AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #1 Skrevet 14. desember 2024 Er bonusmor til ei jente på åtte år som flyttet fast til sin far (samboer) i fjor høst. Siden det så har det gått veldig fint, går bra på skole og hun har det tilsynelatende bedre, uten at jeg skal gå innpå detaljer om hvorfor hun flyttet til far. Nå de senere månedene har har mor vært ekstrem med å snakke stygt og nedlatende om oss. Hun kommer flere ganger hjem fra mor og er stille og mistenksom eller frekk og virker urolig i kroppen. for noen dager siden var det tilstelning på skolen der foreldre og annen familie kunne komme. Mor dukket opp en halvtime for sent og luktet alkohol. Vi har i to måneders tid vært bekymret for hva som foregår. Og senest i dag så så gjorde vi noe vi kanskje ikke burde pga barnets privatliv, men vi har fått med oss at 8 åringen har skrevet noen notater. Vi leste gjennom dette og fikk se at hun skriver at livet hennes er drit, at hun har en fattig mor at mor og far krangler hele tiden (hvilket de ikke gjør) og at jeg som bonusmamma prøver alt jeg kan for at mamma skal ha det vondt. Det står også masse stygge ord ellers om venner som er her på besøk og de har det fint sammen. Nå vet jeg ikke om dette var riktig eller galt. Skal man konfrontere noen eller la være? Skal man snakke med helse sykepleier på skolen? Eller ikke gjøre noe som helst? Vil jo heller ikke at dette skal bli slik at hun ikke stoler på oss. Men siden dette kommer fra et sted og helt og holdent en mor som ikke klarer å kontrollere følelsene sine så hva gjør man da? Når det vi bygger opp raser ned igjen bare av noen dager med samvær med mor? Anonymkode: aafd3...457
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #2 Skrevet 14. desember 2024 Tenker at dere kan snakke med henne om hvordan hun har det uten at dere tar opp noe hun skrev i sine private notater. Angående mor så melder dere dersom dere er bekymret. Anonymkode: 91028...9fd 2 4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #3 Skrevet 14. desember 2024 Far bør i første omgang ta opp sin bekymring med mor. Enten privat eller hos familievernet. Du blr holde deg godt i bakgrunnen. Fortsett å være en stabil voksen for jenta. Anonymkode: 2549c...8a4 1 1
SynneD Skrevet 14. desember 2024 #4 Skrevet 14. desember 2024 Jeg tenker det kan være fint å snakke med helsesykepleier og kontaktlærer. Tenker det viktigste er at dere bør snakke med henne om hvordan det går med henne, evt at far også snakker med mor.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #5 Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Far bør i første omgang ta opp sin bekymring med mor. Enten privat eller hos familievernet. Du blr holde deg godt i bakgrunnen. Fortsett å være en stabil voksen for jenta. Anonymkode: 2549c...8a4 Ja, jeg tenker ikke å blåse opp dette og gjøre henne mer forvirret. Bare synes at dette er fryktelig trist for hennes del😞 Anonymkode: aafd3...457 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #6 Skrevet 14. desember 2024 SynneD skrev (29 minutter siden): Jeg tenker det kan være fint å snakke med helsesykepleier og kontaktlærer. Tenker det viktigste er at dere bør snakke med henne om hvordan det går med henne, evt at far også snakker med mor. Har ved flere anledninger prøvd, på en skånsom måte, å spørre hva det er, om hun plutselig endrer adferdsmønster. Men det er aldri noe. Vi sier til henne at du kan snakke med oss om det er noe, eller om det er ubehagelig så kan du snakke lærer eller helse sykepleier. Men svaret er bare «ja». Vi når ikke inn og vi vet faktisk ikke hvordan vi skal prøve uten at det blir feil og at hun låser seg enda mer. Far kommer til å kontakte skolen for å snakke med sykepleier. Synes dette minner mer og mer om foreldre fremmedgjøring. Bare tanken på hva hun går å tenker på er til å gråte av. Anonymkode: aafd3...457
Blått Skrevet 14. desember 2024 #7 Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er bonusmor til ei jente på åtte år som flyttet fast til sin far (samboer) i fjor høst. Siden det så har det gått veldig fint, går bra på skole og hun har det tilsynelatende bedre, uten at jeg skal gå innpå detaljer om hvorfor hun flyttet til far. Nå de senere månedene har har mor vært ekstrem med å snakke stygt og nedlatende om oss. Hun kommer flere ganger hjem fra mor og er stille og mistenksom eller frekk og virker urolig i kroppen. for noen dager siden var det tilstelning på skolen der foreldre og annen familie kunne komme. Mor dukket opp en halvtime for sent og luktet alkohol. Vi har i to måneders tid vært bekymret for hva som foregår. Og senest i dag så så gjorde vi noe vi kanskje ikke burde pga barnets privatliv, men vi har fått med oss at 8 åringen har skrevet noen notater. Vi leste gjennom dette og fikk se at hun skriver at livet hennes er drit, at hun har en fattig mor at mor og far krangler hele tiden (hvilket de ikke gjør) og at jeg som bonusmamma prøver alt jeg kan for at mamma skal ha det vondt. Det står også masse stygge ord ellers om venner som er her på besøk og de har det fint sammen. Nå vet jeg ikke om dette var riktig eller galt. Skal man konfrontere noen eller la være? Skal man snakke med helse sykepleier på skolen? Eller ikke gjøre noe som helst? Vil jo heller ikke at dette skal bli slik at hun ikke stoler på oss. Men siden dette kommer fra et sted og helt og holdent en mor som ikke klarer å kontrollere følelsene sine så hva gjør man da? Når det vi bygger opp raser ned igjen bare av noen dager med samvær med mor? Anonymkode: aafd3...457 Utifra hva du skriver så virker det som mor er utrolig destruktiv for datteren. Her tenker jeg at dere må snakke med helsesykepleier om saken, at dere er i en vanskelig situasjon og jenta lider. Det er forståelig at datteren har låst seg fordi at moren er såpass negativ, men her ville jeg satt meg ned og tenkt: er dette samværet til barnets beste? Og hva kan man gjøre for å skjerme hun som lider så mye? For noe må skje
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #8 Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): for noen dager siden var det tilstelning på skolen der foreldre og annen familie kunne komme. Mor dukket opp en halvtime for sent og luktet alkohol. Dette er svært bekymringsfullt. Far må ta dette opp med mor og far må være sikker på at mor er rusfri dersom jenta skal til henne på samvær. Det er et ansvar far har. Dersom mor motsetter deg dette kan far kontakte barneverntjenesten får råd og hjelp, ved at han sender inn bekymringsmelding. Det barneverntjenesten konkret kan gjøre: Undersøke omsorgssituasjonen til jenta, både hos mor og hos far, kartlegge mors alkohol(u)vaner og jobbe med foreldrekonflikten barnet står i. Videre bør jenta få et samtaletilbud - eksempel: NKS veiledningssenteret for pårørende. Lavterskel og trenger ikke henvisning. Anonymkode: 07608...4d6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #9 Skrevet 14. desember 2024 Du bør melde til bv at mor luktet alkohol på en skoletilstelning. Det er veldig bekymringsfullt. Gjør det anonymt om du må, hvis det var mange voksne der kan hvem som helst ha reagert. Anonymkode: dc695...682 1
Christina82 Skrevet 15. desember 2024 #10 Skrevet 15. desember 2024 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.
Anbefalte innlegg