lady90 Skrevet 13. desember 2024 #1 Del Skrevet 13. desember 2024 Jeg er 46 år gammel og lurer på om jeg er på vei inn i overgangsalderen? Blir veldig lett sint, har en del hodepine, ekstremt ukonsentrert, sliter med perioder med angst og Krisemaksimering, hatt veldig mye hjertebank (utreda akkurat det men de fant ikke noe galt). Jeg har alltid vært ekstremt kald, fryser alltid. På jobb igår opplevde jeg at alle frøs men jeg måtte åpne vinduet for jeg var så varm. Og idag trodde jeg at jeg fikk mensen to uker før jeg skal, for jeg har småblødd i hele dag. Aldri skjedd før. Spesielt det med blødningen stresser meg litt, men lurer på om jeg kanskej er på vei inn i overgangsalderen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #2 Del Skrevet 13. desember 2024 Høres sånn ut ja, kjenner meg igjen. Anonymkode: e62bc...77d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 13. desember 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Høres sånn ut ja, kjenner meg igjen. Anonymkode: e62bc...77d Har du vært hos legen og fått noe medisiner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #4 Del Skrevet 14. desember 2024 Ja du er nok i pre menopause med de symptomene. Tren styrke, drikk kefir, ta omega 3 og D-vitaminer. Anonymkode: 11b73...3ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 14. desember 2024 Forfatter #5 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja du er nok i pre menopause med de symptomene. Tren styrke, drikk kefir, ta omega 3 og D-vitaminer. Anonymkode: 11b73...3ca Mellomblødningen gikk visst over til mensen, to uker før tida.. Får ta meg en tur til legen og sjekke. De kan vel finne ut om jeg er i tidlig overgangsalder på blodprøver? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #6 Del Skrevet 14. desember 2024 lady90 skrev (1 time siden): Mellomblødningen gikk visst over til mensen, to uker før tida.. Får ta meg en tur til legen og sjekke. De kan vel finne ut om jeg er i tidlig overgangsalder på blodprøver? Nei, det vises desverre ikke (sikkert) på blodprøver før en har kommet i enden av overgangsalderen og hormonproduksjonen har sluttet. Til da så vil hormonene svinge såpass at en blodprøve ikke er til å stole på. Noen tar en FSH-blodprøve, men også den kan gi en falsk positiv/negativ, da en kan ha eggløsning (uregelmessig) også i overgangsalderen. Er en "uheldig" og tar blodprøven når en har mye hormoner i kroppen, så kan en tro at en ikke er i overgangsalderen, selv om hormonnivået kanskje er helt på bunn noen uker senere. For kvinner over 45 så anbefales det å gå etter symptomene, og regne det som sannsynlig at det er overgangsalderen, hvis andre diagnoser er utelukket. Altså ikke ta hormonprøve. (Står i legehåndboka, NEL) Anonymkode: 9d937...ff1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #7 Del Skrevet 14. desember 2024 lady90 skrev (3 timer siden): Mellomblødningen gikk visst over til mensen, to uker før tida.. Får ta meg en tur til legen og sjekke. De kan vel finne ut om jeg er i tidlig overgangsalder på blodprøver? Ja, du kan ra blodprøve for å sjekke om du er i overgangsalderen. Anonymkode: b07f6...864 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 14. desember 2024 Forfatter #8 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det vises desverre ikke (sikkert) på blodprøver før en har kommet i enden av overgangsalderen og hormonproduksjonen har sluttet. Til da så vil hormonene svinge såpass at en blodprøve ikke er til å stole på. Noen tar en FSH-blodprøve, men også den kan gi en falsk positiv/negativ, da en kan ha eggløsning (uregelmessig) også i overgangsalderen. Er en "uheldig" og tar blodprøven når en har mye hormoner i kroppen, så kan en tro at en ikke er i overgangsalderen, selv om hormonnivået kanskje er helt på bunn noen uker senere. For kvinner over 45 så anbefales det å gå etter symptomene, og regne det som sannsynlig at det er overgangsalderen, hvis andre diagnoser er utelukket. Altså ikke ta hormonprøve. (Står i legehåndboka, NEL) Anonymkode: 9d937...ff1 Og da gir man østrogen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #9 Del Skrevet 14. desember 2024 Det viktigste er at du tar regelmessige celleprøver og jeg anbefaler også at du får henvisning til gynekolog. Ikke la fastlegen styre med dette basert på blodprøver som er ferskvare og svinger i løpet av dagen. En gynekolog sjekker med ultralyd og kan se på eggstokkene hvor du ligger an i løypa. Der får du også gode råd om du kan ha nytte av hormonbehandling. Jeg er 57 og har nettopp blitt kastet ut i overgangsalder. Dette er ikke for pyser! En gynekolog ble min redning fordi jeg virkelig følte at noen forstod hele meg (også brå psykisk uhelse). Anonymkode: e7e1c...497 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå