Gå til innhold

Eks-mobbeofre

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei gjesteMia. Jeg har sitert deler av trådstarters innlegg under. Kan du forstå at vi som IKKE har blitt mobbere i voksen alder, reagerer på trådstarters ganske bastante påstander? Og jeg reagerer også på trådstarters dårlige hobbypsykologi for å forklare hvorfor "vi" som tidligere ble mobbet nå er de som mobber andre. Les selv.

Jeg har bitt meg merke i en ting.

Eks-mobbeofre er ofte svært kritiske og fordomsfulle i voksen alder.

(...)

Det jeg tenker da er: "Du har blitt mobbet, hvorfor sier du slikt da? Når du som et eksmobbeoffer VET hvordan sånt føles, hvorfor sierog gjør du sånt?".

Mest sannsynlig er det fordi de har mye innesteng aggressjon i seg, men fortsatt så "ser" ikke jeg hvordan de kan tillate seg å være sånn.

Man skulle tro det var omvendt. At mobbeofrene var mer ydmyke som sagt, og ikke så kritiske. Men det er de tydeligvis ikke.

Med andre ord...mobbeofre forvandler seg til selve mobberne i voksen alder.

Dersom denne tråden kun er til for å diskutere den andelen mobbeofre som i voksen alder blir mobbere, så trekker jeg meg herved ut av diskusjonen. Mia og trådstarter kan da fortsette å diskutere sine mobbende venners adferd alene.

Det er også en ting jeg vil spørre trådstarter om. Når venninnen din slenger dritt om andre, hvorfor ser du henne ikke alvorlig inn i øynene og sier "hvorfor mobber du andre når du vet hvor vondt det er å bli mobbet selv?". Jeg synes faktisk trådstarteren har en feig måte å være venninne på. Er man venninne sier man også fra om dårlige ting en venninne gjør, slik at hun får sjans til å rette det opp og ikke dumme seg ut for hele verden. Den som ikke sier ifra eller setter grenser for mobbing, er selv medskyldig i mobbing. Jeg vil gjerne ha svar fra trådstarter på dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Harde påstander? herregud!!!! :klem::klem::klem::klem: til alle dere som IKKE har klart å lese innlegget til trådstarter.

H*n fremstår for meg som ydmyk, undrende og absolutt IKKE påståelig!

ÅHH, som folk lar seg hisse opp :tristbla: , også bare for å hisse seg opp da,

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Og du gjest over, hva i all verden! Du mobber jo nå!

Gjest ikke en mobber
Skrevet
Jeg er ikke enig med trådstarter. Kan hende at man legger ekstra godt merke til fordømmende holdninger hos mennesker som er blitt mobbet? Min erfaring tilsier at, i skolealder kan det hende at en som blir mobbet selv hakker på andre. Men som oftest ikke når de blir voksne.

kan du gi noen eksempler?

Gjest Gjest
Skrevet
Hei gjesteMia. Jeg har sitert deler av trådstarters innlegg under. Kan du forstå at vi som IKKE har blitt mobbere i voksen alder, reagerer på trådstarters ganske bastante påstander? Og jeg reagerer også på trådstarters dårlige hobbypsykologi for å forklare hvorfor "vi" som tidligere ble mobbet nå er de som mobber andre. Les selv.

Dersom denne tråden kun er til for å diskutere den andelen mobbeofre som i voksen alder blir mobbere, så trekker jeg meg herved ut av diskusjonen. Mia og trådstarter kan da fortsette å diskutere sine mobbende venners adferd alene.

Det er også en ting jeg vil spørre trådstarter om. Når venninnen din slenger dritt om andre, hvorfor ser du henne ikke alvorlig inn i øynene og sier "hvorfor mobber du andre når du vet hvor vondt det er å bli mobbet selv?". Jeg synes faktisk trådstarteren har en feig måte å være venninne på. Er man venninne sier man også fra om dårlige ting en venninne gjør, slik at hun får sjans til å rette det opp og ikke dumme seg ut for hele verden. Den som ikke sier ifra eller setter grenser for mobbing, er selv medskyldig i mobbing. Jeg vil gjerne ha svar fra trådstarter på dette.

Det har jeg da gjort. Jeg har sagt i fra om dette. Hva tilsier at jeg ikke har gjort det?

du kan da ikke kalle meg feig når du ikke vet om jeg har sagt det eller ikke.

:ler:

Skrevet
Og du gjest over, hva i all verden! Du mobber jo nå!

Nei det er jeg ikke enig i!

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig å erkjenne at andre muligens har andre erfaringer enn det du selv har?

Hvorfor fortsatt henge seg opp i at første innlegg til trådstarter virket litt generaliserende, når h*n i flere senere innlegg har gitt tydelig uttrykk for at det ikke dreier seg om en generell holdning, men derimot egne erfaringer og et ønske om å hvorfor det kan være slik at noen ofre selv blir mobbere?

Og hvorfor skal du avgjøre om denne tråden burde begrenses til at bare jeg og trådstarter skal utveksle våre tanker rundt temaet ’(visse) mobbeofre som ender opp som mobbere’?

Synes noen av reaksjonene her vitner om overdreven personlig sarthet rundt ting som kun delvis berører personlig, siden du bl.a. har vært mobbeoffer selv, men som faktisk ikke har så mye med deg personlig å gjøre, i og med at jeg antar du ikke er _mobber_ idag og ut ifra innlegget ditt vil jeg også tippe at du ikke kjenner noen mobbeofre som har endt opp som mobbere senere.

Og istedetfor å kommentere trådstarters vurderinger som ”hobbypsykologi” oppfordrer jeg deg til å helle dele dine tanker om hva du tror årsaken(e) kan bunne i. Du har ikke noe med å kritisere når du selv ikke viser til at du har noe som helst forståelse for temaet. Det der kjøper iallefall ikke jeg.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg kjenner til flere personer som har blitt mobba på barne og ungdomskolen.

En fordi han var "stygg" (som han ble mobbet for) og ei fordi hun var "feit" blandt annet.

Jeg har bitt meg merke i en ting.

Eks-mobbeofre er ofte svært kritiske og fordomsfulle i voksen alder.

Og jeg forstår dem utrolig godt. De har jo gått igjennom et helvette på skolen og sånt, men samtidig så forstår jeg ikke!!

For av de jeg kjenner som har blitt mobbet har nå forvandlet seg til "monstere" nå i den senere tid.

Og skulle man ikke da tro at de som faktisk VET hvordan det er å bli mobbet ville være litt mer ydmyke i samfunnet?

Ta min venninne som eksempel.

Hun ble mobbet. Hun kan innimellom få slengbemerkninger nå fra barn ute på gata og sånt, men mobbingen har det blitt relativt slutt på.

Men, ovenfor meg og mange andre er hun innimellom så utrolig slem noen ganger (nei vi har ikke mobbet henne).

Hun kan si ting til meg (og andre) som: "Du har lagt på deg", "fy så jævlig sminket du var i dag", "hun der var stygg og feit", "han er så stygg at jeg spyr av å se på han" også videre.

Det jeg tenker da er: "Du har blitt mobbet, hvorfor sier du slikt da? Når du som et eksmobbeoffer VET hvordan sånt føles, hvorfor sierog gjør du sånt?".

Mest sannsynlig er det fordi de har mye innesteng aggressjon i seg, men fortsatt så "ser" ikke jeg hvordan de kan tillate seg å være sånn.

Man skulle tro det var omvendt. At mobbeofrene var mer ydmyke som sagt, og ikke så kritiske. Men det er de tydeligvis ikke.

Med andre ord...mobbeofre forvandler seg til selve mobberne i voksen alder.

Det du sier her er nokså feil... I hvert fall hvis man ser på longitudinelle studier gjort av psykologer. Mange av mobbeofferene får senvirkninger (mer angst, depresjoner etc), men de viser ikke mer antisosial atferd som voksne, dvs det er ikke vanlig at de mobber i voksen alder. Hva sosiale ferdigheter angår, så er det litt delte funn. Noen studier har vist at mobbeoffere har dårligere sosiale ferdigheter som voksne, mens andre ikke har klart å finne signifikante resultater.

Barn som mobber derimot, de viser mer antisosial atferd som voksne..

Gjest Gjest
Skrevet

Har du noen liker til nettsteder med disse funnene du henviser til??

Skulle gjerne ha lest om studien.

Gjest Stell@
Skrevet

slenger meg på trådstarters ytring.

Jeg har merket sånne tendenser hos eksmobbeofre selv. noen klarer tydeligvis ikke å legge av seg all bitterheten. og det er synd. synd for dem og for de som er rundt dem.

Gjest Stell@
Skrevet (endret)

har trådstarter skrevet at hun/han har studert det? :grine2:

Endret av Stell@
Gjest Gjesta
Skrevet
har trådstarter skrevet at hun/han har studert det?  :grine2:

Kjære deg, les litt mer enn startinnlegget, så skjønner du hvilken studie det er snakk om.

Gjest Sukkerert
Skrevet (endret)

Slettet av meg selv.

Endret av Sukkerert
Skrevet

De eks-mobbeofrene som faktisk blir litt harsh i måten de snakker på om andre i voksen alder har muligens utviklet en psyke der de føler kanskje at de må snakke litt nedlatende for å føle seg litt bedre... Det går kanskje på den tankegangen at "h*n er verre enn meg, så jeg er ikke så gale likevel". Kan dette være en mulig forklaring?

Jeg tror også at mye bitterhet er en underliggende årsak. Jeg føler at det å ikke kunne bearbeide de forferdelige opplevelser ved å bli mobbet, kan få folk til å reagere og utvikle seg forskjellig.

Gjest Gjest
Skrevet
Det gjelder langt fra alle, da...

Som sagt, gjentatt til det kjedsommelige: Ingen av meningsytringene folk kommer med her gjelder alle. :roll: Det er lov å generalisere tendenser litt, basert på egen erfaringsbakgrunn.

Jeg kjenner meg igjen i det trådstarter beskriver: jeg synes også å legge merke til at det finnes en del aggressive mobbere blant voksne, der det kan tenkes at de ble mobbet selv som små. Mye spekslasjoner her, men synes det høres rimelig fornuftig ut.

Gjest gjest1
Skrevet

Disse studiene burde være lette å finne. Søk på "bullying + victimization", eller på vår norske Olweus på google og du får opp hundrevis av treff. Ellers så har Crick & Dodge skrevet dusinvis av artikler om emnet. Og Craig..

Trenger ikke å lese så mye for å se at majoriteten av funnene rapporterer det motsatte som mange mener i denne tråden.

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Trenger ikke å lese så mye for å se at majoriteten av funnene rapporterer det motsatte som mange mener i denne tråden.

Men det var jo heller ikke poenget med denne tråden tror jeg, å avdekke hva som er majoriteten (mobbeofre som selv blir mobbere kontra mobbeofre som ikke utvikler antisosial atferd). For vi har jo allerede poengtert at det ikke er snakk om noen generealiseringer iform av at det er typisk at ofre for mobbing tenderer til å mobbe selv, i voksen alder.

Utgangspunktet til trådstarter var derimot hvilke mekanismer som kan ligge til grunn for at enkelte mobbeofre blir mobbere selv.

Det er jo gjerne det litt utenom det vanlige som er interessant å finne ut av, ikke det som er mainstream og opplest og vedtatt ut ifra x antall studier man kan finne på Google ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...