Nitha Skrevet 2. mars 2006 #1 Skrevet 2. mars 2006 Hvordan forbereder dere akvarellpapiret, og hvor lang tid i forveien gjør dere det? Får det ikke til å flyte skikkelig jeg. Lurer på om jeg har kjøpt noe ordentlig drittpapir..... Fru Nitha
Gjest Fruktfat Skrevet 2. mars 2006 #2 Skrevet 2. mars 2006 jeg mener vi bare væta papiret med vann først? men det har du kanskje gjort?
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #3 Skrevet 2. mars 2006 Bare vann, ja. Jeg er ikke noen god maler, men... Fukt en svamp og gni over papret (løst), f eks. Ellers er det relativt viktig med egnede pensler også. Og papirkvalitet har selvsagt også noe å si:-) Hvilket merke?
Nitha Skrevet 2. mars 2006 Forfatter #4 Skrevet 2. mars 2006 Wenzhou Daqian. Skal ikke papiret vætes, så strammes og tørkes før det kan males på? Når dette papiret er vått er det i alle fall helt håpløst.... Fru Nitha
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #5 Skrevet 2. mars 2006 hm. Det bør i hvert fall strammes/settes opp; dvs teipes fast på en plate med maskeringsteip, ellers bare krøller det seg. Er jommen ikke sikker, maler veldig lite selv. Men tror du kan male på det mens det er fuktig også, bare ikke søkkvått, da...?
Gjest gjest1 Skrevet 2. mars 2006 #6 Skrevet 2. mars 2006 Er det løseark skal de fuktes og spennes opp på en treplate e.l. til det tørt, klart til å males på. Er det pair i blokk der de er festet sammen på tre sider, skal det egentlig ikke være nødvendig. Men jeg maler ikke særlig akvarell selv, så helt sikker er jeg altså ikke.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2006 #7 Skrevet 3. mars 2006 Bruk en spesiell papirtape som man også våter i vann når du skal feste papiret til en treplate. Vanlig tape "mister" limet når det blir vått. Fukt papiret godt. Du kan enten la det tørke igjen før du maler, eller du kan male vått i vått for en helt annen effekt. Akvarellblokker hvor papiret er festet trenger du ikke å tape opp, men du får mye bedre kvalitet på løst papir.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå