AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Ja,vet jeg kan spør banken og..men er det slik at om jeg setter inn 500.000 av mine sparepenger i fond kan de øke til 700.000 f.eks nokså kjapt og KAN jeg ta ut pengene når jeg vil??? Jeg sparer kun på høyrente. Anonymkode: 635dd...cfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden De KAN stige, men de KAN også synke i verdi. hvor lenge skal du spare pengene? Anonymkode: 97ca0...073 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Ja, du kan ta de ut når du vil, men det går ikke på sekundet, det tar et par dager. Du må skatte av det du tjener (200 000 i ditt eksempel). Anonymkode: 4c8b6...f53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Du vil ha en risiko for at de synker i verdi. Og du må skatte 22% av gevinsten. Anonymkode: beb7f...6e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du vil ha en risiko for at de synker i verdi. Og du må skatte 22% av gevinsten. Anonymkode: beb7f...6e6 Hvorfor sparer mange i fond om det er risikosport da? Ingen vil tape penger. Jeg klarer ikke bestemme meg så sparer bare år etter år. TS Anonymkode: 635dd...cfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor sparer mange i fond om det er risikosport da? Ingen vil tape penger. Jeg klarer ikke bestemme meg så sparer bare år etter år. TS Anonymkode: 635dd...cfe Fordi det alt i alt, verden sett under ett, gir større avkastning enn å spare på konto. Fond, særlig aksjefond med høy risiko, svinger gjerne en del. Skal du bare spare over kort tid, og er nødt til å ta ut pengene på et bestemt tidspunkt om noen måneder eller maks et år eller to, vil det være ikke ubetydelig risiko for at fondets verdi er lavere enn da du kjøpte. For all del, sjansen er jo større for at fondet har gått opp enn at det har gått ned uansett hvor kort tid du sparer i det, men det er en sjanse/risiko for både veldig gode og veldig dårlige resultater du naturlig nok ikke får med sparekontoer. Men alt i alt, over tid, går aksjefond flest mer opp enn ned. Helt generelle globake indeksfond, som i praksis går omtrent like bra som verdensøkonomien totalt gjør (de som ikke er valutasikret kan også påvirkes mye av valutakurs, men det er nå så), har det siste året økt med nesten 30%. De siste ti årene har de økt rundt 300%. Men det er ikke vanskelig å finne intervaller på 3-6-12 måneder underveis det siste tiåret der de har tapt seg i verdi. I år 2022 tapte de seg rundt 9%, og hvis du kun sparte der i 2022 hjelper det lite at de økte 25% eller mer i både 2021, 2023 og i 2024. Har du uflaks med timingen kan du risikere å tape en del. Det er derfor man ikke anbefaler folk med usikker økonomi og/eller kort sparehorisont å spare med høy risiko. Men sjansen for at det går bra er større enn risikoen for at det går dårlig, og jo lengre du kan la pengene stå, jo lavere er risikoen for at du til slutt kommer ut i minus. Jeg har spart i fond i ganske mange år nå, og de første pengene jeg satte inn for cirka ti år siden har altså bortimot firedoblet seg (før skatt). Mamma, som har holdt seg til sparekontoer i alle år, har gått glipp av uendelig mye penger ved å være så forsiktig. Og ja, du kan ta ut pengene når du vil. Det tar noen dager å få dem helt ut og over på vanlig konto. Alle penger du har satt inn kan du ta ut uten å skatte, i tillegg til at du kan ta ut litt ekstra skattefri gevinst for hvert år. Men ut over det må du skatte av gevinsten og kan trekke tap fra på skatten. Så hvis du setter inn 500 000 og de blir til 700 000 kan du ta ut 500 000 (og litt til) skattefritt. Resten må du skatte hvis du skal ta ut. Anonymkode: 90a1d...9ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja,vet jeg kan spør banken og..men er det slik at om jeg setter inn 500.000 av mine sparepenger i fond kan de øke til 700.000 f.eks nokså kjapt og KAN jeg ta ut pengene når jeg vil??? Jeg sparer kun på høyrente. Anonymkode: 635dd...cfe Ja det kan de, de kan også ryke nedover, også oppover, og ned, og opp osv.. Det er derfor man opererer med "historisk avkastning", og minimum 5 års sparehorisont. Du kan selge deg ut når du ønsker ja, men salg av fondsandeler tar tid. Du legger inn et salg som gjerne ikke blir fullført før om en uke +/-. Da først vil du få tilgang på pengene, disse vil jo da gjerne stå på en Ask konto, så må du tenke på skatt og et par dager fra uttaket fra ask videre til dagligbank. De fleste som sparer i fond gjør jo nettopp det fordi den historiske avkastningen er god og de har raus spare horisont. Anonymkode: 13b56...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden Jeg satt inn 200’ for 3-4 uker siden, til tross for at noen av fondene ikke går veldig bra om dagen, så er det allerede 10’ i gevinst om jeg hadde tatt ut alt nå. Det er aksjefond med høy risiko, der er skatten høyere (37,84 % om jeg forstår det rett). Jeg kjører aksjesparekonto og har 5 forskjellige fond på akkurat disse 200’, da kan jeg flytte rundt pengene uten å utløse skatt. Anonymkode: 01f12...554 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du vil ha en risiko for at de synker i verdi. Og du må skatte 22% av gevinsten. Anonymkode: beb7f...6e6 Utgangspunktet er at inntekter som en andelseier har fra et rentefond (renter/salg) skattlegges med en sats på 22 prosent (for inntektsåret 2023). Inntekter fra rene aksjefond (aksjefondsutbytte/salg) har en effektiv skattesats på 37,84 prosent. Anonymkode: 837ff...4e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå