Aintnofun Skrevet 15. desember 2024 #1 Skrevet 15. desember 2024 Nå er det igjen jul og nyttår, og drapsbølgen starter igjen. Hva kan man egentlig gjøre for å forhindre at det skjer så ekstra mange drap i nær familie rundt desse tider? Jeg tenker først og fremst at alle bekymringer og bekymringsmeldinger bør tas på alvor. Kanskje fastlegene må ta en ekstra telefon til folk? Kanskje dette rett og slett bare må prioriteres. Om fastlegene ikke har tid så må jo kommunene hjelpe til. Folk bør kanskje ta en ekstra kikk innom naboene og ha øyene litt ekstra åpne. Det er på en måte ikke så enkelt å skulle føle at man "trenger" seg på hos folk man kanskje ikke kjenner så godt heller. Men det er vel kanskje bedre å gjøre det en gang for mye og heller være den "masete", "irriterende" naboen eller vennen. Kjenner jeg gruer meg litt ekstra til jul når det er så mye sånn. Man vet jo faktisk ALDRI hvem som kan rammes. 4 1
Tiger Jack Skrevet 15. desember 2024 #2 Skrevet 15. desember 2024 (endret) Vil ikke akkurat si at det er en "drapsbølge". Det er veldig dramatisk når man får det servert slik vi gjør i dag. P.g.a. den digitale verden og ikke minst sosiale medier, får vi nærmet "minutt for minutt"-dekning, og da blir det veldig nært og pågående. Vi er over 5 millioner mennesker i Norge. Tror det er i overkant av 30 personer som er drept i Norge i år. Det er selvsagt alt for mye, men "drapsbølge" er å ta veldig hardt i. Vi ser en økning i antall partnerdrap, og hva man kan gjøre med det er jammen ikke enkelt å si. Dette er drap som ofte skjer helt ut av det blå, av folk som man ikke kunne tenke seg kunne gjøre noe slikt. Det handler til syvende og sist om psykisk helse. Det er fint med fokus på dette, men det er umulig å stanse dessverre. Veldig mange, spesielt menn, er helt ekstremt dyktige til å skjule sine problemer. Det ser vi også når menn tar selvmord - svært mange av disser også helt uventet på de næremste. Det jo tross alt de aller færreste som sliter som faktisk velger å gå til det skrittet at de tar livet av seg selv og/eller andre. Men jeg tror dessverre at sosiale medier og prestasjonssamfunnet har mye av skylda for økningen i psykiske problemer hos folk, spesielt de unge. Det nytter ikke å forby sosiale medier, så dette handler om holdninger. Endret 15. desember 2024 av Tiger Jack 2 1
våren14 Skrevet 15. desember 2024 #3 Skrevet 15. desember 2024 Menns psykiske helse burde tas mye mer på alvor. Det må være vanskelig å være mann. Vi kvinner er sammenliknet ganske flinke til å søke støtte hos hverandre… mannfolka blir alene mot verden… det er så trist. De burde hatt flere arenaer for å faktisk prate sammen. En lang vei å gå. Og for oss damer også er jo helsevesnet en dårlig spøk… trist for alle som trenger hjelp og ikke får det. Eviglange køer om man først ber om hjelp… Men må jo si at vi må ha blitt litt pysete. Før i tiden drepte man vanligvis ikke familien sin…at livet var dritt måtte man vel bare leve med eller forlate gården for å finne seg bedre muligheter… før var det ikke et valg å sitte og tenkte på alt som er kjipt. Og man hadde oftest litt mer folk rundt seg. Man satt ikke alene på sosiale medier… så jeg tror jo personlig at sosiale medier er ganske skummelt. Har selv slettet det som for meg er verstingen - instagram. Selv jeg, som en mentalt stabil og har det godt med meg selv, ble absolutt skremmende påvirket av instagram. Insta-strikkegrupper stresset meg fryktelig, og generelt føltes mitt eget liv ikke så bra når man så alle andres perfekte liv. Dvs, de bildene de la ut for å late som perfekte liv. Mitt eget liv føles veldig bra for meg selv og min familie, når jeg ikke må sammenlikne det med andres. Så jeg sletta driten. Men så er jeg også 40 år og oppegående nok til å vite at hjernen min blir fucka med av ting den ikke er laget for å håndtere… nå blir jobben å lære opp barna våre… ser jo at jeg kan lære de hvordan de skal tenke for å få (det jeg opplever som) et godt liv…så jeg bruker tid og innsats på å styrke dem mentalt. Det trengs å stå støtt i seg selv i møte med verden… og sosiale medier kan være veldig ødeleggende… 3 1
Rick Skrevet 15. desember 2024 #4 Skrevet 15. desember 2024 Økonomiske problemer spiller en viktig rolle. Mange sliter med å betale strøm, mat, husleie, lån og andre utgifter, og for noen tipper det over. De økonomiske problemene skyldes bare vrangvilje fra regjeringen, for Norge flyter over av penger. Men det blir urettferdig å skylde på AP/SP, for hele stortinget er enige om at Norge skal ødelegges. 6 2
Gjest RedLights Skrevet 15. desember 2024 #5 Skrevet 15. desember 2024 (endret) VG skrev en artikkel i morrest om Trippeldrapet i Ål, ifra de siste dagene før far drepte sin kone, to barn og seg selv. Det som kom frem i artikkelen var at familien var bekymret for hans helse, da han hadde mistet moren sin en måned før. Han hadde en historikk med paranoia og selvmordsforsøk. Da han mistet sin far i 2003 endte han opp på psykiatrisk, og prøvde å ta sitt eget liv da han var innlagt. I dagene før trippeldrapet nå i påsken, tok konen kontakt med fastlegen og meldte behovet for helsehjelp. Da han visste samme tegn som da han mistet sin far. Hun måtte pushe på for at han skulle få sovemedisiner. Så alle hendelser kommer ikke som lyn fra klar himmel. I flere tilfeller er det kjent sykdomshistorikk, med tilbakefall. https://www.vg.no/nyheter/i/Oom5Kq/trippeldrapet-i-aal-slik-var-de-siste-dagene Det er gjerne dårlig psykisk helse, samlivsbrudd og økonomiske problemer som går igjen. Jeg tror derfor det er viktig å være mer oppmerksom på folk i sin omgangskrets som man vet går igjennom et samlivsbrudd, dødsfall eller har økonomiske problemer. Spesielt i slike tider som dette. Endret 15. desember 2024 av RedLights
Huttetutt Skrevet 15. desember 2024 #6 Skrevet 15. desember 2024 Trippeldrapet i Ål: familien var bekymret og prøvde å få hjelp til mannen. Dobbeldrapet i Ski: naboer var bekymret og sendte inn bekymringsmelding til kommunen. Hvorfor tar ingen slike henvendelser på alvor? 4 2
Avispapir Skrevet 15. desember 2024 #7 Skrevet 15. desember 2024 Huttetutt skrev (6 minutter siden): Trippeldrapet i Ål: familien var bekymret og prøvde å få hjelp til mannen. Dobbeldrapet i Ski: naboer var bekymret og sendte inn bekymringsmelding til kommunen. Hvorfor tar ingen slike henvendelser på alvor? Jeg tipper det er sammensatt, men det vil ikke overraske meg hvis en faktor er at helse-, omsorg- og sosialapparatet i kommunene bygges ned og strammes inn. Færre hender skal ta vare på, behandle og saksbehandle. Kommunene står på toppen og ber sine ledere og ansatte å redusere utgiftene der de kan. 3 3
Million Skrevet 15. desember 2024 #8 Skrevet 15. desember 2024 (endret) Huttetutt skrev (1 time siden): Trippeldrapet i Ål: familien var bekymret og prøvde å få hjelp til mannen. Dobbeldrapet i Ski: naboer var bekymret og sendte inn bekymringsmelding til kommunen. Hvorfor tar ingen slike henvendelser på alvor? Jeg kjenner bittelitt til det huset i Ski, det gamle og falleferdige huset de bodde i og familien der. Det var en eldre mor og to voksne barn som bodde der, selv om ungene var middelaldrende, og ingen av de virket helt... tja, på samme nivå som oss andre? Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det. Men de omgikkes aldri med noen som helst. Aldri. Slapp ingen inn i huset. De nektet hjemmehjelpen å komme inn også etterhvert, så de sluttet å komme da de ikke fikk komme inn. Hvordan kan man hjelpe noen som avviser alle former for hjelpeforsøk og kontaktforsøk? Det er frivillig å ta i mot legehjelp og helsehjelp/hjemmehjelp. Ingen kunne vite hva som skulle skje til slutt. Endret 15. desember 2024 av Million stavefeil rettet 7 5
Chantielle Skrevet 15. desember 2024 #9 Skrevet 15. desember 2024 Etter min erfaring hjelper det lite med bekymringsmeldinger så lenge den det gjelder motsetter seg helsehjelp.Pårørende står i en fortvilt situasjon når de opplever en nærstående som har store psykiske vansker, men nekter helsehjelp. Det er dessverre ikke så uvanlig. Helsevesenet står ganske maktesløse når behandling/undersøkelse nektes. Nå foreslår regjeringen endringer i tvangslovgivningen. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-foreslar-endringer-i-tvangslovgivningen/id3076898/ Pr. i dag er det nesten umulig å få noen tvangsinnlagt. Det er bra at vernet om enkeltpersoner er sterkt, men i en del saker ser man at det slår uheldig ut, både for den som er syk og for omgivelsene. Presiserer at jeg ikke omtaler de konkrete sakene som er snakket om her, men kun generelt. 4 3
Proaktiv Skrevet 15. desember 2024 #10 Skrevet 15. desember 2024 I fjor ble omtrent 110 mennesker blitt drept i trafikken ifølge SSB. Hvor mange milliarder som brukes på å hindre dødsfall på veiene har jeg ikke men det er sikkert mange titalls milliarder. Jeg har ingen tall men tar et estimat på 10 milliarder pr år. Men vi vet at iflg St.meld 15 2012 fra Justisdepartementet var gjennomsnitt. samfunnskostnader på en kvinne i 30 årene på 27 millioner. Vi vet videre at ca 30-40% av alle drap kan hindres for en kostnad på 10.000. Men vet også at i praksis vil ikke så mange finne en egnet løsning. Men om 2 (to) personer kan reddes vil det si at vi har brukt 5000 på å redde dem. Det vil se at vi sparer ca 5400 ganger mer pr person enn det kostnadene ved et drap er. Men myndighetene mener at å spandere 5000 for å hindre et drap er for mye. Og det til tross for at evt barn som vokser opp uten foreldre vil koste kanskje 1000 ganger mer. Dette betyr at "mindre alvorli" vold som ETT slag i ansiktet som anmeldes på EN person i Norge pr år vil koste omtrent det det vil koste å forhindre flere drap kanskje 5000 voldtekter og et vanvittig antall voldstilfeller. Jeg antar at myndighetene bruker ca 1000 ganger mer pr person for å hindre at folk dør i trafikken sammenliknet med å hindre vold i hjemmene. Har de ingen følelser for de barna som sitter igjen ??? Det er med andre ord ikke økonomiske årsaker til at politikere og byråkrater ikke vil hindre drap, voldtekt og andre tilfeller av vold og overgrep. Om befolkningen viste om rimelige løsninger som kan hindre det som skjer idag ville den administrative arbeidsmengden på politi, domstoler, helsevesen , arbeidsgivere og andre blitt dramatisk redusert. Det er derfor heller ikke arbeidsmengden og de kostnadene som dagens praksis medfører som gjør at myndighetene ikke vil hindre vold og overgrep. Så ettersom det ikke er økonomiske årsaker og heller ikke arbeidskapasitet som gjør at de aksepterer vold og overgrep burde de i det minste svart på hvorfor. Men de gjør de altså heller ikke. Isteden snur de ryggen til de barna som overlever og deres familie. De stikker hodet i sanden og sier at det ikke er deres bord. Etter å ha snakket med alle departementene i regjeringen som kan tenkes å ha noe med dette å gjøre får jeg enten svar om at det ikke er deres bord eller de svarer ikke i det hele tatt. Det samme gjelder kommunene når jeg spør hvilke tiltak de har gjort iflg Kommunehelseloven § 3-3-a. Dette er de vi stemmer frem i kommuner og på Stortinget idag. Og dette er de byråkratene som får som jobb å ivareta befolkningen. I det kommende valget er det dere som stemmer. 2 1
Proaktiv Skrevet 15. desember 2024 #11 Skrevet 15. desember 2024 Tiger Jack skrev (7 timer siden): Vil ikke akkurat si at det er en "drapsbølge". Det er veldig dramatisk når man får det servert slik vi gjør i dag. P.g.a. den digitale verden og ikke minst sosiale medier, får vi nærmet "minutt for minutt"-dekning, og da blir det veldig nært og pågående. Vi er over 5 millioner mennesker i Norge. Tror det er i overkant av 30 personer som er drept i Norge i år. Det er selvsagt alt for mye, men "drapsbølge" er å ta veldig hardt i. Vi ser en økning i antall partnerdrap, og hva man kan gjøre med det er jammen ikke enkelt å si. Dette er drap som ofte skjer helt ut av det blå, av folk som man ikke kunne tenke seg kunne gjøre noe slikt. Det handler til syvende og sist om psykisk helse. Det er fint med fokus på dette, men det er umulig å stanse dessverre. Veldig mange, spesielt menn, er helt ekstremt dyktige til å skjule sine problemer. Det ser vi også når menn tar selvmord - svært mange av disser også helt uventet på de næremste. Det jo tross alt de aller færreste som sliter som faktisk velger å gå til det skrittet at de tar livet av seg selv og/eller andre. Men jeg tror dessverre at sosiale medier og prestasjonssamfunnet har mye av skylda for økningen i psykiske problemer hos folk, spesielt de unge. Det nytter ikke å forby sosiale medier, så dette handler om holdninger. Samme f... hva som er årsaken til det som skjer må myndighetene gjøre noe for å hindre de tilfellene som kan hindres. Å snakke om det slik vi gjør i denne tråden hjelper ingen. VI MÅ KREVE FUNGERENDE TILTAK FOR DE TILFELLENE SOM KAN FORHINDRES. Vi kan ikke lenger sette oss ned "å snakke om det" slik politikerne ønsker. Det gjør det bare lettere for de ansvarlige å skyve problemet over på befolkningen for at vi skal løse det selv. Forskere gjort i flere tiår lagt frem rapport etter rapport uten at politikere har ønsker å gjøre noe annet enn å stille opp i blitsregnet for kamera linsene for å si at det er forferdelig, for deretter å snu ryggen til de berørte og problemene. Derfor er det befolkningen som nå må reise seg si at nok er nok og at de ikke lenger kan folde sine hender å håpe at det slutter. 1
jabx Skrevet 18. desember 2024 #12 Skrevet 18. desember 2024 Huttetutt skrev (På 15.12.2024 den 14.26): Trippeldrapet i Ål: familien var bekymret og prøvde å få hjelp til mannen. Dobbeldrapet i Ski: naboer var bekymret og sendte inn bekymringsmelding til kommunen. Hvorfor tar ingen slike henvendelser på alvor? Hva skulle de ha gjort? 1
jabx Skrevet 18. desember 2024 #13 Skrevet 18. desember 2024 Proaktiv skrev (På 15.12.2024 den 18.06): Samme f... hva som er årsaken til det som skjer må myndighetene gjøre noe for å hindre de tilfellene som kan hindres. Å snakke om det slik vi gjør i denne tråden hjelper ingen. VI MÅ KREVE FUNGERENDE TILTAK FOR DE TILFELLENE SOM KAN FORHINDRES. Vi kan ikke lenger sette oss ned "å snakke om det" slik politikerne ønsker. Det gjør det bare lettere for de ansvarlige å skyve problemet over på befolkningen for at vi skal løse det selv. Forskere gjort i flere tiår lagt frem rapport etter rapport uten at politikere har ønsker å gjøre noe annet enn å stille opp i blitsregnet for kamera linsene for å si at det er forferdelig, for deretter å snu ryggen til de berørte og problemene. Derfor er det befolkningen som nå må reise seg si at nok er nok og at de ikke lenger kan folde sine hender å håpe at det slutter. Gjøre hva? 2
Lizard Skrevet 18. desember 2024 #14 Skrevet 18. desember 2024 Men altså når myndighetene/staten/kommunen blander seg så roper jo alle overformynderi?
robot Skrevet 18. desember 2024 #15 Skrevet 18. desember 2024 Proaktiv skrev (På 15.12.2024 den 17.57): Vi vet videre at ca 30-40% av alle drap kan hindres for en kostnad på 10.000. Helt konkret hvilke evidensbaserte tiltak sikter du til her? Å si at "politikere og byråkrater ikke vil hindre drap" er en ganske heftig påstand.
Proaktiv Skrevet 20. desember 2024 #16 Skrevet 20. desember 2024 a) Ja det er en heftig påstand. Men når de f.eks. ikke vil fortelle befolkningen om tilgjengelige tiltak (f.eks Hjelpemiddelsentralen) og de faktisk er pålagt å fortelle om det (ref Istanbul Konvensjonen Kap. III, Artikkel 13, Pkt 2 (ratifisert av Norge i 2017) så må det være lov trekke den slutningen. b) Da jeg spurte "min kommune hva de hadde gjort eller planla å gjøre iht Kommunehelseloven § 3-3-a ble jeg møtt med latter av en av byråkratene. c) 2 kommuner sendte en pdf med identisk tekst (skrevet av KS ???) der de sa de hadde opprettet samtalegrupper for de ansatte. Hvem f... (utenom politikere og byråkrater) tror at slike samtalegrupper hindrer an rasende mann å slå, drepe, etc mens de kommuneansatte sover trygt. d) Å informere om tiltak f.eks. gjennom Helpemiddelsentralen vil ant koste ca 10.000,-/år. Det er omtrent det samme som p klippe gresset i en rundkjøring pr år eller den kalde kaffen som tømmes ut av ansatte i en middels stor kommune pr år. e) Når jeg spør Stortingspolitikere hva de har gjort eller planlegger svarer de ikke. Pga manglende svar trekker jeg slutningen at ingenting er gjort og ingenting er planlagt (Politikere skryter gjerne av hva de har fått til elle hva de planlegger å få til). f) Når Justisdepartementets egen utredning for noen år side sa at kostnadene ved vold og overgrep koster 100 milliarder pr år og de ikke viser noen som helst interesse for å hindre dette må det være fordi de ikke ser det som viktig, muligens fordi voldsoffererstatning i saker som kan bevises (dvs dom i saken) vil medføre høyere kostnader enn det de milliardene som dagens vold og overgrep koster. g) De sier imidlertid at "vi må snakke om det". Tror de virkelig at om jeg snakker med naboen om et slikt problem så vil det bli borte ? ??Kanskje det er feil å definere politikere og byråkrater som dumme,, men at deres forslag er en kjempe ide er å ta litt hard i. h) Kanskje er det jeg som er dum fordi jeg sjekker feil tiltak, uttalelser, prioritering/, lover, kostnader, utgifter, etc. De som kommer etter oss og som dessverre vokser opp uten biologiske foreldre vil dømme hvem som har forsøkt å gjøre noe og hvilke politikere og byråkrater som stolt kan vise til tiltak som er gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå