AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #1 Del Skrevet 14. desember 2024 Nylig kjøpt meg leilighet i borettslag. Var 2 ganger på visning, og spurte megler om å få se bod i kjeller. Han hadde ikke nøkkel, men viste meg en annen bod som sto åpen og ubrukt. I tilstandsrapport fra takstmann står det at bod ikke er tilstandsvurdert, men ligger ved bilde av en lys fin bod med malte vegger, hylleoppevaring og god lampe i taket. Så jeg tok det for «god fisk» at det var dette jeg fikk. I ettertid så viser det seg en helt annen bod enn jeg forventet, eller snarere et bomberom av en bod. Grå fuktige murvegger, med en benk laget av paller som holdt på å falle sammen, og lyset var en lyspære på veggen!!! Selger og takstmann fraskriver seg alt ansvar siden det står at bod ikke er tilstandsvurdert?? Men er det virkelig lov å bruke falske bilder i en takst? Har boligkjøperforsikring, men spørs hvor langt jeg kommer.. Noen synspunkter? Anonymkode: f120d...380 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #2 Del Skrevet 14. desember 2024 Å ha et bilde av en helt annen bod er åpenbart misvisende, men du har faktisk ikke insistert på å få se den boden som tilhører leiligheten før du kjøpte, heller. Anonymkode: 3c64b...605 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #3 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nylig kjøpt meg leilighet i borettslag. Var 2 ganger på visning, og spurte megler om å få se bod i kjeller. Han hadde ikke nøkkel, men viste meg en annen bod som sto åpen og ubrukt. I tilstandsrapport fra takstmann står det at bod ikke er tilstandsvurdert, men ligger ved bilde av en lys fin bod med malte vegger, hylleoppevaring og god lampe i taket. Så jeg tok det for «god fisk» at det var dette jeg fikk. I ettertid så viser det seg en helt annen bod enn jeg forventet, eller snarere et bomberom av en bod. Grå fuktige murvegger, med en benk laget av paller som holdt på å falle sammen, og lyset var en lyspære på veggen!!! Selger og takstmann fraskriver seg alt ansvar siden det står at bod ikke er tilstandsvurdert?? Men er det virkelig lov å bruke falske bilder i en takst? Har boligkjøperforsikring, men spørs hvor langt jeg kommer.. Noen synspunkter? Anonymkode: f120d...380 Du snakker om salgsoppgaven regner jeg med. Det har ikke noe med takst å gjøre! Anonymkode: 9f467...289 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #4 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nylig kjøpt meg leilighet i borettslag. Var 2 ganger på visning, og spurte megler om å få se bod i kjeller. Han hadde ikke nøkkel, men viste meg en annen bod som sto åpen og ubrukt. I tilstandsrapport fra takstmann står det at bod ikke er tilstandsvurdert, men ligger ved bilde av en lys fin bod med malte vegger, hylleoppevaring og god lampe i taket. Så jeg tok det for «god fisk» at det var dette jeg fikk. I ettertid så viser det seg en helt annen bod enn jeg forventet, eller snarere et bomberom av en bod. Grå fuktige murvegger, med en benk laget av paller som holdt på å falle sammen, og lyset var en lyspære på veggen!!! Selger og takstmann fraskriver seg alt ansvar siden det står at bod ikke er tilstandsvurdert?? Men er det virkelig lov å bruke falske bilder i en takst? Har boligkjøperforsikring, men spørs hvor langt jeg kommer.. Noen synspunkter? Anonymkode: f120d...380 Det er ikke i taksten det er bilde av en annen bod, men i salgsprospektet. Takstmannen har ingen ansvar for at bildene i prospektet er de bildene som er av boden som følger med. Det er megler og selgers ansvar. selger har her gjort en dårlig jobb, men om hen da blir erstatningsansvarlig? Tvilsomt. Bilde er heller ikke falskt, med mindre bildet er laget med kunstig intelligens eller tilgjort på annen måte. At bildet viser en annen bod enn den som følger med når det i teksten tydelig fremkommer at det er en annen bod som er avbildet gir deg en undersøkelsesplikt om du vil se den boden som følger med. Når megler ikke klarer å vise deg rett bod når du spør, betyr at både du og megler må gjøre det som er mulig for at du skal få se boden. Hvilken prisklasse snakker vi om her på hele kjøpet? Anonymkode: f8ba8...61c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #5 Del Skrevet 14. desember 2024 Bilde takstmannen brukte var i tilstandsrapporten, og mest sannsynlig et bilde han hadde « googlet»! Ja, jeg kunne nok ha insistert på å få se boden, men hadde ikke i min villeste fantasi tenkt at ikke bildet samsvarte med virkeligheten. Har for øvrig meldt saken inn til HELP boligkjøperforsikring nå.. Har sagt til selger at jeg ønsker hverken prisavslag eller parkett på gulvet, men derimot ønsker jeg meg hyller og skikkelig lys.. Anonymkode: f120d...380 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 14. desember 2024 #6 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bilde takstmannen brukte var i tilstandsrapporten, og mest sannsynlig et bilde han hadde « googlet»! Ja, jeg kunne nok ha insistert på å få se boden, men hadde ikke i min villeste fantasi tenkt at ikke bildet samsvarte med virkeligheten. Har for øvrig meldt saken inn til HELP boligkjøperforsikring nå.. Har sagt til selger at jeg ønsker hverken prisavslag eller parkett på gulvet, men derimot ønsker jeg meg hyller og skikkelig lys.. Anonymkode: f120d...380 Hvis det kun er hyller og lys du ønsker, er det veldig billig og enkelt å sette opp selv. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #7 Del Skrevet 14. desember 2024 Bilde av kjellerbod i prospekt? Er det noe nytt de har startet med? Anonymkode: 7df44...fc5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #8 Del Skrevet 14. desember 2024 Tok en titt i den siste leiligheten jeg kjøpte. Der er det flere bilder i tilstandsrapporten, ja, av både sikringsskap og sluk på bad. Hadde vært rimelig oppsiktsvekkende om det var et bilde av en strøken bod som ikke hadde noe med min leilighet å gjøre. Dette vil jeg ha kalt misvisende markedsføring. Anonymkode: 9494e...b52 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #9 Del Skrevet 15. desember 2024 Ja, virkelig misvisende!! Bildet av boden er det takstmann som har lagt til, ikke megler. Men mener fortsatt at både takstmann, megler og ikke minst selger har godkjent at det som står i papirene stemmer.. Kan selvfølgelig male vegger, sette opp reoler og få elektriker til å montere lys i taket, men finner det svært urettferdig å bli lurt på denne måten.. Anonymkode: f120d...380 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #10 Del Skrevet 15. desember 2024 Link til prospekt? Anonymkode: 459c2...020 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #11 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Bilde av kjellerbod i prospekt? Er det noe nytt de har startet med? Anonymkode: 7df44...fc5 Jeg har sett bilder av kjellerbod i salgsannonser/prospekt, men jeg har aldri sett bilde av bod i takstrapporten, der ts hevder bildet var. Anonymkode: 3c64b...605 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #12 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tok en titt i den siste leiligheten jeg kjøpte. Der er det flere bilder i tilstandsrapporten, ja, av både sikringsskap og sluk på bad. Hadde vært rimelig oppsiktsvekkende om det var et bilde av en strøken bod som ikke hadde noe med min leilighet å gjøre. Dette vil jeg ha kalt misvisende markedsføring. Anonymkode: 9494e...b52 Jeg er enig i at det er veldig spesielt å inkludere bilde av en bod, spesielt når det står at boden ikke er tilstandsvurdert. Anonymkode: 3c64b...605 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #13 Del Skrevet 18. desember 2024 Bare en liten oppdatering på saken ; nå har selger og takstmann sagt at dem skal ordne lys i tak , kjøpe maling og reoler til meg. Ba om å få dette skriftlig, men det ville ikke takstmann.. så vi får se om dem holder løftene😄 Anonymkode: f120d...380 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #14 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare en liten oppdatering på saken ; nå har selger og takstmann sagt at dem skal ordne lys i tak , kjøpe maling og reoler til meg. Ba om å få dette skriftlig, men det ville ikke takstmann.. så vi får se om dem holder løftene😄 Anonymkode: f120d...380 Fint, da fikk du forhåpentligvis stanset denne praksisen allerede ved dens start. Det får holde at meglerne bruker falske/sterkt redigerte bilder og løgner i annonsene. Du tok en for laget og forfulgte dette, takk! Anonymkode: 9494e...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #15 Del Skrevet 18. desember 2024 En ting er å gjøre noe sånt i et salgsprospekt, det er selvsagt uetisk, men å gjøre det i en Tilstandsrapport er uhørt. Med tanke på at takstmann ikke har noe å tjene på å få salgsobjektet bedre enn det er og i ytterste konsekvens vil kunne bli holdt økonomisk ansvarlig og miste ansvarsforsikringen sin, har jeg vanskelig for å skjønne at ikke dette må være gjort ved en feil. Eventuelt er det gjort av en svært uerfaren takstmann som neppe vil bli lenge i bransjen. Anonymkode: c4ba9...69d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #16 Del Skrevet 18. desember 2024 Er dessverre gjort av en godt voksen og kjent takstmann i byen vår. For å si det sånn så har både megler, selger og takstmann noe til felles som jeg ikke skal nevne her. Men at det har vært litt «snusk» er jeg ikke i tvil om. Ja, det er bare en bod, men den er viktig for meg😄 Anonymkode: f120d...380 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #17 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bare en liten oppdatering på saken ; nå har selger og takstmann sagt at dem skal ordne lys i tak , kjøpe maling og reoler til meg. Ba om å få dette skriftlig, men det ville ikke takstmann.. så vi får se om dem holder løftene😄 Anonymkode: f120d...380 Hadde vært mer bekymret for de fuktige veggene. Reoler..lys i tak..kjøpe maling skal de fikse? Synes de slipper billig unna. Ren svindel dette. En fuktig bod er jo en ubrukelig oppbevaringsplass. Skal du male utenpå fuktige vegger? Jeg ville prøvd å få hevet kjøpet. Anonymkode: 77e9a...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #18 Del Skrevet 18. desember 2024 Tror det må ganske mye mere til for å få hevet et boligkjøp! Men at jeg har vært alt for snill kan jeg være enig i..🙈 Anonymkode: f120d...380 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #19 Del Skrevet 18. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tror det må ganske mye mere til for å få hevet et boligkjøp! Men at jeg har vært alt for snill kan jeg være enig i..🙈 Anonymkode: f120d...380 Føler med deg. Megler og selger hadde tydeligvis planen klar. At du aldri fikk se den boden. Siden det er kjøpers marked nå, er det slike ting som gjør det vanskeligere å selge. Har selv gjort samme tabbe da jeg var førstegangskjøper. Men på den tiden var det ingen tilstandsrapport lik i dag. Kjøpte på sommeren og da så alt greit ut i boden. Men når høsten kom og det begynte å regne i strie strømmer så ble det rimelig fuktig i kjelleren og boden. Så der lurte selger og megler meg. Dum, ung og naiv som jeg var. Anonymkode: 77e9a...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå