AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Jeg er pescetarianer og spiser derfor bare fisk. Min familie har aldri tatt hensyn til dette og jeg har spist mye poteter, grønnsaker og saus hvert år. Det har gått helt fint og jeg setter likevel pris på feiringen og tradisjonen. Nå skal jeg holde julefeiringen for første gang, og vi skal ha veldig mange fra min og mannens familie på besøk. Vi ønsker å ha en middag som blir satt pris på av alle, uten å måtte inkorporere svin (annet enn kanskje bacon som tilbehør). Gjestene spiser enten alt, er vegetarianere eller pescetarianere. Hva ville dere servert? Det er ingen krav om å holde tradisjon, men vil gjerne at måltidet skal gi en følelse av høytid. Anonymkode: be9a1...22c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Jeg tenkte med en gang på fylt flaskegresskar 🥰😋 Delt her inne før da. Jeg tar utgangspunkt i denne: https://foodnetwork.co.uk/recipes/vegan-wild-rice-stuffed-butternut-squash med innspill av denne her: https://www.sheknows.com/food-and-recipes/articles/1054177/vegan-brown-rice-spinach-stuffed-butternut-squash-recipe/ Dressingen med lønnesirup i første er helt vesentlig, men du kan bruke agave om du ikke vil ha lønnesirup. Den dressingen gjør alt. Jeg tilpasser, og det er en stund siden jeg har laget den, men jeg har til og med bunnet den sammen med tau og skjært skiver. Du kan også ta mindre gresskar, både flaske og andre matgresskar og lage porsjoner. Tar du runde små gresskar, så kan du lage en liten hatt av lokket, og det ser veldig lekkert ut 😊 Sopp er alltid en selvfølge her, og en kan tilpasse med ulike typer ris, byggryn, quinoa eller annet også. Går helt sikkert fint å tilsette litt linser for mer protein om du ønsker det. Ellers finnes det jo veldig mange ulike typer nøttesteker, både med og uten nøtter, som spesielt pakket inn i butterdeig ser veldig festivt ut. Jeg kan tipse om flere om du ønsker det, men det er jo litt mer tradisjonelt da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Del Skrevet 1 time siden Må det være vegetarisk, eller kan det være fiskemiddag? Skjønte ikke helt premissene. Hvis det kan være fisk: Ovnsbakt kveitefilet med sandefjordsmør, mandelpoteter, agurksalat og mandelpoteter. Det spiser vi alltid i løpet av julen. Anonymkode: 5cdc2...ce0 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 1 time siden #4 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er pescetarianer og spiser derfor bare fisk. Min familie har aldri tatt hensyn til dette og jeg har spist mye poteter, grønnsaker og saus hvert år. Det har gått helt fint og jeg setter likevel pris på feiringen og tradisjonen. Nå skal jeg holde julefeiringen for første gang, og vi skal ha veldig mange fra min og mannens familie på besøk. Vi ønsker å ha en middag som blir satt pris på av alle, uten å måtte inkorporere svin (annet enn kanskje bacon som tilbehør). Gjestene spiser enten alt, er vegetarianere eller pescetarianere. Hva ville dere servert? Det er ingen krav om å holde tradisjon, men vil gjerne at måltidet skal gi en følelse av høytid. Anonymkode: be9a1...22c Jeg tenker også kveite👏 Evt torsk eller en hel laks/ hel ørret. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 1 time siden #5 Del Skrevet 1 time siden Kveite eller piggvar er festmat. Torsk er også godt. Men jeg ville gått for kveite eller piggvar. Kveite er mest tilgjengelig. Hadde helstekt. Skikkelig god smørsaus til. Ovnsstekte småpoteter. Og en del grønnsaker. Til de som ikke spiser fisk kan du ovnsstekte portobellosopp. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 1 time siden #6 Del Skrevet 1 time siden Daisy-love skrev (1 time siden): Jeg tenkte med en gang på fylt flaskegresskar 🥰😋 Delt her inne før da. Jeg tar utgangspunkt i denne: https://foodnetwork.co.uk/recipes/vegan-wild-rice-stuffed-butternut-squash med innspill av denne her: https://www.sheknows.com/food-and-recipes/articles/1054177/vegan-brown-rice-spinach-stuffed-butternut-squash-recipe/ Dressingen med lønnesirup i første er helt vesentlig, men du kan bruke agave om du ikke vil ha lønnesirup. Den dressingen gjør alt. Jeg tilpasser, og det er en stund siden jeg har laget den, men jeg har til og med bunnet den sammen med tau og skjært skiver. Du kan også ta mindre gresskar, både flaske og andre matgresskar og lage porsjoner. Tar du runde små gresskar, så kan du lage en liten hatt av lokket, og det ser veldig lekkert ut 😊 Sopp er alltid en selvfølge her, og en kan tilpasse med ulike typer ris, byggryn, quinoa eller annet også. Går helt sikkert fint å tilsette litt linser for mer protein om du ønsker det. Ellers finnes det jo veldig mange ulike typer nøttesteker, både med og uten nøtter, som spesielt pakket inn i butterdeig ser veldig festivt ut. Jeg kan tipse om flere om du ønsker det, men det er jo litt mer tradisjonelt da. Flaskegresskar er sikkert godt, men hadde blitt skuffa om det stod på menyen julaften. Jeg er mer eller mindre alt spisende, og trenger absolutt ikke tradisjonell julemat, men det må være kjøtt eller fisk på julaften. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden Pescetarianer her og, vi har nøttestek og vegisterkaker fra veganmisjonen. Har fløtesaus med pepper, poteter, syltet gresskar og brussel sprouts bakt i ovn med hvitløk og chili og sånn til. Anonymkode: bf09c...6cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Del Skrevet 1 time siden Bacalao!💕 Anonymkode: a0599...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 54 minutter siden #9 Del Skrevet 54 minutter siden Brunello skrev (15 minutter siden): Flaskegresskar er sikkert godt, men hadde blitt skuffa om det stod på menyen julaften. Jeg er mer eller mindre alt spisende, og trenger absolutt ikke tradisjonell julemat, men det må være kjøtt eller fisk på julaften. Nå ville TS ha noe utradisjonelt og veg eller fisk, så da var det bare et forslag fra min side 😊 Jeg har aldri spist fisk til jul, men ulike typer kjøtt, samt ulike typer veg, og siste går helt fint. Kost meg med blant annet flere gode steker, og vegisterkaker 🥰 Hver sin lyst 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 51 minutter siden #10 Del Skrevet 51 minutter siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Må det være vegetarisk, eller kan det være fiskemiddag? Skjønte ikke helt premissene. Hvis det kan være fisk: Ovnsbakt kveitefilet med sandefjordsmør, mandelpoteter, agurksalat og mandelpoteter. Det spiser vi alltid i løpet av julen. Anonymkode: 5cdc2...ce0 Tillegg: Dampede grønnsaker skulle det stå tilslutt - ikke mandelpoteter to ganger. Anonymkode: 5cdc2...ce0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28 minutter siden #11 Del Skrevet 28 minutter siden Brunello skrev (43 minutter siden): Flaskegresskar er sikkert godt, men hadde blitt skuffa om det stod på menyen julaften. Jeg er mer eller mindre alt spisende, og trenger absolutt ikke tradisjonell julemat, men det må være kjøtt eller fisk på julaften. Men nå er det revnende likegyldig om du blir skuffet. Svarene i denne tråden er basert på hovedinnlegget og ikke dine preferanser. Anonymkode: f15a2...f82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 22 minutter siden #12 Del Skrevet 22 minutter siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men nå er det revnende likegyldig om du blir skuffet. Svarene i denne tråden er basert på hovedinnlegget og ikke dine preferanser. Anonymkode: f15a2...f82 Nei, for mange av de som kommer er ikke vegetarianere eller veganere, og veldig mange av de vil tenke som meg. Så å servere vegetar eller vegansk mat vil i svært mange tilfeller slå dårlig ut. Jeg regner med at du også har lest en del av de mange trådene som handler om dette. Rundt 50% av de som svarer ville ikke kommet i juleselskap uten kjøtt. Så dårlig forslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå