AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #1 Skrevet 13. desember 2024 Barnet mitt fikk litt utslag på kumelk. Har hatt diare, elveblest, magesmerter. Fikk svar fra fastlegen om st "Først og fremst skal du kutte alle matvarer som inneholder laktose, dvs meieriprodukter" en stund, for å se om vi ser bedring. Da kan jeg gi henne laktosefri melk? Anonymkode: bc30b...248
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #2 Skrevet 13. desember 2024 Ikke hvis det er melkeprotein hun ikke tåler. Hun har ikke fått utslag på laktose. Anonymkode: ad942...a2f 4
MarianneE Skrevet 13. desember 2024 #3 Skrevet 13. desember 2024 (endret) ** Endret 13. desember 2024 av MarianneE
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #4 Skrevet 13. desember 2024 Spør legen. Hva er "utslag på kumelk"? Er det på melkeproteiner, eller laktose? Når legen sa "kutte ut alt som inneholder laktose"; så høres det jo ut som laktose er problemet, men samtidig når han da sier "dvs meieriprodukter", så er jo det forferdelig tvetydig. Det er jo mange meieriprodukter som ikke har laktose. Så her ville jeg tatt kontakt med legen og bedt om forklaring. Er det laktose, eller melkeproteiner? Er det melkeproteiner, må du holde deg unna alt med melk i, enten det nå er laktosefritt eller ei. Anonymkode: a8f23...45e 3
Daisy-love Skrevet 13. desember 2024 #5 Skrevet 13. desember 2024 Ved elveblest hadde jeg også kuttet ting uten laktose for å se om det ble bedre. Veldig uklar beskjed da, for stor forskjell å kutte alle meieriprodukter, og å kutte kun ting med laktose. Kan du ta en telefon å sjekke? Mange med utslett blir føret bedre med å kutte alt, men det trenger jo ikke gjelde ditt barn. Jeg har melkeallergi selv, men her går det i diaré, kvalme, slim og jeg blir klam og litt annet. Får elveblest av annet, men ikke av melk, som jeg vet, men unngår da alle produkter av kumelk. En del reagerer også på soya, men det er ofte den beste erstatningen, eller bruk ting av havre. Kan dere derimot gi laktosefrie produkter, så går jo vanlig hvitost bra, og det blir veldig mye lettere. Er gode grupper på Facebook for dette, for eksempel: barn med melkeallergi. 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #6 Skrevet 13. desember 2024 Hva med plantemelk ? Anonymkode: d9fd7...78d
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #7 Skrevet 13. desember 2024 Når elveblest er et av symptomene, så er det ikke tilstrekkelig å kun fjerne laktose. At blodprøven viser "Utslag på kumelk" betyr melkeprotein, ikke laktose. Dessverre er det svært lite kunnskap om dette generelt i samfunnet og også blant leger.. Barnet bør slutte med ost, ren melk, fløte, bytt til melkefritt smør. Bytt til feks oatlyprodukter. Anbefaler absolutt facebookgruppen som jeg ser er meldt over her. Har selv 2 barn med melkeproteinallergi med akkurat de symptomene du nevner. Anonymkode: 7248b...358 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #8 Skrevet 13. desember 2024 Be om vurdering fra en barnelege som har greie på dette. Anonymkode: f7cd6...d5c
Tbag Skrevet 13. desember 2024 #9 Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva med plantemelk ? Anonymkode: d9fd7...78d Plantemelk er jo ikke melk🤷🏼♀️ Uavhengig av det, legen sier meieriprodukter, det er ikke gitt at alle meieriprodukter inneholder laktose, derimot inneholder alle meieriprodukter kasein som er melkeprotein, så jeg ville startet der. Kuttet alt av melkeprotein. Bare å starte å lese bakpå ALT😅
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #10 Skrevet 14. desember 2024 Kutt alt som kommer fra en ku, utenom kjøttet. Anonymkode: 9590b...882
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #11 Skrevet 14. desember 2024 Det kan godt være at legen tenker først å bytte til laktosefri, se om det fungerer på symptomer. Hvis det virker er det mye lettere å ha laktosefri enn melkefri. Hvis hun fremdeles har symptomer må dere nok bytte til melkefritt. Anonymkode: eb987...88a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #12 Skrevet 14. desember 2024 Eller send melding på helenorge hvor du spør om du skal ha laktosefri eller melkefri. Anonymkode: eb987...88a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå