AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #21 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er vanlig på vår arbeidsplass at vi går sammen og gir en gave om noen fyller rundt år, får barn, gifter seg osv. En fast ansatt hos oss jobber noen måneder før hun ble gravid og umiddelbart ble sykemeldt frem til fødsel. Hun fikk gave og var borte i ett år før hun ble sykemeldt igjen. Denne tiden har vi hatt en vikar i hennes sted som fyller rundt år nå snart og gifter seg på nyåret. Vi har blitt mer kjent med vikaren da hun har vært lenger hos oss. Likevel mener et flertall at hun ikke fortjener en oppmerksomhet når hun fyller år eller gifter seg fordi hun er vikar, resten er usikre hva som er normalt. Til info har hun bidratt til andres markeringer. Noen tanker? Anonymkode: 8b591...55b Kan du spørre de hvorfor de mener at hun er mindre verdt og ikke fortjener oppmerksomhet? Anonymkode: 80080...135 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #22 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du spørre de hvorfor de mener at hun er mindre verdt og ikke fortjener oppmerksomhet? Anonymkode: 80080...135 De mener det ikke er vanlig å gi gave til noen som snart muligens er borte uansett. Hun har snart jobbet i et 100% vikariat i to år nå. Vi er kun fem ansatte inkludert henne så jeg kjenner veldig på det. Anonymkode: 8b591...55b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #23 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De mener det ikke er vanlig å gi gave til noen som snart muligens er borte uansett. Hun har snart jobbet i et 100% vikariat i to år nå. Vi er kun fem ansatte inkludert henne så jeg kjenner veldig på det. Anonymkode: 8b591...55b Men da hadde jeg sagt høyt at de er idioter som ikke setter pris på tiden hun har vært der og innsatsen hennes. Anonymkode: 80080...135 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #24 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Sykt at det i det hele tatt en en problemstilling... Do better! Anonymkode: 9c5c5...930 Der traff du spikeren på hodet. Dette handler om å inkludere eller å ekskludere et annet menneske på arbeidsplassen.. Og å la den andre føle seg inkludert, ikke ekskludert. Å være vikar er en utakknemlig jobb for vikaren særlig med mange av disse fast ansatte som uttaler seg her. Anonymkode: 612e7...0a7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #25 Del Skrevet 14. desember 2024 Jeg var fast vikar i en bhg i nesten 2.5år, jobbet mer eller mindre 90%. Ble aldri bedt på julebord eller fikk julehilsen. Der så jeg de andre fikk små poser med julegave av sjefen i bhg og jeg fikk ikke noe. Så til slutt følte jeg at jeg bare ble brukt. Andre fikk gave ved bursdag og bryllup osv. Jeg fikk omtrent ikke takk en gang. Så endte med å si i fra meg helle vikar stillinge . Og fant annet sted å være som jeg ble satt pris på Anonymkode: 7f203...a6a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #26 Del Skrevet 14. desember 2024 Gir dere gaven for å anerkjenne en kollega, eller gjør dere det fordi dere må? Hun er jo like mye kollega selv om hun er vikar? Veldig rart å i det hele tatt vurdere. Anonymkode: 53bfb...ef6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #27 Del Skrevet 14. desember 2024 Dette må være en typisk kvinnearbeidsplass ! Er det ikke vanlig at arbeidsgiver gir gaver til ansatte ved runde dager? 40,50 og 60? I sånne tilfeller de vikarer har jobbet der en stund så bør de få en oppmerksomhet fra dine kolleger iallfall, hvis praksisen er sånn for de andre. Merkelig at de faktisk spør vikaren om å bidra til gaver til seg selv og andre kolleger. Da bør de heller avskaffe den praksisen helt. Anonymkode: 73947...5bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #28 Del Skrevet 14. desember 2024 Hvorfor gave? Hun får vel lønn? Anonymkode: da854...256 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 14. desember 2024 #29 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 23.56): Det er vanlig på vår arbeidsplass at vi går sammen og gir en gave om noen fyller rundt år, får barn, gifter seg osv. En fast ansatt hos oss jobber noen måneder før hun ble gravid og umiddelbart ble sykemeldt frem til fødsel. Hun fikk gave og var borte i ett år før hun ble sykemeldt igjen. Denne tiden har vi hatt en vikar i hennes sted som fyller rundt år nå snart og gifter seg på nyåret. Vi har blitt mer kjent med vikaren da hun har vært lenger hos oss. Likevel mener et flertall at hun ikke fortjener en oppmerksomhet når hun fyller år eller gifter seg fordi hun er vikar, resten er usikre hva som er normalt. Til info har hun bidratt til andres markeringer. Noen tanker? Anonymkode: 8b591...55b Når hun har vært der så lenge og selv har bidratt til andres markeringer, er det naturlig at hun også får en oppmerksomhet. Noe annet er smålig 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #30 Del Skrevet 14. desember 2024 Herregud, for en norsk problemstilling! 😂 “Hun er bare vikar, ikke fast ansatt, dermed er hun mindre verdt enn oss” Hadde så absolutt tenkt at hun skulle få en oppmerksomhet. Noe annet er bare merkelig. Anonymkode: 9aa13...c56 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 14. desember 2024 #31 Del Skrevet 14. desember 2024 Alice123 skrev (På 14.12.2024 den 0.21): Vikaren fortjener selvfølgelig gave. Å ikke inkludere vikarer (spesielt langtidsvikarer) i sosiale ritualer som gavegiving, julebord, sommeravsluttnig osv. bidrar på flere nivåer til å ødelegge arbeidsmiljøet. Det skaper et A og B lag, på tross av at de ansatte til det daglige er på samme nivå, og dermed skaper et bevisst og ubevisst skille. Det skaper misnøye, både hos B-laget som ikke føler seg verdsatt(hverken økonomisk eller sosialt) på tross av at de utfører samme jobb som A-laget (og husk, for B-laget ER dette arbeidsplassen på samme måte som for A-laget), hvorfor skal vikaren gidde å legge i det lille ekstra når hen ikke føler seg verdsatt eller som en del av felleskapet? I tillegg skaper det misnøye hos A-laget (hvertfall deler av det) som der at deres gode kollega ikke blir behandlet på lik linje som dem selv. Som leder er målet er et "samlet skip", hvor de ansatte føler seg som en del av et felleskap som jobber mot et felles mål. Å differansiere de ansatte på en slik A-lag/B-lag er å aktivt jobbe imot dette for å spare småkroner. Edit: Dette med julebord og sommeravsluttning er ikke nevnt i HI, men jeg vet om flere arbeidsplasser hvor dette er begrenset til fast ansatte så tok det med på generell basis 👆 dette! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VetAlt Skrevet 14. desember 2024 #32 Del Skrevet 14. desember 2024 Få gave? Jeg har jobbet samme sted i 13 år. Får aldri gave. Hva er dette for noe? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #33 Del Skrevet 15. desember 2024 Hvordan hadde arbeidsdagene sett ut hvis ikke dere hadde hatt vikarer? Sett pris på de, de fleste vikarer er det fordi de ønsker seg fast jobb. Anonymkode: f50da...414 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #34 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 0.50): På vår arbeidsplass er det bare faste eller de med årsvikariat som er med på spleis til gavekasse. Nettopp fordi det blir så teit med grensetilfellene. Hvor går grensen da? Vikar en dag i uken i syv måneder? Tre måneder i strekk 100%? Hva om den vikaren som har jobbet i 5 uker har rund dag? Også vanskelig fordi noen involverer seg veldig sosialt, mens andre gjør det motsatte. Vi har mange vikarer. Om alle skulle fått oppmerksomhet for slike ting, ville gavekassen gått tom, fordi de ikke blir lenge nok til å spytte inn på linje med de faste. Derfor har vi satt strek der vi har. Da blir det likt for alle. Og selv om det sikkert er litt kjipt for vikaren, så er de nå en gang ikke fast ansatt, og det er kanskje litt spess å forvente en markering på en arbeidsplass hvor du bare er vikar. Anonymkode: f8904...f6a Bare er vikar? For en holdning Anonymkode: da269...7d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #35 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor gave? Hun får vel lønn? Anonymkode: da854...256 🤓 Anonymkode: da269...7d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #36 Del Skrevet 15. desember 2024 Jeg har jobbet som langtidsvikar, 200%. Det gjør vondt å behandles som annenrangs. Jeg har vært med på å arrangere moro for ansatte uten å selv bli bedt. Jeg har vært med på å diskutere best julegave som skulle gis til ansatte ute å skulle få selv. Alt jeg ønsket var en fast jobb, men hadde de tilbudt meg det der hadde det gitt bismak. Jeg bestemte meg for at det var et sted jeg aldri skulle tilbake til. Det ble stort gjennomtrekk av vikarer der… På TS sin arbeidsplass: Tenk om hun som er sykemeldt plutselig ikke ønsker å komme tilbake? Tenk om de da vil tilby vikaren fast jobb? Selv om det ikke er synlig på overflaten har de da allerede øydelagt mye for den nyansatte (tidligere vikar) sin tillit, lojalitet og gode følelser overfor arbeidsstedet og kollegaene. Anonymkode: d3dc8...50a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #37 Del Skrevet 15. desember 2024 *ikke 200%, det var 100%.., Anonymkode: d3dc8...50a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå