Gå til innhold

Dere andre med skikkelig kraftig mens...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan ordner dere egentlig ting praktisk? Jeg er ufør og slipper heldigvis å ut i løpet av mensen hvis jeg sørger for å alltid ha det mest nødvendige i hus. Og det avhjelper jo det største problemet, men likevel... Jeg har alltid pleid å ligge i dusjen mer eller mindte kontinuerlig under mens, både dag og natt, kun med hodepute og et par lettvaska pledd. Men nå ryker den planen siden jeg akkurat har flytta til ny leilighet uten gulvsvarme på badet, så nå blir det rett og slett for kaldt. Og jeg rekker ikke å vaske unna og tørke tekstiler i nødvendig fart og er for svimmel til å vaske gulv igjen og igjen og igjen og å rense møbler. Hva gjør dere andre? 

PS: jeg ønsker praktiske tips, ikke råd om å gå til lege. Det har jeg selvfølgelig gjort. 

Anonymkode: 145d4...c75

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke legen gitt deg resept på cyklokapron? I så fall er det på tide, så du kan begynne å leve et normalt liv igjen. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

høres jo ut som du blør litervis... det kan ikke stemme... 

Jeg blør ut et nattbind på en time. Derfor har jeg grønn tampong, med nattbind som sikkerhet. Går på do ca en gang i timen og skifter mens jeg er på jobb. Har flere lange ulljakker jeg kan slenge rundt meg hvis uhellet er ute. 

Anonymkode: b7cba...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
KatteLatte skrev (4 minutter siden):

Har ikke legen gitt deg resept på cyklokapron? I så fall er det på tide, så du kan begynne å leve et normalt liv igjen. 

Det hjelper ikke. Endrer ingenting. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det hjelper ikke. Endrer ingenting. 

Da tror jeg ikke du tar Cyklokapron på riktig måte. Snakk med legen om det. 

Anonymkode: 0911a...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

høres jo ut som du blør litervis... det kan ikke stemme... 

Jeg blør ut et nattbind på en time. Derfor har jeg grønn tampong, med nattbind som sikkerhet. Går på do ca en gang i timen og skifter mens jeg er på jobb. Har flere lange ulljakker jeg kan slenge rundt meg hvis uhellet er ute. 

Hadde tampong og bind vært tilstrekkelig, om så bare en halvtime, hadde dette vært mye enklere å håndtere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da tror jeg ikke du tar Cyklokapron på riktig måte. Snakk med legen om det. 

Anonymkode: 0911a...cd9

Jeg mener ikke å være utakknemlig for råd her nå, men jeg tror legene mine vet bedre enn deg hvordan jeg skal ta cyklokapronen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trur egentlig dette er en trolle-tråd… fordi blør du så heftig så hadde du jo hatt vanvittig blodmangel.. Men meiner du det så; det gjekk ikkje å ha det slik i kombinasjon med jobb. Måtte på do 1 gang i timen og blødde stortsett gjennom. Fikk henvisning til gynekolog. Prøvde først p-piller, det fungerte ikkje for meg. Så minipille - var litt ustabilt med blødning i starten - men så roa det seg og no er eg veldig fornøgd. Er på år 10. Men min gynekolog sa at vi gav oss ikkje før vi fant noko som hjelp. Men ska du ikkje få hjelp med det; så bleie for voksne evt ? 

Anonymkode: f64e3...b4e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde tampong og bind vært tilstrekkelig, om så bare en halvtime, hadde dette vært mye enklere å håndtere. 

seriøst, hvis du blør ut en grønn tampong og et nattbind på under en halvtime må du jo legges inn på sykehus når du menstruerer. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg hjalp Cerazette. Da jeg begynte på det fikk jeg små blødninger konstant i et års tid (små blødninger som var veldig mye mindre plagsomt enn det jeg var vant med), og så sluttet det plutselig og jeg har ikke blødd en dag siden. Det har gitt meg femten år med et helt normalt liv. 

Anonymkode: 546a5...811

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kroppen er en merkelig innretning. 
Spesielt når det kommer til mensblødning. 
Jo mer du blør, desto mer jern mister du. 
Og desto mer jernfattig du blir, desto mer blør du. 

Ingen normale mennesker ligger i dusjen en uke i måneden fordi de har så voldsom mens. 
Da er du både blodfattig og langt over normalen for blødninger. 

Vil ikke fastlegen gjøre noe, så er gynekolog neste. Finner heller ikke gynekolog noe galt, men det blir konstatert at du blår så hinsides som det du skriver, så må den livmoren din fjernes, slik at du får et liv. 

Igjen, dette er en helt vanvittig historie. 

Anonymkode: e9c9c...1fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du hadde selvsagt fått ulike medisinske tilbud om dette var tilfelle, så jeg tror du overdriver. Medisiner som er nevnt, eller ablasjon eller hysterektmoni hvis du har fått barn. Eventuelt hormoner som gjør at blødning uteblir. 

Vi andre som blør, eller har blødd, voldsomt mye må jo gå på jobb likevel, og klare oss gjennom dagen, så det går jo. Med lavt blodtrykk, anemi og det hele. Har aldri hørt om noen som sover i dusjen pga store blødninger og jeg tror det er oppspinn eller oppmerksomhetsbehov hvis du faktisk gjør det.

Anonymkode: ce038...a12

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er en av de som blødde mye,men etter jeg brente slimhinnene så har jeg sluppet mensen. Beste avgjørelsen sålenge man er ferdig med barn/ikke skal ha. På enkelte dager blødde jeg ut grønn ob + bind hver time, noen ganger hver halvtime. Ente på Legevakta flere ganger. Anemi og alt det der. Den dagen mensen kommer tilbake så får jeg opererer livmoren. 

Anonymkode: 03c0e...2fd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, såpass.... 

Her går det i grønn OB, nattbind OG mensentruse. Og selvsagt mørke bukser og lange gensere. Skinnskjørt er fint mens-plagg på jobb!

Jeg blør gjennom tampong på natta i starten men jeg har bind i tillegg og så hjelper det vel at man ligger, det renner ikke ut.

Mensenkopp synes jeg også fungerer nesten enda bedre, det tok litt tid før jeg turte å bruke det på jobb men jeg har gjerne bind i tillegg og i tilfelle. De største koppene tar ganske mye, men man må jo selvsagt fly en del på do og tømme. Men synes den tar mer enn tampongen.

Tar også hjemmekontor om jeg kan, jeg er faktisk såpass bevisst på det at jeg planlegger litt jobb rundt de første dagene mens!

Jeg savner litt da jeg gikk på pillen, da hoppet jeg ofte over mensen. Jeg kunne ikke gjøre det i evigheter, da begynte jeg å småblø/spotte, men hadde kanskje mens sånn tre ganger i året og timet det litt til når det passet. Blødde mindre også da. Det er mye dritt med den pillen, men akkurat det der savner jeg. Du kunne kanskje prøvd det?

Anonymkode: a2796...884

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to store nattbind i trusa om gangen og skifter ofte, på den måten slipper jeg å blø meg ut. Jeg bruker ikke tamponger, jeg blør for mye til at det er gunstig for meg.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

P stav har hjulpet her mister mensen helt.  Har du prøvd det? Hørtes veldig slitsomt ut. Jeg blødde også mye og hadde mye smerter når jeg ikkje gikk på p stav. Men ikke på et sånt nivå at jeg måtte sove på badet. Nattbind døgnet rundt og sov på håndkle i senga. 

I oppstart har jeg mensen til jeg gradvis mister den og mot slutten ca halvår i vær ende av de 3 årene en stav varer. Blir alltid helt desperat på å få byttet på slutten men må alltid vente til den har gått ut og vel så det før jeg får byttet. Er også noe herk når den gamle skal ut, fastlegen knoter noe voldsomt. Den har jo og da vært i for lenge før jeg endelig får time til å bytte. Begynner gjøre vondt og siste 6 mnd. 

Ikke alltid lett bli tatt på alvor som kvinne med våre utfordringer ❤️

Kjemp på ts💪du kan ikke godta ha det sånn krev å bli tatt på alvor! 

Desverre må det ofte til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kan vel ikke stemme? Jeg blør ikke kraftig ift mange andre her, men såpass at jeg de første nettene sover med grønn OB + bind, og håndkle i tilfelle. 

hvor gammel er du? Har du alltid hatt så sterke blødninger? Det høres veldig ekstremt ut, du bør jo sjekkes mtp blodmangel månedlig. Med mindre du har hemokromatose eller annen blodsykdom gir det ikke mening at du blør så mye og fungerer fint ellers i måneden. 

Siden du kun ber om praktiske tips… varmeteppe? Å ha over seg? De kan vaskes, men sikkert lurt å evt ha noe rundt?

Anonymkode: 5f4d5...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Løsningen er bleier! Slike store de bruker på sykehjem. Har ikke sjangs til å blø raskt igjennom de bleiene. De er laget for å holde på flere liter.

Anonymkode: 0c993...b9c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Løsningen er bleier! Slike store de bruker på sykehjem. Har ikke sjangs til å blø raskt igjennom de bleiene. De er laget for å holde på flere liter.

Anonymkode: 0c993...b9c

ikke enig. har prøvd dem! 

de suger ikke til deg klumpene, så de blir liggende og flyte oppå, og sklir fort ut til siden og ut av bleia. da er håndkle bedre, knytta tarzanstyle. 

men på ekte, sykehuset gav meg beskjed om at om jeg blødde ut et nattbind med tampong på under en time over flere timer skulle jeg ta kontakt fordi det er for mye. så praktisk hjelp til ts må være sykehus, for her er det jo snakk om ekstrem blodmangel som ikke kun består av det mensen egentlig er. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...