Gå til innhold

Gikk opp som privatist - eksamen fulgte gammel lærebok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 20 år og tok opp rettslære fra VGS for å forbedre karakteren. Gikk opp som privatist, og betalte over 10.000 kr.

Disse brukte ny bok, der kapittelet om familierett og blant annet skjevdeling var utelatt for noe annet. 

Når jeg melder meg opp til eksamen, må jeg ta den her jeg har bostedsadresse. Men på eksamen fikk jeg om altså om kapittelet som var nedprioritert i boka jeg hadde? 

Er det lov? Hva skal jeg gjøre? Jeg var avhengig av denne karakteren for å komme inn på studiestedet jeg ønsket… Hadde håpet på 5, kanskje 6, og brukt så mye tid på dette i år.  Rekker vel ikke ny eksamen før søknadsfrister til høyskole nå 😕

Anonymkode: 9640f...d5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå er jo alle fagene over på LK20 så er det kompetansemålene der man må se. Det har blitt gjort tildels store endringer i en god del fag fra LK06 til LK20 og særlig i realfag. Bøkene fra før 2020 er ikke brukbare til så mye lenger. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Skrevet

Læreboka har ingenting å si, det er læreplanmålene i faget som er styrende. 

• Liker 3
Skrevet

Ta konte-eksamen nå. Og husk at når man søker gjennom Samordna opptak så er søknadsfristen for de fleste studier 15. april, men du kan sende inn resultater fra eksamener du har tatt på våren helt frem til 1. juli, så du kan også melde deg opp til våren. https://www.samordnaopptak.no/info/tidsfrister/

Anonymkode: 6592b...fb9

• Liker 1
Skrevet

Som flere andre sier, læreboken er bare et hjelpemiddel for å oppnå kunnskapen som kreves iflg læringsmålene. Ulike lærebøker vekter gjerne ulike ting. 

Så ja, det er lov. 

Ikke noe problem å ta ny eksamen til våren. 

Anonymkode: ac756...b7c

Skrevet

10.000? Høres ut som scam.  Jeg tok nettopp eksamen som privatist selv og det kostet 1500 maks.

Anonymkode: cf65d...197

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...