AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #1 Del Skrevet 13. desember 2024 Vi har i lengre tid nå hatt mye psykisk sykdom på jobb, der en kollega hakker konstant på spesielt noen utvalgte. Hen ser seg ut personer og ser dem som en skurk, og så er andre fantastiske. sort hvitt tenking på en måte. Vedkommede har ikke fungert i jobben på et år nå. hun oppfører seg som om hun gjør jobben, ovenfor sjefen, mens hun egentlig ikke gjør det hun skal. Lurer seg unna ALT, men kritiserer alle andre om vi ikke møter HENNES forvetninger. Sur og sint hver dag, og en liten ting vipper henne av pinnen og hun flyr til sjefen. Ovenfor andre virker snakker hun bare rundt og kommer med stikk og pakker trusler inn med hyggelige ord. Hun "må" kommentere på en ikke empatisk og ikke hjelpende og støttende eller forståelsesfull måte og pakker det inn som at det er jeg som "tenker så" stygt om andre, og så løper hun til andre og lager drama. Sjefen må håndtere det og hen blir så klart også sur på oss som "gjør" hun ene så sint og sur. Nå er det ikke bare hun som er syk, men masse andre folk. Alle er syke. Og siden at "vi" er syke, så takler hun ikke den ustabiliteten, for det er bare hun som liksom "har lov" å være mindre produktiv. Jeg sitter her greier ikke fatte hvordan det går an at ledelsen ikke tar tak i ting og sier ifra. For jeg har dårlig samvittighet for at jeg er syk. Jeg tror jeg holder på å bli psykisk dårlig av det her.. Og ja, vet jeg må finne ny jobb, men det er ikke så lett heller. Søker og får ikke napp... Anonymkode: 7fdd0...75c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #2 Del Skrevet 13. desember 2024 Dette høres ut som en svært krevende arbeidssituasjon som påvirker både deg og arbeidsmiljøet negativt. Her er noen refleksjoner og forslag: 1. Ledelsen må ta ansvar: Det virker som ledelsen unngår å håndtere problemet direkte, noe som skaper mer stress og usikkerhet for de ansatte. Dette kan skyldes manglende kompetanse eller vilje til å gripe inn i mellommenneskelige konflikter. Kanskje kan du vurdere å ta dette opp på en konstruktiv måte med ledelsen, gjerne sammen med andre kolleger. 2. Grensetrekking: Prøv å beskytte deg selv ved å trekke klare grenser. Ikke la deg bli dratt inn i unødvendig drama, og hold fokus på dine egne oppgaver. Om nødvendig, dokumenter hendelser for å kunne forklare situasjonen hvis det blir nødvendig. 3. Egen helse først: Det er viktig å prioritere din egen psykiske helse. Ta pauser, snakk med en betrodd person utenfor jobben, eller vurder å søke hjelp fra bedriftshelsetjenesten eller andre støtteapparat. 4. Langsiktig løsning: Det er klokt at du ser etter en ny jobb, selv om det er utfordrende. Fortsett å søke, og bruk nettverk der det er mulig. I mellomtiden, se om det finnes muligheter for å justere arbeidsmengden eller samarbeidet på en måte som reduserer belastningen. Dette er ikke en sunn situasjon, og det er forståelig at det sliter på deg. Å ta vare på deg selv er det viktigste nå, samtidig som du forsøker å finne en vei ut av dette miljøet. Anonymkode: 52ea6...5b2 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #3 Del Skrevet 14. desember 2024 Er dette i helsevesenet, eller i et annet kvinnedominert yrke, siden man blir psykisk syk av hverandre? Hadde jeg påstått til arbeidsgiver at jeg blir psykisk syk av jobben så hadde de trodd det var en aprilspøk. Anonymkode: 9adcb...087 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #4 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er dette i helsevesenet, eller i et annet kvinnedominert yrke, siden man blir psykisk syk av hverandre? Hadde jeg påstått til arbeidsgiver at jeg blir psykisk syk av jobben så hadde de trodd det var en aprilspøk. Anonymkode: 9adcb...087 Dårlig arbeidsmiljø over tid er da absolutt en årsak til at man kan få seg en psykisk knekk? Anonymkode: ad05f...cea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #5 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dårlig arbeidsmiljø over tid er da absolutt en årsak til at man kan få seg en psykisk knekk? Anonymkode: ad05f...cea Da tar man seg sammen og bytter jobb. Det er da ikke noe å lure på? Misforstå meg rett, jeg har jobbet på steder med dårlig arbeidsmiljø selv. Jeg dro derifra så snart jeg kunne, jeg ble ikke værende og veltet meg i elendighet frem til jeg kunne gå til fastlegen og overbevise ham om at jeg var blitt psykisk syk. Hadde aldri falt meg inn engang. Anonymkode: 9adcb...087 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #6 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er dette i helsevesenet, eller i et annet kvinnedominert yrke, siden man blir psykisk syk av hverandre? Hadde jeg påstått til arbeidsgiver at jeg blir psykisk syk av jobben så hadde de trodd det var en aprilspøk. Anonymkode: 9adcb...087 Det er jo ikke jobben hun blir psykisk syk av, men miljøet! Anonymkode: 87280...ffa 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #7 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo ikke jobben hun blir psykisk syk av, men miljøet! Anonymkode: 87280...ffa Ja, nettopp. Det er ofte dårlig miljø i helsevesenet. Anonymkode: 9adcb...087 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #8 Del Skrevet 14. desember 2024 Kvinner i overgangsalder? Det begynner stille fra 40 års alder, så øker det på mot de 50. Fra 50 er alle kvinner i overgangsalder. Google pre menopause og overgangsalder. Anonymkode: 501ef...d05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #9 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da tar man seg sammen og bytter jobb. Det er da ikke noe å lure på? Misforstå meg rett, jeg har jobbet på steder med dårlig arbeidsmiljø selv. Jeg dro derifra så snart jeg kunne, jeg ble ikke værende og veltet meg i elendighet frem til jeg kunne gå til fastlegen og overbevise ham om at jeg var blitt psykisk syk. Hadde aldri falt meg inn engang. Anonymkode: 9adcb...087 Er ikke alle som «bare kan bytte jobb eller ta seg sammen». Det er en overforenkling som ikke tar hensyn til ulike livssituasjoner, forutsetninger og muligheter. Anonymkode: ad05f...cea 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 14. desember 2024 #10 Del Skrevet 14. desember 2024 Som kommentar langt over sa: grensesetting. Beskytt deg selv ved å si at du har fått nok og ikke trenger å høre mer om eller fra personen. Ellers gode tips resten også i den kommentaren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 14. desember 2024 #11 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 16.00): Vi har i lengre tid nå hatt mye psykisk sykdom på jobb, der en kollega hakker konstant på spesielt noen utvalgte. Hen ser seg ut personer og ser dem som en skurk, og så er andre fantastiske. sort hvitt tenking på en måte. Vedkommede har ikke fungert i jobben på et år nå. hun oppfører seg som om hun gjør jobben, ovenfor sjefen, mens hun egentlig ikke gjør det hun skal. Lurer seg unna ALT, men kritiserer alle andre om vi ikke møter HENNES forvetninger. Sur og sint hver dag, og en liten ting vipper henne av pinnen og hun flyr til sjefen. Ovenfor andre virker snakker hun bare rundt og kommer med stikk og pakker trusler inn med hyggelige ord. Hun "må" kommentere på en ikke empatisk og ikke hjelpende og støttende eller forståelsesfull måte og pakker det inn som at det er jeg som "tenker så" stygt om andre, og så løper hun til andre og lager drama. Sjefen må håndtere det og hen blir så klart også sur på oss som "gjør" hun ene så sint og sur. Nå er det ikke bare hun som er syk, men masse andre folk. Alle er syke. Og siden at "vi" er syke, så takler hun ikke den ustabiliteten, for det er bare hun som liksom "har lov" å være mindre produktiv. Jeg sitter her greier ikke fatte hvordan det går an at ledelsen ikke tar tak i ting og sier ifra. For jeg har dårlig samvittighet for at jeg er syk. Jeg tror jeg holder på å bli psykisk dårlig av det her.. Og ja, vet jeg må finne ny jobb, men det er ikke så lett heller. Søker og får ikke napp... Anonymkode: 7fdd0...75c Snakk med sjefen om hvordan du opplever det. Her ser det ut som dere må jobbe aktivt med arbeidsmiljøet og kanskje hyre inn ekstern hjelp for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå