Gå til innhold

Eks-mobbeofre

Fremhevede innlegg

Gjest ikke en mobber!
Skrevet

Jeg kjenner til flere personer som har blitt mobba på barne og ungdomskolen.

En fordi han var "stygg" (som han ble mobbet for) og ei fordi hun var "feit" blandt annet.

Jeg har bitt meg merke i en ting.

Eks-mobbeofre er ofte svært kritiske og fordomsfulle i voksen alder.

Og jeg forstår dem utrolig godt. De har jo gått igjennom et helvette på skolen og sånt, men samtidig så forstår jeg ikke!!

For av de jeg kjenner som har blitt mobbet har nå forvandlet seg til "monstere" nå i den senere tid.

Og skulle man ikke da tro at de som faktisk VET hvordan det er å bli mobbet ville være litt mer ydmyke i samfunnet?

Ta min venninne som eksempel.

Hun ble mobbet. Hun kan innimellom få slengbemerkninger nå fra barn ute på gata og sånt, men mobbingen har det blitt relativt slutt på.

Men, ovenfor meg og mange andre er hun innimellom så utrolig slem noen ganger (nei vi har ikke mobbet henne).

Hun kan si ting til meg (og andre) som: "Du har lagt på deg", "fy så jævlig sminket du var i dag", "hun der var stygg og feit", "han er så stygg at jeg spyr av å se på han" også videre.

Det jeg tenker da er: "Du har blitt mobbet, hvorfor sier du slikt da? Når du som et eksmobbeoffer VET hvordan sånt føles, hvorfor sierog gjør du sånt?".

Mest sannsynlig er det fordi de har mye innesteng aggressjon i seg, men fortsatt så "ser" ikke jeg hvordan de kan tillate seg å være sånn.

Man skulle tro det var omvendt. At mobbeofrene var mer ydmyke som sagt, og ikke så kritiske. Men det er de tydeligvis ikke.

Med andre ord...mobbeofre forvandler seg til selve mobberne i voksen alder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjelder langt fra alle, da...

Men at noen blir det, er vel fordi de er lært opp til å hele tida måtte være i forsvarsposisjon. Og at man er redd for å bli tråkket på hvis man ikke tråkker på andre.

Det har vel sammenheng med det at de som er mobbere til å begynne med, som oftest heller ikke har det så bra...

Gjest ikke en mobber
Skrevet
Det gjelder langt fra alle, da...

Men at noen blir det, er vel fordi de er lært opp til å hele tida måtte være i forsvarsposisjon. Og at man er redd for å bli tråkket på hvis man ikke tråkker på andre.

Det har vel sammenheng med det at de som er mobbere til å begynne med, som oftest heller ikke har det så bra...

Nei, enig med deg.

Kan godt hende at de går i forsvar så de ikke blir angrepet, men mobbing er mer en trend blitt og ikke at man nødvendigvis har det vanskelig fordi man mobber (joda, noen har).

Men fortsatt så lurer jeg på hvorfor de ikke går i seg selv når de er så kritiske som de kan være?

Ka de ikke tenke at: "uff jeg ble så såret den gang dette skjedde meg, så dette vil jeg ikke unne noen". Jeg tror jeg hadde tenkt sånn.

En gang i livet må man jo la ting slippe taket å legge det bak seg.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er vel omtrent det mest genraliserende jeg har hørt. Klart det skjer enkelte ganger, men har du virkelig noen bevis på at det du sier stemmer?

Jeg ble selv mobbet, men har aldri mobbet noen selv. Kunne ikke falt meg inn.

Skrevet

Jeg tror man ofte trenger profesjonell hjelp til å tenke så rasjonelt i forhold til det... Men jeg vet ikke.

Skrevet
Det er vel omtrent det mest genraliserende jeg har hørt. Klart det skjer enkelte ganger, men har du virkelig noen bevis på at det du sier stemmer?

Enig i at det er uttrykt veldig generaliserende.

Men allikevel er det jo interessant å tenke på alle de som er sånn som trådstarter beskriver, uten at jeg skal lage påstander om hvor få/mange de er... :sjenert:

Gjest Gjesta
Skrevet
Enig i at det er uttrykt veldig generaliserende.

Men allikevel er det jo interessant å tenke på alle de som er sånn som trådstarter beskriver, uten at jeg skal lage påstander om hvor få/mange de er...  :sjenert:

Jeg føler meg i hvert fall satt i bås og nokså støtt av startinnlegget. Ikke nok med at man skal bli mobbet, man skal bli dømt ut i fra det når mobbingen er over i tillegg. :frustrert:

Gjest x-trønder
Skrevet

Samme her.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg synes faktisk det er mer interessant å tenke på mobberne som fortsetter å være mobbere hele resten av livet uten å lære noe som helst om emptati med andre mennesker.

Og ja, dette er en avsporing, men så er dette en tåpelig tråd i utgangspunktet.

Skrevet
Jeg føler meg i hvert fall satt i bås og nokså støtt av startinnlegget. Ikke nok med at man skal bli mobbet, man skal bli dømt ut i fra det når mobbingen er over i tillegg.  :frustrert:

Jeg personlig tolker ikke trådstarters innlegg som usympatisk. Greit nok at det var generaliserende, men h*n sier seg jo enig med meg lenger nede om bl.a at det gjelder langt fra alle. Tror bare ikke det var godt nok formulert jeg, at trådstarter kanskje tok litt for mye utgangspunkt i kun denne ene venninna.

Gjest Gjesta
Skrevet
Tror bare ikke det var godt nok formulert jeg, at trådstarter kanskje tok litt for mye utgangspunkt i kun denne ene venninna.

Ja det er mulig, men da får vedkommende lære av det.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ble mobbet hver dag på barne/ungdomsskolen og blir jævlig provosert når jeg er med venner som sier om forbipasserende folk "Saaatan så feit hun der var, jeg er så fornøyd med meg selv! jeg er så pen!" Som du sier, så vet mobbeofferet hvor kjipt det er, og da er det ikke det første jeg vil få andre til å føle det sånn. Kanskje før, men ikke nå mer (er ikke bitter lengre, ser aldri de som mobbet meg lengre, og da er den delen av livet mitt over).

Skrevet

Ja, noen mobbeofre blir mobbere selv. Slik så man jo også i skolegården med hakkeorden. Andre blir fullstendig motsatt, og blir flinkere til å jobbe aktivt mot mobbing.

Gjest Gjesta
Skrevet

Og noen som ikke har mobbet eller mobbet selv i barndommen blir mobbere/mobbeoffere når de blir voksne.

Skrevet
Og noen som ikke har mobbet eller mobbet selv i barndommen blir mobbere/mobbeoffere når de blir voksne.

jaja, men nå var tråden om eks-mobbeofre, da.

Gjest Gjesta
Skrevet
jaja, men nå var tråden om eks-mobbeofre, da.

Poenget mitt er at eksmobbeofre ikke er en ensartet gruppe som man kan dømme som helhet.

Skrevet
Poenget mitt er at eksmobbeofre ikke er en ensartet gruppe som man kan dømme som helhet.

Det har de vel heller ikke blitt i denne tråden.

Gjest gjest1
Skrevet

Tråden heter jo "Eks-mobbeofre blir mobbere i voksen alder!"?

Gjest Gjesta
Skrevet
Det har de vel heller ikke blitt i denne tråden.

Jo. Startinnlegget påstår at folk som har blitt mobbet blir mobbere. Generelt. Det står ingenting om hvor mange trådstarter mener det gjelder.

Gjest ikke en mobber
Skrevet

det var da ikke ment til ALLE! Sier seg selv det, jeg kan du umulig ha møtt alle i verden som har blitt mobba. :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...