Gå til innhold

Noen i rullestol som har hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst på hund, men i og med at jeg sitter i rullestol så vet jeg ikke hva slags rase jeg kan ha. Også skal jeg om noen år flytte og studere. Så det kan ikke vere en som trenger ekstremt med aktivitet. Det er jo også fint at den ikke er for stor heller. Om noen sitter i rullestol, hva slags hunder eller eventuelt andre dyr har dere?

Anonymkode: ccf34...290

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke rullestol, men hadde med meg hunden som student. Kan bli veldig vanskelig å finne hybel hvor hund er lov. I tillegg var det vanskelig å være med i studiegrupper på ettermiddagen fordi jeg måtte hjem til hunden. Du risikerer å gå glipp av en del faglig og sosialt utbytte. Lurt å gjøre seg opp noen tanker om det før du går til anskaffelse av en hund :)

Du kan jo vurdere å være deleier en stund, eventuelt fosterhjem for f.eks Solplassen. 

Anonymkode: cefa2...2a3

• Liker 4
Skrevet

Jeg sitter ikke i rullestol, men har sett flere som har hund som sitter i rullestol. De velger ofte små til medium store hunder (shetland sheepdog eller finsk lapphund). Jeg ville nok styrt unna de aller minste (da man er redd for benene deres samt at de kanskje ikke klarer å hoppe opp på fanget selv) og de aller største (naturligvis pga de er sterke og blir vanskelige å holde igjen om de får ferten på noe). Vurder gjerne noe med opp til medium i aktivitetsnivå. Feks dvergpuddel, kleinspitz/mittelspitz, bichon havanais ol. 

Anonymkode: 2655e...a18

• Nyttig 1
Skrevet

Sitt ikke fast i rullestol, men bruker av og til. Men går med krykker og har en liten blanding på 6 kg. Men hun er vandt med rullestol og er spretten, så tror det hadde gått veldig greit. Vet om en annen i rullestol han har dansk-svensk gårdshund. Men om du skal studere om noen år så ville jeg vurdert og ventet, evt bli del-eier, en hund krever uansett str. De skal luftes minimum 3 gr per dag. Vi går f.eks tur 20-30 min på morgenen før jobb, så går vi tur etter jobb og rett før leggetid. Samtidig er jo de sosiale og vil helst vær med deg når du kommer hjem for dagen, så vet du at du risikerer å være vekke mange timer på dagen og i tillegg skal studere på kveldstid så kan det bli tøft ☺️

Anonymkode: ab0c8...eda

• Liker 1
Skrevet

Ville sett på Mellom Puddel, de er utrolig lærevillig. De trenger en del aktivitet, mest mentalt. Så her kan du trene hunden til masse som kan være til hjelp for deg i hverdagen om det er behov. 

Sjekk ut Servicehunden_min på Instagram. De har ett helt fantastisk forhold 😊

Anonymkode: 106e4...e11

Skrevet

Rullestol står ikke i veien for å ha hund. Har sett flere i byen her. Én har en chihuahua som trasker ved siden av eller sitter i fanget, og en annen har slengt trekksele på sin spaniel og fyker rundt på asfalterte stier. 

En selskapshund som lett kan hoppe opp, en mild whippet eller en puddel fra et godt oppdrett, burde fungere bra. Jeg ville dog tenkt over om det er best å skaffe seg en voksen hund? Å få en valp stueren er et slit selv for oss med to fungerende bein. Man må ut én gang i timen med en valp, og ofte et par ganger om natten også, om man ønsker å få de stuerene så fort som mulig. De mindre selskapshundene kan bruke en god stund på å bli stueren også. Noen rekker å bli et helt år før de endelig slutter å ha uhell inne. Noen valper er også helt forferdelige. Min eldste hund er rolig og fin nå, men hun var et absolutt mareritt som valp. Jeg fikk knapt sette meg ned og trekke pusten det første året. Genetikk spiller også en ekstremt stor rolle i hvordan en hund blir som voksen. En hund som er genetisk nervøs og avlet for varsling (som mange selskapsraser er), kan bli en gneldrebikkje uansett hvor god trening den får. På den andre siden kan man gjøre absolutt alt galt med en hund, og likevel vokser den opp til å bli en rolig, trygg hund. Går man for en voksen hund, så ser man hva man får. Man slipper å gå på en smell fordi valpen man fikk, ikke egner seg som familiehund fordi den er for nervøs og har sterkt anlegg for ressursforsvar , eller ikke egner seg ved siden av en rullestol fordi den har et høyt baseline stressnivå som gjør at den sliter med å holde seg rolig ute hvor det er masse stimulerende inntrykk. 

Oppdrettere hjelper ofte tidligere valpekjøpere med å omplassere hunder om de av diverse årsaker ikke kan ha de lengre, eller om en forvert for en av oppdretterens hunder, ikke lenger kan ha hunden. Hør med oppdrettere du liker om de vet av en voksen hund som har de egenskapene du trenger i en hund, og ha hunden på prøve i en måned eller to for å være sikker på at det er en god match. Du ønsker kanskje at den generelt er rolig på tur ute og ikke blir krakilsk når den ser katter og andre hunder. Du trenger kanskje at den kan ligge ved siden av/på fanget når du er plasser, og at den generelt holder seg nær deg.

De fleste hunder har noen "feil" ved seg, så det er fint å vite hva du er ok med og hva du ikke kan ha i en hund. For eksempel, mine er ikke så gira på barn og kan fort bli litt stressa av mye lyd og bevegelser. Det er helt greit for meg for jeg bor alene, men det hadde ikke vært greit for en familie med barn som drar med venner hjem etter skolen.

Men, om jeg var deg, ville jeg ha ventet til etter du er ferdig med studiene og har funnet en jobb og vet litt mer hvordan hverdagen din ser ut. Ender du opp med å være mye borte, så vil du slite utrolig mye med dårlig samvittighet. Det sosiale vil også bli vanskelig. Jeg ventet noen år til hverdagen min var stabil og jeg kunne jobbe mye hjemmefra før jeg fikk hund, og det er jeg utrolig glad for.

I mellomtiden kan du se om du finner noen som trenger hundepasser noen dager i uken/helgene. Da får du kjent litt på hvordan det er å ha hund, og da vil du også ha den erfaringen på "cv'n" når du er ferdig med studiene og skal se etter egen hund. Mange seriøse oppdrettere er kanskje litt skeptisk til å selge til studenter, for studenter står gjerne på kanten av forandring: jobb, flytting, kjæreste, flytting, barn osv. Det er mye som kan skje i den alderen som gjør at man plutselig må omplassere hunden. 

Anonymkode: 258b6...93d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville også unngått en helt liten valp - det er som en baby, men uten bleie. Det er krevende å ta seg av hvis man sitter i rullestol, særlig renslighetstreningen, og å gå  bånd. Hoppe opp i rullestolen klarer den neppe heller. Husk at valper fort kan skade seg/brekke bein. Ville unngått de aller minste rasene, men heller satset på en rundt 7-10kg. 

Anonymkode: d69ee...df1

• Liker 1
Skrevet

Og av erfaring kan jeg si at kombinasjonen studier og hund kan være krevende! Hvordan tenker du å finne en leilighet som fungerer for rullestol OG hvor du kan få ha hund - på studentbudsjett? Du får neppe ha med deg hund i studentbolig (hvor du vel ellers ville hatt gode sjanser til å komme inn).

Anonymkode: d69ee...df1

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er å være hundeeier som rullestolbruker, men kan veie inn når det gjelder å eie hund som student. Man skal absolutt være klar over at å finne bolig kan bli en utfordring og at utgifter for en hund merkes på studentbudsjett.

Angående tid har jeg enda ikke helt forstått hvorfor alle mener det er så mye mer utfordrende å ha hund som student kontra når man er i jobb. Så fremst man ikke skal jobbe en betydelig prosent ved siden av studiene er det ingen stor utfordring. Nå har jeg hatt hund som både student og arbeidstaker med standard 8-16 jobb, og jeg hadde mye kortere dager, fridager og mer fleksibilitet som student. Som student kunne jeg være hjemme igjen etter forelesninger i kanskje 13-14 tiden, gi hunden en god tur, så ha mulighet til å forlate noen timer på kvelden noen av de dagene. Nå som jeg jobber må nesten hunden være med om jeg skal gjøre noe på ettermiddagene mandag-fredag, med bare noen sjeldne unntak. 

Anonymkode: f3c12...4cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale noen å skaffe hund når de vet at de skal studere. Å finne studentbolig med hund er fryktelig vanskelig, og å ha tid til hunden og studentliv samtidig? For mange funker det dårlig. Vent i alle fall til du har vært student et år, så har du tid til å finne hundevennlig boplass på forhånd og ser hvordan hverdagen din blir. 

Anonymkode: 6c630...aab

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...