Gå til innhold

Flere som bare bestemte seg for at « f it» å jobbe 100% med barn gidder jeg ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber 80% nå etter vi fikk to barn :) mannen tjener ganske godt, så syns absolutt det er verdt det så lenge økonomien går greit rundt. Det er rett og slett så enkelt som at tid sammen med barna og livskvalitet er det viktigste for oss nå. Det er verdt mer enn de ekstra pengene. Ser an hvor lenge jeg kommer til å gjøre det. Litt ekstra tid til å få unna ting frigjør tid til barna og skaper mer ro på ettermiddag og i helger. Bare det å ha god tid på morgenen den dagen. Eller å faktisk kunne bruke tid på å lage en skikkelig middag som står klar når ungene kommer hjem. Det er så fint. 

Anonymkode: fc982...553

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Redusert stilling har jeg aldri vurdert. Det går utover både lønn, pensjonspoeng, mulighet for overtid og skulle man i verste fall bli sykemeldt / AAP / ufør så går det mye utover inntekten på lang sikt.

Men jeg har i perioder hatt noe hjemmekontor. Jobbet på kontoret frem til ungene er ferdig på skolen. Hentet litt tidligere i barnehagen. Tatt fri frem til leggetid og jobbet inn timene på hjemmekontor om kveldene og litt i helgene. Det har vært en fin løsning for meg og ungene etter at far døde slik at vi har fått litt mer tid sammen. 

Anonymkode: 1bbc4...0aa

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde absolutt vært deilig, men det er ikke mulig i jobben jeg har nå. Reiser i tillegg en del i jobben. Har heldigvis mulighet til hjemmekontor og mulighet til å avspasere siden jeg jobber mer enn 100 % totalt. 

Endret av Snedig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg jobber 80% nå etter 18 måneders permisjon/fri før barnet begynte i barnehage. Barnet er i barnehage 4 dager i uka fra 08.45 til 14.45. Jeg har i tillegg litt hjemmekontor og veldig kort reisevei. 

Men synes egentlig dette og er for mye, kunne gjerne tenkt å hatt barnet hjemme 2 dager i uka og hentet enda tidligere. Min livskvalitet øker jo mer tid jeg får med barnet og jo mindre stress jeg har. Jeg elsket å være i permisjon, den beste tiden i livet mitt noen gang.

Jeg bryr meg lite om at jeg mister litt pensjon. En veldig viktig pensjonssparingen er egen bolig- i god stand. Så man ikke har enorme boutgifter som pensjonist. Huset mitt vil være nedbetalt i god tid før jeg er pensjonist.

Jeg har flere venninner nå med voksne barn (16-25), noen av de jobbet redusert, men ett par jobbet 100% med lang reisevei i tillegg. Barna var da i barnehagen nærmest fra den åpnet til den stengte. Ene gikk glipp av barnets første skritt- de tok hun i barnehagen.

De ville valgt annerledes i dag, sier de. Årene med de små er så korte, og jeg synes de er de beste livet kan gi. 

Anonymkode: 46256...4aa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me0987 skrev (16 timer siden):

Folk som ikke har greie på pensjon må slutte å spre usannheter.

Man får kun omsorgsopptjening tilsvarende inntekt på 4,5 G i folketrygden. Mange har høyere lønn enn dette

For tjenestepensjonen vil det variere hvilke konsekvenser deltid har for pensjonsopptjeningen, avhengig av hvilken pensjonsordning man har opptjening i. 

Så jo, deltidsarbeid vil medføre redusert pensjonsopptjening for veldig mange.

Den pensjonsopptjening er LAV. Samt at maaaange blir delvis uføre når en bikker 42/45 år...les Nav sin statistikk. 

Anonymkode: fdc8d...f64

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg jobber 80% nå etter 18 måneders permisjon/fri før barnet begynte i barnehage. Barnet er i barnehage 4 dager i uka fra 08.45 til 14.45. Jeg har i tillegg litt hjemmekontor og veldig kort reisevei. 

Men synes egentlig dette og er for mye, kunne gjerne tenkt å hatt barnet hjemme 2 dager i uka og hentet enda tidligere. Min livskvalitet øker jo mer tid jeg får med barnet og jo mindre stress jeg har. Jeg elsket å være i permisjon, den beste tiden i livet mitt noen gang.

Jeg bryr meg lite om at jeg mister litt pensjon. En veldig viktig pensjonssparingen er egen bolig- i god stand. Så man ikke har enorme boutgifter som pensjonist. Huset mitt vil være nedbetalt i god tid før jeg er pensjonist.

Jeg har flere venninner nå med voksne barn (16-25), noen av de jobbet redusert, men ett par jobbet 100% med lang reisevei i tillegg. Barna var da i barnehagen nærmest fra den åpnet til den stengte. Ene gikk glipp av barnets første skritt- de tok hun i barnehagen.

De ville valgt annerledes i dag, sier de. Årene med de små er så korte, og jeg synes de er de beste livet kan gi. 

Anonymkode: 46256...4aa

Ja! staten FRAVØRER oss verdifull tid! Fy og skam til staten! Vi bytter bort tid med barn ifht. penger.....så blir barn psykisk syke når de blir unge fordi de er på det mest sensitive i 1årsalderen...do the Math. .hvem fant på at kvinner skulle jobbe så mye etter 1 år med fødselspermisjon?  Menn burde heller jobbet og fått mer i lønn! Det gikk da før og! Innfør betalt borgerlønn for de med barn under 6 år!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vurderte det da jeg jobbet 8-16 i staten. Men jeg byttet jobb til turnus i kommunen istedenfor, så nå jobber jeg en slags medelever turnus med 5* 12-timersvakter dag/natt, fulgt av 7 dager helt fri. 

Bruker mindre tid på reisevei, er mer borte når barna sover slik at vi får mer tid sammen etter bhg/skole og ikke minst uken jeg har helt fri. Bonus: jeg får mye mer egentid og tid med mannen, uten at jobben henger i bakhodet. 

Men, jeg er nesten helt borte fra barna i 2-3 dager i strekk hver 14. dag. Med unntak av å stå opp med dem 1-2 timer før jeg drar på jobb, og legge dem når jeg kommer hjem. 

Så det krever at begge foreldre er enige i å gjøre det slik. 

Anonymkode: 4d858...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja! staten FRAVØRER oss verdifull tid! Fy og skam til staten! Vi bytter bort tid med barn ifht. penger.....så blir barn psykisk syke når de blir unge fordi de er på det mest sensitive i 1årsalderen...do the Math. .hvem fant på at kvinner skulle jobbe så mye etter 1 år med fødselspermisjon?  Menn burde heller jobbet og fått mer i lønn! Det gikk da før og! Innfør betalt borgerlønn for de med barn under 6 år!

Staten frarøver deg verdifull tid? 

Du står jo helt fritt til å gjøre som du selv ønsker. Utrolig hva folk forventer at "staten" skal finansiere...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me0987 skrev (4 timer siden):

Du står jo helt fritt til å gjøre som du selv ønsker. Utrolig hva folk forventer at "staten" skal finansiere...

Menn burde hatt bedre betalt de 6 første åra og vært hovedforsørgeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me0987 skrev (4 timer siden):

Men staten bruket jo myyye på uføretrygd da på unge mennesker som nettopp er skadet pga. at de har vært for mye i bhg. fra 1årsalderen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sagt av borgar i staten med verdas rausaste foreldrepermisjon. Du er klar over at han stat ikkje kan tvinge deg til å gå i arbeid? At du faktisk står heilt fritt til å bo trangare, leve litt magrare og la mannen gå i lønna arbeid for å forsørge at du er heime med ungane? 

Personleg er eg evig takksam for å leve under eit regime der offentleg barnepass er så godt utbygd og av så god kvalitet at eg ikkje må gjere meg økonomisk avhengig av ein mann. Som jo er alternativet i alle dei andre fine landa der du får vere borte frå jobb ein ti-tolv veker rundt fødselen om arbeidsgjevaren din er snill. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig gjort det samme som deg. Har en fridag for meg selv i uka, som gjør at jeg får gjort husarbeid, handlet, planlagt hele uka, trent. Gjør at hele familien flyter bedre. Vi bor på et småbruk, har div dyr og litt små inntekter på andre ting også. Det er ikke fett, så sydentur kan vi se langt etter. Men det er befriende 🌟🧡

Anonymkode: 3b990...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie er det kun en inntekt, og det er min. Mannen er kronisk sym og har vært uføre trygdet siden 2020. Skulle gjerne e jobbet redusert både  år barna var mindre , og nå som de går pp ungdomsskole-men det går ikke økonomisk. Klarer å holde bolig rent og ryddig med daglig vask etter middag. Ungene er gode på å rydde og hjelpe til på andre måter. Vi flyttet fra hus til 2 romsleilighet da mannen ble ufør, bilen ble solgt, og byttet ut med mnd kort. Jeg hen lønn i full stilling som ligger under snittet,  så hsr blitt god på å ikke sløse. Klarer å spare mellom 1000 -1500 kr pr mnd i snitt. 

Kjenner jeg er sliten, jobber også i et yrke som har en psykisk belastning i perioder. Så alle dere som har mulighet til redusert jobbing,  bruk muligheten. 

Anonymkode: 3a45a...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (På 13.12.2024 den 19.43):

Dette er bare tull. Man taper mye på det. Faktisk mye mer enn 20% om man går ned til 80%. Pensjonsinnbetalingene vokser siden de forvaltes, og det som dettes inn tidlig i livet (og det er stort sett da folk får barn) vokser mest.

Ikke hvis man jobber i det offentlige. Da er pensjonsopptjeningen en fiktiv sum som oppjusteres etter prisveksten. Enorm forskjell fra gode ordninger i det private, dessverre. 

Anonymkode: 78a12...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men staten bruket jo myyye på uføretrygd da på unge mennesker som nettopp er skadet pga. at de har vært for mye i bhg. fra 1årsalderen! 

Her må du komme med dokumentasjon på at barnehage fører til uføretrygd. Jeg venter i spenning. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet leves nå, og jeg og mannen slet oss ut. Jeg valgte deltid slik at vi har et liv, slik at det er rom for ungene i hverdagen, og slik at jeg og mannen ikke  blir så slitne at vi bare endre opp med å krangle og til slutt slite for mye på forholdet.

Jeg ofrer ikke livet jeg lever nå for å muligens få høyere pensjon når jeg blir gammel.

Anonymkode: 091b2...630

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg jobber 60%, og det er det så verdt! Vi har tid, jeg er blidere fordi jeg ikke føler meg bakpå med alt mulig. Jeg øker til full stilling når ungene ikke trenger meg så mye mer, men enn så lenge nyter vi familielivet. Pensjon sparer vi til i fond, og vi har uføreforsikring og livsforsikring, samt nedbetalt hus innen pensjonsalder, så dette går fint. 

Anonymkode: c730c...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Livet leves nå, og jeg og mannen slet oss ut. Jeg valgte deltid slik at vi har et liv, slik at det er rom for ungene i hverdagen, og slik at jeg og mannen ikke  blir så slitne at vi bare endre opp med å krangle og til slutt slite for mye på forholdet.

Jeg ofrer ikke livet jeg lever nå for å muligens få høyere pensjon når jeg blir gammel.

Anonymkode: 091b2...630

Så enig! Da sitter man der og har det meste uansett. 

Anonymkode: c730c...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ikke hvis man jobber i det offentlige. Da er pensjonsopptjeningen en fiktiv sum som oppjusteres etter prisveksten. Enorm forskjell fra gode ordninger i det private, dessverre. 

Denne forklaringen var fiffig, du.

Forklar gjerne nærmere hvordan du mener dette fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pensjonen fra folketrygden er basert på hva du tjener.

18,1 prosent av den pensjonsgivende inntekten din opp til 7,1 ganger gjennomsnittlig grunnbeløp i folketrygden (G) legges inn i pensjonsbeholdningen din hvert år. Pensjonsbeholdningen er grunnlaget for pensjonen du får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...