Gå til innhold

Ernæring for barn og ungdom - bekymret mot

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er bekymret for min 12 år gamle datter som spiser helt ekstremt lite. Hun har bestandig vært småspist, men samtidig frisk og veldig aktiv - så har ikke presset på noe. Nå ser jeg at jevnaldrende vokser fra henne i superfart, mens mitt barn er mager, blek og energiløs. Hun er 144 cm, og veier rundt 30 kg vil jeg tro (har ikke veid på mange år). Veldig slank, men også muskuløs da hun trener mye (fotball og håndball, ca. 5 treninger i uka). Ingen tegn til pubertet ennå, og hun har vokst veldig lite det siste året (bruker str. 146 i klær, og har gjort det i flere år). Begge foreldre er høye, og lillesøster har nå vokst fra henne.

I løpet av en dag spiser hun omtrent dette: 
Frokost: 1/2 rundstykke med litt smør, eller syltetøy 

Lunsj: 1 lite rundstykke med 1 skive kokt skinke. En liten smoothie. Spiser som regel ikke opp rundstykket.

Mellommåltid: 1 liten avokado eller en smoothie 

Middag: 1/2 potet, 70 gram fisk eller kjøtt, 1 gulrot. Spiser ikke saus eller liknende.

Kvelds: 1 tynn brødskive med litt smør (liker nesten ikke noe pålegg). 1/2 glass juice. 

Spiser i tillegg litt bakst eller godis i helgene, men egentlig lite av det også. Liker ikke melk eller andre meieriprodukter. Liker heller ikke egg. Ikke pannekaker, vafler eller liknende. Liker helst agurk og tomat, ikke frukt (grønne epler, til nød). Liker godt salat og grønnsaker, men uten proteiner eller dressing oppi…. Kun rå grønnsaker.

Jeg er bekymret for at det magre kostholdet bremser utviklingen hennes, men vil samtidig ikke problematisere kropp og vekt. Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: 844e4...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan fungerer hun på de fem treningene i uka når hun er energiløs?

Anonymkode: 15d29...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

4 måltidet pluss et mellommåltid er vel nok for henne da? Som du sier så er hun jo liten. Hun trenger ikke like mye mat som en på 170 ++. 

Er du bekymret, så er det bedre å høre med legen hennes. 

I min familie, er det din datter som er  normalen og dere andre unormale. 

Anonymkode: e97b7...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er bekymret for min 12 år gamle datter som spiser helt ekstremt lite. Hun har bestandig vært småspist, men samtidig frisk og veldig aktiv - så har ikke presset på noe. Nå ser jeg at jevnaldrende vokser fra henne i superfart, mens mitt barn er mager, blek og energiløs. Hun er 144 cm, og veier rundt 30 kg vil jeg tro (har ikke veid på mange år). Veldig slank, men også muskuløs da hun trener mye (fotball og håndball, ca. 5 treninger i uka). Ingen tegn til pubertet ennå, og hun har vokst veldig lite det siste året (bruker str. 146 i klær, og har gjort det i flere år). Begge foreldre er høye, og lillesøster har nå vokst fra henne.

I løpet av en dag spiser hun omtrent dette: 
Frokost: 1/2 rundstykke med litt smør, eller syltetøy 

Lunsj: 1 lite rundstykke med 1 skive kokt skinke. En liten smoothie. Spiser som regel ikke opp rundstykket.

Mellommåltid: 1 liten avokado eller en smoothie 

Middag: 1/2 potet, 70 gram fisk eller kjøtt, 1 gulrot. Spiser ikke saus eller liknende.

Kvelds: 1 tynn brødskive med litt smør (liker nesten ikke noe pålegg). 1/2 glass juice. 

Spiser i tillegg litt bakst eller godis i helgene, men egentlig lite av det også. Liker ikke melk eller andre meieriprodukter. Liker heller ikke egg. Ikke pannekaker, vafler eller liknende. Liker helst agurk og tomat, ikke frukt (grønne epler, til nød). Liker godt salat og grønnsaker, men uten proteiner eller dressing oppi…. Kun rå grønnsaker.

Jeg er bekymret for at det magre kostholdet bremser utviklingen hennes, men vil samtidig ikke problematisere kropp og vekt. Hva bør jeg gjøre? 

Begyn med å ta henne med til legen og ta blodprøver for evt mangler. Ta det derfra. Trenger ikke ha fokus på vekt med sunn kropp for å klare trene og være i aktivitet. Da trenger man litt av alt i næringskjeden. Evt erstatninger om det blir vanskelig.

Anonymkode: 46fec...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begyn med å ta henne med til legen og ta blodprøver for evt mangler. Ta det derfra. Trenger ikke ha fokus på vekt med sunn kropp for å klare trene og være i aktivitet. Da trenger man litt av alt i næringskjeden. Evt erstatninger om det blir vanskelig.

*MEN sunn kropp…. Skulle det stå😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

4 måltidet pluss et mellommåltid er vel nok for henne da? Som du sier så er hun jo liten. Hun trenger ikke like mye mat som en på 170 ++. 

Er du bekymret, så er det bedre å høre med legen hennes. 

I min familie, er det din datter som er  normalen og dere andre unormale. 

Anonymkode: e97b7...a10

Normalt matinntak, eller høyde/vekt mener du? Og hvem er oss andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er også tynn, men ikke lav. De jeg kjenner som har et for tynt barn, fikk telefon fra helsesøster. De blir jo veid og målt der, med mindre du har takket nei. Hun ble henvist til spiseteam på Rikshospitalet. Jeg tenker at hører jeg ikke noe fra helsesøster er ting normalt. Ring helsesøster og spør er mitt råd:)

Anonymkode: 22b4e...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun ligger på laveste persentil både på høyde og vekt. Så sånn sett passer det jo sammen. Noen må ligge neders i det normale også.

Anonymkode: 22b4e...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...