AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #1 Del Skrevet 14. desember 2024 For to uker siden var jeg å borrer og tok avstøpning til krone (ikke rotfylling). Har nå slik midlertidig krone og skal tilbake til tannlegen førstkommende fredag. Det har hele tiden vært vondt, sårt tannkjøtt og særlig vondt når jeg spiser. Var hos tannlegen uken som var, nevnte at det var vondt, han sjekket ikke, bare sa at det var vanlige at tannkjøttet er sårt en stund. Men nå er tannkjøttet ganske greit, og jeg tror ikke det bare er tannkjøttet som er vondt, det er tannen eller noe slik. Og det er ikke bare når jeg spiser heller, det verker eller presser hele tiden. Tar paracet så ofte som anbefalte mulig. Og ibux. Isted når jeg trykte mot tannkjøttet ved tannen kom det litt blod opp mellom tannkjøtt og tannen liksom. Hvorfor gjør det vondt? Er det vanlig at det er vondt en stund? Kan det vente til fredag når jeg skal få ny krone eller burde jeg kontakte tannlege mandag? Anonymkode: a29bd...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #2 Del Skrevet 14. desember 2024 Hvis det blør så er det kanskje lurt og høre med tannlegen på mandag så slipper du og gruble fram til fredag. Det kan være irritasjon. Krona kan være feil i forhold til bittet og bli trykket ned når du tygger som irriterer tannkjøttet. Anonymkode: 0cfef...79c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #3 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis det blør så er det kanskje lurt og høre med tannlegen på mandag så slipper du og gruble fram til fredag. Det kan være irritasjon. Krona kan være feil i forhold til bittet og bli trykket ned når du tygger som irriterer tannkjøttet. Anonymkode: 0cfef...79c Vil det kanskje hjelpe om jeg slutter å tygge da? Kan prøve å bare spise most mat og suppe/drikke noen dager kanskje. Ts Anonymkode: a29bd...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #4 Del Skrevet 14. desember 2024 Du må for all del ikke slutte og spise og tygge men kanskje prøve og tygge på den siden krona ikke er og se om det hjelper. Skyll munnen med vann etter mat. Anonymkode: 0cfef...79c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #5 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): For to uker siden var jeg å borrer og tok avstøpning til krone (ikke rotfylling). Har nå slik midlertidig krone og skal tilbake til tannlegen førstkommende fredag. Det har hele tiden vært vondt, sårt tannkjøtt og særlig vondt når jeg spiser. Var hos tannlegen uken som var, nevnte at det var vondt, han sjekket ikke, bare sa at det var vanlige at tannkjøttet er sårt en stund. Men nå er tannkjøttet ganske greit, og jeg tror ikke det bare er tannkjøttet som er vondt, det er tannen eller noe slik. Og det er ikke bare når jeg spiser heller, det verker eller presser hele tiden. Tar paracet så ofte som anbefalte mulig. Og ibux. Isted når jeg trykte mot tannkjøttet ved tannen kom det litt blod opp mellom tannkjøtt og tannen liksom. Hvorfor gjør det vondt? Er det vanlig at det er vondt en stund? Kan det vente til fredag når jeg skal få ny krone eller burde jeg kontakte tannlege mandag? Anonymkode: a29bd...5dc Tannen din er slipt ned, preparert, g gjort klar til at kronen skal kunne festes på. Det kan være at tannen har bestemt seg for å bli så irritert på behandlingen at der er kommet infeksjon i roten, og det kan være at tannen bare er kraftig irritert over måten den har blitt behandlet på. Du må bare la tiden jobbe for hva som skjer videre. Tannlegen an ta nytt røntgenbilde når du er tilbake for å se på roten. Jeg har flere kroner, der tennene er både friske og rotfylte. Noen gjorde vondt slik som du beskriver, andre var bare en bagatell å få ordnet. Anonymkode: 94855...fe6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #6 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tannen din er slipt ned, preparert, g gjort klar til at kronen skal kunne festes på. Det kan være at tannen har bestemt seg for å bli så irritert på behandlingen at der er kommet infeksjon i roten, og det kan være at tannen bare er kraftig irritert over måten den har blitt behandlet på. Du må bare la tiden jobbe for hva som skjer videre. Tannlegen an ta nytt røntgenbilde når du er tilbake for å se på roten. Jeg har flere kroner, der tennene er både friske og rotfylte. Noen gjorde vondt slik som du beskriver, andre var bare en bagatell å få ordnet. Anonymkode: 94855...fe6 De gangene det gjorde vondt, hvor lenge var det vondt da? Ts Anonymkode: a29bd...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #7 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De gangene det gjorde vondt, hvor lenge var det vondt da? Ts Anonymkode: a29bd...5dc Det husker jeg ikke og tenker ikke stort over. Tannen jeg fikk i oktober er enda ikke 100% bra til å tygge med. Anonymkode: 94855...fe6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #8 Del Skrevet 14. desember 2024 Vet tannlegen at det er så vondt at du fremdeles må ta maks dose paracet og ibux hver dag? Anonymkode: 9f881...043 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #9 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vet tannlegen at det er så vondt at du fremdeles må ta maks dose paracet og ibux hver dag? Anonymkode: 9f881...043 Nei Anonymkode: a29bd...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #10 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei Anonymkode: a29bd...5dc Ville kanskje ringt og spurt om det er normalt. Det er jo ganske heftige smerter til å være 2 uker siden. Anonymkode: 9f881...043 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #11 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ville kanskje ringt og spurt om det er normalt. Det er jo ganske heftige smerter til å være 2 uker siden. Anonymkode: 9f881...043 Ja, skal ringe mandag om det er så ille som det har vært nå. Frem til da blir det velling, yoghurt og mos. Ikke tygget siden i morgest, å er en anelse bedre(men kan jo være de 4 paracet og to ibux) ts Anonymkode: a29bd...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå