AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #1 Del Skrevet 14. desember 2024 Hva er de største forskjellene mellom korthåret collie og dalmatiner? De er omtrent samme størrelse og begge kan man ha som aktive familiehunder. Og lite jaktinstinkt da jeg ønsker dette. Anonymkode: 725a5...f36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #2 Del Skrevet 14. desember 2024 collie er vel en gjeterhund trur eg og ganske forskjellig fra en Damatiner. Begge krever mye misjon og mental stimuli og en erfaren eier iallfall. Sjekk raseguide på NKK ol. Anonymkode: a41b2...326 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #3 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): collie er vel en gjeterhund trur eg og ganske forskjellig fra en Damatiner. Begge krever mye misjon og mental stimuli og en erfaren eier iallfall. Sjekk raseguide på NKK ol. Anonymkode: a41b2...326 Dette 👍 Begge er raser som trenger mye mosjon og stimuli for å trives og ikke 'kjede seg' og bli destruktiv. Dalmatineren går som familiehund, blir vanligvis/typiskvis ikke brukt til noen type sport osv, men ser de mye på utstilling. Jeg har opplevd at dalmatinere lett kan bli litt aggressive om de kommer til ''feil folk''. De er også litt mindre samarbeidsvillige enn collien. Dalmatineren er nok litt mer 'kravstor' til hva slags type og hvor mye mosjon/stimuli den får for å trives. Collien er gjeterhund og blir mer aktivt brukt i sporter og arbeid. Collien trenger nok mer mental stimuli enn fysisk siden den er gjeter men skal såklart ha ordentlig mosjon også. Tror begge rasene er litt sjeldne å få tak i norge så finn en god oppdretter hvis det blir en av de Husk å ikke gå for det første du ser, impulsivt kjøp av hund/valp går aldri bra. Det finnes jo andre raser som er fine å vurdere også. Puddelhund er også en veldig fin aktiv familiehund, de er svært samarbeidsvillige og kan brukes til nesten alt, men de kan ha jaktinstinkt da de ble laget for å apportere fugler. Eurasier er en annen fin familiehund, den ble skapt for å være selskapshund. Det er en perfekt turkamerat som trenger en del mental stimuli. Litt på kanten men rhodesian ridgeback er en veldig aktiv selvskapshund den å, men den passer best til en erfaren eier siden det er en veldig krevende hunderase. Den er stor og kraftig, og trenger en bestemt leder. Skapt for å jakte løver og vokte men blir jo ikke brukt til det, derfor anses den som en selskapshund. Tror den trives godt med spor/nosework! Correct me if i'm wrong 😛 Anonymkode: cdea2...3ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #4 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette 👍 Begge er raser som trenger mye mosjon og stimuli for å trives og ikke 'kjede seg' og bli destruktiv. Dalmatineren går som familiehund, blir vanligvis/typiskvis ikke brukt til noen type sport osv, men ser de mye på utstilling. Jeg har opplevd at dalmatinere lett kan bli litt aggressive om de kommer til ''feil folk''. De er også litt mindre samarbeidsvillige enn collien. Dalmatineren er nok litt mer 'kravstor' til hva slags type og hvor mye mosjon/stimuli den får for å trives. Collien er gjeterhund og blir mer aktivt brukt i sporter og arbeid. Collien trenger nok mer mental stimuli enn fysisk siden den er gjeter men skal såklart ha ordentlig mosjon også. Tror begge rasene er litt sjeldne å få tak i norge så finn en god oppdretter hvis det blir en av de Husk å ikke gå for det første du ser, impulsivt kjøp av hund/valp går aldri bra. Det finnes jo andre raser som er fine å vurdere også. Puddelhund er også en veldig fin aktiv familiehund, de er svært samarbeidsvillige og kan brukes til nesten alt, men de kan ha jaktinstinkt da de ble laget for å apportere fugler. Eurasier er en annen fin familiehund, den ble skapt for å være selskapshund. Det er en perfekt turkamerat som trenger en del mental stimuli. Litt på kanten men rhodesian ridgeback er en veldig aktiv selvskapshund den å, men den passer best til en erfaren eier siden det er en veldig krevende hunderase. Den er stor og kraftig, og trenger en bestemt leder. Skapt for å jakte løver og vokte men blir jo ikke brukt til det, derfor anses den som en selskapshund. Tror den trives godt med spor/nosework! Correct me if i'm wrong 😛 Anonymkode: cdea2...3ee Nja, skulle bare protestere mot at Ridgebacken ble foreslått, men siden du uthevet at den er krevende og trenger en erfaren eier, så sier jeg meg enig med deg! 😉 Anonymkode: 86561...8fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå