AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #1 Del Skrevet 13. desember 2024 Jeg har ikke fast jobb er i midten av 30 årene og ingen barn enda. Mannen har fast jobb og kan sånn sett ta større del av permisjon etc. Vi ønsker veldig gjerne et barn eller kanskje 2, men kjenner på at det da begynner det å haste. Har forsøkt å få fast jobb de siste årene, men det ser ikke ut til å lykkes med det første, og vi orker rett og slett ikke vente lengre. Det sliter virkelig på og spesielt jeg merker en sorg/savn over å ikke ha fått barn enda. Det skal merkes at jeg har byttet jobb så har ikke krav på fast jobb innen en viss tid heller. Usikker på hvor jeg vil med dette innlegget, men jeg ønsker vel kanskje helst å høre at det går bra og at vi bør kjøre på siden vi ikke vet hvor lang tid eller om vi kan få barn (for den saks skyld). Eller om det er noen aspekter ved dette jeg ikke har tenkt på? Anonymkode: db978...021 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #2 Del Skrevet 14. desember 2024 Skjønner godt at dere vil begynne å prøve, det er nok lurt om dere ønsker flere barn. Umulig å si hvordan det vil gå, og hva som er lurt, men du vil ikke være den første uten fast jobb. Hvis du uansett ikke får fast jobb på en stund, ville jeg bare begynt å prøve. Tror dere vil angre mer på å la være. Anonymkode: 70e2e...62c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #3 Del Skrevet 14. desember 2024 Jeg synes det er hysterisk at så mange mener begge foreldrene burde ha fast jobb før man får barn. Det som derimot er lurt er å ha en ordnet økonomi. Og tenkt litt på ulike senarioer, som at budsjettet går opp selv med en lav stilling eller aap. Men én fulltidsstilling i kombinasjon med ordnet økonomi burde være nok de fleste steder i Norge (unntakene er større byer med svært høye boligpriser). Men det viktigste før man får barn er uansett kapasitet til å gi omsorg og kjærlighet til barnet. Anonymkode: 96052...238 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #4 Del Skrevet 14. desember 2024 Kjenner meg igjen! Jeg står straks uten jobb og vi ønsker barn. Vet at vi har dårlig tid så vi kan nesten ikke vente til jeg finner ny jobb. Vi må bare kjøre på og satse på at det ordner seg. Det skal sies at vi ellers har alt på stell med hus, mannen har god jobb og jeg har erfaring som tilsier at jeg kommer til å få en jobb innen rimelig tid. håper det ordner seg for dere med både jobb og barn ❤️ Anonymkode: 6e859...49e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 14. desember 2024 #5 Del Skrevet 14. desember 2024 Det viktigste er ikke jobb..men har dere råd? La oss si du blir gravid...får barn uten fast jobb. Vet ikke om det har blitt nytt men far får vel ikke så mye permisjon om du ikke jobber? Har dere råd til bilstoler... barnehagen.. ekstra på alt.. ferie..mat.. klær etc. Alt en baby skal ha. Om.det...da er bare å kjøre på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #6 Del Skrevet 14. desember 2024 Takk for mange fine svar. Det skal sies at alt annet er på stell (hus og økonomi). Anonymkode: db978...021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #7 Del Skrevet 14. desember 2024 mommyaka skrev (1 time siden): Vet ikke om det har blitt nytt men far får vel ikke så mye permisjon om du ikke jobber? Min første tanke også. Er mange år siden sist jeg var gravid, så har ikke peiling på om regler har endret seg, men før var det jo sånn at fars betalte foreldrepermisjon var avhengig av at mor hadde opptjent rett til foreldrepenger. Dette må dere sjekke opp i først! Anonymkode: 61d57...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #8 Del Skrevet 14. desember 2024 Jeg jobber som vikar, så med mindre jeg mister jobben vil jeg vel tjene opp rett til foreldrepenger. Anonymkode: db978...021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #9 Del Skrevet 10. januar Nå har du sikkert funnet ut av dette og forhåpentligvis er alt bra. Bare i tilfelle noen flere ser på dette innlegget, og lurer på om de skal starte vil jeg bare tilføye noe jeg skulle ønske noen sa til meg for 10 år siden. Ikke vent på at livet er på plass, for veien blir til mens man går. Jeg ventet til vi hadde leilighet, fast jobb og var gift. Også ventet vi for sikkerhets skyld på at pandemien og restriksjonene skulle gå over. I dag er vi på IVF stien med en 2% sjanse for å bli gravide og få egne barn. Anbefaler ingen å vente med utredning og familiestart. Å få fast jobb i fertil alder kan være utfordrende i enkelte yrker (selv om det fra loven ikke skal være slik), og det å ha litt trang økonomi i Norge i småbarnsperioden er overkommelig for de fleste, selv om det kanskje er kjipt. Ønsker man barn så start, så lenge omsorgsevnen er på plass. Er man i tvil, eller mangler partner, så frys ned eggene. Anonymkode: 0acb6...c03 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #10 Del Skrevet 10. januar Jeg ble uplanlagt gravid da jeg var konsulent. Fikk ikke forlenget kontrakten, men hadde opparbeidet meg rett til foreldrepenger. Dagpenger kvalifiserte også til dette. Da var det de beste 6 av de siste 10 månedene som var tellende, men det er 12 år siden, så mye kan ha skjedd siden det. Fikk ny jobb da baby var 1 år, året etter ble jeg fast ansatt😊 Høres ut som dere har veldig mye på plass, så tenker det nok er lurt å starte prøvingen mtp. alderen din også. Lykke til! Anonymkode: 6103a...62d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julenissenerher Skrevet 10. januar #11 Del Skrevet 10. januar Skjønte ikke helt hvorfor du ikke har fast jobb? Men bytte bransje kanskje? Hvis du er k en bransje med mye vikarer? Lær deg å kode. IT bransjen er veldig bra med tanke på permisjon osv. https://www.noroff.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #12 Del Skrevet 10. januar Mulig dere vet dette, men dersom dere starter å prøve, og ikke lykkes på noen sykluser, så er det lurt å utrede tidlig, og finne en klinikk. I det offentlige kan denne prosessen ta to år. I det private er det dyrt, men kan være verdt det, dersom noe viser seg å gjøre det vanskelig å få barn. Masse lykke til! ❤️ Anonymkode: 0acb6...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #13 Del Skrevet 12. januar Man trenger ikke fast jobb for å få foreldrepenger, man trenger bare å ha hatt lønn minst 6 av siste 10 mnd. Anonymkode: 9f287...6c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #14 Del Skrevet 12. januar Så lenge du har vikariat e. L så du får opparbeidet retten til foreldrepenger. Så tar det jo 9 mnd å få babyen og mye som skal skje da. Også etterpå skal du være i permisjon, og da kan du søke jobber. Mange som ikke har fast jobb. Det er uansett hvertfall din kjære har dette. Anonymkode: 8eb98...4d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå