Gå til innhold

Har skikk og bruk endret seg, eller er folk bare uhøfflige? (Ang middagsbesøk, gjester)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi det er fake. Det ligger ingen ekte takknemlighet bak, det er bare noe man sier. Dermed har et takk heller ingen verdi lenger. Hvis noen takker meg for noe ønsker jeg at de skal mene det oppriktig, og ikke bare si det fordi det er "det man gjør".

Anonymkode: 27e14...04c

Trist tanke. Har hørt sånne utakknemlige også kan lire av seg at det er for å fremheve seg selv man inviterer. Helt, helt utrolig!

Anonymkode: 04f81...10d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det bare snakk om forskjell på folk eller er det skjedd noe?

Dere kan sikkert hjelpe meg med eksempler.

Men det jeg ser som går igjen er at flere ikke informerer om at de bare serverer en runde med middag f.eks. Si at man sender rundt en runde, et stort fat med mye kjøtt på, også tar du bare litt. Blir ikke mett og forventer en runde til, men det skjer ikke.

Og at folk ikke takker skikkelig for seg, og hvertfall ikke i ettertid. Hvor ble det av «takk for i går/takk for sist»?

Anonymkode: 65c1f...bfc

Skikk og bruk har endret seg radikalt. 
Såpass radikalt at å snakke med mennesker over 60 nesten uten unntak føles som å få en omgang kjeft og/eller ha en samtale med en rasistisk drittsekk.

Men skikk og bruk har ikke tapt seg. Skikk og bruk har endret seg fra den utrolig giftige versjonen mine besteforeldre og for den del foreldre pleide, der man hakket på hverandre, var bitchy etc og folk bare - fant seg i det. Til en verden der folk sier fra om du velger å være frekk (som er meget vidunderlig rasjonelt)

Så dersom folk ikke takker deg for i går? Kanskje du ikke var noe hyggelig? I så fall vil ingen under 60 takke deg. De over vil takke. Og det vil være stygt ment, som det alltid har vært.

Anonymkode: 53789...484

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (4 timer siden):

Er det ingen andre som lar fatene stå på bordet sånn at når man trenger mer av noe og så spør "kan du sende?", eller går all maten tilbake på kjøkkenet for aldri å bli sett igjen? I vår familie går maten rundt en gang så alle får, og så står den på bordet. Det er aldri snakk om en formell andre servering, det sørger man for selv.

Er vant til det samme, men også at det av og til tas tilbake på kjøkkenet for å holde seg varmt ved behov. Det er selvsagt ikke snakk om en formell andre servering, men at det er mulighet for mer som den som vil ha det. Og det er det selvsagt, for vi forsyner oss forsiktig første gang fordi vi er oppdratt til det og vi ønsker også at ungene våre skal lære det at det er lov å forsyne seg flere ganger. 

Skjønner meg virkelig ikke på de som lesser på som de skulle hatt betalt for det første gangen, og tenker at det er vertenes feil om det ikke holder rundt bordet. Eller de som forsvarer slik oppførsel. Det har vært mange tråder på forumet rundt slik oppførsel, der det til slutt blir foreslått å servere tallerkenporsjoner fordi enkelte ikke klarer å styre seg. 

Anonymkode: 05b48...61b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for maten før jeg forlater bordet. Jeg takker for meg og for et hyggelig selskap når jeg går. 

Da blir det bare rart å ringe eller sende melding for å takke enda en gang. Da må man minimum si noe annet hyggelig. «Jeg hadde det så utrolig hyggelig i går! Det var så flott et selskap du ordnet»

Jeg synes det er meningsløst med «Hadet bra - og hils hjem!»

Hvis de vil hilse på dem hjemme, så kan de ta seg en tur. Eller ringe dem. Noen sier det alltid! 

Anonymkode: 5e3d8...077

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 10.52):

1. Nei. Man er ikke grådig første runden. Man viser måtehold slik at alle får.  Noe av det mest lavpanna jeg ser er når en tjukkas forsyner seg tidlig med såpass mye at det ikke er nok til alle etterpå. 

1b.  Som vert skal du sørge for at alle får de de trenger av mat og drikke når du serverer. 

1c. Alle sitter ved bordet til alle er ferdig med å spise. Det værste jeg ser er voksne drittunger som flyr fra bordet når de er ferdige og driter i at andre blir sittende alene. Unger under 5 år kan slippe unna. 

2. Høflighet finnes av en grunn og det er å skape positiv og sosial atmosfære. Når jeg møter folk som ikke gidder å hilse skikkelig, så er ikke det starten på noe hyggelig. Når man bruker masse tid på å lage mat til folk er det hyggelig å høre at de setter pris på det. 

Anonymkode: 2823a...441

Ja du er jo skikkelig høflig i omtalen din av andre 🙃

Anonymkode: 563c7...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 9.21):

1. Voksne mennesker bør da vite hvor mye mat man trenger for å bli noenlunde mett. Du tar jo ikke så lite at du vet at du kommer til å sulte resten av kvelden.

2. Meningsløse høflighetsfraser er nok i ferd med å fases ut, heldigvis. 

Anonymkode: 27e14...04c

Det er ikke meningsløs høflighetsfrase å takke for seg når man går, takker for kvelden sammen eller noe sånt, jeg takker alltid for meg. Å komme, fråtse mat og gå igjen er bare tacky 

Anonymkode: 3f6fb...7cc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 11.00):

Ja dette!

om jeg har varmet 10 pannekaker til 3 barn så tar stebarnet 7 av de og sluker det før småsøsknene rekker å spise opp, fysj!

Anonymkode: 2ff16...d9d

barent har vel lært det av noen 😝 den samme forelderen småsøsknene har sikkert... 

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 12.50):

Tvert i mot.

Jeg vet hvor mye jeg trenger for å bli passe mett, har ikke noe behov for å overspise. Forsyner meg med det jeg trenger, og er aldri igjen mat på tallerkenen.

Normalt er det halvparten av det mannen tilsvarende trenger for å bli passe mett. Så er det tomt på enden er det vertskapet som har kjøpt alt for lite mat

Anonymkode: a0e34...735

Her viser du jo denne egoismen, du vet hvor mye du trenger - men maten er ment å holde for alle, ikke bare for at du skal bli mett, ergo forsyner man seg mindre og heller flere ganger, om man har oppdragelse selvsagt. Han man det ikke og er mer som en apekatt vokst opp i et umøblert hjem lesser man selvsagt nedpå for egen del uten tanke for andre.. 

Anonymkode: eb1aa...542

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

barent har vel lært det av noen 😝 den samme forelderen småsøsknene har sikkert... 

Her viser du jo denne egoismen, du vet hvor mye du trenger - men maten er ment å holde for alle, ikke bare for at du skal bli mett, ergo forsyner man seg mindre og heller flere ganger, om man har oppdragelse selvsagt. Han man det ikke og er mer som en apekatt vokst opp i et umøblert hjem lesser man selvsagt nedpå for egen del uten tanke for andre.. 

Anonymkode: eb1aa...542

Dette gjelder også for tilbehøret, der enkelte føler det er helt grei å ta halvparten av favoritten sin selv eller kun spise noe av maten (og dermed mer enn det som er beregnet til en "vanlig" porsjon). Hvis det går tomt halvveis rundt bordet fordi én av gjesten tar halvparten den stekte soppen så er det IKKE fordi vertskapet har beregnet for lite mat, altså! Har faktisk opplevd lignenede, bare at der tok gjesten alt, og fikk pent beskjed om at det skulle deles og måtte slukøret legge tilbake slik at alle kunne få. 

Fatter ikke at det skal være så vanskelig å oppføre seg, men noen har vel vokst opp på sirkus. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt selskap der jeg danderer maten og serverer de en persjon, men ellers er jeg nesten utelukkende vært vandt til at folk får lov å forsyne seg mer om de er sultne.

Synes det er rart å la folk kun forsyne seg en gang, da ville jeg fylt på tallerken skikkelig så jeg blir mett, så det er greit å vite på forhånd om det kun blir en servering, eller om man får lov å forsyne seg flere ganger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (På 13.12.2024 den 14.54):

Så du har sluttet å omgås folk sosialt, altså?

Jeg deltar bare på ting som genuint gir meg glede, så det er ikke noe behov for å drive med høflighetsfraser som ikke er ekte. Hvis jeg takker for noe så er det fordi jeg oppriktig mener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at det serveres to ganger hos noen under 50 år. Og oftest kommer maten ferdig porsjonert, som på restaurant. Og ofte er det litt lite, for meg som mann. Jeg er oftere enn ikke småsulten etter både restaurantbesøk og middagsbesøk. 

Men jeg opplever oftest at verten forsyner seg grovt med mat, slik at det er lite igjen til de øvrige. Og at de spiser som om noen skulle ta fra dem maten. Det er et helt merkelig fenomen jeg først kom borti da jeg begynte omgås folk fra alle samfunnslag, grunnet felles interesser. Ingen spiste slik i min krets da jeg vokste opp. 

Anonymkode: 6357f...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imsdalen skrev (21 minutter siden):

Jeg deltar bare på ting som genuint gir meg glede, så det er ikke noe behov for å drive med høflighetsfraser som ikke er ekte. Hvis jeg takker for noe så er det fordi jeg oppriktig mener det.

Nettopp! Det er i stor grad ens eget valg om man omgås mennesker man synes er falske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 12.50):

Tvert i mot.

Jeg vet hvor mye jeg trenger for å bli passe mett, har ikke noe behov for å overspise. Forsyner meg med det jeg trenger, og er aldri igjen mat på tallerkenen.

Normalt er det halvparten av det mannen tilsvarende trenger for å bli passe mett. Så er det tomt på enden er det vertskapet som har kjøpt alt for lite mat

Anonymkode: a0e34...735

For en utrolig egosentrisk og uhøflig tankegang. Du eier jo ikke folkeskikk. 

Anonymkode: 998ff...5d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vertskapet sin oppgave å beregne, og tommelfinger regel er å planlegge minmum en porsjon mer enn det er gjester. Men det er normalt å servere en porsjon pluss påfyll. 1. Servering skal rekke rundt bordet, så kommer det mer varmt etterpå når man har spist opp den første. Dette klarer de fleste voksne å forstå, men jeg har faktisk opplevd å være i besøk der halve fatet tømmes av en person. Om det er frykt for å ikke få nok, tankeløshet, ikke være vant til sosial kutyme eller dårlig oppdragelse, aner jeg ikke. Irritenende i høyeste grad, både som vert og gjest. De skal få nok mat, men i to omganger om man ønsker. 

Anonymkode: 4c6ed...de6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har aldri opplevd at det serveres to ganger hos noen under 50 år. Og oftest kommer maten ferdig porsjonert, som på restaurant. Og ofte er det litt lite, for meg som mann. Jeg er oftere enn ikke småsulten etter både restaurantbesøk og middagsbesøk. 

Men jeg opplever oftest at verten forsyner seg grovt med mat, slik at det er lite igjen til de øvrige. Og at de spiser som om noen skulle ta fra dem maten. Det er et helt merkelig fenomen jeg først kom borti da jeg begynte omgås folk fra alle samfunnslag, grunnet felles interesser. Ingen spiste slik i min krets da jeg vokste opp. 

Anonymkode: 6357f...3f5

Hehe, verten vet at han kun har tenkt å servere en runde og grafser til seg mens de andre forventer at man kan forsyne seg to ganger. 

Når det gjelder forrett og desserter er det ikke uvanlig at det serveres ferdig porsjonert, men er det virkelig vanlig med hovedretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er vertskapet sin oppgave å beregne, og tommelfinger regel er å planlegge minmum en porsjon mer enn det er gjester. Men det er normalt å servere en porsjon pluss påfyll. 1. Servering skal rekke rundt bordet, så kommer det mer varmt etterpå når man har spist opp den første. Dette klarer de fleste voksne å forstå, men jeg har faktisk opplevd å være i besøk der halve fatet tømmes av en person. Om det er frykt for å ikke få nok, tankeløshet, ikke være vant til sosial kutyme eller dårlig oppdragelse, aner jeg ikke. Irritenende i høyeste grad, både som vert og gjest. De skal få nok mat, men i to omganger om man ønsker. 

Anonymkode: 4c6ed...de6

Ja, og gjerne litt ekstra om man vet at man får ekstra storspiste gjester. Men man beregner jo gjerne etter normale mengder, og at de som kommer vet å begrense seg dersom de vet de er storspiste. Men ser jo i tråder her gang på gang at noen synes det er helt normalt å spise flere ganger normal mengde kjøtt (en klassiker er jo taco-trådene) eller ta mer enn normalt av tilbehør (feks kun ost og ikke noe mer på taco). 

For meg er det normalt at maten sendes rundt én gang før det settes på bordet for at folk kan forsyne seg fritt/sendes rundt en ny runde eller eventuelt tas tilbake til kjøkkenet for at det skal holde seg varmt. Jeg forstår meg virkelig ikke på de som føler det er innafor å forsyne seg av brorparten av fatet eller ikke tar et overblikk over hvor mange maten skal holde til før de forsyner seg. Og de som forsvarer det med at de "lære opp vertskapet til å ha nok mat" er jo virkelig helt ute å kjøre!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sofie777 skrev (På 13.12.2024 den 16.06):

Er det ingen andre som lar fatene stå på bordet sånn at når man trenger mer av noe og så spør "kan du sende?", eller går all maten tilbake på kjøkkenet for aldri å bli sett igjen? I vår familie går maten rundt en gang så alle får, og så står den på bordet. Det er aldri snakk om en formell andre servering, det sørger man for selv.

Det er forskjell på om man inviterer til mat hvor man setter maten rett på bordet, slik som taco og lignende, og man derfor av naturlige årsaker sender rundt/forsyner seg selv når det måtte passe kontra:

Et penere selskap, julebord f.eks. hvor vertsskapet velger å legge opp mat i serverings skåler/fat, sender det rundt og tar maten tilbake på kjøkkenet for å holde det varmt i ovenen/i kasserollene. Det er jo ingen sjarm over å forsyne seg for 2.gang med kald biff, kalde poteter og kald saus. 

Tredje alternativ er buffet, hvor gjestene selv må gå å hente seg på ett annet bord/kjøkkenbenk osv. 

Når det kommer til dette med servering av mat, så er det begrenset hvor mye mat man får plass til på et serveringsfat. Når vi har 8-12 gjester, så sier det seg selv at det er bare nok til en runde. Når alle har spist opp, serverer vi runde nummer to. Etter det spør vi om det er noen som ønsker en tredje runde. Men det virker ikke til å være en selvfølge over det ganske land, noe svarene i tråden viser. 

Anonymkode: 65c1f...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man blir invitert på middag har man da virkelig ikke lov å klage på at man ikke blir stappmett? Tenker at man i det hele tatt er heldig som har fått lov å bli invitert og får ferdig middag 🙄

Jeg mener at det er på sin plass å både svare på invitasjon, ha med vertinnegave, takke for maten, spørre om det er noe man kan bidra med og ikke minst takke for et hyggelig selskap dagen etter.

Anonymkode: a9a31...14e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 12.42):

Du forsyner deg med en moderat mengde og tar gjerne to ganger i stede for å lesse enorme mengder oppå tallerkenen på en gang. Dette er typisk nordmenn uten dannelse. Det er IKKE god bordskikk å nesten tømme hele serveringsfatet når det sendes rundt. 

Anonymkode: a3318...5b6

Dette! ☝️ 

Og dette med å takke dagen etter og ha ha med en liten vertinnegave er faktisk normal høflighet. Men jag antar, at dersom INGEN kan dette, så så spiller det jo ingen trille...

De skadelidende er jo det ene stakkars oppvakte barnet, som kommer til å vandre blindt ut i verden og befinne seg i mange potensielt pinlige situasjoner, og den ulykklige ingiftede, som ser det hele utenifra og gremmes..xs. 

:haar:

Endret av Perle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også oppdratt til at maten går i alle fall to ganger rundt bordet, og at man forsyner seg pent første gang. Når jeg ser noen forsyne seg grådig i første runde, og så ikke ta noe i andre runde, blir jeg litt flau på deres vegne.

Når det gjelder å takke dagen etter, er jeg faktisk skyldig selv. Jeg er opplært til at det er noe man gjør, men jeg synes det er litt tullete, så jeg gjør det sjelden. Jeg pleier å takke for invitasjonen når jeg kommer, og takker entusiastisk for meg når jeg går. Da synes jeg i grunnen jeg har takket mer enn nok, og at det er litt voldsomt med en melding dagen etter for å gjenta det siste jeg sa før jeg dro.

Anonymkode: dd13b...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...