Gå til innhold

Dere med bipolar2/eupf/adhd e.l

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 48 år og lurer på om jeg kan ha noe av dette. Har gått på mange psykiske smeller på jobb gjennom arbeidslivet og nå i perimenopausen har plagene tiltatt med opp-og nedturer. Har også en del motsatte symptomer på beg. overgangsalder. Hadde det også tøft i tenårene. Det som gjør det mer komplisert er at jeg også har traumer. Lurer også på om det kan være adhd, annen utviklingsforstyrrelse el  eupf. Kan noen si noe om hvordan noe av dette er for dere? 

Anonymkode: 08cfd...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan be fastlegen om henvisning til utredning. Fortell ham/henne litt om hvordan du har hatt det og tankene dine om hva det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har EUPF så blir man som oftest bedre med årene. Ikke verre. Bare så det er sagt. 

Jeg hadde EUPF før, men har ikke det nå lenger. Det var turbulente år med mange innleggelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (4 timer siden):

Hvis du har EUPF så blir man som oftest bedre med årene. Ikke verre. Bare så det er sagt. 

Jeg hadde EUPF før, men har ikke det nå lenger. Det var turbulente år med mange innleggelser. 

O.k. Takk for svar! Kan du beskrive hvordan det er/var og var det noen som mistenkte bipolaritet? I så fall hvilke symptomer var det som gjorde at de klarte å finne ut at det var eupf og ikke bipolar. Blir ikke eupf verre i overgangsalderen? Synes det er så forvirrende.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

O.k. Takk for svar! Kan du beskrive hvordan det er/var og var det noen som mistenkte bipolaritet? I så fall hvilke symptomer var det som gjorde at de klarte å finne ut at det var eupf og ikke bipolar. Blir ikke eupf verre i overgangsalderen? Synes det er så forvirrende.

TS

Jeg har bipolar. Dvs jeg har fått shizoaffektiv, men før det hadde jeg både eupf og bipolar.

I motsetning til bipolar som er periodevis med depresjon og hypomani, så symptomene ved eupf være stabilt tilstede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple_Pixiedust skrev (22 timer siden):

I motsetning til bipolar som er periodevis med depresjon og hypomani, så symptomene ved eupf være stabilt tilstede. 

Har du mulighet til å forklare hva du mener med dette? Jeg har en søster som har fått diagnose eupf, men hun veksler mellom å være aktiv/oppstemt/sprudlende/veldig kreativ og masse ulike prosjekter og å være nedfor/bare ville være alene/alt er ork og tungt, gråter masse. 

Hun er ikke stabilt noe, egentlig. 

Anonymkode: 4aa86...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du mulighet til å forklare hva du mener med dette? Jeg har en søster som har fått diagnose eupf, men hun veksler mellom å være aktiv/oppstemt/sprudlende/veldig kreativ og masse ulike prosjekter og å være nedfor/bare ville være alene/alt er ork og tungt, gråter masse. 

Hun er ikke stabilt noe, egentlig. 

Anonymkode: 4aa86...4af

Jeg lurer også på dette. Synes fortsatt det er vanskelig å forstå forskjellen. Kan svarer over el andre utdype?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eupf og ble helt "hæ? bipolar??" når jeg leste trådtittelen din, for det har aldri vært en aktuell tanke for meg eller behandler under utredning. Det ble selvfølgelig luket ut av rekken slik som andre diagnoser, men det har aldri slått meg at jeg kunne være eller er bipolar. Men så ser jeg noen over skriver at de har en søster med eupf som "aldri er stabilt noe", og beskriver det som for meg virkelig ser mer ut som bipolar enn eupf, så tydeligvis er det jo et spenn her også:)

Kan hende jeg er "relativt funksjonell", men jeg har vel også lært godt å manøvrere, opplever ikke at jeg blir verken mye dårligere eller mye bedre med årene (har vært diagnostisert i 7 år nå) - det er en relativt stabilt vanskelig situasjon å måtte operere sosialt der jeg er stødig på at jeg møter opp til alt jeg har sagt ja til, men tar støyten i etterkant når jeg ikke egentlig orker. Oppførselen min mot de rundt meg er jevn og positiv, men jeg unngår selvfølgelig temaer og glatter over der det "må til". Det vil si, ingen er så nærme. Jeg har aldri manisk positive perioder eller opplever at det bobler over; heller motsatt, relativt labert energinivå og litt Ludvig i Flåklypa.

Jeg overtenker og overanalyserer veldig i relasjoner, men jeg har lært å ikke ta det ut på andre, og er som nevnt ganske isolert. De fleste vennene mine er vekk, men jeg prøver å komme meg ut og treffe de som er igjen i det perifere så ofte jeg må/klarer/orker for å ikke bli helt taper. Jeg får tilbakemelding på at jeg tar med godt humør, og har til og med datet litt - men alle holdes helst på en viss avstand her altså. Kunne nok aldri bodd med noen eller hatt et veldig emosjonelt stabilt forhold over tid, da jeg opplever noen bølgedaler som jeg føler ikke er kompatible med å være partner for en annen, samt det veldig typiske for eupf - jeg er ikke bra nok og blir det aldri. Selvinnsikten tilsier at jeg skjønner at det finnes mer håpløse folk enn meg der ute; selvtilliten/forstyrrelsen sier at ingen fortjener å "måtte" deale med meg. Håper dette gir litt innsikt, selv om det jo er svært individuelt betinget:)

Anonymkode: 8abce...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer også på dette. Synes fortsatt det er vanskelig å forstå forskjellen. Kan svarer over el andre utdype?

TS

Bare det med at ved bipolar så vil en I perioder fungere som normalt. Også kommer det perioder med depresjon og hypomani/mani. Ved EUPF så er de ustabile symptomene mer jevnt tilstede. Også mer typisk med relasjonelle vansker. 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 22.47):

Jeg er 48 år og lurer på om jeg kan ha noe av dette. Har gått på mange psykiske smeller på jobb gjennom arbeidslivet og nå i perimenopausen har plagene tiltatt med opp-og nedturer. Har også en del motsatte symptomer på beg. overgangsalder. Hadde det også tøft i tenårene. Det som gjør det mer komplisert er at jeg også har traumer. Lurer også på om det kan være adhd, annen utviklingsforstyrrelse el  eupf. Kan noen si noe om hvordan noe av dette er for dere? 

Jeg er 45 og har adhd. Trodde en stund det var Bipolar 2. Med adhd kan man også være svingende hvis man har hyperfokus og utbrenthet med litt normale perioder imellom. Da kan det lett tolkes som bipolar. Typisk at adhd blir verre under pubertet og perimenopause. 

Anonymkode: a8510...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 45 og har adhd. Trodde en stund det var Bipolar 2. Med adhd kan man også være svingende hvis man har hyperfokus og utbrenthet med litt normale perioder imellom. Da kan det lett tolkes som bipolar. Typisk at adhd blir verre under pubertet og perimenopause. 

Veldig interessant! Lurer også på om det kan være adhd, og svingningene har blitt mye verre i perimenopausen.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Veldig interessant! Lurer også på om det kan være adhd, og svingningene har blitt mye verre i perimenopausen.

TS

Det ble det hos meg også, men med medisiner er det blitt mye bedre. (Jeg produserer  fortsatt nok østrogen så kunne ikke begynne på behandling for det, men jeg reagerer på svingningene)  Vi som har adhd sliter mer med hormonelle svingninger enn normalt fordi vi ikke er gode på å regulere oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har "e.l" (altså ikke diagnosene bipolar2/eupf/adhd på papiret) og her har symptomene blitt veldig forsterket av overgangsalderen. Det har blitt såpass mye verre at jeg ba om ny utredning, men fikk det ikke på grunn av stort påtrykk hos sykehuset (og jeg ville ikke bli prioritert med mine gamle diagnoser). Greide ikke lengre å stå i jobben jeg hadde, og har nå gått tilbake til 100% ufør. 

Jeg har nå begynt med østrogentilskudd og kjenner at hjernetåken og motstandskraften sakte blir bedre. Det er ikke lenger som å være på en berg og dal-bane, men sliter fortsatt i hverdagen. 

Samtidig så har jeg nå blitt såpass gammel at jeg gir litt F. Prøver å gjøre det i hvert fall. Er snillere med meg selv når jeg har dårlige dager, og "beskytter" meg selv/presser meg ikke til ting som egentlig ikke er nødvendig. Gleder meg til å bli såpass gammel at jeg kan kalle meg gammel og sær, og gi absolutt F i ting. 😂

K48

Anonymkode: 48352...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun ADHD(og autisme). Jeg kan ikke svare direkte på det du spør om. Men det jeg lærte fra min utredning var at det ofte kan være svært vanskelig for psykologer å finne ut hvilken diagnose noen har når diagnosene ligner på hverandre. Selv om det i teorien  er  forskjeller mellom diagnosene så kan det i praksis være vanskelig å se forskjellene.

I praksis virker det som om psykologer ofte bruker "prøv og feil"-metoden. De behandler deg for en diagnose og om du ikke blir bedre så prøver de å behandle deg for en annen diagnose.  

Jeg tror psykologer bør bli flinkere til å kommunisere dette. For det er lett for pasienten å tenke at om man har fått en diagnose så må den være den riktige diagnosen og om man ikke blir bedre så er det lett å miste håp om at man kan få  det bedre. Men det er mulig man har blitt behandlet for feil diagnose. Når jeg skriver "behandle" så inkluderer jeg tilrettelegging. Ikke alle diagnoser kan behandles. 

Anonymkode: facb3...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...