AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #1 Skrevet 13. desember 2024 Jeg har kostholdsregulert svangerskapsdiabetes. Nå når jula nærmer seg er jo det litt kjipere enn ellers, med det ene juleselskapet etter det andre og overflod av sukker og karbohydrater. Jeg vet ut fra blodsukkerverdiene mine at jeg har "råd" til å unne meg noe søtt innimellom, men må jo prioritere hardere enn jeg ellers ville gjort. Tenkte det kunne være fint å dele litt tips og erfaringer til hvordan alle julas måltider kan gjennomføres uten at man føler at man sitter helt på sidelinjen og sikler på alt man ikke kan spise. For eksempel: - Hva kan man spise ved siden av julegrøten for å kunne ta en mindre porsjon enn vanlig, men fremdeles bli mett? Vanligvis ville jeg kjørt på med spekemat, men det er jo ikke akkurat aktuelt. - Har dere noen gode oppskrifter på brød, rundstykker og julekake som er både saftige og grove? - Hva med sukkerfrie julekaker og kjeks, noen gode oppskrifter å dele? - Andre tips? Anonymkode: 69318...fb7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #2 Skrevet 13. desember 2024 Jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes da det var jul, så har ikke opplevd akkurat det. Men har erfaring med svangerskapsdiabetes. Det vanskelige er jo at ting er så forskjellig for alle, noen kan ikke se på et glass melk engang uten å få spike i blodsukkeret, mens andre kan spise både brød og godteri uten store problemer. Så dette blir litt generelt. Når det gjelder julegrøt, tenker jeg at en god nøtteblanding kan funke? Det er både godt, metter en del og er fint for blodsukkeret. Ellers spiste jeg mye dadler med peanøttsmør i og sukkerfri sjokolade på, det var veldig godt, og er jo litt "julete". For min egen del kunne jeg spise hva som helst så lenge jeg gikk meg en tur etterpå, så hva med å legge inn en felles gåtur etter lunsjen eller lignende? Så blir det både sosialt og blodsukkersenkende🎅 Anonymkode: 99d7a...1f6 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #3 Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har kostholdsregulert svangerskapsdiabetes. Nå når jula nærmer seg er jo det litt kjipere enn ellers, med det ene juleselskapet etter det andre og overflod av sukker og karbohydrater. Jeg vet ut fra blodsukkerverdiene mine at jeg har "råd" til å unne meg noe søtt innimellom, men må jo prioritere hardere enn jeg ellers ville gjort. Tenkte det kunne være fint å dele litt tips og erfaringer til hvordan alle julas måltider kan gjennomføres uten at man føler at man sitter helt på sidelinjen og sikler på alt man ikke kan spise. For eksempel: - Hva kan man spise ved siden av julegrøten for å kunne ta en mindre porsjon enn vanlig, men fremdeles bli mett? Vanligvis ville jeg kjørt på med spekemat, men det er jo ikke akkurat aktuelt. - Har dere noen gode oppskrifter på brød, rundstykker og julekake som er både saftige og grove? - Hva med sukkerfrie julekaker og kjeks, noen gode oppskrifter å dele? - Andre tips? Anonymkode: 69318...fb7 Kanskje kransekake med sukrin melis kan funke? Ingen erfaring med diabetes selv, så vet ikke sikkert Anonymkode: e2aec...eeb
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #4 Skrevet 13. desember 2024 Jeg hadde laget en egen grøt med havregryn i stedet, brukt kardemomme, droppet melk om nødvendig, og hatt litt salt og smeltet smør. Godt og mettende. Ellers er det en del oppskrifter som involverer havregryn, egg og cottage cheese som kan brukes som «godteri» - bare å google oppskrifter på muffins, pannekaker og vafler. Det er også godt. ang snacks, frukt er gjerne ikke et alternativ, men selv liker jeg grønnsaker godt. Hva med gulrot, agurk og stangselleri, oppskåret og eventuelt med dip? Anonymkode: f7339...01f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå