AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #1 Del Skrevet 14. desember 2024 Jeg reiser en del. Og har lært noen triks for å få et ledig sete ved siden av meg. Men kanskje noen har andre tips - så kom gjerne med dem. Sist jeg reiste på langdistranse - fire strekninger, betalte jeg for seter langt bak i flyet (Qatar) og alltid midtgangsete. Det er som regel slik at hvis ledige plasser om bord, er disse som regel bakerst i flye og gjerne bakerste rad. Derfor velger jeg seter langt bak, fordi jeg har troa på at det er slik, i hvert fall. Når boardingen begynner å nærme seg slutten, og jeg ser mulighet for at det kan bli ledig rundt meg, og jeg har en ved siden av meg, prøver jeg å få oppmerksomheten til en av flyvertene. Da spør jeg tydelig: "Hvis det setet der er ledig -kan jeg flytte meg dit" - får jeg da et godkjent-svar, som jeg som regel gjør, så er jeg ekstra opmerksom og lytter på "boarding completed" - da hopper jeg opp av settet og flytter meg med en gang. Ettersom jeg har spurt tenker jeg at det gir gode odds hvis noen skulle finne på det samme - noen er veldig oppmerksomme, har jeg sett, andre tenker ikke så mye på det. Blir det krangling om setet, noe jeg ikke har opplevd, så kan jeg eventuelt konsultere flyverten og si at jeg fikk OK fra vedkommende. Uansett - denne taktikke funket fint for meg sist gang. Oslo-Doha var helt full, så ingen seter til overs. Men Doha-Cape Town var nesten helt fullt, så klarte såvidt å få ledig sete ved siden av, samme med returen. Doha-Oslo var de to bakerste setene på 787 ledige og, da fikk jeg disse to for meg selv. Anonymkode: 0e1cb...54f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #2 Del Skrevet 14. desember 2024 Vi har gjort litt det samme da vi reiste to sammen. Bestille et vindu og ett midtgangsete langt bak, de fleste som reiser alene vil ikke ha midtsetet, og om noen tar det spør vi bare om de vil bytte, som regel vil de det. Anonymkode: d909d...98b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #3 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg liker å sitte nesten helt bakerst. Som oftest åpner de utgang bak også, så det går raskt å komme seg ut - selv i snøvær i Tromsø. 😄 Pleier å velge vindussete der setet ved midtgangen er tatt. Såfremt det ikke er stappfullt fly så forblir midtsetet ledig - unntatt til Tromsø seff, der alle fly er fulle for tida. 😏 Anonymkode: 1589b...8ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 16. desember 2024 #4 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg bruker en litt annen strategi, men den kan og kombineres med din. Jeg vil alltid sitte ved vinduet. Når jeg bestiller så velger jeg og plass. Da prøver jeg så langt det er mulig å velge vindusplass, der en alt har valgt midtgangssete. Men midtsetet er tomt. Vil si at i 2 av 3 tilfeller så får jeg ledig midtsete. Ingen liker å sitte i midtsete, og de blir stort sett kun opptatt hvis flyet er helt fult. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #5 Del Skrevet 17. desember 2024 Generelt er jo flyene veldig oftere fullere enn før. Tidligere kunne man nærmest være ganske trygg på at det var god plass og noen ledige seter, når synes jeg det ofte er vedig fullt - bortsett fra helt "åpenbare" ruter som f.eks. når jeg fløy Tallinn-Oslo torsdag midt på dagen for et par uker siden... Skulle jo tro at det var greit dekket opp østover nå, med både Qatar (to daglige!), Emirates og Thai. Så er vel å håpe at der er litt plass når jeg reiser i slutten av januar. Anonymkode: 0e1cb...54f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #6 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 19.54): Pleier å velge vindussete der setet ved midtgangen er tatt. Såfremt det ikke er stappfullt fly så forblir midtsetet ledig - unntatt til Tromsø seff, der alle fly er fulle for tida. 😏 Anonymkode: 1589b...8ec Kjetil E skrev (På 16.12.2024 den 20.49): Når jeg bestiller så velger jeg og plass. Da prøver jeg så langt det er mulig å velge vindusplass, der en alt har valgt midtgangssete. Men midtsetet er tomt. Vil si at i 2 av 3 tilfeller så får jeg ledig midtsete. Ingen liker å sitte i midtsete, og de blir stort sett kun opptatt hvis flyet er helt fult. Det er dette jeg også prøver på, og som ofte lykkes. Men fungerte oftere før da jeg hadde fritt setevalg inkludert hos Norwegian og valgte blant de fremste radene som var dyrest for de som betaler for sete. Nå er dessverre rewarden endret så man bare får velge fra rad 8 og bakover, og får sjeldnere ledig sete ved siden av. Mens foran er det ofte så tomt nå, at folk blir bedt om å flytte seg fremover for å få bedre balanse i flyet. Anonymkode: 15b24...b15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå