Gå til innhold

Høyde datter og pubertet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Datteren vår fylte ni i november. Hun har fått begynnende bryster, overrasket over hvor mye de har utviklet seg faktisk. Og hun er bare 132 høy. Hvis hun får mensen tidlig, vil hun vokse ytterligere? Jeg er 171 og faren 181. Jeg fikk mensen når jeg var 12, og tror jeg fikk begynnende bryster ikke lenge før. Det er høyden som bekymrer meg, noen som vet om jeg trenger det? 

Anonymkode: 68cbe...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Datteren vår fylte ni i november. Hun har fått begynnende bryster, overrasket over hvor mye de har utviklet seg faktisk. Og hun er bare 132 høy. Hvis hun får mensen tidlig, vil hun vokse ytterligere? Jeg er 171 og faren 181. Jeg fikk mensen når jeg var 12, og tror jeg fikk begynnende bryster ikke lenge før. Det er høyden som bekymrer meg, noen som vet om jeg trenger det? 

Dette er spørsmål av typen, vent og se. Ingen er synske, og ingen kan forutse hvordan veksthormonene jobber i din datters kropp. 

Anonymkode: 8694e...261

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går jo an å ta tester for å se hvor høy hun vil bli. Og mener å ha lest at det er mulig å utsette tidlig pubertet, som kanskje vil gjøre henne høyere? Ville hørt med lege

Anonymkode: ea54d...aa2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det går jo an å ta tester for å se hvor høy hun vil bli. Og mener å ha lest at det er mulig å utsette tidlig pubertet, som kanskje vil gjøre henne høyere? Ville hørt med lege

Anonymkode: ea54d...aa2

Takk, visste ikke at man kan ta tester som viser dette. Er det mulig å ta heksthormoner eventuelt hvis hun plutselig får mensen eller er det for sent da? Jeg har tatt opp høyde med fastlegen tidligere men han synes det ikke er noe å snakke om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags tester gjør de? Vi har motsatt «problem», 13åringen har nesten ingen tegn på puberteten, men er 172 høy. Både søsteren og jeg var rundt 14 da vi fikk mensen. Det er flott med høye jenter, men faren er litt bekymret (hans side som har høyden, tror både han og søsteren fikk bremset veksten). De gir vel uansett i all hovedsak ikke hormoner til jenter lenger, i hvert fall ikke for å bremse veksten (kan gå utover fertiliteten).

Anonymkode: 6915b...9fe

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I utgangspunktet vokser jenter 5-10 cm etter at de har fått mensen. Men er usikker på om det gjelder for de som kommer så tidlig i puberteten som 9 års alder. Opplever at de barna som er tidlig utviklet slik som din jente ofte er høye for alderen i utgangspunktet. Her ville jeg nok tatt en time hos fastlegen og forhørt meg. Det går an å gjøre undersøkelser for å se hvor i pubertetsutviklingen hun er og ta røntgen av skjelettet for å anslå hvor mye vekst hun har igjen.

Anonymkode: 0a2ac...440

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vår datter fikk mensen når hun var rundt 10. og hun er 175 cm nå når hun er 19. Alltid hatt normal høyde for alderen, så det stoppet ikke opp. Vi foreldrene er gjennomsnittshøyde

Anonymkode: 8bf7a...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig pubertet medfører ofte lav slutthøyde for jenter (men finnes selvfølgelig unntak). Når ei jente får sin første mens, bremser det høydeveksten ganske kraftig. Men de fleste har en vekstspurt rett før de får mensen. Hvis datteren din ikke har vokst så mye i det siste, er det mulig det er "falsk alarm". Det kan gå ganske lang tid fra begynnende bryster til mens. Jeg selv husker jeg begynte som smått å få pupper da jeg var 11, men var likevel nesten 14 før jeg fikk mensen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk, visste ikke at man kan ta tester som viser dette. Er det mulig å ta heksthormoner eventuelt hvis hun plutselig får mensen eller er det for sent da? Jeg har tatt opp høyde med fastlegen tidligere men han synes det ikke er noe å snakke om..

Hvis hun mangler veksthormon kan hun få veksthormon. Det er ingenting som tyder på at hun mangler veksthormon eller kommer til å bli kortvokst på noen måte da hun er helt gjennomsnittlig høy for sin alder. Hvis det var noe galt så ville hun ligget bak sine jevnaldrende og det gjør hun vel ikke? Enig med fastlegen i at dette ikke er noe å bekymre seg for.

Anonymkode: 95140...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I utgangspunktet vokser jenter 5-10 cm etter at de har fått mensen. Men er usikker på om det gjelder for de som kommer så tidlig i puberteten som 9 års alder. Opplever at de barna som er tidlig utviklet slik som din jente ofte er høye for alderen i utgangspunktet. Her ville jeg nok tatt en time hos fastlegen og forhørt meg. Det går an å gjøre undersøkelser for å se hvor i pubertetsutviklingen hun er og ta røntgen av skjelettet for å anslå hvor mye vekst hun har igjen.

Anonymkode: 0a2ac...440

9 år og 132 centimeter er jo absolutt ikke høyt for alderen.

Ei jente i klassen min på barneskolen hadde fått både skikkelige bryster og hår i skrittet da vi begynte i fjerdeklasse. Aner ikke om hun hadde fått mensen også. Dette var før Reform 97, og jenta var født i slutten av januar, altså 10,5 år gammel på det tidspunktet. Hun hadde vært den helt klart høyeste jenta i klassen siden første klasse, så sånn sett ingen overraskelse at hun kom først i synlig pubertet. Høyden hennes som voksen er 160 centimeter, så hun ble den laveste av oss, selv om hun ikke er oppsiktsvekkende lav.

Anonymkode: 14c7d...e6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvis hun mangler veksthormon kan hun få veksthormon. Det er ingenting som tyder på at hun mangler veksthormon eller kommer til å bli kortvokst på noen måte da hun er helt gjennomsnittlig høy for sin alder. Hvis det var noe galt så ville hun ligget bak sine jevnaldrende og det gjør hun vel ikke? Enig med fastlegen i at dette ikke er noe å bekymre seg for.

Anonymkode: 95140...d63

Jo, hun er den laveste i en klasse på 34 elever. Hun har brukt movicol i åtte år, og vi lurer på om det har medvirkning på høyde. Jeg var alltid middels til høyest i klassen. Vokser svært sakte, brukte str 92 inntil hun var fire år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er hun kraftig? Føler ofte overvektige jenter kommer tidligere i puberteten 

Anonymkode: c107e...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...