AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #1 Skrevet 14. desember 2024 Skjønner det er ved behov, men hvor ofte gjør du det på din hund? Og hva gjør du hjemme for å stelle tennene? Anonymkode: 87308...b9f 1
Tabris Skrevet 14. desember 2024 #2 Skrevet 14. desember 2024 En gang i året er det vanlige. Noen har sjeldnere og andre oftere etterhvert som de finner ut hvilket behov deres hund har. Jeg er selv dårlig på å pusse tennene til min hund, men han får tyggebein hver uke å gnage på. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #3 Skrevet 14. desember 2024 Min hund har dårlige tenner og får veldig lett tannstein, så hun må på rens to ganger i året i tillegg til daglig tannpuss. Anonymkode: 4ec2d...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #4 Skrevet 14. desember 2024 Vi pusser hver dag og tannrens har ikke vært nødvendig på 2 år. Pusse godt! Anonymkode: 967ab...168 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #5 Skrevet 14. desember 2024 Tabris skrev (1 time siden): En gang i året er det vanlige. Noen har sjeldnere og andre oftere etterhvert som de finner ut hvilket behov deres hund har. Jeg er selv dårlig på å pusse tennene til min hund, men han får tyggebein hver uke å gnage på. Hvilket type bein gir du? Synes det er blitt så vrient å velge. Anonymkode: a6b6c...d1c
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #6 Skrevet 14. desember 2024 Hvordan får dere til å pusse tennene til bikkja? Når vi hadde hund var det i hvert fall helt håpløst da hunden bare skulle tygge på tannbørsten hvis man puttet den inni munnen på den. Og bruker dere da tannkrem? For fluor er vel faktisk en nærvegift, og det er vel ikke mulig å få hunden til å skylle og spytte ut tannkremen... Dessuten så skulle man vel tru at det ikke skulle være nødvendig å pusse tennene til hunder hvis de ikke får masser av menneskemat da hundedyr i naturen jo selvsagt ikke pusser tennene og klarer seg likevel fint. En ulv eller rev pleier ikke akkurat å ha stygge tenner for å si det slik. Anonymkode: dda77...612
Million Skrevet 14. desember 2024 #7 Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan får dere til å pusse tennene til bikkja? Når vi hadde hund var det i hvert fall helt håpløst da hunden bare skulle tygge på tannbørsten hvis man puttet den inni munnen på den. Og bruker dere da tannkrem? For fluor er vel faktisk en nærvegift, og det er vel ikke mulig å få hunden til å skylle og spytte ut tannkremen... Dessuten så skulle man vel tru at det ikke skulle være nødvendig å pusse tennene til hunder hvis de ikke får masser av menneskemat da hundedyr i naturen jo selvsagt ikke pusser tennene og klarer seg likevel fint. En ulv eller rev pleier ikke akkurat å ha stygge tenner for å si det slik. Anonymkode: dda77...612 Man bruker ikke menneske-tannkrem til hunder. Man bruker spesiell tannkrem for hunder, myntet på å fjerne tannstein, ikke nødvendigvis forebygge hull. En ulv eller rev lever ikke på tørrfôr og ferdig fordøyd boksmat i en grøt. De spiser kjøtt og bein. Og det er ikke dermed sagt at ville dyr aldri får tannproblemer, for det kan de. 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #8 Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan får dere til å pusse tennene til bikkja? Når vi hadde hund var det i hvert fall helt håpløst da hunden bare skulle tygge på tannbørsten hvis man puttet den inni munnen på den. Og bruker dere da tannkrem? For fluor er vel faktisk en nærvegift, og det er vel ikke mulig å få hunden til å skylle og spytte ut tannkremen... Dessuten så skulle man vel tru at det ikke skulle være nødvendig å pusse tennene til hunder hvis de ikke får masser av menneskemat da hundedyr i naturen jo selvsagt ikke pusser tennene og klarer seg likevel fint. En ulv eller rev pleier ikke akkurat å ha stygge tenner for å si det slik. Anonymkode: dda77...612 Bruker selvsagt ikke mennesketannkrem på hund. Bruker hundetannkrem fra dyrebutikken. Anonymkode: 72d1e...bf3 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #9 Skrevet 14. desember 2024 Det er kun små veskehunder som trenger tannrens. Anonymkode: 934d3...7f3
Million Skrevet 14. desember 2024 #10 Skrevet 14. desember 2024 Min hund tok jeg med til veterinær en gang i året for å fjerne tannstein de første årene av hennes liv, til et stykke ut i alderdommen. De siste par-tre årene hun levde, anbefalte veterinæren to ganger pr år fordi hun fikk så fort alvorlig tannstein. Så da ble det to ganger i året på slutten. Jeg hadde en veldig lydig og flink hund, som fant seg lydig i det meste. Som f.eks kloklipp, selv om hun tydelig ikke likte det, så sto hun lydig og pent og fant seg i det til jeg var ferdig. Men tannpuss...? Nei. Det var en ting jeg aldri greide å gjennomføre, for hun ble helt hysterisk og kastet seg fra side til side så fort noe rørte ved tennene hennes. Det ville hun ikke gå med på, nei. Og hun hadde en veldig sart fordøyelse, så tyggebein og ekte knoker og bein tålte hun ikke. Da ble det enten full forstoppelse (smertefullt!) i dagesvis eller skikkelig diare. Enten eller, hun tålte det ikke, så hun kunne ikke få det selv om gnagingen kunne forebygget noe av den tannsteinen hun fikk.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #11 Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Dessuten så skulle man vel tru at det ikke skulle være nødvendig å pusse tennene til hunder hvis de ikke får masser av menneskemat da hundedyr i naturen jo selvsagt ikke pusser tennene og klarer seg likevel fint. En ulv eller rev pleier ikke akkurat å ha stygge tenner for å si det slik. Anonymkode: dda77...612 De er ikke 15 år gamle heller. De fleste hunder har fine tenner når de er unge. Anonymkode: 4ec2d...ec2 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #12 Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det er kun små veskehunder som trenger tannrens. Anonymkode: 934d3...7f3 Feil. 🙄 Vi pusser tenner stort sett daglig. (Gummihylse med knotter på finger og hundetannkrem, ikke mennesketannbørste.) Hvis det har vært mye annet stell og hunden begynner å bli lei og utålmodig så kan vi hoppe over en dag i blant, men passer ekstra godt på de dagene den har fått våtfor. Får ellers noe å tygge på daglig, alt fra tørrfisk til tyggehud som hjelper å holde tennene friske. Anonymkode: d5a42...1a4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #13 Skrevet 14. desember 2024 Årlig sjekk i forbindelse med helsesjekk/vaksine. Den ene fikk sin første rens i år, hun er 11. Hun på 6 har aldri trengt rens. Pusser aldri tenner, men de råfores. Anonymkode: d0651...45c
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #14 Skrevet 14. desember 2024 hadde en Toller som aldri fikk tannrens🥰Årlig sjekk med vet og tennene var helt fine! Har kanskje med spyttproduksjonen etc å gjøre. Som med mennesker? Kjenner noen med mindre hunder som har mer problemer med tannstein.. Anonymkode: a102f...949
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #15 Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pusser aldri tenner, men de råfores. Har råfor noe med plakk og tannstein å gjøre? Anonymkode: a102f...949
Arx Skrevet 14. desember 2024 #16 Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har råfor noe med plakk og tannstein å gjøre? Anonymkode: a102f...949 Noen som mener at karbohydratene i tørrfôr skaper mere tannstein. Usikker på om det er noe forskning bak det, men jeg har samme erfaring. Min har gått på råfor i 6 år med supre tenner, men måtte på lavfett tørrfôr en periode i høst og fikk fort brunere tenner! Ellers har jeg aldri hatt tannrens på mine hunder, hatt hund sammenhengende i 18 år nå. Men de råfores og spiser godt med bein.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #17 Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har råfor noe med plakk og tannstein å gjøre? Anonymkode: a102f...949 Ja, når hunder får ordentlig råfor (ikke de ferdigkvernede greiene) må de tygge ordentlig. Ferdigprodusert hundemat gir ikke samme tyggemotstand som f.eks. en hel frossen høne eller en side av lam med ribbein. Anonymkode: d0651...45c
Tabris Skrevet 15. desember 2024 #18 Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvilket type bein gir du? Synes det er blitt så vrient å velge. Anonymkode: a6b6c...d1c Jeg gir som regel av typen AlphaSpirit Maxi Ham Bone eller tørket okseknoke.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #19 Skrevet 15. desember 2024 Takk for mange svar. Prøver å gi min noe å tygge på litt hver dag, og prøver å pusse, men det er ikke så lett…. Finner seg i at jeg bruker en sånn ting på fingeren til å pusse med, men jeg kjenner jo selv at jeg ikke kommer godt til helt bakerst. Følger med på tennene, hun er bare 6 mnd, så de er hvite og fine ennå Anonymkode: 87308...b9f
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #20 Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 9.00): Ja, når hunder får ordentlig råfor (ikke de ferdigkvernede greiene) må de tygge ordentlig. Ferdigprodusert hundemat gir ikke samme tyggemotstand som f.eks. en hel frossen høne eller en side av lam med ribbein. Anonymkode: d0651...45c Trodde ikke hunder skulle ha fugl, fisk eller sau jeg. Noe med at de små beinene kan sette seg fast i halsen deres eller stikke hull på ting innvendig siden hunder ofte svelger maten uten å tygge den så mye først. Anonymkode: dda77...612
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå