Gå til innhold

Årlig lønnssamtale rett før lokale lønnsforhandlinger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, hvordan bør jeg gå frem når de lokale lønnsforhandlingene kommer etter nyttår, og jeg skal ha en lønnssamtale med sjefen før jul?

Jeg er ansatt i staten, og har snart ett års erfaring fra nåværende stilling (førstekonsulent). Fra før har jeg ett års relevant erfaring, sett opp mot nåværende stilling. Dette gjør at jeg snart har to års relevant erfaring og burde kunne få forhandlet ny stillingskode (rådgiver).

Da jeg startet i jobben ble jeg fortalt at jeg fikk øverste lønnstrinn innenfor rammen. Dette bidrar jo også til at jeg ønsker å komme over i ny stillingskode og ramme.

Samtidig har jeg fått ny kontrakt fra neste år, en forlengelse. Denne signerte jeg i høst, men jeg og sjefen ble enige om å vente med å ha lønnssamtale til nærmere årsskiftet.

Hvordan bør jeg gå frem for å få gjort endringer? Jeg ønsker 1) mer lønn innenfor koden jeg har nå, eller ALLER HELST: 2) ny stillingskode og mer lønn.

Kan jeg be sjefen om en justering OG i tillegg legge frem et lønnskrav om forhandling av ny kode og lønn til organisasjonen? 

Anonymkode: 59005...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan høre med tillitsvalgt/fagforeningen din om hva andre i tilsvarende stillinger, med lik ansiennitet, erfaring tjener. 

Anonymkode: ea548...7c0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe øverste lønnstrinn for førstekonsulent, så det du ble fortalt er bare tull. Førstekonsulent og rådgiver har samme minimumslønn, og ingen av de har noe tak. Hos oss tjener de to gruppene relativt likt. Seniorkonsulent og seniorrådgiver tjener bedre. Angående stillingskode så sjekk den lokale lønnspolitikken, der står det hva de ulike kodene inneholder av oppgaver.Der jeg jobber er konsulentstillingene de som jobber med forvaltning og rådgivere de som jobber med utredninger, så det er to ulike karriereveier innenfor enheten, og det skal derfor betydelige endringer i stillingen til for å hoppe fra den ene til den andre. Anbefaler også at du hører med fagforeningen fordi forskjellene i staten er så store.

Anonymkode: c3bae...446

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken utdanning har du? Signerer at du bør snakke med tillitsvalgt. Fokuser på oppgaver, kompetanse  og ansvar, ikke ansiennitet. 

Anonymkode: fbd84...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er ikke noe øverste lønnstrinn for førstekonsulent, så det du ble fortalt er bare tull. Førstekonsulent og rådgiver har samme minimumslønn, og ingen av de har noe tak. Hos oss tjener de to gruppene relativt likt. Seniorkonsulent og seniorrådgiver tjener bedre. Angående stillingskode så sjekk den lokale lønnspolitikken, der står det hva de ulike kodene inneholder av oppgaver.Der jeg jobber er konsulentstillingene de som jobber med forvaltning og rådgivere de som jobber med utredninger, så det er to ulike karriereveier innenfor enheten, og det skal derfor betydelige endringer i stillingen til for å hoppe fra den ene til den andre. Anbefaler også at du hører med fagforeningen fordi forskjellene i staten er så store.

Anonymkode: c3bae...446

Dette stemmer bra med min erfaring i det offentlige. Erfaring har ingen betydning for endring av stillingskode, det er førstekonsulenter som har jobbet i samme stilling i over 20 år. Det som betyr noe er hvilke oppgaver og ansvar man har. Så med mindre det har vært endringer i stillingsinnhold så hadde du ikke fått endre kode hos oss. 

Anonymkode: ada98...b4f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stod i stillingsannonsen da jeg søkte på jobben:

"Selv om det er ønskelig med fullført mastergrad vil søkere med fullført bachelorgrad kunne bli vurdert for førstekonsulent stillingen. For stilling som rådgiver er det krav om to års relevant arbeidserfaring og fullført mastergrad."

Også de med bachelor ville bli vurdert for samme stillingskode som jeg har. Jeg hadde en master og kun 1 års relevant erfaring da jeg søkte, og fikk derfor ikke kode rådgiver. Nå har jeg snart 2 års relevant erfaring. Derfor vil jeg argumentere for å få kode rådgiver. Selvsagt i tillegg til hva jeg har levert på det siste året. 

Ts

com.google.android.apps.docs.editors.kix.editors.clipboard?uuid=268a6ea6-ea0f-492f-9ca1-f3f773339028

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å legge ved dette. Dette stod om lønnsrammen:

"Tilsetting som førstekonsulent (stillingskode 1408) eller rådgiver (stillingskode 1436) med lønn kr. 500 000-670 000."

Tillitsvalgt er nær kollega, så vil ikke diskutere det 😄

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Glemte å legge ved dette. Dette stod om lønnsrammen:

"Tilsetting som førstekonsulent (stillingskode 1408) eller rådgiver (stillingskode 1436) med lønn kr. 500 000-670 000."

Tillitsvalgt er nær kollega, så vil ikke diskutere det 😄

Ts

Du bør diskutere det med tillitsvalgt likevel, hen skal være i stand til å skille rollene. Det er jo ikke en kontroversiell sak. Men svaret på spørsmålet ditt er at ja, du kan legge inn krav om både ny stillingskode og lønnsøkning samtidig. Men det er mye bedre hvis du har fagforeningen med på laget, før du skal ikke selv forhandle om din egen lønn. Det er det tillitsvalgte som skal. Du har en lønnssamtale med sjefen, det er ingen forhandling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har litt vel høye forhåpninger vil jeg si. Hos oss jobber flere med master og lang erfaring som førstekonsulenter. Dette pga oppgavene - ikke ansiennitet. Vi har også flere med vgs utdanning som er rådgivere/senior. Urettferdig - ja. Men, hvis du ikke har vesentlig endring i oppgaver, så får du med all sannsynlighet ikke opprykk. 

Anonymkode: 61310...6b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trolig enklere å få justert opp lønnen med hjemmel i HTA 2.5.5 nr. 3 eller "forhandling ved ny kontrakt", enn å få ny kode akkurat nå. Forlengelsen gjøres iht. ny hjemmel, det er ikke samme stilling som ligger til grunn for forlengelse. Men hvis jeg får fast stilling snart, ligger det an til ny kode. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

+ jeg ser du er vikar mtp forlengelse? Da er sjansen lik 0. 

Det er bare vås. Flere statlige etater (nav inkludert) bruker vikariat/midlertidige stillinger rent rutinemessig for å sikre seg at de enkelt kan vrake innkommende kandidater om de er udugelige. Ts har fått et år forlengelse - var ts udugelig ville hen vært vraket. Dette er måten de ansetter på. De er likevel mer enn villige til å betale godt for gode kandidater. Hele poenget er å sikre seg mot de udugelige, ikke å bemanne opp midlertidig eller holde lønnen nede.

Anonymkode: a686d...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er bare vås. Flere statlige etater (nav inkludert) bruker vikariat/midlertidige stillinger rent rutinemessig for å sikre seg at de enkelt kan vrake innkommende kandidater om de er udugelige. Ts har fått et år forlengelse - var ts udugelig ville hen vært vraket. Dette er måten de ansetter på. De er likevel mer enn villige til å betale godt for gode kandidater. Hele poenget er å sikre seg mot de udugelige, ikke å bemanne opp midlertidig eller holde lønnen nede.

Sitter med samme inntrykk, også fra de erfaringer kollegaer har. Får gode tilbakemeldinger, og jeg kunne i motsatt fall blitt vraket veldig lett. Målet er fast stilling og ny kode, men mer lønn er første pri nå. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jaha, ikke i departement. Vi har flust av søkere, og betaler ikke en krone mer enn vi må (dessverre for oss som jobber der). Vi gir ikke opprykk til vikarer, de prioriteres heller ikke i lønnsforhandlinger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jaha, ikke i departement. Vi har flust av søkere, og betaler ikke en krone mer enn vi må (dessverre for oss som jobber der). Vi gir ikke opprykk til vikarer, de prioriteres heller ikke i lønnsforhandlinger. 

Jeg jobber i akademia. Hos oss prioriteres heller ikke vikarer i lønnsforhandlingene, for de har mulighet til å forhandle når de skriver under på kontrakten. Opprykk er heller ikke aktuelt i 2.5.1, som regel. Det kommer ved fast stilling/ny kontrakt. 
Arbeidsgiver er også notorisk gnien, betaler ikke noe mer enn de må. Mistenker jeg at det i større grad går ut over kvinner og personer fra Asia/Afrika? Ja. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er trolig enklere å få justert opp lønnen med hjemmel i HTA 2.5.5 nr. 3 eller "forhandling ved ny kontrakt", enn å få ny kode akkurat nå. Forlengelsen gjøres iht. ny hjemmel, det er ikke samme stilling som ligger til grunn for forlengelse. Men hvis jeg får fast stilling snart, ligger det an til ny kode. 

Ts

Ja, det er det. 
Men siden du er vikar, ville jeg ikke hatt veldig store forhåpninger mtp lønn nå. Jeg ville vært veldig fornøyd hvis jeg fikk 2,7%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble frarådet av min tillitsvalgt å søke endring av stillingskoden fra førstekonsulent til seniorkonsulent eller rådgiver fordi førstekonsulent er den eneste stillingskoden i staten som har automatisk lønnsopprykk på 1,1% hvert år uavhengig av sentrale og lokale forhandlinger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dol_br skrev (16 minutter siden):

Jeg ble frarådet av min tillitsvalgt å søke endring av stillingskoden fra førstekonsulent til seniorkonsulent eller rådgiver fordi førstekonsulent er den eneste stillingskoden i staten som har automatisk lønnsopprykk på 1,1% hvert år uavhengig av sentrale og lokale forhandlinger. 

Det er ikke den eneste stillingskoden i staten, men det er kanskje  den eneste av de aktuelle stillingskodene. Men det er et godt poeng, og viser igjen at TS bør snakke med tillitsvalgt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har vært ansatt ett år, skal lønna di vurderes på nytt, rett HTA 2.5.5,3. Det er mye viktigere enn lokale forhandlinger nå. Det kan godt hende du blir utelukket fra lokale forhandlinger pga at du er nyansatt.
Det skal svært mye til for å få endret stillingskode etter bare ett år. Da må det ha skjedd veldig store endringer på kort tid. Uansett så må stillingen ha vært lyst ut med begge stillingskodene. 

hilsen mangeårig hovedtillitvalg/forhandlingsleder i staten. 

Anonymkode: 3e326...d79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du har vært ansatt ett år, skal lønna di vurderes på nytt, rett HTA 2.5.5,3. Det er mye viktigere enn lokale forhandlinger nå. Det kan godt hende du blir utelukket fra lokale forhandlinger pga at du er nyansatt.
Det skal svært mye til for å få endret stillingskode etter bare ett år. Da må det ha skjedd veldig store endringer på kort tid. Uansett så må stillingen ha vært lyst ut med begge stillingskodene. 

hilsen mangeårig hovedtillitvalg/forhandlingsleder i staten. 

Anonymkode: 3e326...d79

Stillingen var utlyst med begge stillingskodene. Har nå to års relevant erfaring og master, som var kravet for å bli ansatt som rådgiver. Har fått mange flere og krevende oppgaver siden jeg startet. Leder støtter både økning i lønn (2.5.5) og endring i kode (2.5.1). Takk for alle innspill.

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...