Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leser et annet sted her om alenemødre med barn under 18 år, som skatter i skatteklasse 2. Det gjør visstnok også de som er gift/registrerte samboere.

1) Men hva vil det si at man skatter i skatteklasse 2, hva betyr det?

2) Vi som er single og barnløse, hva med oss? Hva slags skatteklasse er vi i?

3) Lønner det seg økonomisk (i forhold til å betale minst mulig skatt) å være gift/registrert samboer, fordi da betaler det enkelte individ mindre skatt?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Vet ikke så mye, men har selv tenkt mye på det med single mennesker og skatter/avgifter. Enkelte politikere hadde dette som valgkampsak, men det ble aldri noe utav det. Håper at saken dukker opp på agendaen igjen snart...

Skrevet (endret)
Jeg leser et annet sted her om alenemødre med barn under 18 år, som skatter i skatteklasse 2. Det gjør visstnok også de som er gift/registrerte samboere.

1) Men hva vil det si at man skatter i skatteklasse 2, hva betyr det?

2) Vi som er single og barnløse, hva med oss? Hva slags skatteklasse er vi i?

3) Lønner det seg økonomisk (i forhold til å betale minst mulig skatt) å være gift/registrert samboer, fordi da betaler det enkelte individ mindre skatt?

Svarer her også da...

1) At man skatter i skatteklasse to betyr :

- man får et høyere personfradrag, i skatteklasse 1 utgjør skattefradraget34.200 ,mens i skatteklasse 2 utgjør fradraget 68.400 kr

Jvf. SSV $ 7-5

- Forskjellen på skatteklasse 1 og 2 utgjør ca. 9200 kr per år, altså ikke all verden slik du tror.

2)Da er du i skatteklasse 1.

3) Å være gift kan lønne seg økonomisk ja.

Å være registrert samboer har overhodet ingen betydning da samboere lignes selvstendig for inntekt og formue, jfr. skattelover $ 2-11. Begge lignes derfor i klasse 1!

Hvis man f.eks har et barn fra et tidligere forhold og får barn med sin nåværende samboer, blir man også lignet i klasse 1. Derimot, hvis man har et barn fra tidligere forhold og flytter sammen med en fyr, vil hun fortsatt få skatte klasse 2, mens samboeren fortsatt blir lignet i klasse 1.

Gifte for å få skatteklasse 2:

Hovedregelen for klasse to er at da må ektefellene lignes under ett for begges samlede formue og inntekt.

Gifte skatteklasse 1:

Ektefeller lignes i klasse 1 dersom de lignes hver for seg, eller dersom de krever særskilt ligning.

Det er vel allment kjent at det ikke lønner seg å være singel, da står man jo med alle kostnader alene (tv-licens, kommunale avg, bilavgifter, bomavgifter osv osv )

...og hvis noen lurer, ja jeg kjeder meg noe veldig idag.... :sjenert:

Endret av Snupsi79
Gjest Hvor er du Trine Skei Grande i V
Skrevet

Var det ikek Venstre og Trine Skjei Grande som hadde dette som en valgkampsak?

Håper noen politikere jobber med saken!

Men hvis hele gjengen er gift hvorfor skal de gidde å jobbe for de mange tusen singles kår?

Gjest allium
Skrevet

For det første finnes det ikke noe som heter "registrert samboer".

For de fleste gifte spiller det heller ingen rolle om de er gift eller samboere i forhold til skatten. Det er bare hvis den ene tjener svært lite, at den andre kan få noe redusert skatt; opp til 9200 kroner i året hvis ekteparet lever kun på den enes inntekt.

Hvis begge har en normal inntekt, blir skatten den samme enten man er gift eller samboer.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis begge har en normal inntekt, blir skatten den samme enten man er gift eller samboer.

Blir der riktig? Jeg har hatt en del fradrag som jeg ikke har fått utnyttet utfra inntekt. Nå som jeg er gift overtar mannen min de fradragene jeg selv ikke får utnyttet. (Nei, det skjer ikke hvert år, men det har skjedd både før og etter at vi var gift). Men den gangen jeg ikke fikk utnyttet skattet vi til hver vår hjemkommune fordi vi ikke hadde registrert ny adresse i folkeregisteret, så kanskje det var derfor.

Gjest allium
Skrevet
Blir der riktig? Jeg har hatt en del fradrag som jeg ikke har fått utnyttet utfra inntekt. Nå som jeg er gift overtar mannen min de fradragene jeg selv ikke får utnyttet. (Nei, det skjer ikke hvert år, men det har skjedd både før og etter at vi var gift). Men den gangen jeg ikke fikk utnyttet skattet vi til hver vår hjemkommune fordi vi ikke hadde registrert ny adresse i folkeregisteret, så kanskje det var derfor.

Ok, får modifisere litt:

Hvis begge har normal inntekt og normale fradrag.

Du skal ha veldig høye fradrag med en normal inntekt hvis du ikke får utnyttet dem fullt ut selv, med dagens skatteordning.

Det var noe annet før nettoskatten ble flat på 28%.

Gjest Gjest
Skrevet

Er gift jeg og ser ikke til noe mere fradrag av den grunnen.

Vi jobber begge to og har normale inntekter.

Skatteklasse 2 får man som gift hvis den ene tjener mindre enn 39000,- i året har jeg fått opplyst. Så det er ikke automatisk at man får klasse 2 så snart man er gift

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, kanskje det ikke er mulig å registrere seg som samboere i Norge?

Jeg vet hvertfall at på Island har de en ordning som juridisk sidestiller samboerskap med ekteskap, dersom samboerparet registrerer at de er samboere.

Gjest Gjest
Skrevet

For de fleste gifte spiller det heller ingen rolle om de er gift eller samboere i forhold til skatten.  Det er bare hvis den ene tjener svært lite, at den andre kan få noe redusert skatt; opp til 9200 kroner i året hvis ekteparet lever kun på den enes inntekt.

Spørsmålet her går ikke på forskjellen gift/samboer, men på forholdet singel (1 person i husstanden) / versus et gift par.

Gjest Gjest
Skrevet

Tråden handler om singel mennesker: lønner det seg økonomisk sett å være single eller gift?

:nissevink:

Gjest allium
Skrevet
Tråden handler om singel mennesker: lønner det seg økonomisk sett å være single eller gift?

:nissevink:

Er det noen diskusjon, da? Klart det lønner seg å dele husholdning med en annen.

Men det lønner seg sjelden skattemessig; bare hvis den ene tjener lite. Skattemessig er det heller ingen forskjell på samboere og aleneboere.

Skrevet

Man legnes i skatteklasse to dersom husstanden kun har en inntekt, og man har fosørgeransvar,

Altså:

Enslige med barn lignes i skatteklasse to.

Gifte par med barn der kun den ene foresatte har egen inntekt lignes i skatteklasse to.

Skrevet
Man legnes i skatteklasse to dersom husstanden kun har en inntekt, og man har fosørgeransvar,

Altså:

Enslige med barn lignes i skatteklasse to.

Gifte par med barn der kun den ene foresatte har egen inntekt lignes i skatteklasse to.

Det var litt forenklet vel....ektefeller lignes også i klasse 2 dersom den ene har lav inntekt, det er ikke et krav om at kun den ene har inntekt. Kun forsørgeransvar.

Gjest Gjesta
Skrevet
Det var litt forenklet vel....ektefeller lignes også i klasse 2 dersom den ene har lav inntekt, det er ikke et krav om at kun den ene har inntekt. Kun forsørgeransvar.

men den inntekten skal være så lav at den ikke skal skattes av, ellers blir det klasse 1 på begge

Skrevet (endret)
men den inntekten skal være så lav at den ikke skal skattes av, ellers blir det klasse 1 på begge

Det tror jeg ikke stemmer...

Jeg vet konkret om et tilfelle hvor dama mottar arbeidsledighetstrygd (lav vel og merke), mens mannen jobber og har forsørgerplikt ovenfor henne. De er i skatteklasse 2.

Men kanskje du har lignings ABC der? Hadde vært fint å vite hva bestemmelsene sier. Vet også at ligningskontorene har en viss grad av ulik praksis rundt omkring, men dette er en ting som burde vært standard rutine mener jeg iallefall.

Endret av Snupsi79
Gjest allium
Skrevet

Litt oppklaring rundt skatteklasse 2:

Alle gifte er i utgangspunktet i skatteklasse 2. Men den som tjener minst, kan kreve sin lønnsinntekt skattet separat i klasse 1; da får ektefellen klasse 1 på sin inntekt også. Ligningskontoret skal velge det som lønner seg i hvert enkelt tilfelle.

Klasse 2 vil si at inntektene blir lagt sammen og beskattet som én. Man får dobbelt klassefradrag, men man får også marginalskatt på hele den lille inntekten. Det er derfor det bare lønner seg når den er lav; ellers spiser marginalskatten opp fordelen ved det økte klassefradraget.

Skjæringspunktet går et sted ved ca. 60000 kroner i året. Hvis "hovedinntekten" er under grensen for toppskatt, er fordelen ved klasse 2 maks. ca. 9200 kroner i året, og det er hvis den andre inntekten er 0. Fordelen blir gradvis redusert ettersom den andre inntekten øker, til den ikke finnes mer, og det lønner seg at begge skatter i klasse 1.

Var det forståelig?

Gjest Gjesta
Skrevet
Det tror jeg ikke stemmer...

Jeg vet konkret om et tilfelle hvor dama mottar arbeidsledighetstrygd (lav vel og merke), mens mannen jobber og har forsørgerplikt ovenfor henne. De er i skatteklasse 2.

Det var ihvertfall det min mann og jeg fikk opplyst på lkningskontoret da vi skulle endre etter at vi giftet oss.

Kanskje det er annerledes hvis man får trygd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...