AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #1 Skrevet 15. desember 2024 Hei! Noen andre med svangerskapsdiabetes her? Har nylig fått påvist dette selv, og er egentlig ganske lei meg. Synes det er styrete, og sliter med alle stikkene. Har målt verdier hjemme i et par uker nå, alle verdier etter mat er fine, men har fått noen utslag på fastende. Jeg googler meg snart i hjel, og ser ikke hva mer jeg kan forsøke for å få kontroll på dette. Er redd for at neste steg er insulin, med enda flere stikk og styr. Og trolig igangsettelse av fødsel og det hele? Varierer oppfølging fra sykehus til sykehus? Jeg skal føde på Ullevål. Noen som har noen erfaringer å dele? Syns dette er ensomt og fortvilende. Er mye bekymret og savner informasjon fra helsepersonell. Anonymkode: e43a9...7fa
Vilde78 Skrevet 15. desember 2024 #2 Skrevet 15. desember 2024 (endret) Jeg fødte i vår, men hadde svangerskapsdiabetes. Spiste et lavkarbo kosthold, og da holdt verdiene mine seg fine gjennom svangerskapet. Fastende verdier kunne være tett opp mot grenseverdien om jeg unnet meg litt ekstra istedet for å være ganske streng på lavkarbodietten. Hvetemel virket mye mer inn på verdiene mine enn sukker (sjokolade), forresten. Det var overraskende for meg, men nyttig å vite hvis jeg skulle kose meg litt. Valgte heller noe med sukker fremfor bakst da. Syntes også det var skikkelig leit, men det gikk bedre når jeg tenkte mer på alt jeg kunne spise enn å fokusere på alt jeg måtte holde meg unna. Jeg fikk ikke lov å gå over termin, men fødselen endte med å starte av seg selv noen dager før termin slik at jeg ikke måtte igangsettes. Oppfølgingen ble ikke så omfattende ettersom jeg klarte å holde verdiene nede gjennom kosthold. Endret 15. desember 2024 av Vilde78
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #3 Skrevet 15. desember 2024 Jeg hadde svangerskapsdiabetes, men hadde ikke problemer med fastende blodsukker, så var ikke noe problem å regulere med kosten. Fikk ingen oppfølging annet enn vekstkontroll i uke 36 (nord-norge). Var heller aldri snakk om igangsettelse i forbindelse med svangerskapsdiabetes. Tror det hovedsakelig er de som må bruke insulin og der baby er målt stor som blir det. Jeg tror dessverre det er større sjanse for at du må bruke insulin når det er fastende blodsukker du sliter med, det er vanskelig å regulere med kostholdet. Jeg brukte reddit og subredditen r/gestational diabetes mye, der er det mye tips og råd å få, men er engelsk språk da. Håper det går seg til for deg!❤️ Anonymkode: b6231...59a
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #4 Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Noen andre med svangerskapsdiabetes her? Har nylig fått påvist dette selv, og er egentlig ganske lei meg. Synes det er styrete, og sliter med alle stikkene. Har målt verdier hjemme i et par uker nå, alle verdier etter mat er fine, men har fått noen utslag på fastende. Jeg googler meg snart i hjel, og ser ikke hva mer jeg kan forsøke for å få kontroll på dette. Er redd for at neste steg er insulin, med enda flere stikk og styr. Og trolig igangsettelse av fødsel og det hele? Varierer oppfølging fra sykehus til sykehus? Jeg skal føde på Ullevål. Noen som har noen erfaringer å dele? Syns dette er ensomt og fortvilende. Er mye bekymret og savner informasjon fra helsepersonell. Anonymkode: e43a9...7fa Googling hjelper ikke på bekymring! Om du savner info fra helsepersonell snakk med helsepersonell! Få ekstra time hos jordmoren din eller fastlegen. Anonymkode: 3007a...520
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #5 Skrevet 15. desember 2024 At du ikke klarer å regulere det fastende trenger du ikke ha dårlig samvittighet for. Det kan være helt umulig å regulere med kosten. Jeg har hatt svangerskapsdiabetes to ganger og begge gangene måtte jeg ta langtidsvirkende insulin (lav dose) på kveld grunnet det fastende blodsukkeret som ikke lot seg regulere på annen måte. Resten av dagen var det godt regulert med kosthold - moderat lavkarbo. Jeg hadde oppfølging hos diabetessykepleier hver fjortende dag. Vekstestimering med ul annenhver uke fra uke 34. Ved insulinkrevende svangerskapsdiabetes er det vel standard at man ikke går lengre enn til termin. Jeg ble igangsatt i uke 38. Anonymkode: 59c4b...ed5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #6 Skrevet 15. desember 2024 Jeg har! Blir satt i gang på fredag, termin 31.12. Bruker insulin på kvelden, klarer å regulere blodsukkeret ellers med kosthold. Syns insulinsprøytene er tusen ganger bedre enn målingen av blodsukkeret! Grudde meg veldig, men det er virkelig null stress. Var på det nivået at jeg på forhånd «leide inn» en sykepleiervenn av meg til å komme å sette sprøyter hver kveld, men han slapp det 😂 Anonymkode: db065...7f1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #7 Skrevet 15. desember 2024 Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i sommer. Ble også veldig lei meg, og hadde et sterkt ønske om å kun regulere med kost. Følte et nederlag når jeg fikk for høye målinger. Men etter å ha snakket ned kjente skjønte jeg etter hvert at svangerskapsdiabetes er ganske vanlig, og det var veldig fint å snakke med andre som har hatt det samme. Etter hvert måtte jeg over på insulin og det var egentlig litt godt. Følte at jeg kunne senke skuldrene litt mer med tanke på kosthold. Jeg fødte på Ullevål og var veldig fornøyd med oppfølgingen der. Hadde samtale med lege og ultralyd annenhver uke. Ble satt i gang i uke 38. Anonymkode: 7e972...3c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå