Gå til innhold

Fortjener vikarer oppmerksomhet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er vanlig på vår arbeidsplass at vi går sammen og gir en gave om noen fyller rundt år, får barn, gifter seg osv. En fast ansatt hos oss jobber noen måneder før hun ble gravid og umiddelbart ble sykemeldt frem til fødsel. Hun fikk gave og var borte i ett år før hun ble sykemeldt igjen. Denne tiden har vi hatt en vikar i hennes sted som fyller rundt år nå snart og gifter seg på nyåret. Vi har blitt mer kjent med vikaren da hun har vært lenger hos oss. Likevel mener et flertall at hun ikke fortjener en oppmerksomhet når hun fyller år eller gifter seg fordi hun er vikar, resten er usikre hva som er normalt. Til info har hun bidratt til andres markeringer. Noen tanker?

Anonymkode: 8b591...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker at hun absolutt bør få en oppmerksomhet. 

Anonymkode: 6c72c...d87

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vanlig på vår arbeidsplass at vi går sammen og gir en gave om noen fyller rundt år, får barn, gifter seg osv. En fast ansatt hos oss jobber noen måneder før hun ble gravid og umiddelbart ble sykemeldt frem til fødsel. Hun fikk gave og var borte i ett år før hun ble sykemeldt igjen. Denne tiden har vi hatt en vikar i hennes sted som fyller rundt år nå snart og gifter seg på nyåret. Vi har blitt mer kjent med vikaren da hun har vært lenger hos oss. Likevel mener et flertall at hun ikke fortjener en oppmerksomhet når hun fyller år eller gifter seg fordi hun er vikar, resten er usikre hva som er normalt. Til info har hun bidratt til andres markeringer. Noen tanker?

Behandle vikaren som en del av fellesskapet ved å gi oppmerksomhet som ved andre anledninger. Dette viser takknemlighet for innsatsen hennes og styrker arbeidsmiljøet. Inkludering signaliserer en positiv kultur og kan gi langsiktige fordeler. Juster eventuelt gaveordningen om økonomi er et tema.

Anonymkode: 85116...f65

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt gi oppmerksomhet til vikaren, hun er jo blitt en av dere.

Anonymkode: 1056e...9f7

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde innsett at jeg jobbet sammen med veldig smålige personer som ikke var opptatt av å bidra til at alle skal ha det godt på arbeidsplassen, men nå faktisk hadde planer om å forskjellsbehandle en ansatt for å vise henne at de mener hun er mindre verdt.

Jeg hadde gitt en personlig gave til henne (og hadde tatt opp med ledelsen det andre).

Anonymkode: 1b5da...532

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva i alle dager. Gi henne oppmerksomhet, noe annet er dårlig gjort. Vikar eller fast ansatt, ei dere kjenner har markeringer i livet. Hvem bryr seg om stillings statusen hennes?

Anonymkode: 6c3e8...407

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns absolutt hun bør få det! 
  Tror faktisk dere kan risikere å såre henne om dere ikke gjør noe som helst. Jeg husker ett sted jeg jobbet som ekstrahjelp masse, til tider tilnærmet hver dag og kjente alle. Alle andre fikk en gave når de fikk barn, men ikke jeg. Det gjorde at jeg følte at de andre egentlig ikke likte meg så godt.

Anonymkode: d3149...20c

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var vikar i kommuneadmin og ble behandlet likt som fast ansatte. På alle måter og på alle plasser jeg var på og uansett hvor langt oppdraget var. Skulle bare mangle! 

Anonymkode: 95c85...32e

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikaren fortjener selvfølgelig gave. Å ikke inkludere vikarer (spesielt langtidsvikarer) i sosiale ritualer som gavegiving, julebord, sommeravsluttnig osv. bidrar på flere nivåer til å ødelegge arbeidsmiljøet. Det skaper et A og B lag, på tross av at de ansatte til det daglige er på samme nivå, og dermed skaper et bevisst og ubevisst skille. Det skaper misnøye, både hos B-laget som ikke føler seg verdsatt(hverken økonomisk eller sosialt) på tross av at de utfører samme jobb som A-laget (og husk, for B-laget ER dette arbeidsplassen på samme måte som for A-laget), hvorfor skal vikaren gidde å legge i det lille ekstra når hen ikke føler seg verdsatt eller som en del av felleskapet? 

I tillegg skaper det misnøye hos A-laget (hvertfall deler av det) som der at deres gode kollega ikke blir behandlet på lik linje som dem selv.

Som leder er målet er et "samlet skip", hvor de ansatte føler seg som en del av et felleskap som jobber mot et felles mål. Å differansiere de ansatte på en slik A-lag/B-lag er å aktivt jobbe imot dette for å spare småkroner.

Edit: Dette med julebord og sommeravsluttning er ikke nevnt i HI, men jeg vet om flere arbeidsplasser hvor dette er begrenset til fast ansatte så tok det med på generell basis

Endret av Alice123
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Spør de andre om hva som er normal folkeskikk på en arbeidsplass med oppegående voksne mennesker. 
Er det ansettelsesforholdet eller vennskap og samhold samt gode relasjoner som gjør at man gir gaver ved anledninger som nevnt i hi? 

Anonymkode: 612e7...0a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun har bidratt til Andres markeringer.  Da skal hun selvsagt få hun også. Det er jo hele prinsippet!

Anonymkode: ae789...d75

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er vikar. Bare det gjør at jeg kjenner på at jeg føler meg mindre verdt. Hadde følt meg utenfor og glemt dersom alle andre fikk gave bortsett fra meg. Kanskje ikke så lett for de som er fast ansatt å forstå hvor sårende det kan være ❤ 

Anonymkode: ea84d...eff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

På vår arbeidsplass er det bare faste eller de med årsvikariat som er med på spleis til gavekasse. Nettopp fordi det blir så teit med grensetilfellene. Hvor går grensen da? Vikar en dag i uken i syv måneder? Tre måneder i strekk 100%? Hva om den vikaren som har jobbet i 5 uker har rund dag? Også vanskelig fordi noen involverer seg veldig sosialt, mens andre gjør det motsatte. 

Vi har mange vikarer. Om alle skulle fått oppmerksomhet for slike ting, ville gavekassen gått tom, fordi de ikke blir lenge nok til å spytte inn på linje med de faste. Derfor har vi satt strek der vi har. Da blir det likt for alle. Og selv om det sikkert er litt kjipt for vikaren, så er de nå en gang ikke fast ansatt, og det er kanskje litt spess å forvente en markering på en arbeidsplass hvor du bare er vikar. 

Anonymkode: f8904...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å, la meg gjette. Du jobber i helsevesenet? Hvor verdiløse vikarer eller generelt mindre populære ansatte kan jobbe i over ti år uten å få så mye som en halvhjertet gratulasjon på en rund dag uansett hvor mye de har bidratt til andres feiringer. Ungdomsskolen versjon 2.0, altså. 

Anonymkode: 09e6c...a1f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kollegene dine har ingen problemer med å TA I MOT penger fra henne (gaver hun har bidratt til), men de vil ikke gi noe tilbake? Hører de ikke selv hvor stygt og frekt dette er?

Hun som er vikar fortjener en gave på lik linje med alle andre, for hun har både bidratt med arbeidskraft på jobbstedet og hun har bidratt til å gi gaver til de fast ansatte når de har markeringer!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sykt at det i det hele tatt en en problemstilling...

Do better!

Anonymkode: 9c5c5...930

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fatter ikke at dette blir diskutert en gang. 

Hun har vært der over tid, hun bidrar når andre markeres, og er en del av miljøet. 

Anonymkode: 1eceb...2b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss får alle tilbud om å være med på gavekasse. De som betaler inn til den,får oppmerksomhet ved rund dag osv. Dette gjelder også vikarer,så er de med på gavekassa ,får de selvsagt også en oppmerksomhet på sin dag. Skulle da bare mangle!

Anonymkode: 37815...19b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...