Gå til innhold

Hva ville du gjort annerledes med økonomien hvis du kunne startet på nytt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 27 år og snart ferdig utdannet, og kommer til å ha en ganske grei lønn når jeg får meg jobb. Det vil altså bli da jeg for alvor starter min «økonomiske reise», og vil veldig gjerne ha tips til hvordan den skal bli best mulig. Tar i mot alt av tips! Alt fra ting man kan drive med ved siden jobb for en ekstra inntektskilde, hvordan investere pengene jeg sparer, hva jeg burde tenke på ved kjøp av hus, hvordan spare mest mulig i det daglige osv. Er det noe du angrer på når det kommer til økonomi, eller noe du skulle ønske du gjor tidligere?

Jeg har en liten drøm om å etterhvert kunne jobbe redusert for å få mest mulig tid sammen med fremtidig familie og barn, men likevel ha nok penger til å leve behagelig. Trenger derfor å spare så mye som mulig og ta bra valg tidlig.

Takk på forhånd for alle tips!

Anonymkode: 1796e...292

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert kjedelig å høre, men ville ha startet tidligere å spare. Ved å starte tidlig trenger det ikke å være så mye per mnd. kanskje 500,- i et globalt indeksfond. Du kan heller ikke regne med å få så gode pensjonsvilkår som de som er pensjonister i dag.

Anonymkode: d0545...cdd

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker nesten daglig på hvor enorme idioter vi har vært økonomisk. Har dessverre stolt på mannens dømmekraft, noe som har ført til altfor hyppig flytting i områder som ikke gir noe særlig avkastning. Mange av våre jevnaldrende i midten av 40-årene med tilsvarende boliger er nå gjeldsfrie og har investert pengene videre i flotte hytter.

Anonymkode: 04bac...273

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha valgt et annet yrke.

Hatt god forsikring.

Sparing tidligere.

Anonymkode: 70a70...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spart mer i fond og kjøpt bolig tidligere. Helst da jeg fikk jobb som 21 åring. Kjøpte ikke bolig før jeg var 25…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville fått meg en supergod uføreforsikring med tilleggsdekning mens jeg var helt frisk.

Anonymkode: 137ee...27f

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alt jeg har gjort rett og livet, og langt fra, men jeg er inderlig glad for at jeg sparte fra jeg var ung og var fryktelig opptatt av å kjøpe meg egen bolig, og å så kjøpe meg oppover med stor innsats angående fornuftige økonomiske prioriteringer og oppussing for å få drømmeboligen jeg ikke hadde råd til i utgangspunktet. Det er mye enklere å være økonomisk når man er ung. Ikke særlig greit å ikke ha en grei økonomi når de fleste begynner å komme seg ovenpå i 40 årene. I 20 og 30 årene kan man si at man ikke har råd og folk vil oftest være enige i rimelige løsninger angående sosiale opplevelser. I 40- 50 årene er det mye tøffere å ha stram økonomi. 

Jobb, spar og stå på når du er ung sier jeg til egne barn. Det var det (ene? 🤭 ) jeg gjorde rett i livet, og det er jeg inderlig glad for. Ikke minst siden jeg ble syk i midten av 40- årene. Den så jeg ikke komme, men det gikk greit på grunn av stødig økonomisk styring fra jeg begynte å tjene penger. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville fått meg en supergod uføreforsikring med tilleggsdekning mens jeg var helt frisk.

Anonymkode: 137ee...27f

Ja! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle kjøpt et nøkkelferdig rekkehus istedenfor en enebolig som var oppussingsobjekt. Det tok så innmari mye mer tid, penger og energi enn det vi hadde sett for oss.🙈

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet å sponse ekskona med 1 mill++ for at hun skulle få en god og trygg etablering på boligmarkedet mens hun studerte og jeg jobbet. 

Anonymkode: ac0f4...84a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle tatt valg om igjen ville jeg heller bodd hjemme til jeg var ferdig med vgs, kanskje tilogmed midt i studiene, for å spare de flere hundre tusen jeg tjente i de årene og betalte i husleie. Den tidlige starten på voksenlivet har kostet mye, og jeg ser at de som sparte det de tjente er i en helt annen økonomisk situasjon enn meg nå, vært med på. mer av bologprisveksten etc. Hadde også kanskje utdannet meg i militæret. Eller bosatt meg i nord et par år før jeg ble etablert, for å kvitte meg med studielån fort. Ville også bodd i kollektiv et år etter jeg fikk "voksenjobb" for å spare som faen mens jeg fortsatt var vant til et skrint budsjett og ikke trengte pengene til lån og drift. 

Anonymkode: 11a4d...c73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde tatt den utdannelsen som jeg først hadde lyst til rett etter VGS, da hadde jeg hatt millionlønn i dag, samt pådratt meg mindre studielån. Videre ville jeg droppet BSU og heller hatt fast trekk til aksjefond.

Alle reisene og opplevelsene mine angrer jeg ikke et sekund på, og ville gjort det samme igjen
😇

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar så mye du kan i indeksfond. Fels DnB Global Indeks A. 

Venn deg til lavt forbruk så du får spart mest mulig. Bruk likevel noe penger på det som gir mest livsglede.

Jobb jevnt og trutt, ta vare på helsen. Skal du tjene penger må du være i form. Psykisk og fysisk. Trene, en time hos psykolog av og til, er verdt det for å holde seg produktiv og ha det bra.

Anonymkode: 5c033...993

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Få (nesten) alt av forsikringer 

2. Bruk penger på tannlege. Hvert år. 

3. Jobb mye men sov også mye

4. Ha ekstrajobb i helger/ferier

5. Spar mye ved halv skatt i desember og ved feriepenger til sommeren. Kjøp gaver, mat og ny kjole (og litt ferie) men lat som om resten av pengene ikke finnes....

6. Ha flere konti...

7. Og flere banker

8. Spar i BSU. Og kjøp billig bolig der du har råd til møbler og renteoppgang. Men ikke oppussingsobjekt

9. Hvert år, finn 5 utgifter å kutte ut det året

10. Spar i fond

Anonymkode: f24cc...809

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg kunne ha gjort noe annerledes ville jeg nok ha automatisert sparetrekk. Er alt for god til å finne vesker, Dyson airwrap, gaver til venner & familie, ferier, opplevelser osv... Som gjør livet bedre der og da men som trekker teppet under føttene på deg langsiktig. Jeg ville også satt meg gode økonomiske mål. F.eks hva jeg ønsker å ha på sparekonto om 1 år, 5 år... Hvor jeg ser for meg å være om 5 år og hvordan jeg ser for meg å komme dit...

Mange ønsker jo hus i Oslo, pen bil, hytte på fjellet og romslig økonomi, og det er faktisk oppnåelig, men om man ikke investerer litt tid og energi i planleggingen og realiteten av hva det faktisk koster, vil man heller aldri komme dit. Vanskelig å stige til toppen av fjellet hvis man roter med blå og røde skilt!

Anonymkode: 1b7d3...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar, spar, spar. 

Vurder alle kjøp, spesielt impulsive småkjøp du ikke egentlig trenger, vurder alt som kommer inn i hjemmet, trenger jeg virkelig dette, eller kan jeg sette desse pengene jeg ville brukt på alt mulig skraml innpå en fondskonto istedenfor? 

Så kjedelig nok, en feit fondskonto er aldri feil, jeg har nettopp begynt på min sparereise, jeg er er 42 før jeg innså det måtte til. 

Jobbmessig? Du kommer aldri til å ligge på dødsleiet og angre på att du ikke jobbet mer, så unn deg å leve livet oppi all sparingen også, sett av litt til reiser og opplevelser nå når du er ung og har helsa, men ha også ett blikk frem i tid, så du har til alderdommen også. Jeg tenker litt på alle de som skal reise når de blir pensjonister, så dør de 3 måneder etter pensjonsstart med feit bankkonto, og det er nitrist. 

Anonymkode: 2af7d...53d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei!

Jeg er 27 år og snart ferdig utdannet, og kommer til å ha en ganske grei lønn når jeg får meg jobb. Det vil altså bli da jeg for alvor starter min «økonomiske reise», og vil veldig gjerne ha tips til hvordan den skal bli best mulig. Tar i mot alt av tips! Alt fra ting man kan drive med ved siden jobb for en ekstra inntektskilde, hvordan investere pengene jeg sparer, hva jeg burde tenke på ved kjøp av hus, hvordan spare mest mulig i det daglige osv. Er det noe du angrer på når det kommer til økonomi, eller noe du skulle ønske du gjor tidligere?

Jeg har en liten drøm om å etterhvert kunne jobbe redusert for å få mest mulig tid sammen med fremtidig familie og barn, men likevel ha nok penger til å leve behagelig. Trenger derfor å spare så mye som mulig og ta bra valg tidlig.

Takk på forhånd for alle tips!

Anonymkode: 1796e...292

Jeg er 39 år. Angrer på at jeg ikke kjøpte bolig tidligere i livet. Eide ikke min egen bolig før jeg var i slutten av 20 åra og bygde hus med mannen. Angrer også på at jeg derfor ikke sparte MYE mer penger en den usle BSU kontoen jeg hadde. Anbefaler det å komme inn på boligmarkedet så fort som mulig, investere i fond/aksjer(ingen spesifikke tips her, bruker Kron) Om du ønsker som meg å spre ut utgiftene mest mulig, ha flere sparekontoer og sett over litt hver måned, f.eks. 200,- hver mandag, 20,- hver gang du trekker kortet osv. da kan du f.eks. spare til tannlege, bilutgifter, jul og andre kortsiktige sparemål. Tegn gode forsikringer mens du er ung og frisk! Like viktig som å spare penger:) Anbefaler en høy utbetaling på kritisk sykdom og uføre med månedlig utbetaling så fort du går over ett år sykmeldt, samt ulykke. Livsforsikring kan vente til du får familie og høye lån, men vær obs på at denne forsikringen også må tegnes mens du er frisk. Når man er ung så er det fort å bruke penger på fest, moro, nye klær og alt mulig luksus, men selv angrer jeg på at jeg ikke hadde et lavere forbruk her og heller sparte mye av disse pengene. Forhandle ofte med banken på renta når du får boliglån, det hjelper:) 

Anonymkode: cabec...45b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buy the land, they're not making any more of it!

Kjøp eiendom og ikke selg deg ut!

Anonymkode: 9e92f...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...