AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden I motsetning til unger flest er min 4 åring såpass glad i barnehagen at han er lei seg når barnehagen er stengt. I dag tidlig ble det litt grining fordi han IKKE skulle til barnehagen. Tenker det er en liten headsup til alle dere «barnehage motstandere» og «jeg skal ha ungen hjemme til hen begynner på skolen» gjengen. Barnehagen er ikke barnemishandling, det finnes unger som stortrives der og har det som sin viktigste sosiale arena. Alt det barnehagen finner på nå i juletiden er en kjempeopplevelse for de små. Personlig hadde jeg aldri greid å sette i stand alt det hjemme, med rampenisser, lucia-tog, aktivitets og utkledingsjulekalender. For å ikke snakke om alle vennene som er der. Jeg kan med hevet hode si at min har gått i barnehagen siden han var 17 måneder, og har hatt vært i barnehagen 7-8 timer daglig siden da. Rett og slett fordi vi foreldrene jobber fulltid og ingen av oss har jobber med fleksitid. Jeg føler ikke at mitt barn har tatt skade av dette. Nå er vår yngste 2 måneder, men hun begynner også i barnehagen 12 måneder gammel, tror det skal få fint. Nekter å ha dårlig samvittighet for at ungene er i barnehagen og jeg er på jobb. Jeg og mannen er derimot stolte over at vi jobber fulltid og bidrar til at samfunnet går rundt, samtidig som vi forsørger oss selv og har råd til det meste, nettopp fordi vi jobber heltid. Hadde en av oss redusert stillingen vår måtte vi gi avkall på noe av det vi har eller gjør, som f.eks fine ferier hvert år. Som min eldste gleder seg til og trives med. Skriver innlegget her som en liten motvekt til alle trådene her på forumet der det går sport i å ha ungen mest mulig og lengst hjemme. Der folk nærmest blir halshugd fordi de har ungen i barnehagen 8 timer daglig, eller er så «ekle» at de bare tar ut 3 uker sommerferie. Min hadde nok blitt veldig lei av å være hjemme i 7 - 8 uker i ferien, med 0 lekekamerater. Når det er sagt så finnes det dårlige barnehager, vet det av erfaring. Den første barnehagen til sønnen vår var en såkalt dårlig barnehage. Vi valgte å si opp plassen der, og bytte så fort vi fikk plass på den han går i nå. Håper vi kvinner kan gi hverandre litt fred og slutte å dømme andre nord og ned pga de valgene vi tar. Skriver kvinner fordi det er nettopp vi som må «tas». Har enda tilgode å høre at fedre kritiserer hverandre for lange barnehagedager eller tidlig barnehagestart. Det er allment akseptert at fedre bare har ungene annenhver helg ved samlivsbrudd, mens mor blir dømt nord og ned hvis hun har ungene mindre enn 50%. Leste til og med en tråd her, nå nylig om en som kritiserte mor for å kreve at far har ungene 50% i feriene. Vil bare understreke at jeg IKKE ser ned på de som velger å ha ungen hjemme til skolestart eller 3 årsalderen. Eller de som jobber redusert og dermed har muligheten til å hente tidlig hver dag. Men jeg vil heller ikke at andre ser ned på meg fordi jeg velger å ikke gjøre det. Anonymkode: c7fd2...c78 10 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Stockholms syndrom. Det at du lager denne tråden viser at du må rettferdiggjøre valget ovenfor din egne dårlige samvittighet. Anonymkode: d8b97...267 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden For meg som alenemor ble barnehagen "den andre forelderen". De var, bortsett fra meg, de som så barnets utvikling dag for dag, de kjente barnet like godt som meg og de kom med gode råd og innspill. Kanskje jeg var uvanlig heldig med vår barnehage, men uten den vet jeg ikke hva jeg skulle gjort. All ære til de som jobber i barnehage, dere er viktigere enn dere tror. Anonymkode: 6d881...66d 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Trist lesning, når et barn gråter over å være hjemme med mor og far, syns jeg helt oppriktig. Anonymkode: 04886...ba7 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden De fleste barn har godt av å går barnehage. Der får de sosialisering og lærer seg sosial kompetanse, i tillegg til mange andre ting. Det som er mindre bra er at barn får stadig lengre dager i barnehage, og dermed er mindre og mindre sammen med egne foreldre. Barndommen blir stadig mer institusjonalisert, og barna opplever stadig mer profesjonalisert omsorg i stedet for omsorg fra sine primære omsorgspersoner. Dette er et problem på samfunnsnivå som burde bli tatt tak i av de som styrer landet. Anonymkode: ee33a...7ce 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Jeg jobber i en veldig fin barnehage, vi ser barna, vi tilrettelegger, vi gir omsorg, vi trøster, vi setter grenser med varme, vi synger, vi tøyser, vi ler, vi forteller eventyr i morsomme samlinger, vi lager sunne gode måltider, de får varm mat, frisk frukt hver dag, de får utrykke seg kreativt og får dra på morsomme turer. Det gøyeste vi gjør er å leke sammen, og hvis de trenger det lærer jeg å regulere følelser slik at de kan forstå seg selv og lære å handle rett i tidlig alder. Barnehager er ikke mishandling nei. Anonymkode: d981d...e23 4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Stockholms syndrom. Det at du lager denne tråden viser at du må rettferdiggjøre valget ovenfor din egne dårlige samvittighet. Anonymkode: d8b97...267 Du har ikke helt forstått hva Stockholm syndromet er skjønner jeg... Anonymkode: ae566...6ea 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): De fleste barn har godt av å går barnehage. Der får de sosialisering og lærer seg sosial kompetanse, i tillegg til mange andre ting. Det som er mindre bra er at barn får stadig lengre dager i barnehage, og dermed er mindre og mindre sammen med egne foreldre. Barndommen blir stadig mer institusjonalisert, og barna opplever stadig mer profesjonalisert omsorg i stedet for omsorg fra sine primære omsorgspersoner. Dette er et problem på samfunnsnivå som burde bli tatt tak i av de som styrer landet. Anonymkode: ee33a...7ce Signerer denne. Det som er veldig synd med denne trenden er at det virker som foreldrene blir usikre i foreldrerollen. De aner ikke hvordan de skal være sammen med barnet/barna når de først har tid. Og så skal det skje så mye, hele tiden. Overstimulerte barn og foreldre som ikke aner når og hvordan de skal sette på bremsen. Anonymkode: 31fbd...81a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): I motsetning til unger flest er min 4 åring såpass glad i barnehagen at han er lei seg når barnehagen er stengt. I dag tidlig ble det litt grining fordi han IKKE skulle til barnehagen. Tenker det er en liten headsup til alle dere «barnehage motstandere» og «jeg skal ha ungen hjemme til hen begynner på skolen» gjengen. Barnehagen er ikke barnemishandling, det finnes unger som stortrives der og har det som sin viktigste sosiale arena. Alt det barnehagen finner på nå i juletiden er en kjempeopplevelse for de små. Personlig hadde jeg aldri greid å sette i stand alt det hjemme, med rampenisser, lucia-tog, aktivitets og utkledingsjulekalender. For å ikke snakke om alle vennene som er der. Jeg kan med hevet hode si at min har gått i barnehagen siden han var 17 måneder, og har hatt vært i barnehagen 7-8 timer daglig siden da. Rett og slett fordi vi foreldrene jobber fulltid og ingen av oss har jobber med fleksitid. Jeg føler ikke at mitt barn har tatt skade av dette. Nå er vår yngste 2 måneder, men hun begynner også i barnehagen 12 måneder gammel, tror det skal få fint. Nekter å ha dårlig samvittighet for at ungene er i barnehagen og jeg er på jobb. Jeg og mannen er derimot stolte over at vi jobber fulltid og bidrar til at samfunnet går rundt, samtidig som vi forsørger oss selv og har råd til det meste, nettopp fordi vi jobber heltid. Hadde en av oss redusert stillingen vår måtte vi gi avkall på noe av det vi har eller gjør, som f.eks fine ferier hvert år. Som min eldste gleder seg til og trives med. Skriver innlegget her som en liten motvekt til alle trådene her på forumet der det går sport i å ha ungen mest mulig og lengst hjemme. Der folk nærmest blir halshugd fordi de har ungen i barnehagen 8 timer daglig, eller er så «ekle» at de bare tar ut 3 uker sommerferie. Min hadde nok blitt veldig lei av å være hjemme i 7 - 8 uker i ferien, med 0 lekekamerater. Når det er sagt så finnes det dårlige barnehager, vet det av erfaring. Den første barnehagen til sønnen vår var en såkalt dårlig barnehage. Vi valgte å si opp plassen der, og bytte så fort vi fikk plass på den han går i nå. Håper vi kvinner kan gi hverandre litt fred og slutte å dømme andre nord og ned pga de valgene vi tar. Skriver kvinner fordi det er nettopp vi som må «tas». Har enda tilgode å høre at fedre kritiserer hverandre for lange barnehagedager eller tidlig barnehagestart. Det er allment akseptert at fedre bare har ungene annenhver helg ved samlivsbrudd, mens mor blir dømt nord og ned hvis hun har ungene mindre enn 50%. Leste til og med en tråd her, nå nylig om en som kritiserte mor for å kreve at far har ungene 50% i feriene. Vil bare understreke at jeg IKKE ser ned på de som velger å ha ungen hjemme til skolestart eller 3 årsalderen. Eller de som jobber redusert og dermed har muligheten til å hente tidlig hver dag. Men jeg vil heller ikke at andre ser ned på meg fordi jeg velger å ikke gjøre det. Anonymkode: c7fd2...c78 Slipper å dømme du liksom!!! Nekter å få dårlig samvittighet?? Hvilken planet bor du på? Det er SKADELIG at et barn på 12 måneder er i bhg. på fulltid. Mange av de får psykiske problemer i ettertid. Det koster samfunnet MYE. De er åå sitt mest sårbare i ettårsalderen også! Stakkars Stakkars småbarn! Anonymkode: 13217...973 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Slipper å dømme du liksom!!! Nekter å få dårlig samvittighet?? Hvilken planet bor du på? Det er SKADELIG at et barn på 12 måneder er i bhg. på fulltid. Mange av de får psykiske problemer i ettertid. Det koster samfunnet MYE. De er åå sitt mest sårbare i ettårsalderen også! Stakkars Stakkars småbarn! Anonymkode: 13217...973 Kan du linke til noe forskning som tilsier at barn får psykiske problemer fordi de går i barnehage? Eller at barnehage er skadelig? Anonymkode: c7fd2...c78 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 54 minutter siden #11 Del Skrevet 54 minutter siden I teorien er barnehagen kjempefint for barna. Et pedagogisk tilbud som skal hjelpe til med opplæring og sosialisering. I praksis er det dårlig rammevilkår og bemanning, men allikevel en viktig del av barns sosialiseringsprosess fortsatt at barnas trygghet og nærhet er ivaretatt. Så mye bra med barnehage, mye bra hjemme. I en ideell verden hadde barna mine startet når de var 2-3 og hatt kortere dager 9-14 til skolestart. Anonymkode: 59b70...083 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 47 minutter siden #12 Del Skrevet 47 minutter siden Barnehage er flott for de som er 2/3 år og oppover. Ettåringen er det litt værre for, men det er ikke barnemisshandling om man må bruke barnehage. De aller fleste må det. Og det er ok. men man bør heve kvaliteten og bemanningen jevnt over Anonymkode: 8e2f3...570 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 45 minutter siden #13 Del Skrevet 45 minutter siden Datteren min elsker også barnehagen. Hun er i barnehagen i rundt 5 timer, 4 dager i uken. Anonymkode: b690d...2b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 41 minutter siden #14 Del Skrevet 41 minutter siden Klart mange barn har det fint i barnehagen. men at de har det så fint at de gråter over å være hjemme er jo litt trist. Kanskje prøve å gjøre det litt triveligere hjemme hos dere også 🤥 Anonymkode: 3ba54...580 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 40 minutter siden #15 Del Skrevet 40 minutter siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stockholms syndrom. Det at du lager denne tråden viser at du må rettferdiggjøre valget ovenfor din egne dårlige samvittighet. Anonymkode: d8b97...267 Nei. Det viser at et barn har det trivelig i barnehagen. Anonymkode: 499ea...7d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bari Skrevet 40 minutter siden #16 Del Skrevet 40 minutter siden Vet av noen som er hjemme med barna fra de er baby til de er 6 år. De legger til side penger for pensjon ved siden av eller mannen bistår med penger til dette. Så alt er mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 39 minutter siden #17 Del Skrevet 39 minutter siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Klart mange barn har det fint i barnehagen. men at de har det så fint at de gråter over å være hjemme er jo litt trist. Kanskje prøve å gjøre det litt triveligere hjemme hos dere også 🤥 Anonymkode: 3ba54...580 Herregud for noen folk det er her inne. Anonymkode: 499ea...7d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30 minutter siden #18 Del Skrevet 30 minutter siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Klart mange barn har det fint i barnehagen. men at de har det så fint at de gråter over å være hjemme er jo litt trist. Kanskje prøve å gjøre det litt triveligere hjemme hos dere også 🤥 Anonymkode: 3ba54...580 Du vet at den emojien betyr at du lyver eller beskylder andre for løgn? Anonymkode: 7e1a6...652 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå