AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #1 Skrevet 13. desember 2024 Har ei på 12, straks 13, som reagerer sååååå på lyder. Jeg får kraftig beskjed om å tygge maten med lavere lyd 😳 jeg har sjekket med flere, jeg tygger med helt normale lyder. Hun kan rett og slett bli skikkelig sint pga at jeg tygger!! Og i løpet av de to siste årene har jeg fått tyngre pust, noe jeg merker selv, har vært hos lege, men foreløpig ikke funnet svar. Dette også gjør henne skikkelig sint, hun gir meg kraftig beskjed om å puste lavere. Har også her sjekket med andre, men ingen hører noe uvanlig. Noen som aner hva dette kan komme av? Begynner å tære på vårt lille familieliv. Anonymkode: 7ffa1...c7c 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #2 Skrevet 13. desember 2024 Autisme Anonymkode: 9d600...9b8 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #4 Skrevet 13. desember 2024 Misofoni? Ikke så uvanlig, men veldig slitsomt for de som har det, og alle rundt. Anonymkode: d4f40...40d 5
Ardenus Skrevet 13. desember 2024 #5 Skrevet 13. desember 2024 (endret) Få vedkommende til å bruke headset av å til? Endret 13. desember 2024 av Ardenus 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #6 Skrevet 13. desember 2024 Kan legge til at hun er ei oppegående, smart og kvikk jente. Vært mye beskjeden i nye miljøer. Vært gjennom kleslapper som klør, helt hysterisk p drtte, det går veldig mye bedre. Klær måtte sitte sånn eller slik, ikke for stramt, ikke for løst etc. Og hun har alltid hatt mye temperament. Anonymkode: 7ffa1...c7c 2
LilleMy1989 Skrevet 13. desember 2024 #7 Skrevet 13. desember 2024 Da er det mulig høysensitivitet 😊 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #8 Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har ei på 12, straks 13, som reagerer sååååå på lyder. Jeg får kraftig beskjed om å tygge maten med lavere lyd 😳 jeg har sjekket med flere, jeg tygger med helt normale lyder. Hun kan rett og slett bli skikkelig sint pga at jeg tygger!! Og i løpet av de to siste årene har jeg fått tyngre pust, noe jeg merker selv, har vært hos lege, men foreløpig ikke funnet svar. Dette også gjør henne skikkelig sint, hun gir meg kraftig beskjed om å puste lavere. Har også her sjekket med andre, men ingen hører noe uvanlig. Noen som aner hva dette kan komme av? Begynner å tære på vårt lille familieliv. Anonymkode: 7ffa1...c7c Det KAN være en diangnose. Men å være sensitiv for lyder og foretrekke måltider uten høylydt tygging/slafse og pusting uten hvesing er ikke en sykdom. De aller fleste foretrekker å slippe å høre folk slafse i seg maten. Og de aller fleste responderer negativt på persongalleriet, sin egen inkludert. Særlig om de fra før er enten slitne eller dårlig emosjonelt regulert (og det siste der er noe enhver 12-åring både er og skal være, og som også altfor mange voksne velger å være) Og dersom du både er hennes primære omsorgsperson (eller en av dem) og den siste tiden har fått merkbar dårligere helse (som Peking på alle måter indikerer) kan det også være redsel. Til og med voksne responderer med sinne når de blir redde (du har kanskje selv kjeftet nedi et barn som løp uti veien heller enn å være emosjonelt moden nok til å anerkjenne redsel?). Barn er mennesker. Dårlig emosjonelt regulerte mennesker responderer nesten utelukkende med sinne når de blir redde. Ditt barn blir sinna når du har symptomer på sykdom. Som pesing er. La oss ikke overkomplisere. Anta hun er redd. For at du skal bli alvorlig syk og/eller dø. Som barn er. Anonymkode: d8f95...fc5 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #9 Skrevet 13. desember 2024 Jeg reagerer på høye lyder dersom jeg er irritert og/eller hormonell. Min søster er den mest irriterende i verden og for meg fremstår det som om munnen hennes må være helt uisolert med tanke på lyd. Og ingen puster tyngre enn min mann når jeg er sint på han. Bare en tanke. Anonymkode: def79...168 5 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #10 Skrevet 13. desember 2024 Misofoni. Det er i angstspekteret. Vanskelig å behandle, det er eksponeringsterapi i så fall. F.eks å høre på smattelyder på øretelefoner. Vedkommende må i så fall selv være høymotivert. Misofoni går i familien min, jeg har det heldigvis ikke selv. Men få måltider skjer i samme rom. Trist. Anonymkode: 820ea...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #11 Skrevet 13. desember 2024 Jeg har misofoni også.. Anonymkode: a2298...002
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #12 Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Autisme Anonymkode: 9d600...9b8 Dette er misofoni. Anonymkode: a2298...002 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #13 Skrevet 13. desember 2024 Jeg takler ikke folk som klør seg, jeg blir faktisk rasende av å høre folk som klør seg, blir kvalm av det, katter som klør seg, hundene, tenåringen som klør seg i hodet. Grøss. Eneste er att jeg er voksen, og forstår jo da att folk må få lov til å klø seg, så jeg kjefter ikke på de, og holder maska, blir det for ille fjerner jeg meg fra situasjonen,men sinnet og ubehaget jeg har inni meg er høyst reelt. Din datter har kanskje ikke helt den forståelsen enda grunna alderen Jeg har ingen diagnose, helt normal ellers, men det kan nok vere misofoni Anonymkode: df79f...c01 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #14 Skrevet 13. desember 2024 Min datter var/ er helt lik, det er misofini, hun er nå 18 år og har fått behandling for dette, er mye bedre, men dette er nok noe hun bare må leve med og vi rundt må ta hensyn, spiser aldri potetgull feks i samme rom som henne. Hun fikk behandling av Linderud autopedagogiske senter, som sagt så ble hun bedre etter behandling, men fortsatt ikke helt bra. Anonymkode: fc304...9a1 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #15 Skrevet 13. desember 2024 Vår ble testet på øre/nese/halsavdelingen på sykehuset, og fikk påvist at det hører for godt. Alle lyder er høyere for barnet enn for andre. Og du kan jo bare tenke deg hvor smertefullt, plagsomt og stressende det er å konstant høre støy rundt seg. En skoletime for barnet er som en rockekonsert for oss. Da er det ikke rart at barnet fort blir amper. Vi fikk svært god hjelp av audiopedagog, og har på ett år gått fra et barn som ikke kunne gå i butikker fordi de grønne exit-skiltene lagde så høy lyd(!), til et barn som spiller i musikkorkester! Jeg anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen for henvisning til hørselstest dersom dette hemmer barnet. Det endret alt for vår familie, og ikke minst for barnet selv. (Med mindre det bare er sånn typisk tenåringsnykker om at alt foresatte gjør er grusom irriterende selvsagt). Anonymkode: df532...261 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #16 Skrevet 14. desember 2024 Hun er sensorisk overfølsom. Dette er veldig vanlig hos barn som er nevroutviklingsforstyrrelse som adhd, autisme og tourettes. Noen kaller det høysensitiv. Denne populartermen er ganske feil, da det handler om ubalanse i reguleringsystemet. Når det gjelder sansene (lyd, taktil/fysisk, lukter osv) sier man sensorisk overfølsom. Anonymkode: 0e766...cd6 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #17 Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Misofoni. Det er i angstspekteret. Vanskelig å behandle, det er eksponeringsterapi i så fall. F.eks å høre på smattelyder på øretelefoner. Vedkommende må i så fall selv være høymotivert. Misofoni går i familien min, jeg har det heldigvis ikke selv. Men få måltider skjer i samme rom. Trist. Anonymkode: 820ea...e7c Hvor har du det fra, at det er i angstspekteret? Mener du høysensitiv eller er det noe ny forskning. Anonymkode: 71139...838
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #18 Skrevet 14. desember 2024 Høres ut som misofoni. Fikk det selv i den alderen og det var et helvete med felles måltider og det fantes ikke noe navn på det den gangen. Du kan prøve og sette på musikk eller en kjøkkenvifte når dere spiser for og viske ut dine smattelyder. Ellers er lyddempende hodetelefoner gull. Går jo an og spise hver for seg og. Tung pust er grusomt, kan hun bare gå i et annet rom når du har tung pust? prøv og ikke trigge henne, for det gjør det bare verre . Se « young sheldon « om du selv ikke er var for smattelyder , så får du en inntrykk av hvordan det høres ut i hennes hode ( hvis hun har misofoni) når du smatter, tygger og puster tungt. Anonymkode: 71139...838 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #19 Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har ei på 12, straks 13, som reagerer sååååå på lyder. Jeg får kraftig beskjed om å tygge maten med lavere lyd 😳 jeg har sjekket med flere, jeg tygger med helt normale lyder. Hun kan rett og slett bli skikkelig sint pga at jeg tygger!! Og i løpet av de to siste årene har jeg fått tyngre pust, noe jeg merker selv, har vært hos lege, men foreløpig ikke funnet svar. Dette også gjør henne skikkelig sint, hun gir meg kraftig beskjed om å puste lavere. Har også her sjekket med andre, men ingen hører noe uvanlig. Noen som aner hva dette kan komme av? Begynner å tære på vårt lille familieliv. Anonymkode: 7ffa1...c7c Misfoni? Anonymkode: e5b71...bc3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #20 Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kan legge til at hun er ei oppegående, smart og kvikk jente. Vært mye beskjeden i nye miljøer. Vært gjennom kleslapper som klør, helt hysterisk p drtte, det går veldig mye bedre. Klær måtte sitte sånn eller slik, ikke for stramt, ikke for løst etc. Og hun har alltid hatt mye temperament. Anonymkode: 7ffa1...c7c dette kan være autisme. Man kan være oppegående, smart og kvikk selv om man har autisme. Anonymkode: ed70a...664 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå