Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Det lurer jeg på. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun vil uansett for 1 ekstra barnetrygd og skatteklasse 2.

Hvis hun jobber og tjener under en viss sum, har hun rett til litt overgangsstønad i tillegg. Hvis hun ikke jobber har hun rett til overgangstønad i inntill 3 år + 2 år ekstra hvis hun er under utdanning.

Hun kan få utdanningsstønad dersom hun går på skole (og ikke har utdannelse fra før).

I tillegg har hun krav på bidrag fra faren.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det mulig for en alenemor å være hjemmeværende? Dobbel barnetrygd per barn?

Gjest Gjest
Skrevet
Hun vil uansett for 1 ekstra barnetrygd og skatteklasse 2.

Hvis hun jobber og tjener under en viss sum, har hun rett til litt overgangsstønad i tillegg. Hvis hun ikke jobber har hun rett til overgangstønad i inntill 3 år + 2 år ekstra hvis hun er under utdanning.

Hun kan få utdanningsstønad dersom hun går på skole (og ikke har utdannelse fra før).

I tillegg har hun krav på bidrag fra faren.

Skatteklasse 2 er vel noe alle enslige (studenter som jobber og andre arbeidstakere i full jobb som bor alene) er i, med eller uten barn?

1) Hvor mye kan man tjene som alenemor og likevel kunne få motta overgangsstønad da?

2) Hvor stor er summen på en overgangsstønad?

3) Mottar en alenemor barnetrygd for 2 barn, selv om hun bare har 1 helt fram til barnet er 18 år?

4) Hvis alenemoren har 2 barn, mottar hun barnetrygd for 3 da, fram til barna er 18 år?

5) Hvor mye får man i barnetrygd for 1 barn pr. år fram til de er 18 år?

Skrevet (endret)

Skatteklasse 2 er vel noe alle enslige (studenter som jobber og andre arbeidstakere i full jobb som bor alene) er i, med eller uten barn?

Helt feil!. Studenter har IKKE skatteklasse 2, det er det kun enslige forsørgere med barn under 18 år, enslige forsørgere som har en forsørgelsesplikt for bare over 18 år (pga utviklingshemming osv) samt gifte som skattelegges sammen som har.

1) Hvor mye kan man tjene som alenemor og likevel kunne få motta overgangsstønad da?

Det står på trygdeetatens sider. Mener grensa er på enten 320.000 eller 380.000 kr.

2) Hvor stor er summen på en overgangsstønad?

Litt i underkant av 10.000kr (nitusenetellerannet). Denne behøver man ikke skatte mye av.

3) Mottar en alenemor barnetrygd for 2 barn, selv om hun bare har 1 helt fram til barnet er 18 år?

Ja

4) Hvis alenemoren har 2 barn, mottar hun barnetrygd for 3 da, fram til barna er 18 år?

Ja

5) Hvor mye får man i barnetrygd for 1 barn pr. år fram til de er 18 år?

Vanlig barnetrygd er på mellom 920-970 kr et sted . Så kan du altså gange denne med 2 hvis man er alene, slik at summen blir rundt 1900 kr.

Endret av Snupsi79
Skrevet (endret)
Er det mulig for en alenemor å være hjemmeværende? Dobbel barnetrygd per barn?

Ja, det er det. Hvor lurt det i praksis er økonomisk er en annen diskusjon.

I lengden tror jeg neppe man kan leve av kun 10.000 i overgangsstønad i måneden.

Nei, ikke dobbel barnetrygd per barn. Man får uansett kun 1 barnetrygd ekstra.

Endret av Snupsi79
Gjest Gjest
Skrevet

Overgangsstønaden blir avkortet etter inntekt. Jeg, for eksempel får nesten ingenting, fordi jeg tydeligvis tjener "for mye".

Med mindre du får et kjempebidrag bra barnets far skal det godt gjøres å ha god inntekt som alenemor.

Sånn er i alle fall situasjonen for meg.

Skrevet
Overgangsstønaden blir avkortet etter inntekt. Jeg, for eksempel får nesten ingenting, fordi jeg tydeligvis tjener "for mye".

Med mindre du får et kjempebidrag bra barnets far skal det godt gjøres å ha god inntekt som alenemor.

Sånn er i alle fall situasjonen for meg.

Det er bare oppspinn at alenemødre har det fett økonomisk. Mulig de mener det når de er 18 år gamle og får barn, men jeg kan love deg at folk flest klarer IKKE leve trygdeetatens ytelser. Heldigvis må jeg nesten si!

Hilsen alenemor til 2, som heller ikke mottar overgangsstønad ;)

Gjest Gjest
Skrevet

1) Denne overgangsstønaden på opp mot nærmere 10.000,- når mor tjener enten inntil 320.000,- eller 380.000,- - er den pr. mnd. eller pr. år?

2) Hva er egentlig overgangsstønad, jeg mener, "overgang" fra hva da? Hvis en single kvinne har fått barn med en mann, og de begge er enige i at de ikke kan bo sammen, får kvinnen automatisk overgangsstønad?

3) Hvis det er slik at overgangsstønad er på opp mot kr. 10.000,- og den single kvinnen har en årsinntekt på kr. 320.000,- : får hun virkelig kr. 10.000,- ekstra i tillegg til sin vanlige lønn pr. mnd.? :overrasket:

Skrevet
1) Denne overgangsstønaden på opp mot nærmere 10.000,- når mor tjener enten inntil 320.000,- eller 380.000,- - er den pr. mnd. eller pr. år?

2) Hva er egentlig overgangsstønad, jeg mener, "overgang" fra hva da? Hvis en single kvinne har fått barn med en mann, og de begge er enige i at de ikke kan bo sammen, får kvinnen automatisk overgangsstønad?

3) Hvis det er slik at overgangsstønad er på opp mot kr. 10.000,- og den single kvinnen har en årsinntekt på kr. 320.000,- : får hun virkelig kr. 10.000,- ekstra i tillegg til sin vanlige lønn pr. mnd.?  :overrasket:

Nå har du misforstått.

1) Full overgangsstønad utgjør rundt 10.000. Hvis man jobber ved siden av, blir den selvfølgelig kraftig redusert.

2) Overgangsstønad er en hjelp til alenemødre som går fra å være sammen med barnefaren til "overgangen" å bli alene. Man får ikke automatisk noe som helst av stønader, med unntak av barnetrygd når barnet blir født. Man må søke!!

3) Nei, nei og nei!

Gjest allium
Skrevet

3) Hvis det er slik at overgangsstønad er på opp mot kr. 10.000,- og den single kvinnen har en årsinntekt på kr. 320.000,- : får hun virkelig kr. 10.000,- ekstra i tillegg til sin vanlige lønn pr. mnd.?  :overrasket:

Nei, overgangsstønaden reduseres med 40 øre pr. krone man tjener over 30000 i året.

Beløpet er pr. måned, men det blir altså redusert med inntekt. Da jeg tjente 330000 i året, fikk jeg ikke noe overgangsstønad.

Punkt 3 er altså feil.

Gjest Gjest
Skrevet

Denne overgangstønaden er på 9300 pr mnd dersom kvinnen tjener under 2400 kr brutto i mnd Dersom man har en årsinntekt på 320000 får en ingenting!dersom en enslig kvinne får barn får hun først permisjon,så overgangstønad.Dette for å bli vant med en ny tilværelse,er dama singel,har heller ikke hun hatt barn før.....Det er litt dyrere å ha barn enn å være alene...........Tar gjerne min situvasjon,jeg ble alene i jula,jeg jobber så mye jeg kan,det jeg ikke greier får jeg litt stønad for å få ei vanlig årslønn.Jeg går 100%på skole,jobber mellom 50-70% har 2 barn under 3.Jeg hadde ikke greid meg kun på overgangstønad,ville aldri kun tatt imot den,syns det er greit å jobbe,men begrenser seg litt...Overgangstønaden blir redusert med 60 øre for hver krone en tjener.....Si hvis jeg har 12000 brutt0 i mnd vil jeg få ca 5000 kr brutto i overgangstønad jeg betaler skatt av begge deler!!!

Gjest Gjest
Skrevet

Du må også huske på at dersom barnet ikke går i barnehage får du også full kontantstøtte. Dette gjelder kommunal barnehage ikke privat. Barnetillegg får man vel også. Du har også krav på stønad til barnetilsyn hvis du er under utdanning el jobber. Får dekket 64% av utgiftene til dette. Også kan du også søke om bostøtte og (mest sannsynlig) få det innvilget. Utgjør maks kr 2300 pr mnd.

Skrevet

Her var det mange spørsmål og mange svar.

Det letteste når det gjelder trygdeytelser er å sjekke hva loven sier. Trygdeetaten sine sider er oversikrlige og greie og her kan du lese mer om overgangsstønad.

Skrevet

Vist en er alenemor for ett barn og ikke er i jobb så blir det samlet sett ca 11000 i mnd, og det er ikke så veldig mye. Da har jeg regnet med bidrag på 1230 kr i mnd, og trekt vekk skatt av overgangstønaden. Overgangstønaden er på 9300kr før skatt. Selvfølgelig kan en jo motta noen kr ekstra i bidrag vist far tjener bra, men alt over 1230kr, tar trygdekontoret 80% av, p.g.a at mor mottar overgangsstønad. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Som single kvinne som vurderer å få barn (er i full jobb) hørtes reglene for en enslig mor (eller far) ganske så kompliserte ut. Det er mye "hvis, om og men" her...og ordningene komplementerer hverandre tydeligvis.

Glad det ikke er meg....ennå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...