Gå til innhold

Eks-mobbeofre

Fremhevede innlegg

Gjest ikke en mobber
Skrevet
Jo. Startinnlegget påstår at folk som har blitt mobbet blir mobbere. Generelt. Det står ingenting om hvor mange trådstarter mener det gjelder.

men herregud da. ikke ta alt bokstavelig.

man setter ting på spissen i en debatt. sånn ER en debatt.

slutt og ødelegg tråden min med slike bagateller!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tråden heter jo "Eks-mobbeofre blir mobbere i voksen alder!"?

Det står ikke alle, og leser man trådstarterens innlegg så ser man at hun/han tar utganspunkt i noen få. Ellers skriver hun/han mange blir. Men ikke alle.

Den overskriften er fullstendig legitim den, så sant ingen eks-mobbeofre blir mobbere, da.

"muslimer blir terrorister" får nok ikke folk til å tro at alle muslimer blir det.

Gjest ikke en mobber
Skrevet
Jeg ble mobbet hver dag på barne/ungdomsskolen og blir jævlig provosert når jeg er med venner som sier om forbipasserende folk "Saaatan så feit hun der var, jeg er så fornøyd med meg selv! jeg er så pen!" Som du sier, så vet mobbeofferet hvor kjipt det er, og da er det ikke det første jeg vil få andre til å føle det sånn. Kanskje før, men ikke nå mer (er ikke bitter lengre, ser aldri de som mobbet meg lengre, og da er den delen av livet mitt over).

kjempe bra. unner ingen å bli mobbet. godt du ikke er en av de bitre. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ble mobbet på skolen fordi jeg var ekstra intelligent. Jeg har aldri mobbet noen. Derimot har flere av de som mobbet meg, fortsatt å være ekle mot andre selv når de ble eldre og voksne.

Mine erfaringer er at de som er blitt mobbet - IKKE mobber andre. Det har kanskje sammenheng med bakgrunn og intelligens (og ihvertfall sosial intelligens).

Jeg vil påstå at MOBBERE er mindre intelligente, og at de derfor angriper andre for å dekke over egen utilstrekkelighet eller usikkerhet. Mobbing er en feig måte å heve seg selv når man selv kommer til kort mentalt (eller fysisk?).

Gjest Gjesta
Skrevet
men herregud da. ikke ta alt bokstavelig.

man setter ting på spissen i en debatt. sånn ER en debatt.

slutt og ødelegg tråden min med slike bagateller!

Jeg er uenig med deg. Det må jeg ha lov til å skrive. Jeg tror ikke det er mange mobbeofre som blir mobbere. Jeg påstår at det ikke er flere enn gjennomsnittet av alle.

Skrevet (endret)
Jeg vil påstå at MOBBERE er mindre intelligente, og at de derfor angriper andre for å dekke over egen utilstrekkelighet eller usikkerhet. Mobbing er en feig måte å heve seg selv når man selv kommer til kort mentalt (eller fysisk?).

Dette er nok en sannhet med visse modifikasjoner. Voksne mobber gjerne fordi de har dårlig selvbilde, men det er nødvendigvis ikke slik blant barn. Det er jo gjerne de mest populære (enten skoleflinke eller særlig de som er flinke i idrett) som kan være pådrivere i mobbing blant barn.

Jeg tror nok din selvtilitt som barn er en viktigere grunn til at du blir mobbet, enn det faktum at du er intelligent.

En ikke fullt utviklet empatisk evne tror jeg er den største årsaken til mobbing blant barn. Man forstår rett og slett ikke godt nok hvordan det kan oppleves og føles for den andre.

Endret av punktom
Skrevet
Jeg er uenig med deg. Det må jeg ha lov til å skrive. Jeg tror ikke det er mange mobbeofre som blir mobbere. Jeg påstår at det ikke er flere enn gjennomsnittet av alle.

Jeg tror nok muligens heller at mobbeofre er under gjennomsnittet når det kommer til mobbing i voksen alder, men likevel er det interessant å se at den som vet hvor ille det kan være å bli mobbet, mobber selv om den får muligheten.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg tror nok muligens heller at mobbeofre er under gjennomsnittet når det kommer til mobbing i voksen alder, men likevel er det interessant å se at den som vet hvor ille det kan være å bli mobbet, mobber selv om den får muligheten.

I den grad jeg kunne syntes det var interessant, var det fordi det kan vise at mobbere ikke er en ensartet gruppe. Altså at det finnes potensielle mobbere blant mobbeofrene som blant alle andre grupperinger.

Gjest ikke en mobber
Skrevet

Jeg påstår at mange mobbeofere blir mobbere som eldre.

det virker som om mange er bitre og vil ta igjen på "hele verden".

Jeg sier dog ikke at alle er sånn, bare så at det er sagt. ;)

Skrevet (endret)
I den grad jeg kunne syntes det var interessant, var det fordi det kan vise at mobbere ikke er en ensartet gruppe. Altså at det finnes potensielle mobbere blant mobbeofrene som blant alle andre grupperinger.

Så du finner det ikke interessant at folk som vet hvor ille mobbing kan føles på kroppen, velger å utsette andre for den samme smerten?

Ellers er jeg enig i at mobbere og mobbeofre ikke er ensartede grupper, og ved å anta at de er, vil man aldri forstå problemet noe bedre.

Endret av punktom
Gjest Gjesta
Skrevet
Så du finner det ikke interessant at folk som vet hvor ille mobbing kan føles på kroppen, velger å utsette andre for den samme smerten?

Jo det er for så vidt det, men jeg har ingen tro på at mobbere er overrepresentert blant dem som har blitt mobbet.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Jeg påstår at mange mobbeofere blir mobbere som eldre.

det virker som om mange er bitre og vil ta igjen på "hele verden".

Jeg sier dog ikke at alle er sånn, bare så at det er sagt. ;)

jeg vet jeg reagerte på en bekjent som oppførte seg sånn, fikk vite senere at hun var blitt mobbet på skolen. kjenner ikke mange som har blitt mobbet, men de er heller mobbere enn omvendt i voksen alder.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror nok din selvtilitt som barn er en viktigere grunn til at du blir mobbet, enn det faktum at du er intelligent.

Du tar feil. Jeg var oppslukt av kunnskap og var i klassekameraters øyne alt for interessert i fagene (til tross for at jeg kjedet vettet av meg med manglende utfordringer.) Og selvtilliten jeg evt hadde, gikk mer på at jeg ikke skjønte at ikke alle hadde samme tilnærming til livet som meg, så jeg stilte meg lagelig til hugg fordi jeg var meg selv (åpen, direkte og ærlig). Men jeg var enormt lett å såre.

Min erfaring ellers er at at de sportslige flinke utgjorde storparten av mobberne. Skal jeg på noen måte generalisere noe utifra temaet, kan jeg ta utgangspunkt i at forholdsvis skolesvake/middels flinke, sportslig flinke barn mobber mer enn andre typer barn.

Skrevet
Du tar feil. Jeg var oppslukt av kunnskap og var i klassekameraters øyne alt for interessert i fagene (til tross for at jeg kjedet vettet av meg med manglende utfordringer.) Og selvtilliten jeg evt hadde, gikk mer på at jeg ikke skjønte at ikke alle hadde samme tilnærming til livet som meg, så jeg stilte meg lagelig til hugg fordi jeg var meg selv (åpen, direkte og ærlig). Men jeg var enormt lett å såre.

Min erfaring ellers er at at de sportslige flinke utgjorde storparten av mobberne. Skal jeg på noen måte generalisere noe utifra temaet, kan jeg ta utgangspunkt i at forholdsvis skolesvake/middels flinke, sportslig flinke barn mobber mer enn andre typer barn.

:Nikke:

Helt enig. Jeg er født med hofteskade, og var operert 22 ganger fra jeg var 7 til jeg var 16 år. Mye borte fra skolen, ja. Medvirkende årsak ja.

Men når jeg var på skolen, sørget de som var "idretts flinke" for at jeg aldri fikk være med på laget i friminuttene, alltid ble valgt som siste mann når lag skulle velges i gym-timene.

Mobbing , ja .

I tillegg fikk jeg høre det på skolevegen, jeg gikk saktere enn de fleste andre, og ble ett lett mobbeoffer, da jeg alltid ble gående alene.

Jeg mobber ikke som voksen, men er veldig betenkt når jeg er hjemme på den vesle bygda der jeg vokste opp, og ser hvor "store" mobberene mine er blitt i politikken og på andre områder.

Han som nå er kommunelegen var den verste mobberen.....

:tristbla:

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

Jeg er ikke enig med trådstarter. Kan hende at man legger ekstra godt merke til fordømmende holdninger hos mennesker som er blitt mobbet? Min erfaring tilsier at, i skolealder kan det hende at en som blir mobbet selv hakker på andre. Men som oftest ikke når de blir voksne.

Endret av chrizzy
Skrevet

Det jeg tenker da er: "Du har blitt mobbet, hvorfor sier du slikt da? Når du som et eksmobbeoffer VET hvordan sånt føles, hvorfor sierog gjør du sånt?".

Hvorfor tenker du det når du ikke sier det til henne? Eller - hvorfor sier du ikke noe i steden for å tenke det?

Det er ikke sikkert hun er helt klar over det hun gjør siden hun har blitt snakket slik til i hele sin barndom...

Forøvrig ble jeg ille mobbet som barn - ikke på grunn av meg selv men på grunn av at mine foreldre begge var født utenfor ekteskap - jeg var bastarden til lausungene eller vice verca.. De kunne aldri gjort noe godt nok der vi bodde - der mnin far var vokst opp.. Jeg ble alikevel ingen mobber.. Men jeg kjenner skepsisen overfor fremmede - jeg har min "zone" hvor ingen nykommere slipper innom.. Jeg kan være ganske kald og avvisende dersom jeg føler meg uvel eller "truet" - men jeg mobber ikke...

Så at mobbet => du blir en mobber - den blir for drøy..

En epistel på slutten - en venn er en som sier det han tenker til deg, uten å såre deg, men for å hjelpe deg se ting fra en annen vinkel... Ikke en som går utenfor vennskapet med ting..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ble også mobbet som liten, i ganske mange år.

Jeg har aldri mobbet andre.

Jeg forstår at du stiller spørsmålet med tanke på erfaringer med din vennine.

Likevel, så forstår jeg også de mobbeofrene her som føler seg stigmatisert.

Det som er litt av greia her, eller som jeg reagerte på, er at slike tråder som er formulert så uforsiktig som det var- ikke vil forminske mengden av fordommer. Det finnes ingen generell sammenheng mellom mobbeofre som blir mobbere i voksen alder.

Faktisk, så tror jeg at mine erfaringer med mobbing har ført til det motsatte av å bli mobbeoffer- jeg føler meg ofte veldig ydmyk sammen med andre mennesker, ofte veldig redd for å si noe galt eller noe fornærmende og vokter ofte mine egne ord slik at jeg kan være mest mulig oppmuntrende.

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet
Jo det er for så vidt det, men jeg har ingen tro på at mobbere er overrepresentert blant dem som har blitt mobbet.

Nå er det blitt poengtert gjentatte ganger at denne tråden ikke dreier seg om noen generalisering verken i den ene eller andre retningen. Synes det er unødvendig av deg å basere hovedvekten av innleggene dine rundt hva du tror om noe som faktisk ikke har blitt påstått. Og om trådstarter ikke var tydelig i første innlegg om at dette ikke gjelder generaliseringer, så er vel h*n blitt det nå.

Jeg synes problemstillingen er svært interessant. Hva slags mekanismer som forårsaker at (ENKELTE!) tidligere mobbeofre selv kan utvikle seg til å bli, om ikke nødvendigvis mobbere, så iallefall sterkt kritiserende ovenfor sine medmennesker. Diskutèr!

Gjest mobbeoffer med empati
Skrevet

Jeg var selv et mobbeoffer og jeg har aldri mobbet noen som voksen. Denne generaliseringen din synes jeg er svært sårende. Har du noen flere å vise til en den ene venninna di som kommer med sårende kommentarer?

Jeg er vel i overkant snill og forsøker alltid å inkludere alle og ta hensyn til alle, spesielt de som er "svake". De som er sterke og overkjørende tar jeg ikke hensyn til, de klarer seg selv og trenger heller å bli satt litt på plass. (Med dette mener jeg ikke å gi dem sårende kommentarer, men å kontre på en saklig måte. Det setter dem ut nok, siden de ofte ikkeer vant til motstand). Dette er ofte personer som var mobbere som barn og som ikke har lært å ha empati med andre.

Snakk med veninna di. Fortell henne at kommentare sårer og at du trodde hun visste bedre som selv har fått så mange kommentarer. Noen mennesker mangler følere og merker ikke at de sårer.

Jeg vil også stille spørsmål ved om det venninnen din gjør er mobbing. Mobbing betyr systematisk og vedvarende plaging, og er ikke "bare" en sårende kommentar i blant og vennlig opptreden ellers. (Selv om de sårende kommentarene selvfølgelig også er ille)

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Jeg er ikke trådstarter men jeg vet om ikke rent få tidligere ofre for mobbing som selv nærmest er å betrakte som mobbere idag. Så det er ikke til å stikke under en stol at dette forekommer, og neppe er limitert til å bare gjelde den ene venninna til trådstarter. Uten at det dermed er snakk om noen generealisering av den grunn! At ikke folk kan lese innleggene de svarer på. Snakk om å skyte spurv med kanoner.

Det er kjempefint at dere tidligere mobbeofre er empatiske og snille mennesker, men kan vi ikke heller diskutere det tråden sikkert var ment å omhandle uten at dere tar dette som generaliseringer og blir personlig forulempet! :frustrert:

Det finnes mobbere, og det finnes de som har en mobbende atferd. Hva er egentlig forskjellen? Å rakke ned på andre mennesker på en daglig basis vil jeg kalle mobbende atferd. Er ikke det det samme som å være en mobber da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...