Gå til innhold

Tenåringer og skjerm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre barn, hvor eldste er 13 år. Har i noen år hatt skjermforbud for alle tre, men fra han var 11 år har han fått lov å spille på tlf og pc. 

Det jeg merker meg er hvor lite bra det har vært for han. Han viser null interesse for andre aktiviteter når han er hjemme. 

Det er skole. Det er trening. Går greit om vi alle er ute og på turer. Men hjemme, inne i huset, så er det kun skjerm han ønsker. 

Hva gjør deres tenåringer hjemme når de ikke har skjerm? 

Anonymkode: 70af0...3fb

Skrevet

De krangler 🤦‍♀️ Angrer på hele mobilen og de er 8 og 11.

Gikk fra fantasifulle og kreative barn til å kun game på mobilen. Så prøver å være streng, men når alle vennene spiller i tillegg blir de holdt utenfor på en måte.

Anonymkode: d4ff7...f98

• Liker 1
Skrevet

At han er 13.år og ikke ønsker å være så mye med dere når dere er inne er nok ikke mobilen sin feil, men helt normal tenåringsadferd.

stor forskjell på 8 åringer og en tenåring. 

Våre tenåringer gamer med venner når de er hjemme, de går både på fotball og håndball begge to, i tillegg til spille fotball med kompiser utenom treninger. så de er innom aktivitet ellers. 

Anonymkode: 7072f...c59

• Liker 1
Skrevet

Skravler med venner, spiller instrumenter.

Anonymkode: 32ee2...e09

Skrevet

Min er med venner på skjerm og uten skjerm, enten er de hos oss eller hos de.

Nå de ikke holder på med skjerm så går det i trening og at de bare henger sammen. Synes ikke skjerm er så krise så lenge alt av skole blir fulgt opp og at de er med venner.

Har gjort det slik hele tiden, så lenge han har gjort de tingene som jeg forventer skal blir gjort så er det fri tilgang til skjerm. Aldri vært et problem her. Er jo begrenset hvor mye tid man har mellom alt man må få gjort-

Anonymkode: c2a57...5e4

Skrevet

Vi har streng skjermtid i ukedagene. I ferier er det friere men det sklir helt ut og vi bli nødt til å stramme inn. Da er det hyl og skrik et par døgn. Så venner de seg til det, og uken etter takker de oss og sier at livet er bedre uten så mye skjerm.

Vi har brettspill, puslespill, malersaker, utkledningstøy, symaskin, instrument m.m. De lager også mat, trener hunden, trener på ballferdigheter, skriver historier, rydder osv. 

Anonymkode: 5d7ae...cc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De krangler 🤦‍♀️ Angrer på hele mobilen og de er 8 og 11.

Gikk fra fantasifulle og kreative barn til å kun game på mobilen. Så prøver å være streng, men når alle vennene spiller i tillegg blir de holdt utenfor på en måte.

Anonymkode: d4ff7...f98

Ja det er samme jeg merker her. Jeg hadde en gutt full av fantasi og som fant på ting. Mobilen og skjerm har ødelagt alt. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er samme jeg merker her. Jeg hadde en gutt full av fantasi og som fant på ting. Mobilen og skjerm har ødelagt alt. 

TS

Tull, du har en gutt som har blitt tenåring. 

Anonymkode: 946ec...b29

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At han er 13.år og ikke ønsker å være så mye med dere når dere er inne er nok ikke mobilen sin feil, men helt normal tenåringsadferd.

stor forskjell på 8 åringer og en tenåring. 

Våre tenåringer gamer med venner når de er hjemme, de går både på fotball og håndball begge to, i tillegg til spille fotball med kompiser utenom treninger. så de er innom aktivitet ellers. 

Anonymkode: 7072f...c59

Jeg forventer ikke at han skal bruke all tid hjemme med oss andre. Men han har gått fra å være flink å finne på ting til å bli helt apatisk hjemme, og kun ønske skjerm. Han er aktiv ute. Det er inne jeg har et problem med en gutt som ikke ønsker noe annet en å ligge i senga, eller på sofaen, med en telefon. 

Men skal prøve å ta vekk skjerm helt igjen, å se om det hjelper på sikt.

TS

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tull, du har en gutt som har blitt tenåring. 

Anonymkode: 946ec...b29

Men skal ikke en 13 åring gjøre noe annet en å glo på skjerm hjemme i eget hus? 

Han leser ikke lengre. Tegner ikke. Skriver ikke. Pusler ikke. Vil ikke spille brettspill. 

Bare skjerm. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men skal ikke en 13 åring gjøre noe annet en å glo på skjerm hjemme i eget hus? 

Han leser ikke lengre. Tegner ikke. Skriver ikke. Pusler ikke. Vil ikke spille brettspill. 

Bare skjerm. 

Helt normalt , du sier han er aktiv ute 

Anonymkode: 44e74...0bb

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...