AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #81 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er så lei av at folk som går syke på jobb skal fremstille seg selv som helter! Fatter ikke hva som er så positivt med å gå syk på jobb? Hadde du likt at jeg hadde troppet opp syk på jobben min hvor jeg behandler kreftpasienter? Anonymkode: fa600...468 Du trenger ikke ty til ytterpunkter. De fleste kan gå på jobb hvis de snufser litt, har litt vondt i hodet eller andre småting. Det er ikke alle i landet som jobber med pasienter som har nedsatt immunforsvar. Anonymkode: 4f77b...7e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #82 Del Skrevet 15. desember 2024 Jeg sier som jeg alltid gjør; du kan gjøre noe med deg selv og egen situasjon. Du kan forandre deg selv. Men du kan ikke forandre de andre! Sykemeld deg og så søker du andre jobber. Barnehagene skriker etter folk så du får jobb om du vil. Å gå å klage og irritere seg i årevis over noe man ikke får gjort noe med , det sliter man seg ut på. Og det er det ikke verdt! Anonymkode: 91cc0...34b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #83 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 20.22): Hei jeg har en kollega som er syk nesten hver uke. Vi har en jobb der vi er veldig avhengig av hverandre og om en er borte så blir det mer og gjøre for oss andre. Det blir ikke satt inn vikarer. Hun er ikke fast tilsatt, men har en midlertidig stilling. Hun har nesten hele tiden vært mye syk. Jeg har sagt til leder at jeg nå synes det har blitt mye og jeg har sagt at jeg er sliten og synes kanskje vi burde tenke på om hun kan fortsette. Men styrer mener at hun fungerer så bra når hun er der at det blir vanskelig. Dette er ikke en stilling som man trenger noen utdannelse for og jeg er sikker på at vi hadde fått noen som ville ha den jobber(selv om det ikke blir fast ansettelse). Jeg begynner og bli litt opp i årene, så ser liksom ikke får meg å søke ny jobb. Men hvor mye skal man tåle??? Jeg sliter selv med kroppen og den blir værre når man ikke har det personale man skal. Jeg er selv nesten aldri borte fra jobb. Men det virker som om min medarbeider har liten tålegrense får når hun skal være hjemme. Hva gjør man? Har prøvd og snakke med sjefen, men virker som om hun ikke hører på meg. Men jeg har lyst og trives på jobb og ha det bra...... Anonymkode: 0632b...ad8 Du sender en enkel e-post til leder: «Beate har lagt over oppgave x og y og z på meg. Jeg rekker kun gjøre en av dem og foreslår prioritere ned y og z. Ber om svar innen to dager dersom du er uenig, jeg prioriterer gjerne ned noe annet dersom du mener det er mer rasjonelt». Og så gjentar du. Du jobber aldri overtid, du tar aldri på deg oppgaver. Dersom din sjef mener oppgavene MÅ gjøres? Ja, da får hen ta det selv. Det er en sjefs funksjon. AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 21.33): Ja ja da får jeg prioritere vekk og skifte bleier da. er ikke alltid man kan prioritere vekk ting. Anonymkode: 0632b...ad8 Pust inn. Og så puster du ut. Bemanning er jobben til lederen din. Dersom du tar ansvar for manglende bemanning så gjør du - uten betaling - jobben til din leder. Vedkommende er enten kompetent og kan dekke arbeidet, eller er inkompetent og må omdisponeres internt. Ja, det kan bety at pasienter dør. Det vil faktisk bety at pasienter dør. Det er et lederansvar. Skriv avvik. Og gå hjem. Og la den bleien være. Anonymkode: 7fc6e...610 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #84 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sier som jeg alltid gjør; du kan gjøre noe med deg selv og egen situasjon. Du kan forandre deg selv. Men du kan ikke forandre de andre! Sykemeld deg og så søker du andre jobber. Barnehagene skriker etter folk så du får jobb om du vil. Å gå å klage og irritere seg i årevis over noe man ikke får gjort noe med , det sliter man seg ut på. Og det er det ikke verdt! Anonymkode: 91cc0...34b Hvorfor skal TS sykmelde seg? Det må da holde å bare søke andre jobber? Anonymkode: 0c3a6...729 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #85 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skal TS sykmelde seg? Det må da holde å bare søke andre jobber? Anonymkode: 0c3a6...729 For å få fram at det er belastende å gå i jobben. Anonymkode: 91cc0...34b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #86 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har selv en kollega fra helvete. Ikke bare er hen rutinemessig sykmeldt i 12 mnd før hen er tilbake i jobb akkurat lenge nok til å opparbeide nye rettigheter til sykepenger før det er på’an igjen. I tillegg er hen er mareritt når hen er til stede også - terroriserer underordnede, lyver, gjør farlige ting/forholder seg ikke til HMS (tok nesten livet av to kolleger, jeg kødder virkelig ikke, det førte til full utrykning) +++. Og neida, vikar settes aldri inn, og vi andre har ekstra mange arbeidsoppgaver selv når hen er tilstede, fordi vi må kompensere for at hen faktisk ikke evner å gjøre jobben sin. Livet mitt ble mye bedre da jeg bestemte meg for å holde mest mulig avstand til vedkommende og ikke bekymre meg om ting jeg ikke kan påvirke. Anonymkode: 0c3a6...729 Tenker det er fult lov å varsle Arbeidstilsynet når det går såpass utover hms og arbeidsgiver ikke gjør en dritt Anonymkode: ccade...5bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #87 Del Skrevet 15. desember 2024 Og her skal TS tas så det griner… Som vanlig det på KG. Det må da være lov til å klage på en kollega som er såpass mye syk. Og det er jo ingen som er så syke som vi nordmenn, men her på kg så er det visst helt vanlig å være syk flere dager i uka. Anonymkode: 4e9cd...1f4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #88 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For å få fram at det er belastende å gå i jobben. Anonymkode: 91cc0...34b Man får sykmelding når man er syk. Ikke for å gi en beskjed til arbeidsgiver. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker det er fult lov å varsle Arbeidstilsynet når det går såpass utover hms og arbeidsgiver ikke gjør en dritt Anonymkode: ccade...5bc Ja, det er omtrent det eneste som ikke er gjort, takk for tips! Jeg tror dessverre det ikke vil skje noe da heller, og at det bare vil utløse nye runder med løgner og krokodilletårer. I verste fall kan det slå tilbake på oss selv, vedkommende er ekstremt god til å manipulere. Anonymkode: 0c3a6...729 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #89 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Og her skal TS tas så det griner… Som vanlig det på KG. Det må da være lov til å klage på en kollega som er såpass mye syk. Og det er jo ingen som er så syke som vi nordmenn, men her på kg så er det visst helt vanlig å være syk flere dager i uka. Anonymkode: 4e9cd...1f4 Tipper det er de som er sjuke støtt som forsvarer den syke i enhver tråd. Mange har for lav terskel til å melde seg syk -hodepine, magesmerter, kvalm, hoster… kom deg på jobb! Anonymkode: 9ab5f...3c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #90 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor får dere ikke vikarer? Det brukes vikarer i helsesektoren også. Er det dårlig ledelse som nekter å finne vikarer (gjerne faste) så bør du absolutt bytte jobb. Anonymkode: d88da...85b Ikke meg du spør, men som jeg skreiv tidligere i tråden, så fikk vi vite at vikarbudsjettet var brukt opp å at det derfor ikke ville bli satt inn vikarer ved sykdom før nytt budsjett 1. januar. Jobbet kommunalt. Det drives rovdrift i helsevesenet, å det er ikke rart at det er mye sykdom der. Det er også veldig vanskelig og ikke rekke over alle oppgavene siden det går utover pasienter/ beboere, å det har man ikke samvittighet til. Det ender ofte til at man løper for å rekke over alt, dropper matpause, jobber alene der man må være to (typisk forflytning), feilmedisinering kan lettere forekomme når de ansatte er overarbeidet og for få på jobb, spesielt over tid. Alt dette driter lederne i, de er bare interessert i tall og skal vise til sine ledere igjen at de ikke bruker penger over budsjettet. Anonymkode: 53bb7...2ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #91 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 21.46): Ts her: Her tolkes jeg til og være den stor stygge ulven. Hvor har jeg skrevet at jeg er sinna på henne???? Har kun sagt til sjefen hva jeg synes og hun vet ikke noe om det. Kvinneguiden altså!!!! Jeg har vært forståelses full bytta vakter og hjelpa henne, om hun følte seg litt dårlig. Så om dere hadde vært i mine sko så hadde dere synes det var greit og ha en medarbeider som er så mye borte. Tvilsomt Anonymkode: 0632b...ad8 Det kommer jo an på hva du har sagt til sjefen. Det er helt ok å si ifra til sjefen at det at den ansatte er så mye syk gjør at dere andre sliter dere ut for å overta arbeidsoppgavene hennes. Da tar du opp arbeidsmiljøet, og peker på at det mangler folk når hun er syk. Hvis du derimot klager til sjefen over at hun er altfor mye syk, spekulerer i hvor syk hun egentlig er og ymter frempå at hun kanskje ikke burde få fornyet kontrakten sin, da er du den store stygge ulven. Du har lov til å mene hva du vil personlig, men du kan ikke lufte sånne tanker med sjefen på jobb. AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 21.47): Hjælpes! du vet ikke forskjellen på arbeidstaker og arbeidsgiver! 🤣 Anonymkode: 8c8e8...831 Aiaiai, jeg ser jo nå at jeg har hatt en gedigen brainfart da jeg skrev innlegget! Jeg vet selvfølgelig forskjell på arbeidstaker og arbeidsgiver, men har har det gått altfor fort i svingene og hjernen har ikke hengt med! Håper og tror de fleste likevel skjønte at jeg mente arbeidsgiver. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Signerer denne. Ansattvernet er ekstremt sterkt. Folk får full lønn for å vase rundt hjemme, og nordmenn er i snitt hjemme fra jobb hver TIENDE dag. Sykelønnsordningen misbrukes på det groveste, og de aller fleste som utnytter dette er kvinner. Anonymkode: e0b1c...aae Dette er jo fordi syktbarn-dagene er så få, og da velger mødre å "utnytte sykelønnsordningen" ved å ta ut egne sykedager når barna er syke og syktbarn-dagene er oppbrukt. Ansvaret med å være hjemme med sykt barn er jo som oftest morens, så da blir det kvinnene som tvinges til å utnytte systemet mens menn kan spare sykedagene sine. Mange liker jo å sammenligne oss med svenskene når det kommer til sykefravær, og da er det jo interessant å se på svenskenes ordning med såkalt VAB-ing (vård av sjukt barn): https://www.nettavisen.no/okonomi/svenskene-har-langt-flere-sykt-barn-dager-enn-nordmenn/s/5-95-2009118 Rucula skrev (7 timer siden): Jeg jobber digitalt som regel. Så ingen utsettes for smitte. Og hvis jeg er på jobb så holder jeg avstand. Hvis du jobber mye digitalt så blir det jo rimelig arrogant å kjefte på folk som melder seg inn syke når de jobber i f.eks. helsevesenet. Det er selvsagt mye enklere å sitte og snufse og hoste på hjemmekontor eller foran en dataskjerm på eget kontor enn når man har nærkontakt med og ansvar for mennesker. Anonymkode: e7630...ca0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milea8 Skrevet 15. desember 2024 #92 Del Skrevet 15. desember 2024 Rucula skrev (På 14.12.2024 den 21.42): Svært sjelden. Jeg jobber som regel uansett. Er barna syke så jobber jeg inn dagen på kveldstid. Jeg har en jobb hvor ingen gjør oppgavene mine om jeg er borte. Så hvis jeg ikke konstant jobber så gpr det utover meg selv. Ingen av kollegaene mine er syke heller. Tross et hinsides jobbpress. Jobbet 100% gjennom 2 svangerskap Så fint for deg, og så godt at ingen er like- da hadde verden vært et kjedelig sted. Dessverre så er ikke alle like heldige, noen er mer syke, andre sliter med helsen av andre årsaker. Sjefen vet nok mest sannsynligvis hvordan det er, og har taushetsplikt. At det ikke blir satt inn vikar er ikke den syke sin feil, er det noen denne kollegaen bør gjøre, så er det å skrive avvik, eller snakke med sjefen til noe endrer seg. Å legge skylden på den syke kollegaen når man ikke vet årsaken blir for dumt. For alt vi vet kan det hende personen føler seg ille HVER gang hen ikke kommer på jobb, fordi da blir det mer jobb på den andre part. 👏🏻wow! Så flink du er! Tenk det klarte jeg også- gjennom 3 graviditeter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #93 Del Skrevet 16. desember 2024 Rucula skrev (På 14.12.2024 den 21.42): Svært sjelden. Jeg jobber som regel uansett. Er barna syke så jobber jeg inn dagen på kveldstid. Jeg har en jobb hvor ingen gjør oppgavene mine om jeg er borte. Så hvis jeg ikke konstant jobber så gpr det utover meg selv. Ingen av kollegaene mine er syke heller. Tross et hinsides jobbpress. Jobbet 100% gjennom 2 svangerskap også Det blir for dumt å skryte på seg at man har klart å jobbe 100% gjennom 2 svangerskap å at du svært sjeldent er for syk til å jobbe når du kan ha hjemmekontor. Hvor mange i helsevesenet tror du har den muligheten? Å helsevesenet er den gruppen som står for mest fravær fordi at de har fysisk og psykisk tunge jobber, de må jobbe blant syke, de har et vanvittig arbeidspress og må også jobbe i eks julen - der de fleste andre har fri. Vil også nevne noen av de mange andre gruppene som ikke kan jobbe hjemme, som barnehage, lærere, renhold, butikk, transport, kollektiv, buss, tog osv, og mange andre serviceyrker. Rucula skrev (På 14.12.2024 den 19.10): Hvilket annen land i verden bevilger mer til helse pr innbygger?? Det er ikke mange land i verden hvor det er like lukrativt å være syk som i Norge Hadde alle kunne jobbet som deg og jobbet hjemme når man er syk, så hadde sykefraværet blitt mindre, men nå er det sånn at veldig mange må ut av heimen og være fysisk på arbeidsplassen. Anonymkode: 53bb7...2ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 16. desember 2024 #94 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det blir for dumt å skryte på seg at man har klart å jobbe 100% gjennom 2 svangerskap å at du svært sjeldent er for syk til å jobbe når du kan ha hjemmekontor. Hvor mange i helsevesenet tror du har den muligheten? Å helsevesenet er den gruppen som står for mest fravær fordi at de har fysisk og psykisk tunge jobber, de må jobbe blant syke, de har et vanvittig arbeidspress og må også jobbe i eks julen - der de fleste andre har fri. Vil også nevne noen av de mange andre gruppene som ikke kan jobbe hjemme, som barnehage, lærere, renhold, butikk, transport, kollektiv, buss, tog osv, og mange andre serviceyrker. Hadde alle kunne jobbet som deg og jobbet hjemme når man er syk, så hadde sykefraværet blitt mindre, men nå er det sånn at veldig mange må ut av heimen og være fysisk på arbeidsplassen. Anonymkode: 53bb7...2ad Hjemmekontor har kun vært en greie de siste 2 årene. Før det hadde jeg ikke den muligheten. Jeg har jobbet i mange år. Aldri vært særlig mye syk Foreldrene mine pensjonerte seg nylig i en alder av 67 år. De har aldri vært sykemeldt i sitt liv! Du vet at den vanligste grunnen tim sykemelding er psykiske plager og årsaken "sliten" er mye brukt! Man blir akkurat like sliten av å jobbe på kontor med fult kjør og masse stress og press Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå