Gå til innhold

Bruker dere ChatGPT som lege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tror jeg ville formulert det som tilsynelatende «empatiske tilbakemeldinger». ChatGPT besitter jo ikke følelser.

Anonymkode: 057d0...eef

Tror du blander empati og sympati. Den kommer med langt mer empatiske svar enn leger. 

Anonymkode: 3923a...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

AI brukes allerede i diagnostisering og det vil vokse, men så er kanskje ikke chat gpt den beste modellen. Men hva mener folk med at de ikke stoler på den? 🤣 er vel ikke noen som tror at de får en diagnose bare fordi ChatGPT sier det. (Som den heller ikke vil gjøre). 

og sorry folkens, men algoritme- kjøret på google er helt annerledes nå enn for noen få år siden. Men, folk får bruke hva de vil. Google og ChatGPT er forskjellige ting. Google er en søkmotor og ChatGPT er en AI-modell. 

Jeg bruker begge for å finne ut av mine sykdommer. 

Anonymkode: dd586...40c

Utfordringen ligger i at hallusinasjonene til LLM's er ofte ekstremt kreative og fremstår svært logiske. Så det raskt kan snike seg inn alvorlige misforståelser. 

ChatGPT er for øvrig en applikasjon/brukergrensesnitt, mens eksempelvis GPT-4o er en modell. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gjør jeg ikke. Synes det er veldig ukritisk å ta imot råd fra en AI-bot. Det er kjedelig den dagen du selv må stå ansvarlig for å ikke ha oppsøkt råd fra autorisert personell. Mange nyanser en skal ta hensyn til som vi som ikke er leger eller helsepersonell kan ha lett for å glemme/overse. Det er en grunn til at det er flere års skole, ville ikke stolt på noe som heter quick fix når det kommer til helsen min. Heldigvis er ikke AI autorisert til å skrive ut resepter. Det kunne blitt farlig det.

Anonymkode: df8a7...49c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg prøvde , men da den ga galt svar så sluttet jeg å bruke den. Jeg har en sykdom det står mye feilinformasjon om på internett og ChatGPT ser ut til å ukritisk kopiere den feilinformasjonen. 

Anonymkode: d05bc...e2c

Edit:  Erfaringen fra min sykdom er også at det er vanskelig å gi korte, enkle og korrekte sammendrag av sykdommen min. Det er for mange nyanser som blir borte når man skal si noe kort og enkelt. 

Det er kanskje noe mange i dag ikke aksepterer. De ønsker all informasjonen i TikTok-format på noen få minutter. Men visse ting er for komplisert til at det er mulig å gi korrekt informasjon på kort tid. 

Det er også grunnen til at man på universitet har tykke lærebøker som krever mye arbeid å sette seg inn i. Det er fordi visse ting er komplisert og krever mye arbeid å sette seg inn i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke falt meg inn. ChatGPT tar såpass mye feil, og svarer ofte bare det den tror du vil høre, så nei. Har aldri opplevd ChatGPT som empatisk, bare som kunstig. Man kan uansett ikke oppnå noe ved hjelp av det. Skal du få behandling må du innom fastlegen. Da er det egentlig ikke noen fordel hvis du har bestemt deg på forhånd hva som feiler deg.

Anonymkode: 13e6e...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Etter at jeg oppdaget ChatGPT, opplever jeg å få veldig gode svar på det jeg lurer på om helsa mi. Mye bedre svar enn noen lege noengang har gitt meg. Synd han ikke kan skrive ut resepter...

Er det flere her som bruker ChatGPT som lege? 

Anonymkode: d094d...9dd

Nei bare dr. Otteker.

Anonymkode: 2113d...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har hørt at flere leger bruker det og at det gjør jobben deres lettere 

Anonymkode: eefbc...c2f

Men ikke pasientens liv lettere.

Anonymkode: 085f5...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri brukt chatgpt. Tror nok jeg vet mer om min sjeldne sykdom enn den. 

Anonymkode: 15391...1bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her sjekket de kun ChatGPT mot hva leger hadde skrevet på nettforumer.  Ikke å besøke en lege.  Disse legene på nettforumer som Reddit får ikke betalt noe som gjør at det er begrenset hvor mye tid de er villige til å legge i svarene sine.

Jeg vil også si at ikke alle legebesøk er like.  Fastlegens jobb er ikke å kunne stille riktig diagnose på alle verdens sykdommer. Fastlegens jobb er å sile ut de som må sendes videre til spesialister. Mange av rådene man får fra fastlegen er ikke ment som fasit, men kun som forslag. Fastlegen gir noen råd, så går pasienten hjem og tester rådene. Blir pasienten frisk så er problemet løst. Blir pasienten ikke frisk så går pasienten tilbake til fastlegen og fastlegen gir kanskje andre råd eller sender pasienten videre til spesialister. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en annen KI, men ja - kan be om forslag på diagnoser ut fra symptomer f.eks, og deretter lese om forslagene i en sikker kilde for å se om det er en faktisk match.

Bruker selvsagt ikke KI (eller annen informasjon for den saks skyld) ukritisk, men som et nyttig supplement. 

Anonymkode: e2301...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturlig at KI er og vil vokse videre til å bli et utrolig viktig hjelpemiddel/verktøy i flere bransjer og yrker. Leger inkludert. Frykten ligger ikke i at legen "rådfører" seg med KI og får informasjon som kan bidra til å finne korrekt diagnose, frykten ligger i at KI før eller siden vil ta over og erstatte legene (og andre yrker). 

Anonymkode: d3831...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Bruker en annen KI, men ja - kan be om forslag på diagnoser ut fra symptomer f.eks, og deretter lese om forslagene i en sikker kilde for å se om det er en faktisk match.

Bruker selvsagt ikke KI (eller annen informasjon for den saks skyld) ukritisk, men som et nyttig supplement. 

Du trenger ca. 7 år legestudier og praksis for å kunne gjøre den vurderingen om forslagene er en "faktisk match". Selv ikke leger skal behandle seg selv. Men la oss for moro skyld si at du fikk sjekket det og fant ut at det var riktig. Hva kan du bruke den informasjonen til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her sjekket de kun ChatGPT mot hva leger hadde skrevet på nettforumer.  Ikke å besøke en lege.  Disse legene på nettforumer som Reddit får ikke betalt noe som gjør at det er begrenset hvor mye tid de er villige til å legge i svarene sine.

Jeg vil også si at ikke alle legebesøk er like.  Fastlegens jobb er ikke å kunne stille riktig diagnose på alle verdens sykdommer. Fastlegens jobb er å sile ut de som må sendes videre til spesialister. Mange av rådene man får fra fastlegen er ikke ment som fasit, men kun som forslag. Fastlegen gir noen råd, så går pasienten hjem og tester rådene. Blir pasienten frisk så er problemet løst. Blir pasienten ikke frisk så går pasienten tilbake til fastlegen og fastlegen gir kanskje andre råd eller sender pasienten videre til spesialister. 

ChatGPT har potensielt uendelig mye kunnskap, det sier seg egentlig selv at hvis den får riktig input så kommer den til å knuse en leges vurdering med mange tusen ganger, og den gjør det betydelig raskere og ikke minst gratis. Visse ting sier seg egentlig selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger ca. 7 år legestudier og praksis for å kunne gjøre den vurderingen om forslagene er en "faktisk match". Selv ikke leger skal behandle seg selv. Men la oss for moro skyld si at du fikk sjekket det og fant ut at det var riktig. Hva kan du bruke den informasjonen til?

Nei, det gjør jeg virkelig ikke. 

Jeg behandler ikke meg selv,  vanligvis, men kan for eksempel vurdere om tilstanden krever legebesøk eller sannsynligvis ikke. Jeg har også flere kroniske sykdommer og har opplevd mer enn én gang at medisiner eller behandlinger jeg har googlet meg frem til og deretter drøftet med lege, har vært til stor nytte. Altså ting som ikke har blitt foreslått av noen i helsevesenet på eget initiativ. Jeg vet definitivt mer om de diagnosene jeg har enn den jevne allmennlege, noe som bidrar til bedre behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ChatGPT har potensielt uendelig mye kunnskap, det sier seg egentlig selv at hvis den får riktig input så kommer den til å knuse en leges vurdering med mange tusen ganger, og den gjør det betydelig raskere og ikke minst gratis. Visse ting sier seg egentlig selv.

Internett har også uendelig med kunnskap.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt ikke. Aldri brukt chatgpt til noe som helst. Bruker lege som lege.

Anonymkode: 19e1e...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...