Gå til innhold

HIV/AIDS

Fremhevede innlegg

Gjest Jalileh
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor jeg er opptatt av HIV/AIDS problematikken.

Jeg kjenner ingen med HIV/AIDS, men allikevel engasjerer det meg. Muligens fordi det ikke er noen kur (enda)?

For jeg forstår ikke hvorfor kuren ikke er her allerede!

Jeg har lest at det faktisk finnes en kur, men at myndigheter (eller noe sånn) holder tilbake kuren fordi de tjener mer penger på at HIV/AIDS-syke henter de "vanlige" medisinene sine.

Vet noen om dette stemmer?

Det da være noe man får gjort snart?

Ei venninne av meg, som jobber innenfor helsesektoren sa at det ikke går ann å utvikle en medisin for HIV/AIDS-syke, fordi viruset bare vil mutere, osv...

Kan noen informere meg? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Det siste jeg leste var vel at man om rundt ti år kan ha en som kan prøves ut på mennesker

Gjest Jalileh
Skrevet
Det siste jeg leste var vel at man om rundt ti år kan ha en som kan prøves ut på mennesker

Ti år... Vel, bedre enn ingenting.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leste en bok, som jeg desverre ikke husker hva heter. Men det var en biografisk historie skrevet av en amerikansk lege. Han fikk HIV gjennom en kuttskade under obduksjon. Han fikk kjempet seg til å være med på en del eksperimentell behandling og eksperimenterte vel en del selv også. Hadde tatt en stor mengde tabletter daglig. Våget ikke å ha sex med folk som ikke var smittet p.g.a. smittefaren. Og våget heller ikke å ha sex med andre som var smittet p.g.a. faren for mutering i viruset. Men mot slutten av boken testet han faktisk negativt. Men sa også at han neppe ville våge å ha sex igjen uansett fordi han ikke følte seg 100% sikker på at han var fri for smitten selv om han hadde testet negativ i over et år. Hadde vært spennende og lese en oppfølger til den boken.

Gjest Jalileh
Skrevet
Jeg leste en bok, som jeg desverre ikke husker hva heter. Men det var en biografisk historie skrevet av en amerikansk lege. Han fikk HIV gjennom en kuttskade under obduksjon. Han fikk kjempet seg til å være med på en del eksperimentell behandling og eksperimenterte vel en del selv også. Hadde tatt en stor mengde tabletter daglig. Våget ikke å ha sex med folk som ikke var smittet p.g.a. smittefaren. Og våget heller ikke å ha sex med andre som var smittet p.g.a. faren for mutering i viruset. Men mot slutten av boken testet han faktisk negativt. Men sa også at han neppe ville våge å ha sex igjen uansett fordi han ikke følte seg 100% sikker på at han var fri for smitten selv om han hadde testet negativ i over et år. Hadde vært spennende og lese en oppfølger til den boken.

Oi... Ja, sånt er spennende og ikke minst godt å lese.

Leste jo for ikke så lenge siden i avisen tror jeg, om en som hadde kurert seg selv for HIV. Mener å huske at han bedrev positiv tankevirksomhet. Om det er sant er en annen sak, men jeg velger å tro på det. :)

Skrevet

Hvis det finnes en kur så er det nok ikke myndighetene som holder den tilbake, men industrien.

Problemet med dette viruset er vel et at det har en fryktelig lei tendens til å mutere, ikke ulikt antibiotikaresistente bakterier.

Så viruset vil vi nok alltid måtte leve med, tipper jeg. Brannslukningsmidler vil vi nok finne på veien, men årsakene til brannene vil være vanskeligere å fjerne.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det ikke slik at ved hjelp av (dyre) medisiner som finnes i dag så kan man, i hvert fall i ganske lang tid, holde viruset såpass i sjakk at man ikke trenger å bli syk? Man kan også holde virusmengden så lav at man i praksis ikke er smittefarlig og kan teste negativt, men regner med dette er midlertidige resultater av behandlinga. Folk som er hiv-positive må vel uansett behandling teste seg nokså ofte for å følge med på utviklinga til viruset.

Jeg vet ikke hvilke egenskaper hiv-viruset har i forhold til andre virus når det gjelder mutasjoner, vaksiner osv, men det kan sikkert være lurt å lese om retrovirus generelt for å skjønne litt mer.

Ellers verserer det jo alternative teorier om HIV/AIDS, blant annet uttrykt av visse afrikanske politikere, som også kan være interessante å sjekke ut.

Gjest Gjesta
Skrevet
Er det ikke slik at ved hjelp av (dyre)  medisiner som finnes i dag så kan man, i hvert fall i ganske lang tid, holde viruset såpass i sjakk at man ikke trenger å bli syk? Man kan også holde virusmengden så lav at man i praksis ikke er smittefarlig og kan teste negativt, men regner med dette er midlertidige resultater av behandlinga. Folk som er hiv-positive må vel uansett behandling teste seg nokså ofte for å følge med på utviklinga til viruset.

Jo. Situasjonen er en helt annen i dag enn for bare noen ganske få år siden. Man sjekker jevnlig T-cellenivået samt endel andre ting.

I dag kan jo HIV-positive kvinner få barn, det bør imidlertid planlegges så alle nivåene er så lave som mulig. Det advares heller ikke lengre mot amming i like stor grad som tidligere, men det er klart det er en risiko. De kan også føde normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...