Gå til innhold

Dere som har gått fra retinol til retinal..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Merker dere mere effekt av retinal? Det sies jo at retinal virker mye raskere enn retinol.

Hva er deres erfaringer?

Hilsen rynkete 39 åring som ikke vil kaste bort tiden🫣😄

Anonymkode: 1eff2...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke svar på det du spør om da jeg ikke har gått over til retinal ennå, men jeg vil påpeke at man må ha realistiske forventninger til hvor mye retinoider kan begrense rynker. Virkestoffet har best effekt på fine linjer og rynker samt solskader, men vil ikke ha særlig virkning på mimikkrynker som smilerynker, "sinnarynker" og nasolabiale folder/"marionettelinjene" som går  fra nesevingene til munnvikene. Dette er fordi disse rynkene skyldes muskelsammentrekninger og ikke redusert kollagen og elastin.

Retinoider kan også til en viss grad forebygge for tidlig hudaldring ved å stimulere hudens egen produksjon av kollagen og elastin. Årsaken til av vi får slappere og mer rynkete hud, er at vi produserer mindre av disse etterhvert som vi blir eldre. Solskader som følge av UV-stråling vil også bidra til hyppigere hudaldring.

Det er derfor viktig å kombinere bruk av retinoider med solbeskyttelse og tilstrekkelig fukt, og gjerne også antioksidanter som beskytter huden mot frie radikaler som bryter ned kollagen og elastin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (34 minutter siden):

Dette er ikke svar på det du spør om da jeg ikke har gått over til retinal ennå, men jeg vil påpeke at man må ha realistiske forventninger til hvor mye retinoider kan begrense rynker. Virkestoffet har best effekt på fine linjer og rynker samt solskader, men vil ikke ha særlig virkning på mimikkrynker som smilerynker, "sinnarynker" og nasolabiale folder/"marionettelinjene" som går  fra nesevingene til munnvikene. Dette er fordi disse rynkene skyldes muskelsammentrekninger og ikke redusert kollagen og elastin.

Retinoider kan også til en viss grad forebygge for tidlig hudaldring ved å stimulere hudens egen produksjon av kollagen og elastin. Årsaken til av vi får slappere og mer rynkete hud, er at vi produserer mindre av disse etterhvert som vi blir eldre. Solskader som følge av UV-stråling vil også bidra til hyppigere hudaldring.

Det er derfor viktig å kombinere bruk av retinoider med solbeskyttelse og tilstrekkelig fukt, og gjerne også antioksidanter som beskytter huden mot frie radikaler som bryter ned kollagen og elastin.

Hva kan man forvente av bedring da?hvilke endringer har du merket feks?

Må man solkrem innendørs i vinterhalvåret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg samtidig spørre deg om rutinen min er ok?har sett svarene dine i andre tråder,så blir nysgjerrig på din mening🙂

Morgen bruker jeg hyaleronic acid fra TO,multi peptide fra TO og peptide eye serum fra OT. Moisteuring factors til slutt.

På kveld, samme serumene på nytt og deretter retinol 1% in squalane eller retinalen fra TO. 

Jeg bruker retinol 2-3 kvelder,retinal 2 kvelder og kun serumene og fukt de 2-3 siste dagene. (Annenhver dag med retinoider sånn ca, eller 2 dager på rad og deretter en dags pause med kun fukt.

Er det noe jeg bør gjøre annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva kan man forvente av bedring da?hvilke endringer har du merket feks?

Må man solkrem innendørs i vinterhalvåret? 

Jeg er 54 år og har brukt retinol i snart 10 år, med pauser innimellom. Når man ser bort fra mimikkrynkene, (noen svake pannerynker, sinnarynken min og smilerynker) er huden min ganske glatt og fin. Før jeg begynte med retinol, hadde jeg store porer og litt grov hud i t-sonen, det har jeg ikke lenger. Jeg har også fått jevnere hudtone. 

Solkrem beskytter huden mot UV-stråling, så for de fleste vil det etter min mening ikke være nødvendig med solkrem fra november - januar/februar, da står solen så lavt i Norge at strålingen er minimal. Bor du i Nord-Norge, Troms eller Finnmark, er ikke solen over horisonten i en periode. Men sjekk UV-indeksen for ditt område. Noen velger likevel å bruke solkrem året rundt.

UV-stråler trenger gjennom skydekke og glass, så bortsett fra de mørkeste vintermånedene, så vil jeg anbefale solkrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kan jeg samtidig spørre deg om rutinen min er ok?har sett svarene dine i andre tråder,så blir nysgjerrig på din mening🙂

Morgen bruker jeg hyaleronic acid fra TO,multi peptide fra TO og peptide eye serum fra OT. Moisteuring factors til slutt.

På kveld, samme serumene på nytt og deretter retinol 1% in squalane eller retinalen fra TO. 

Jeg bruker retinol 2-3 kvelder,retinal 2 kvelder og kun serumene og fukt de 2-3 siste dagene. (Annenhver dag med retinoider sånn ca, eller 2 dager på rad og deretter en dags pause med kun fukt.

Er det noe jeg bør gjøre annerledes?

Rutinen din ser fin ut, og dersom den funker for deg, er det ingen grunn til å endre på noe. Jeg regner med at du renser huden om kvelden?

Jeg tror ikke det er nødvendig eller at du oppnår bedre resultater med to typer retinoider, men det er en grei måte å få brukt opp retinolproduktet ditt på :) Det er også bra at du gir huden din pause fra aktive ingredienser med jevne mellomrom. 

Om du vil "booste" rutinen din litt, så kan du vurdere å supplere med en eksfolierende syre, f.eks. en av TO sine melkesyreprodukter (lactic acid). Disse er effektive samtidig som de er skånsomme mot huden. Eksfoliering hjelper huden å kvitte seg med overskudd av døde hudceller, slik at huden vil framstå som glattere og klarere, og gjøre at andre hudpleieprodukter absorberes bedre. Mange tror at retinoider er eksfolierende fordi de kan medføre flassing, men det skyldes en annen prosess. Retinoider stimulerer cellefornyingen i huden, noe som gjør at døde hudceller løsner raskere fra overflaten, men kan flassingen kan også skyldes irritasjon og tørrhet. Eksfolierende syrer virker ved at de løser opp keratinet ("limet") som holder de døde hudcellene sammen. Mange syrer har også andre gode egenskaper, melkesyre hjelper f.eks. huden å holde på fuktighet.

Videre kan du legge til et antioksidantserum i rutinen din. Antioksidanter beskytter huden mot frie radikaler, som påskynder nedbrytingen av celler, og dermed forårsaker hudaldring. (Frie radikaler er molekyler som dannes i kroppen som en respons på giftstoff i miljøet, som for eksempel sigarettrøyk eller soleksponering. Stress og hard fysisk aktivitet kan også øke frisettingen av frie radikaler).Noen av de vanligste antioksidantene i hudpleie er vitamin C, niacinamide, coenzym Q10 og resveratrol. Retinoider er også antioksidanter, men de ulike antioksidantene fungerer på litt ulike ting, så man kan velge etter hudtype og hva man ønsker å fokusere på. Man kan godt kombinere flere antioksidanter i hudpleierutinen sin, da de fleste samarbeider godt.

Merk at eksfoliering eller antioksidanter ikke er noe du ha i hudpleierutinen din dersom du synes det blir for mange steg/produkter. Det finnes også produkter som kombinerer peptider og antioksidanter, f.eks. COSRX The 6 Peptide Skin Booster Serum som inneholder niacinamide, hvis du vil slippe å legge til et ekstra produkt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...