AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #1 Skrevet 13. desember 2024 Jeg gikk i altfor mange år med sjelden hårklipp, og resultatet er et flisete slitt hår. Nå prøver jeg å klippe det regelmessig, og bruker hårprodukter fra olaplex mot flisete hår. Har også byttet til silkepute. Noen som har fler supertips til hårkurer eller andre ting som kan gjøre håret fint igjen? Anonymkode: f8a0d...9c5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #2 Skrevet 13. desember 2024 Å tilføre håret fukt. Det blir fort tørt og slitt på denne tiden av året når det er så tørt og kaldt. Dét i tillegg til bruk av lue, skjerf, tykke gensere med høy hals og lignende, gjør at håret slites raskere. Anonymkode: 0a657...98d
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #3 Skrevet 13. desember 2024 Saks! Anonymkode: 52fac...d11 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #4 Skrevet 13. desember 2024 Mot slitte tupper er det kun klipp som gjelder Anonymkode: c1fed...e15 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #6 Skrevet 14. desember 2024 K18 hårkur og en god hårolje. Anonymkode: 0c168...d15
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #7 Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 20.03): Jeg gikk i altfor mange år med sjelden hårklipp, og resultatet er et flisete slitt hår. Nå prøver jeg å klippe det regelmessig, og bruker hårprodukter fra olaplex mot flisete hår. Har også byttet til silkepute. Noen som har fler supertips til hårkurer eller andre ting som kan gjøre håret fint igjen? Anonymkode: f8a0d...9c5 Klipp av det mest slitte, eventuelt kan vaseline i tuppene gjøre det bra igjen... Anonymkode: 15ebd...212
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #8 Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Klipp av det mest slitte, eventuelt kan vaseline i tuppene gjøre det bra igjen... Anonymkode: 15ebd...212 Nei, ingenting forsegler slitte tupper. Anonymkode: a1c1e...49d 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #9 Skrevet 16. desember 2024 Når de først er splittet er det ingen vei tilbake- men for å unngå i fremtiden: minimér friksjon som hårvask, ha strikken samme sted, hodepute, varmebehandling med føner/rettetang osv. Mest effektivt er det også å ikke farge det, hvis det er aktuelt. Evt bare striper, og da ikke med bleking. hilsen frisør Anonymkode: e9a46...ce7 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #10 Skrevet 16. desember 2024 Antar du snakker om å forebygge, og ikke "fikse" allerede slitte tupper? For man kan ikke fikse på tupper som fliser seg. De må klippes av. Jeg bruker hårolje i tuppene, og så vasker jeg håret 2-4 ggr uka. Bruker tørrsjampo, da det retter på sovesveisen i tillegg til å friske opp. Jeg har ikke klippa håret på årevis, men det er fremdeles fint og ikke slitt. Sover med det i flette (aldri vått hår), og vet ikke om det er det lureste, men det har i hvert fall ikke gjort skade på håret. Anonymkode: 226cf...29f
mlifjeld Skrevet 20. desember 2024 #11 Skrevet 20. desember 2024 Hårolje i tuppene hver dag. Silkepute eller silke bonnet, flett håret så ofte du kan (det beskytter håret) eller bruk andre «protective hairstyles». Klipp vekk splittede tupper
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #12 Skrevet 20. desember 2024 Sette håret opp i en bun hver gang man er hjemme og slikt, med myk scrunchie. Det er mye mer slitasje på løst hår, som gnisser mot skuldrene, eller hårstrå som gnisser mot hverandre, selv i en hestehale. Fikk en helt annen hårkvalitet etter å ha gjort det slik en periode, og håret holder seg mye lengre mellom hver hårvask også. Anbefaler også å olje håret nesten daglig. K18 hårmaske som nevnt. Anonymkode: b2b0b...693
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #13 Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sette håret opp i en bun hver gang man er hjemme og slikt, med myk scrunchie. Det er mye mer slitasje på løst hår, som gnisser mot skuldrene, eller hårstrå som gnisser mot hverandre, selv i en hestehale. Fikk en helt annen hårkvalitet etter å ha gjort det slik en periode, og håret holder seg mye lengre mellom hver hårvask også. Anbefaler også å olje håret nesten daglig. K18 hårmaske som nevnt. Anonymkode: b2b0b...693 Hmm jeg tenker motsatt at håret slites mer av av å være oppsatt .. Anonymkode: 40945...c4b 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #14 Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hmm jeg tenker motsatt at håret slites mer av av å være oppsatt .. Anonymkode: 40945...c4b Ikke hvis det ikke er stramt. Hvis det er en løs topp på hodet med en strikk som ikke sliter på håret er det faktisk veldig bra for håret. Anonymkode: d48c6...208
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #15 Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hmm jeg tenker motsatt at håret slites mer av av å være oppsatt .. Anonymkode: 40945...c4b Kun om du bruker feil type strikk, strammer for hardt, og slik. Eller bruker hårspray og metallklemmer for å holde det på plass. En myk scrunchie og en passe løs bun/topp er det aller beste for håret. Anonymkode: b2b0b...693
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #16 Skrevet 20. desember 2024 Som en del av min tro klipper jeg ikke håret. Ei heller stusser. Her brukes hårolje i tuppene. Brukt ulike. Blant annet argonolje, en fra Inecto og annen fra Aussie. Handler mye på Normal. Er egentlig ikke så kresen som jeg bruke være, men det fungerer. Vasker håret maks to ganger i uken. Blander hårkur og balsam i lengdene ved hver hårvask. Mikrofiberhårhånkle brukes, og grer det forsiktig. Bruker mye en myk fløyelshårstrikk, sånn tykk en og tvinner det opp særlig på natten, men også mye på dagen. Aldri en vill messy bun. Farger heller ikke håret, og prøver å unngå varme på det, men bruker da alltid beskytter. Vil heller føne det, enn å enten sove med vått hår eller gå ut med vått hår nå på vinteren. Annen varme (krøll eller rettetang) brukes ikke. Ei heller skum eller hårspray om ikke jeg skal noe helt spesielt. Spiser sunt, og tar både b-vitaminer og sink, men egentlig for annet, så skal ikke si om det har effekt der. Jeg har tynt nordisk hår, men mye av det, og med fall. Håret er til rett under hoftekammen på det lengste. En frisør ble overrasket over å høre hvor lenge siden jeg klippet det, så det er mulig å få til uten, men krever litt stell. Har en utsatt håret for en del ting, så kan nok en god klipp være nødvendig også får en være mer forsiktig med det nye håret som kommer ut. Anonymkode: 8cb15...975
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #17 Skrevet 21. desember 2024 Kommer jo an på hvor mye jobb du vil ha, men en en hårkur som passer hårtypen din er en fin plass å starte. Samme med hårolje. Og varmebeskyttende selvsagt! Ikke rufs håret med en håndduk etter dusj; bruk heller en bomullstskjorte og klem ut vannet. Ikke børst fra rot til tupp, men fra tupp til rot. Få noen til å hjelpe deg med å se på hodebunnen, er den tørr? Fet? Behandle hodebunnen deretter, det er jo der håret skal vokse fra. Bruk en sånn gummibørste for å massere hodebunnen og øke blodsirkulasjonen. Bruk hårstrikk i silke eller sateng om du ikke trenger mye hold, mer skånsomt. Flett håret og bruk en sånn silke bonnet om natta for å beskytte håret. Anonymkode: 679f5...d91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå