Gå til innhold

HPV virus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var hos gynekolog og fikk satt inn ny spiral. Tok full undersøkelse og fikk svar i dag at jeg har HPV infeksjon og celleforandringer.

Jeg er ikke stresset over det da det er veldig vanlig. 

Mitt dilemma er at jeg er kjæreste med en enkemann. Vi elsker hverandre veldig høyt og vi planlegger fremtiden sammen. Vi har særkullsbarn og vi har "adoptert" hverandres barn. 

Han mistet konen til kreft.

Og jeg tror ikke at det er noen sjanse for at dette utvikles til kreft, men det ER en sjanse. Og jeg kjenner jeg er livredd for å fortelle han om det. Vi har ingen hemmeligheter for hverandre. Vi vet ALT om alt om hverandre.

Men jeg er bekymret for hva reaksjon han vil få mht å bli bekymret om jeg forteller han dette.

Fra Kreftforeningen: "

Må jeg fortelle det til min partner?

Du trenger ikke informere dine tidligere, nåværende eller fremtidige partnere.

HPV-infeksjoner er så vanlige at de fleste har, eller har hatt, en infeksjon uten at de vet om det.

En positiv HPV-test betyr at du har en HPV-infeksjon i livmorhalsen.

Ved en vedvarende infeksjon over mange år, er det høyere risiko for å utvikle celleforandringer. Celleforandringer går oftest tilbake av seg selv ved at kroppen klarer å bekjempe virusinfeksjonen.

Celleforandringer er ikke kreft, men hos noen kan ubehandlede celleforandringer over tid (som regel mer enn 10 år) utvikle seg livmorhalskreft.

Positiv HPV-test betyr ikke at du har eller nødvendigvis kommer til å få celleforandringer som kan utvikle seg til livmorhalskreft"

Så. Hva mener dere jeg bør gjøre?

Anonymkode: 5c0f0...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nok snakket med mannen om det, men ikke gjort en stor greie ut av det. Som du sier er det jo veldig vanlig. Har du fått avklart om du må konisere? Jeg fikk anbefalt å ta hpv vaksinen. Mannen måtte også ta for å ikke smitte meg igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville sagt det ja, sjansen for at det blir ingenting er tross alt høyest. Regner med du skal tilbake og ta ny test om et år. Jeg fikk selv påvist HPV og celleforandringer i sommer og skal ta ny celleprøve neste sommer, stresser ikke noe med det. 

Anonymkode: d7f2d...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Wilma89 skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde nok snakket med mannen om det, men ikke gjort en stor greie ut av det. Som du sier er det jo veldig vanlig. Har du fått avklart om du må konisere? Jeg fikk anbefalt å ta hpv vaksinen. Mannen måtte også ta for å ikke smitte meg igjen. 

Fikk beskjed om at jeg ikke trengte å tenke på det. Bare komme inn årlig for gynekologisk undersøkelse.

Min bekymring er han og hans reaksjon. Bare ordet "kreft" vet jeg kan skape en ekstrem frykt i han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville sagt det ja, sjansen for at det blir ingenting er tross alt høyest. Regner med du skal tilbake og ta ny test om et år. Jeg fikk selv påvist HPV og celleforandringer i sommer og skal ta ny celleprøve neste sommer, stresser ikke noe med det. 

Jeg er som sagt ikke bekymret. Men han er veldig skjørbar på alt som har med kreft å gjøre.

At å nevne det vil skape en frykt i han. Han elsker meg så høyt og jeg har blitt så viktig for barna hans så er bekymret for at han skal bli redd for å miste meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er som sagt ikke bekymret. Men han er veldig skjørbar på alt som har med kreft å gjøre.

At å nevne det vil skape en frykt i han. Han elsker meg så høyt og jeg har blitt så viktig for barna hans så er bekymret for at han skal bli redd for å miste meg.

Ja, du skal inn etter et år med påviste celleforandringer, så følg opp det! Du kan sjekke flytskjema for dette selv. 
Og jeg skjønner godt hva du mener, men du må alikevel si det, tenk om han senere får vite at du holder noe skjult? Du trenger ikke si kreft all den tid celleforandringer *ikke* er kreft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, du skal inn etter et år med påviste celleforandringer, så følg opp det! Du kan sjekke flytskjema for dette selv. 
Og jeg skjønner godt hva du mener, men du må alikevel si det, tenk om han senere får vite at du holder noe skjult? Du trenger ikke si kreft all den tid celleforandringer *ikke* er kreft. 

Jeg vet. Men han vil få det på radaren med én gang. Og ja, jeg vet. Jeg må være ærlig. Men han er verdens fineste mann og han elsker meg så mye og jeg han 

Og han er allerede så redd for at noe skal skje meg...bare at det er en 0,1% sjanse for at jeg KAN få kreft....jeg VET det vil trigge noe i han. 

Er det verdt å fortelle han det? Når sjansen er så liten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet. Men han vil få det på radaren med én gang. Og ja, jeg vet. Jeg må være ærlig. Men han er verdens fineste mann og han elsker meg så mye og jeg han 

Og han er allerede så redd for at noe skal skje meg...bare at det er en 0,1% sjanse for at jeg KAN få kreft....jeg VET det vil trigge noe i han. 

Er det verdt å fortelle han det? Når sjansen er så liten?

Ja, fordi, igjen, tenk om han finner ut senere at du har holdt det skjult. Det er mye, mye verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, fordi, igjen, tenk om han finner ut senere at du har holdt det skjult. Det er mye, mye verre. 

Er det bedre å leve med "Hva om?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde sagt det, da du også kan smitte han med HPV. Så kan han vaksinere seg om han ikke har gjort det.

Du trenger jo ikke snakke om kreft, du sier HPV og celleforandring.

Anonymkode: 4133f...15a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det bedre å leve med "Hva om?"

Jepp. Man kan fint realitetsorientere seg rundt sjansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde sagt det, da du også kan smitte han med HPV. Så kan han vaksinere seg om han ikke har gjort det.

Du trenger jo ikke snakke om kreft, du sier HPV og celleforandring.

Han vil finne ut av det på sekunder med Google. For alt jeg vet er det han som har smittet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han vil finne ut av det på sekunder med Google. For alt jeg vet er det han som har smittet meg.

Meget mulig, men da får han i allefall vaksinert seg uansett. 

Synes du det er moralsk bedre å ikke fortelle om eventuell smitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Meget mulig, men da får han i allefall vaksinert seg uansett. 

Synes du det er moralsk bedre å ikke fortelle om eventuell smitte?

Kreftforeningen sier at sjansen er så liten at en ikke trenger å informere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kreftforeningen sier at sjansen er så liten at en ikke trenger å informere.

La vær da.

Du spør i HI hva du mener vi skal gjøre. Så svarer vi hva vi mener. Var det ikke det du var ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

La vær da.

Du spør i HI hva du mener vi skal gjøre. Så svarer vi hva vi mener. Var det ikke det du var ute etter?

Jo. 

Og jeg veier svarene mht om det er verdt det emosjonelle og frykten han vil kunne kjenne på mot svarene jeg får.

For min del er det ikke noe big deal.

Men bare ordet "kreft" for han vet jeg vil trigge enorm frykt.

Så med tanke på infeksjonen og det å være ærlig for noe som ikke påvirker meg eller er en fare for han kontra hva som kan skje inni han er det jeg prøver å føle på om hva som er best og rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jo. 

Og jeg veier svarene mht om det er verdt det emosjonelle og frykten han vil kunne kjenne på mot svarene jeg får.

For min del er det ikke noe big deal.

Men bare ordet "kreft" for han vet jeg vil trigge enorm frykt.

Så med tanke på infeksjonen og det å være ærlig for noe som ikke påvirker meg eller er en fare for han kontra hva som kan skje inni han er det jeg prøver å føle på om hva som er best og rett.

Men HPV og celleforandringer er ikke kreft. 

Hvis han ikke greier å ta det halvveis rasjonelt så må du bare la være. Du kjenner han best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...