.37): Så hvis jeg ønsker meg en spesifikk bok så må jeg bli glad for å få hvilken som helst bok? Glad mine faktisk gidder å gi meg det jeg ønsker meg, ikke alt annet som er «i nærheten» Anonymkode: b27ce...b2c Tenker at de da gjerne har prøvd å få tak i den boken du liker, men ikke klart det. Så da håper de kanskje at du liker denne boken også, men at du kan bytte den om du ikke gjør det. Regner ikke med at de gjør det på pur f Anonymkode: 342e6...22a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #119 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 21.22): TS her Vil bare oppklare at jeg ikke ønsker dyre gaver. Jeg har en liste på notater på mobilen med ting jeg feks trenger eller ønsker meg. Anonymkode: 7db3b...a3e Det er rett og slett cringe med folk som har notatliste på mobilen med spesifikke ting de trenger, og sender dette som "ønskeliste", for så å bli skuffet over å få andre ting. Ønsk deg gavekort, eller varer du ikke er så nøye på stoff, merke, eller farge. Verden kretser hverken ikke rundt deg eller materielle ting, de fleste vil bare vise at de setter pris på deg i jula. Kjøp nøyaktig det du trenger selv - så unngår du irritasjonen i jula - som i bunn og grunn handler om å kose seg sammen med de man er glade i 🎅 Anonymkode: 90720...857 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #120 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette problemet får jeg hvert år. Vi sender ønskelister, og jeg spesifiserer alltid ønskene mine til merke eller farger. Når jeg skriver jeg ønsker meg et verktøy i fra Ryobi (med link til butikk), en mørkegrå navngitt løper til kjøkkenet (med link til butikk) og et spesifikk blått sengtøysett i bomull fra Kid (med link til butikk), så er det rart å få verktøyet fra Bosch, en annen løper i sort og et grønt sengtøysett i flanell fra Princess.... Der ironisk nok alternativene ofte er dyrere enn originalønsket mitt. Jeg bare, hvor vanskelig er det å få dette riktig?? Anonymkode: 6a670...760 Jeg forstår frustrasjonen, men hadde sluttet å utveksle julegaver med de pågjeldende. Anonymkode: edf0e...e09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå