Gå til innhold

Ikke bestått eksamen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som har klaget og opplevd å få en annen karakter enn «ikke bestått»?

Anonymkode: 27a49...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ikke klaget selv, men kjenner noen som har gjort det og fått en dårligere karakter. Siden du allerede ligger lavest har du ingenting å tape.

Anonymkode: e49a0...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jess, jeg klaget og gikk fra ikke bestått til E. 😃

Anonymkode: c20ce...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet om de som var klaget på dårlig karakter og så strøket, jeg vet om de som har klaget på dårlig karakter og fått bedre karakter og jeg vet om de som har strøket og klaget og fått en stå karakter.

Jeg har alltid tenkt; om du allerede har strøket på en eksamen, så vil det aldri være galt å klage, det verste som skjer jo er at de ikke endrer på det som er gitt, og du enda fortsatt ikke har bestått 😅

Er verre med de som får E, og som ønsker bedre karakter men som risikerer stryk om de klager.

Anonymkode: 7ddf1...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, gikk fra ikke bestått til E.

Anonymkode: cc73a...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, for tre år siden. Ikke bestått, klaget og fikk D. 

Anonymkode: 9485b...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du allerede har strøket, så har du ingenting å tape på å klage, så det ville jeg gjort (med mindre jeg selv visste at jeg overhodet ikke hadde svart på oppgaven).

Anonymkode: 3144c...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er både sensor og klagesensor. Statistisk sett vil rundt 50% beholde karakteren, 25% gå med, og 25% gå opp. Du har ikke noe å tape. Jeg har sett statistikken på vårt studieprogram - det er svært få som har gått fra F til E, men det er noen få. Vær obs på at sensor sannsynligvis umiddelbart vil skjønne at denne besvarelsen sannsynligvis strøk i første runde, siden jeg går ut fra at besvarelsen er meget svak, og de færreste er dumme nok til å klage på en E. Har du bedt om begrunnelse? Jeg ville startet der. Jeg ville også lest sensorveiledningen, og tatt en runde med god, gammeldags selvransakelse hvor du spør deg selv om denne F’en var velfortjent. Hvis du mener den ikke er det, har du ikke noe å tape på å klage. Annet enn evt begrensede mulighet til å forbedre karakteren, hvis du ikke vil ha en E på vitnemålet.

Anonymkode: 48fda...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men jeg får jo ikke begrunnet min klage, det står kun «send inn begrunnelse». Og dersom jeg fremdeles har «ikke bestått» får jeg ikke skrevet noe. Hvorfor kan man ikke få argumentert? Jeg har jo flere argumenter på at jeg burde hvertfall få en E eller D her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg får jo ikke begrunnet min klage, det står kun «send inn begrunnelse». Og dersom jeg fremdeles har «ikke bestått» får jeg ikke skrevet noe. Hvorfor kan man ikke få argumentert? Jeg har jo flere argumenter på at jeg burde hvertfall få en E eller D her. 

Slik er utdanningssystemet i utlandet (USA) bedre når det gjelder høyere utdanning. Man kan ta det opp direkte med lærer (som også er den som setter karakteren på eksamen) og så får man enten medhold eller en begrunnelse på hvorfor karakteren blir stående.

Enkelt sagt; Personen som lager og retter din eksamen er samme person, slik som faglærer retter tentamen på videregående her i Norge.

Basert på alt bråket i media tidligere hvor studenter som har strøket og deretter klaget og  fått A eller B i ettertid, så fungerer systemet mot sin hensikt.

En bredere vurdering, noe ala mappevurdering, er bedre for en mer rettferdig karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skal ikke begrunne klagen din eller argumentere mot sensor. 

Du kan be om å FÅ en begrunnelse på karakteren, eller du kan klage på karakteren (uten krangling) og får en ny vurdering. 

Du kan be om å få en begrunnelse først, og deretter klage når du har lest denne. 

Anonymkode: 590fe...1f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...