Gå til innhold

Hvorfor har de kun eggehviter i salg i butikken?

Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fordi folk er late og ikke klarer å skille egg. 

Anonymkode: 0d9f7...3b4

Alle mennesker er ikke 100% funksjonsfriske. En del folk trenger faktisk slike "latmannsprodukter" som du ler av.

Anonymkode: 8eac4...2f2

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Skjønner ikke jeg heller, og hvor blir det av eggeplommene? Blir det kastet? Blir det brukt i noe annet på fabrikkene? Trenger MYE oftere bare eggeplommer enn bare eggehviter. 

Anonymkode: 3f472...10f

Og det er vel svaret på hvorfor en får kjøpt eggehviter. De er til overs fordi man bruker mer eggeplomme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

ELLER når man skal lage pavlova! 🥂🎉

Anonymkode: f7f5c...478

Når man lager pavlova brukes plommene til vaniljekremen. men siden de fleste kjøper vaniljekrem, blir det eggehviter til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (23 timer siden):

Hvor ble det av "gulene" da? Jeg ville gjerne ha kjøpt en halvliter guler til verdens beste gule omelett. :hjerter_rundt:
large.jpg

Det er fordi det i en del mat kun blir brukt eggeplommer, da er dette en fin måte å bli kvitt dette uten matsvinn. Selv har jeg ikke bruk for det, men det er nå bra de selger det enn å kaste det 

Anonymkode: f1c42...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det verste er at dette fungerer ikke så bra som ferske eggehviter heller. Har to ganger forsøkt marengs med dette og den blir bare ikke ordentlig. 

Anonymkode: f222e...01c

Jøss! Jeg har utelukkende gode erfaringer med å bruke eggehvite på flaske til marengs.

Mener du at den ikke piskes stiv, eller er det under/etter steking/tørking i ovnen at noe er galt?

Anonymkode: f3b3a...0d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoppetaujenta skrev (23 timer siden):

Hvor ble det av "gulene" da? Jeg ville gjerne ha kjøpt en halvliter guler til verdens beste gule omelett. :hjerter_rundt:
large.jpg

Men Hppoe da? :hoppe:

Forstår du ikke at holdbarheten på bare eggeplommer er så kort, at den knapt rekker ut i butikken før eggeplommene har gått ut på dato?

Alternativet er å bruke tilsetningsstoffer som gjør at eggeplommene ikke kan bruker til hva som helst. 

Så nei, nei, :nei:   :hoppe:

Anonymkode: 9b733...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (25 minutter siden):

Når man lager pavlova brukes plommene til vaniljekremen. men siden de fleste kjøper vaniljekrem, blir det eggehviter til overs.

Familien min liker ikke vaniljekrem, derfor dekkes pavlovaen her i huset med kun pisket kremfløte. Og produktet i HI er genialt for vår del, slik at jeg slipper å få eggeplommer til overs😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men Hppoe da? :hoppe:

Forstår du ikke at holdbarheten på bare eggeplommer er så kort, at den knapt rekker ut i butikken før eggeplommene har gått ut på dato?

Alternativet er å bruke tilsetningsstoffer som gjør at eggeplommene ikke kan bruker til hva som helst. 

Så nei, nei, :nei:   :hoppe:

Ehh...nei, det har jeg visst ikke forstått. :fnise:  ...men hvorfor skulle det ene og det andre ha forskjellig holdbarhetstid, når de kommer fra samme enhet? Spent på svar nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (7 minutter siden):

Ehh...nei, det har jeg visst ikke forstått. :fnise:  ...men hvorfor skulle det ene og det andre ha forskjellig holdbarhetstid, når de kommer fra samme enhet? Spent på svar nå. 

Det stemmer nok det. Eggeplomme holder ca 1 dag tildekka i kjøleskap. Hvitten i 14. Plommen blir visst fort snerkete😌

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (20 minutter siden):

Fordi det er fett i eggeplommen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jøss! Jeg har utelukkende gode erfaringer med å bruke eggehvite på flaske til marengs.

Mener du at den ikke piskes stiv, eller er det under/etter steking/tørking i ovnen at noe er galt?

Anonymkode: f3b3a...0d4

Den blir ikke ordentlig stiv, og jeg har laget marengs i 20 år, det er ikke feil metode eller fett på noen av tingene, den rett og slett blir ikke ordentlig marengs. Bruker du din kald eller romtemperert? 

Anonymkode: f222e...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

Produktet er delt opp. Med eggehviten og egge skallet på plass er holdbarheten lengre fordi det er naturlig produsert slik. 

Leser du bøkene jeg ikke husker forfatteren på eller boktittel, fra gamle Stavanger, den gang da hermetikk industrien tok seg opp,  hvordan de oppdaget at hønsene kunne verpe egg hele vinteren så lærer du og mye på egg og ellers ting vi tar som en selvfølge i dagens samfunn. 

Før i gamle dager hadde de nemlig ikke ferske egg om vinteren.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantes da eggeplommer på flaske for ikke lenge siden? Har sett det mange ganger på Bunnpris. Men det er tilsatt noe ja (antakelig for holdbarhet), så jeg har aldri testet det fordi jeg trenger rene plommer. Men den skulle fungere til omelett... 

Jeg trenger eggeplommer innimellom og sliter med å bli kvitt hvittene, liker dessverre ikke marengs. 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del er marengs noe skikkelig tull, for det smaker jo ingenting annet enn sukkerkliss. 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til melisglasuren går det med flere eggehviter hvis man skal ha både pepperkakehus og figurer med pynt.

Og Sarah Bernard. Jeg liker ikke fyllet som er basert på eggeplommene. Jeg lager heller fløtevarianten av fyllet, med sjokolade smeltet i fløte. Da blir det mange eggeplommer til overs.

Hjemmelagd marsipan til kransekakestenger eller figurer, enda flere eggeplommer til overs.

Fyrstekake, samme der. Eggehviter til fyllet, plommer til overs.

Hver jul har jeg hatt problemer med å bruke opp eggeplommene. I år skal jeg prøve en slik flaske med eggehviter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt for oss som driver med fitness, slipper vi å kaste mye eggeplommer

Anonymkode: 254dd...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Fordi folk er late og ikke klarer å skille egg. 

Anonymkode: 0d9f7...3b4

Eller fordi jeg ikke vil kaste plommen når jeg kun trenger hvite?

Anonymkode: e81d0...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...