AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #1 Del Skrevet 15. desember 2024 Noen som har eller har hatt det? Hvor smertefullt er det? Når er det vondt? Bare etter mat og drikke eller hele tiden? Vanlig å få det på bare 1 tann eller flere? Hva hjelper? Var til tannlegen for noen dager siden pga smerter. Han sa at tannkjøttet var trekt seg tilbake rundt en tann. Han pusset litt og la på ett middel. Det har blitt bedre, men fortsatt vondt. Før var smertene 8 av 10 og nå 4 av 10. Men jeg glemte å spørre om hva skal jeg skal gjøre for at det ikke skal bli verre. Noen som har hatt dette og har noen råd? Anonymkode: 54b56...eef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #2 Del Skrevet 15. desember 2024 Tannkrem mot ising. Pass på å bruke den samme når i kjøper ny. Om du ikke får effekt av den første du prøver, bytt til ny. De forskjellige har litt ulike virkningsmekanismer så om én type ikke funker for deg kan fort en annen gjøre det. Unngå whitening tannkremer, de har slipemiddel i seg. Anonymkode: ff14e...d62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #3 Del Skrevet 15. desember 2024 Tannkrem mot ising som brukeren over nevner. Fluorskyll hjelper også, men ikke forvent at du merker tydelig virkning før det har gått noen uker med skylling. Anonymkode: dce39...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #4 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tannkrem mot ising som brukeren over nevner. Fluorskyll hjelper også, men ikke forvent at du merker tydelig virkning før det har gått noen uker med skylling. Anonymkode: dce39...709 Takk Jeg er så redd å få sterke smerter igjen i jula. Men skjønner ikke at det skal være så vondt pga sammentrekt tannkjøttet Anonymkode: 54b56...eef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #5 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tannkrem mot ising som brukeren over nevner. Fluorskyll hjelper også, men ikke forvent at du merker tydelig virkning før det har gått noen uker med skylling. Anonymkode: dce39...709 Takk Anonymkode: 54b56...eef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #6 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk Jeg er så redd å få sterke smerter igjen i jula. Men skjønner ikke at det skal være så vondt pga sammentrekt tannkjøttet Anonymkode: 54b56...eef Veldig forenklet forklart: Jo lengre ned mot tannkjøttet, desto tynnere blir emaljelaget som dekker dentin. Emaljen virker i en viss grad som «isolasjon» over dentinet, for i dentinet finnes det masse små «mikrokanaler» (dentintubuli). Tannerven (pulpa) påvirkes når væsken i disse kanalene beveger seg. Når tannkjøttet har trukket seg tilbake slik at det tynneste laget emalje, eller til og med den øverste delen av roten, blir eksponert, vil tannen kunne ise kraftig fordi dentintubuliene påvirkes i større grad ved relativt normale stimuli. Anonymkode: dce39...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #7 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Veldig forenklet forklart: Jo lengre ned mot tannkjøttet, desto tynnere blir emaljelaget som dekker dentin. Emaljen virker i en viss grad som «isolasjon» over dentinet, for i dentinet finnes det masse små «mikrokanaler» (dentintubuli). Tannerven (pulpa) påvirkes når væsken i disse kanalene beveger seg. Når tannkjøttet har trukket seg tilbake slik at det tynneste laget emalje, eller til og med den øverste delen av roten, blir eksponert, vil tannen kunne ise kraftig fordi dentintubuliene påvirkes i større grad ved relativt normale stimuli. Anonymkode: dce39...709 Er du tannlege?.Dette kunne du mye om😉 Er det vanlig å ha smerter når man ikke spiser og drikker også? Forrige uke hadde jeg en natt jeg ikke fikk sove mye pga smerter Anonymkode: 54b56...eef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #8 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tannkrem mot ising som brukeren over nevner. Fluorskyll hjelper også, men ikke forvent at du merker tydelig virkning før det har gått noen uker med skylling. Anonymkode: dce39...709 Da skal jeg prøve det og håper jeg slipper smerter i jula. Det gjør vondt å tygge med den tannen også Anonymkode: 54b56...eef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå