AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #1 Del Skrevet 13. desember 2024 Har vært uheldig å få den, og rakk ikke å vaksinere meg. Tror nesten at jeg stryker med. Er så dårlig med kjempehøy feber og muskel- og leddsmerter jeg ikke kunne forestille meg. Føler meg så dum som ikke bare tok den vaksinen tidligere i høst så jeg i hvert fall hadde fått et mildere forløp. Får bare i meg vann og Paracet, og håper jeg klarer å komme meg gjennom dette. Covid og svineinfluensa var bare barnematen i forhold. Noen flere som har hatt årets influensa? Hvor lang tid var dere sengeliggende? Anonymkode: 7da93...71a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #2 Del Skrevet 13. desember 2024 Ikke mange som har hatt den foreløpig (rapportert forekomst på 3%) så du vil neppe få så mange svar. Men har dumikke hatt det før, eller det er mange år siden sist, kan det bli tøft ja. https://www.fhi.no/publ/statusrapporter/luftveisinfeksjoner/#sammendrag-uke-49 Anonymkode: 9c77a...6f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #3 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Har vært uheldig å få den, og rakk ikke å vaksinere meg. Tror nesten at jeg stryker med. Er så dårlig med kjempehøy feber og muskel- og leddsmerter jeg ikke kunne forestille meg. Føler meg så dum som ikke bare tok den vaksinen tidligere i høst så jeg i hvert fall hadde fått et mildere forløp. Får bare i meg vann og Paracet, og håper jeg klarer å komme meg gjennom dette. Covid og svineinfluensa var bare barnematen i forhold. Noen flere som har hatt årets influensa? Hvor lang tid var dere sengeliggende? Anonymkode: 7da93...71a Om du hadde tatt influensavaksine så er det heller tvilsomt at du hadde fått noen effekt av den i dette tilfellet. Det er Rhino virus som herjer. Og det er ikke noe influensavirus. Der er og meget sparsomt med influensavirus i omløp nå. Anonymkode: 5d38a...c4d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #4 Del Skrevet 13. desember 2024 Hadde influensa for 3 uker siden. Har ikke hatt influensa siden jeg gikk i barneskolen og jeg er nå over 40 år. Syke satan så syk jeg var. Vondt over alt, høy feber i nesten en uke, kastet opp, hoste, snørr, hodepine, muskelmerter og det hele. Var sengeliggende og hjemme fra jobb i over 1 uke. Har ikke vært så syk på mange mange år. Vet om 3 til på jobben som nå opplever samme runde og har vært syk i dagesvis. God bedring ❤️ Anonymkode: 02dd4...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #5 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Om du hadde tatt influensavaksine så er det heller tvilsomt at du hadde fått noen effekt av den i dette tilfellet. Det er Rhino virus som herjer. Og det er ikke noe influensavirus. Der er og meget sparsomt med influensavirus i omløp nå. Anonymkode: 5d38a...c4d Du får vel ikke kjempehøy feber av rhinovirus? Det er noe influensa i omløp, selv om det er lite. Og det ts beskriver høres jo absolutt mest ut som influensa. Anonymkode: 6d1a5...107 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #6 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du får vel ikke kjempehøy feber av rhinovirus? Det er ikke virus som gir deg feber. Det er immunforsvaret. Eller rettere sagt kjemikaliene som immuncellene skiller ut når de dreper celler i kroppen som er infisert av virus. Hvis immunforsvaret ikke greier å regulere seg selv, kan det føre til at termostaten i hyptalamus blir forstyrret når det skilles ut for mye kjemikalier. Egentlig litt interessant det der immunforsvaret.👍 Anonymkode: e9ab1...b7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #7 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du får vel ikke kjempehøy feber av rhinovirus? Det er noe influensa i omløp, selv om det er lite. Og det ts beskriver høres jo absolutt mest ut som influensa. Anonymkode: 6d1a5...107 Du kan få både feber og muskelverk. Fikk nettopp informasjon om at Rhino viruset er kraftig undervurdert, da det faktisk kan gi langt mer plager enn et influensa virus. Anonymkode: 5d38a...c4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #8 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har vært uheldig å få den, og rakk ikke å vaksinere meg. Tror nesten at jeg stryker med. Er så dårlig med kjempehøy feber og muskel- og leddsmerter jeg ikke kunne forestille meg. Føler meg så dum som ikke bare tok den vaksinen tidligere i høst så jeg i hvert fall hadde fått et mildere forløp. Får bare i meg vann og Paracet, og håper jeg klarer å komme meg gjennom dette. Covid og svineinfluensa var bare barnematen i forhold. Noen flere som har hatt årets influensa? Hvor lang tid var dere sengeliggende? Anonymkode: 7da93...71a Svineinfluensa er jo også bare en influensavariant og det var den varianten som regjerte i fjor. De fleste fikk relativt milde symptomer. Hvilken variant går i år? Fikk du svar på det da de testet deg? Hvor gammel er du? Trøst deg med at du nå har fått ‘naturlig vaksine og vil neppe bli like dårlig igjen i løpet av de neste 5 årene selv om det er ulike varianter. Det er ikke som corona viruset man kan få igjen og igjen år etter år og bryter ned kroppen hver gang. Anonymkode: 558b3...fa3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #9 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan få både feber og muskelverk. Fikk nettopp informasjon om at Rhino viruset er kraftig undervurdert, da det faktisk kan gi langt mer plager enn et influensa virus. Anonymkode: 5d38a...c4d Det HI beskriver er definitivt influensa. Til HI, husk at influensa faktisk kan være farlig. Har du feber i over 3 dager burde du ringe legen, bare for å ta en crp ❤️ Og sørg for å få i deg mye drikke. Anonymkode: ad7ac...99c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #10 Del Skrevet 14. desember 2024 Jeg hadde influensa i fjor, og det var sterke saker... jeg forstår at folk stryker med, for jeg trodde jeg skulle stryke med selv. Følte at jeg hadde vært på en lang og spirituell reise da jeg var ferdig med dritten etter to uker, slept som en fillerye gjennom ørken og sand i stekende sol og kulde om hverandre... God bedring til deg! Anonymkode: 1bb17...4c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #11 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan få både feber og muskelverk. Fikk nettopp informasjon om at Rhino viruset er kraftig undervurdert, da det faktisk kan gi langt mer plager enn et influensa virus. Anonymkode: 5d38a...c4d Ja, man kan få lett/moderat feber og kjenne det på kroppen, men jeg har ikke hørt om høy feber av vanlig forkjølelse, som er det rhinovirus er (man kan få forkjølelse av andre virus også, men ulike rhinovirus er de vanligste). Såklart gir ikke vanlig forkjølelsevirus (rhinovirus) langt mer plager enn influensa sånn for de fleste som får det. Man kan være smittet av influensa med relativt lite symptomer, men når man får såpass kraftige symptomer er det vel mest trolig influensa, muligens covid, hvis det er virus. Vet ikke hva kilden din er, blander du rhinovirus med rs virus? Det gir stort sett også bare forkjølelsessymptomer, men kan gi mer alvorlig nedre luftveisinfeksjon (oftest de minste barna som rammes). Men heller ikke det gir høy feber og den type symptomer ts beskriver. For å sitere fhi: Symptomer på rhinovirus: Forkjølelsessymptomer, sår hals, heshet. Hodepine. Vanligvis ingen eller moderat feber. Ukomplisert forkjølelse varer cirka 1 uke. Symptomer på influensa: Ved typisk influensa kommer symptomene brått med feber, muskelsmerter, hodepine og påvirket allmenntilstand. I tillegg kan man ha luftveissymptomer som rennende nese, sår hals og tørrhoste. Mageplager som oppkast og diaré er sjeldne hos voksne, men kan opptre hos barn. Influensa varer oftest i sju til ti dager. I tillegg til virussykdommen kan det oppstå komplikasjoner i form av bakterielle infeksjoner som for eksempel lungebetennelse, bihulebetennelse eller ørebetennelselse. Anonymkode: 6d1a5...107 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #12 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan få både feber og muskelverk. Fikk nettopp informasjon om at Rhino viruset er kraftig undervurdert, da det faktisk kan gi langt mer plager enn et influensa virus. Anonymkode: 5d38a...c4d Det kommer av at både influensa virus og rhino kan fås i milde og kraftogr varianter. Vårt klassiske forkjølelsesvirus med tett og/eller rennende nese er jo som regel rhino virus. Det er som regel bare barn og eldre skrøpelige som kan få feber og kraftig nedsatt allmennstilstand det, men voksne også kan bli skikkelig dårlige selv om det ikke er så vanlig. På samme måte kan man også ha mild influensa som bare viser seg med lette forkjølsessymptomer. Før trodde man at man lett kunne skille forkjølelses virus og i fluensa med at influensa kommer mer brått på med høy feber. Men slik er det altså ikke nødvendigvis. De aller fleste som får influensa vet ikke at de har det og tror det er vanlig forkjølelse. Slik noen også er så heldige å oppleve det med Corona viruset. Med eller uten vaksine. Anonymkode: 558b3...fa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #13 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke virus som gir deg feber. Det er immunforsvaret. Eller rettere sagt kjemikaliene som immuncellene skiller ut når de dreper celler i kroppen som er infisert av virus. Hvis immunforsvaret ikke greier å regulere seg selv, kan det føre til at termostaten i hyptalamus blir forstyrret når det skilles ut for mye kjemikalier. Egentlig litt interessant det der immunforsvaret.👍 Anonymkode: e9ab1...b7d Ja, det er vel inneforstått at det er immunresponsen man mener når man sier at virus gir feber? Det er jo viruset som gjør at kroppens immunforsvar sender signaler om å øke temperaturen som del av bekjempelsen, så det gir jo mening å si at viruset gir feber, selv om det er indirekte. Særlig fordi mer alvorlige infeksjoner typisk gir høyere feber, på grunn av hvor mye immunforsvaret typisk gir beskjed om å skru opp temperaturen. Alle får ikke eksakt samme symptomer eller like høy feber av samme type virus, men har man bortimot 40 i feber er det veldig usannsynlig at det er vanlig forkjølelse, selv om vi ikke alle har likt immunforsvar. Anonymkode: 6d1a5...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #14 Del Skrevet 14. desember 2024 Traff de på viruset med årets influensavaksine altså? That's a first... Sikker på at det ikke er Covid, TS? Anonymkode: 7c91d...02d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #15 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Traff de på viruset med årets influensavaksine altså? That's a first... Sikker på at det ikke er Covid, TS? Anonymkode: 7c91d...02d Influensa vaksinen treffer stort sett årets virus fordi det som regel har herjet den sørlige halvkule på vår sommer. Anonymkode: 3b63c...d4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #16 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Influensa vaksinen treffer stort sett årets virus fordi det som regel har herjet den sørlige halvkule på vår sommer. Anonymkode: 3b63c...d4a E nei? Influensa vaksinen baseres på fjorårets virus og sannsynlighetsberegning. I stor grad vill gjetning vil jeg si. De siste årene har den bommet totalt. Som i fjor da vi fikk vaksina for Influensa A og det var svineinfluensaen som herjet litt forsiktig rundt. Influensa sesongen starter i høst-vintermånedene i de fleste land. Anonymkode: 558b3...fa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #17 Del Skrevet 14. desember 2024 Høres ut som meg for tre uker siden. Hadde covid. Helt jævlig. Anonymkode: 5d8ac...2d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå