Gå til innhold

HJELP! Gravid student - rettigheter når kommer til studielån og studieplass

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble gravid rett før studiestart (høyere utdanning). Trodde jeg kunne studere samtidig som jeg gikk gravid, men har hatt mange utfordringer (blant annet alvorlig svangerskapskvalme, bekkensmerter og fatigue.) Har ikke greid å møte opp på de fleste forelesninger og greide ikke ta eksamen. Planen er å spørre legen om sykemelding. Men usikker på om det er for sent nå. Alt har vært så vanskelig. Selv å orke få legetime. 

Neste år kommer barnet og da hadde jeg håpet å få foreldrepermisjon med tanke på studielån og stipend. Men usikker på om jeg har mistet de rettighetene siden jeg har vært syk i høst?

Og hvordan blir det med studieplassen? Jeg ønsket egentlig å begynne på nytt neste høst eller om et år, når far har permisjon. Men vil jeg da ha mistet retten? Vil jeg fremdeles ha rett til studielån? Det står at jeg kan være forsinket med 60 studiepoeng før det påvirker retten til lån og stipend. Om jeg venter helt til våren så ligger jeg 90 studiepoeng etter. 

Og hva om det blir komplikasjoner rundt fødsel eller barnet er sykt? Vet om flere som har måttet ta seg permisjon et år eller mer etter barnet kom på grunn av slike overraskelser. Kan jeg da begynne på nytt? Begynne på ny utdannelse eventuelt? Vil jeg da ha rett på stipend og lån fra lånekassen?

Når jeg spør studieveileder så har jeg bare fått en link til søknad om permisjon. Ikke noe mer informasjon. Når jeg ringer lånekassen sier de at det er høgskolens ansvar. 

Anonymkode: d27e3...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ringt Lånekassen og spurt, de kan svare ut i fra din situasjon. Jeg studerer selv og er gravid. Fikk legeerklæring på at jeg var for syk til å studere og søkte permisjon fra studiet tidligere i vinter, dermed mister jeg ikke retten til foreldrestipend. Da beholder jeg også eksamensklareringen. Dersom du tar permisjon mer enn 3 uker før termin må du ha dokumentasjon på at det er helserelatert for å ikke miste retten til foreldrestipend. Ellers kan du søke om at stipend og lån i perioden blir gjort om til sykestipend, men igjen trenger du dokumentasjon fra lege. 

Anonymkode: 15ccf...68d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville ringt Lånekassen og spurt, de kan svare ut i fra din situasjon. Jeg studerer selv og er gravid. Fikk legeerklæring på at jeg var for syk til å studere og søkte permisjon fra studiet tidligere i vinter, dermed mister jeg ikke retten til foreldrestipend. Da beholder jeg også eksamensklareringen. Dersom du tar permisjon mer enn 3 uker før termin må du ha dokumentasjon på at det er helserelatert for å ikke miste retten til foreldrestipend. Ellers kan du søke om at stipend og lån i perioden blir gjort om til sykestipend, men igjen trenger du dokumentasjon fra lege. 

Anonymkode: 15ccf...68d

Tusen takk! Ja, jeg får kanskje ringe lånekassen igjen og være litt mer kravstor når det gjelder svar.

Anonymkode: d27e3...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...