AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #1 Del Skrevet 13. desember 2024 Jeg har to veninner som er ekstremt selvsentrerte. Begge har adhd, men har ikke spesielt mye til felles uten å være selvsentrerte. Det begynner å gå på psyken løs for meg, og jeg er usikker på hvordan jeg bør håndtere dette uten å såre desse damene. Jeg er selv kronisk syk, og sliter mye i hverdagen. En del dager har jeg nok bare med å komme helskinnet gjennom dagen. Men desse her to tar kontakt for å bruke meg som en klagemur. Det virker nesten som om de er entusiastiske på egen diagnose, og driter i hva jeg sliter med. Og hvis jeg er positiv i stemmen er jeg»friskmeldt». Jeg har en del kirurgi og tøff medisinbehandling foran meg, og kommer ikke til å ha krefter til desse fremover. Og jeg kan ikke bruke masse energi på å irritere meg kraftig😌Finnes det noen god måte å formidle dette på? Mest av alt er jeg irritert på meg selv som faktisk lar de komme under huden min😞Har allrede tatt avstand fra en veninne gjennom 30 år, som spurte om jeg var frisk nå, pga at jeg byttet bolig; dvs flyttet 15 min vekk fra forrige bolig😅 Som om veggene gjorde meg syk😩Jeg lurer ofte på hva man skal med fiender, når man har gode venner som kan trykke en ned😭 Anonymkode: 7101c...486 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gry H. Skrevet 13. desember 2024 #2 Del Skrevet 13. desember 2024 Sitter vel igjen med et inntrykk etter å ha lest dette at du er en av de mange som bare ikke klarer å si 'nei'. Og klarer en ikke å sette sine egne grenser, så tar folk seg til rette. For å begynne med det gjennomførbare i så måte, er det faktisk ingen lov som påbyr en å ta telefonen hver bidige gang den ringer. Om det er vrient å høre ringingen uten å ta den, så er det bare å slå av lyden, -eller slå av tlf. for den saks skyld. Videre er det ei heller noen forpliktelse å åpne døren hver gang det banker/ringer på. Føler en for å være for seg selv, er det faktisk greit å låse døren og stenge omverden ute. Forøvrig er det kanskje noe du kunne tenke deg å begynne på, noen andre du ønsker å besøke, etc som gjør at du ikke bestandig ER hjemme og tilgjengelig for disse her.. Når du så har begynt å ta kontroll over eget liv og tid, vil andre også få en økt respekt for deg, da du ikke lenger kan tas som en selvfølge. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #3 Del Skrevet 13. desember 2024 Gry H. skrev (13 minutter siden): Sitter vel igjen med et inntrykk etter å ha lest dette at du er en av de mange som bare ikke klarer å si 'nei'. Og klarer en ikke å sette sine egne grenser, så tar folk seg til rette. For å begynne med det gjennomførbare i så måte, er det faktisk ingen lov som påbyr en å ta telefonen hver bidige gang den ringer. Om det er vrient å høre ringingen uten å ta den, så er det bare å slå av lyden, -eller slå av tlf. for den saks skyld. Videre er det ei heller noen forpliktelse å åpne døren hver gang det banker/ringer på. Føler en for å være for seg selv, er det faktisk greit å låse døren og stenge omverden ute. Forøvrig er det kanskje noe du kunne tenke deg å begynne på, noen andre du ønsker å besøke, etc som gjør at du ikke bestandig ER hjemme og tilgjengelig for disse her.. Når du så har begynt å ta kontroll over eget liv og tid, vil andre også få en økt respekt for deg, da du ikke lenger kan tas som en selvfølge. Jeg synes det er vanskelig å avvise andre, og spesielt dem som har ekstra utfordringer😌Jeg har satt en del grenser for de, men så sklir det alltid ut. Det er spesielt den ene som går meg på nervene, som til stadighet latterliggjør og/eller bagatelliserer min helse, Jeg tar sjelden tlf da jeg har sterk migrene og blir verre av lange, intense tlfsamtaler. Har gitt beskjed til den andre som peprer meg med ca 10 mld i snitt daglig, om at det blir for mye av det gode. Særlig når mange av de totalt uinteressante linkene hun sender tar 4-8 minutter hver å se eller lese gjennom. Men hun fortsetter…det siste året har jeg ikke gitt noen respons, så jeg sliter med å forstå hvorfor hun gidder dette. Og selv om adhd er tøft å slite med, sover de i det minste godt. Og slipper sterke smerter, kvalme, spying osv. Er litt lei av desse to, men kan ikke tvinge frem empati heller🧐 Anonymkode: 7101c...486 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 13. desember 2024 #4 Del Skrevet 13. desember 2024 Du kan ikke endre andre, kun deg selv. Du finner bare masse unnskyldinger for å ikke sette grenser, men det hjelper lite. Du må faktisk bare gjøre det, sette grenser og stå i det. Det finne ingen annen løsning. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #5 Del Skrevet 13. desember 2024 BobbySocks skrev (4 minutter siden): Du kan ikke endre andre, kun deg selv. Du finner bare masse unnskyldinger for å ikke sette grenser, men det hjelper lite. Du må faktisk bare gjøre det, sette grenser og stå i det. Det finne ingen annen løsning. Er vel mest usikker på om jeg skal kutte de ut for godt. Føles litt drastisk, men har opplevd den konsekvensen med andre jeg har satt grenser for🥹 Anonymkode: 7101c...486 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #6 Del Skrevet 13. desember 2024 Jeg har ghostet venninner som er slik. Det blir ensomt å kutte ut venner når man ikke har så mange fra før av, men orker ikke å være klagemur for bagateller. Den siste jeg kuttet ut (selv om hun er snill) ringte meg samme morgen min mann skulle begraves, og klaget på at miljøet blant studentene på studiet er så umodent (kanskje ikke så rart da hun er 42 og hennes medstudenter er 19-20 år) Hun visste at han døde uken før og husket sikkert ikke på at det var begravelse akkurat den dagen, men hun burde ikke ringt og klaget til meg som var i sjokk og krise. Anonymkode: 447fe...035 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #7 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har ghostet venninner som er slik. Det blir ensomt å kutte ut venner når man ikke har så mange fra før av, men orker ikke å være klagemur for bagateller. Den siste jeg kuttet ut (selv om hun er snill) ringte meg samme morgen min mann skulle begraves, og klaget på at miljøet blant studentene på studiet er så umodent (kanskje ikke så rart da hun er 42 og hennes medstudenter er 19-20 år) Hun visste at han døde uken før og husket sikkert ikke på at det var begravelse akkurat den dagen, men hun burde ikke ringt og klaget til meg som var i sjokk og krise. Anonymkode: 447fe...035 Å herregud, er det mulig🥲Kondolerer🌹Ja noen er bare helt vannvittig selvsentrerte…Jeg opplever å ha det bedre med mindre relasjoner(stress) i en syk hverdag, men er jo inndoktrinert med hvor usunn min tankegang er🙃 Anonymkode: 7101c...486 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #8 Del Skrevet 13. desember 2024 Jeg svarer faktisk ikke folk som kun snakker om seg selv/klager over tid. De tar som regel hintet Dersom ikke er det ikke håp uansett. Anonymkode: 4d8ae...d27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #9 Del Skrevet 14. desember 2024 Har stor forståelse for det du opplever. Jeg opplever også venninner med adhd som svært selvsentrerte. Og de var ikke sånn før diagnosen. Mulig de lar seg selv slippe taket mer og er seg selv, men de blir personer jeg synes det er veldig krevende å omgås. De snakker i ett om seg og sitt, uten å huske på én eneste ting fra mitt liv. Henger seg opp i bagatellmessige detaljer i egen jobb eller samliv, og kan snakke en time i strekk om dette, men har ingen interesse av å høre én setning om hvordan det går med mine firmaer og dagligliv etter at mannen min døde for noen år siden. De forventer svar raskt selv, og kan ringe meg midt i jobbtiden og ikke sende melding, alle vet at jeg har en jobb der jeg ikke får tatt telefonen. Men selv bruker de dagesvis på svare på en melding, om de i det hele tatt svarer. Alt er pgs adhd, og de blir rett og slett ganske ufordragelige mennesker. Jeg tror jeg må fade ut de vennskapene.. Anonymkode: 826eb...2f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PM75 Skrevet 14. desember 2024 #10 Del Skrevet 14. desember 2024 Jeg antar at du har mobil hvor du ser hvem som ringer. Enkel løsning - ikke svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå