Gå til innhold

Johannes Åpenbaringen sett gjennom brillene til en ateist


Markion

Anbefalte innlegg

Dyrene i Johannes Åpenbaringen
 
I følge den greske teologen Irenus (Ca 180 e.kr) som er det eldste vitnesbyrd ang datering av Jh.Åp skal være skrevet mot slutten Domitians (81-96) regjeringstid. Ut fra dette ble Jh.Åp datert til ca år 95. De fleste (ikke karismatiske) teologer og bibelforskere i dag er ikke helt enig med Irenus opplysninger, dette pga "Nero redivivus myten" og andre elementer som peker i en retning for datering mellom år 81 og 96. På lik linje med de fire evangelier så har forskerne ikke greid å identifisere forfatteren av Johannes Åpenbaring, selv om tradisjonen sikter til apostelen Johannes, så forblir den anonym (spørsmålet står åpent). Det man med sikkerhet kan si er at forfatteren er kristen med jødisk opprinnelse. Han skriver gresk men tenker hebraisk. Han skriver med autoritet, noe som gjenspeiler at han er godt kjent og akseptert av de syv menigheter han skriver til.
Jh.åp 17.9 --->
"De sju hoder er sju høyder, og på dem sitter kvinnen" (Kvinnen = Roma = Babylon/skjøgen, de sju høyder: Esquilinhøyden,Viminalhøyden, Quirinalhøyden, Kapitolhøyden, Palatinhøyden, Aventinhøyden, Monte Celio høyden).
 
I kap 17.18 får "Johannes" bekreftet at "kvinnen" er den store byen (Roma, datid ca 1 mill innbyggere) som har kongemakt over jordens konger.
"De er også sju konger". 10 "Fem av dem er falt, en er nå, og en er ennå ikke kommet; og når han kommer, skal han bli stående en kort stund".
11 "Dyret som var og ikke er mer, det er selv den åttende, men er samtidig en av de sju og går sin undergang i møte".
For de sju menigheter ga dette trolig en mening:
Nero redivivus (den "gjenoppståtte" Nero)
Etter påtrykk fra pretorianergarden dømmer senatet Keiser Nero til døden. Keiser Nero begår selvmord den 9.6 år 68 e.kr
Liket av Nero ble ikke vist frem offentlig, noe som medførte en rykteflom om at han hadde flyktet østover. Ryktene gikk også om at han ville samle en hær for så og returnere til Roma for å ta keisermakten tilbake. I følge myten skal det være flere personer som utga seg for å være Nero, første gang i 69. Andre gang var i år 80, da fremsto "Nero" i provinsen Asia og vant atskillige tilhengere.
Det kan tenkes at denne myten var godt kjent blant de kristne i Lilleasia. Det er god grunn til at "dyret" skildrer Keiser Nero, særlig med tanke på kap 13:3 som sier at et av dyrets hoder hadde fått banesår, men at det dødelige såret var leget. Tradisjonen tilsier at Peter og Paulus led martyrdøden under keiser Nero, noe som gjør at "Johannes" muligens har Keiser Nero i tankene når han omtaler "dyret/666" i apokalypsen.
Forfatteren "Johannes" og hans lesere (de 7 menigheter) levde innenfor romerrikets rammer. Det er klinkende klart at "Johannes" og hans lesere var godt inneforstått med den politiske og religiøse situasjon i samtid. Mest sannsynlig var denne "Johannes" under forfølgelse når han skrev boken/brevene. For oss lesere i dag blir det langt vanskeligere å forestille seg hvilken situasjon disse menneskene befant seg i. Det man kan undre seg over er at mange mennesker som leser Jh.Åp i dag med et par pennestrøk eliminerer hele den menneskelige og politiske historien når denne kompliserte boken skal tolkes og leses. De eliminerer hele grunnlaget for den politiske, historiske og religiøse situasjon som forfatteren "Johannes" og hans lesere befant seg i og fortvilet seg over i samtid.
Av de romerske myndigheter ble de kristne ansett for å være en del av det jødiske felleskap og nøt derfor godt av dette. Så lenge disse religiøse gruppene oppførte seg fint, fikk de som regel leve i fred.
 
Etter at Jerusalem falt i 70 e.Kr følte jødene at de kristne fjernet seg mer og mer fra den jødiske troen, og begynte da å ta i bruk sterke virkemidler mot de kristne i forsamlingene. De kristne holdt forsatt fast på troen om at Jesus var den lovede Messias, og ble derfor stadig oftere utstengt fra synagogene.
Den kristne status endret seg kraftig etter dette og det medførte at kristendommen spredte seg frimodig til større deler av romerriket.
 
På samme tid som "Johannes" skrev sine brev til de 7 menigheter hadde en annen form for dyrkelse fått godt tak i folket, nemlig keiserdyrkelsen. Fra Østen hadde de romerske keisere innført skikken om å guddomliggjøre herskeren. For keiseren og hans tilhengere ble dette ansett som politisk hensiktmessig og smigrende. Etter hvert forlangte keiseren og dens presteskap at folket skulle dyrke keiseren og vise ham lojalitet som en guddomlig makt. Dette medførte problemer for de kristne, de hadde sin Gud og Kristus. Så lenge de kristne ikke nå lenger anså seg som jøder så hadde de forsatt problemer med å definere sin "egen" religion, de levde lenge i et religiøst vakum. De kristne ble ansett som ateister så lenge de ikke ville ta del i de hedenske seremonier som dyrket keiseren. De ble også anklaget for kannibalisme fordi de "spiste" Kristi legeme.
Rundt denne keiserdyrkelsen oppsto det et presteskap:
Kap 13.11 – >
11 Da så jeg et annet dyr (presteskapet/keiserkulten); det steg opp av jorden. Det hadde to horn som et lam, men talte som en drake. 12 All makt det første dyret har (keisermakten), bruker det andre dyret etter oppdrag fra det første. Det får hele jorden og dens folk til å tilbe det første dyret - det dyret som hadde sitt banesår leget.
Det ble også oppretter templer for dyrkelse av keiseren. Der ble det på hedensk vis frembrakt offer for å sikre keiseren velstand og evig liv. (denne form for guddommelig keiserdyrkelse opphørte når Konstantin selv ble kristen på 300 hundre tallet)
I forbindelse med keiserdyrkelsen påropte keiseren seg guddomlige titler og navn, "Frelser", "Hele verdens Herre", "Gud" o.l. Når keiseren var dekorert med disse smigrende og vel godt etablerte titler og navn, så ble det fra de kristnes side ansett som en spott mot deres Gud/Kristus.
 
I Jh.Åp 17:3 og 13:1 sikter "Johannes" til dette når vi leser at dyret var "oversådd med navn som var til spott mot Gud".
I den faglige litteratur forblir det slik som skrevet, men sett ut fra den karismatiske verden forblir tolkningene noe helt annet.
På nettet kan vi lese de utroligste kompliserte utregninger av tallet 666. Hver gang en ny statsleder eller organisasjonsleder dukker opp på arenaen, så ligger kalkulatoren klar på bordet hos mange karismatiske dommere i håp om å få æren av å avsløre Dyret. Martin Luther, Paven, Napoleon, Hitler, Lenin, Stalin, osv,osv er blitt involvert i disse spekulasjonene. Tidligere Sovjetunionen, USA, FN, EU faller heller ikke utenom.
 
Petrus Bungus, en katolsk teolog skrev et numerologisk verk på hele 700 hundre sider for å bevise at navnet Martin Luther hadde tallverdien 666. Strekkoder, bankkort, datachips osv,osv finner vi også mye info om når man søker på nettet i forbindelse med "dyret" og tallet 666. Det er ingen tvil om at Internett inneholder en formidabel informasjon når man søker på det man ønsker, men det er mange skjær i sjøen og mange "synsinger" som blir til meninger for deretter ende opp som fakta, som dernest igjen blir publisert på hjemmesider hos private og kristne- organisasjoner, og som til slutt ender opp i at millioner av mennesker går rundt med konstant frykt om at endetiden og helvete er like rundt hjørnet.
 
Uansett tolkninger av Jh.Åp så bør man ha forståelse for den historiske, religiøse og politiske situasjon i samtid når "Johanns" levde. Tar man utgangspunkt for tolkninger i nåtid, så begynner man i feil ende.
"Johannes" skrev disse brev for å kritisere, rettlede og oppmuntre de 7 menigheter som befant seg i en tid med borgerkriger og forfølgelser. Han skriver i nær fortid, samtid og nær fremtid på lik linje med Dan kap 7-12 (GT).
Jh.Åp og Dan er skrevet i symbolsk billedform, dette pga av faren for at brevene ikke skulle havne i fiendtlige hender.
 
Hvis Jh.Åp er ment til vår tid og nær fremtid, ja da hadde ikke brevene noen mening for det 7 menigheter i samtid. Dette bør man tenke litt over.
Til slutt vil jeg tilføye at selv M.Luther var svært skeptisk til at Jh.Åp skulle med i kanonen/NT.
 
 
"VED SKEPTISISME TAR VI IKKE STILLING TIL OM NOE ER SANT ELLER IKKE, OG DET GIR OSS SINNSRO"
(Sextus Empiricus)
 
Markion 2
 
Endret av Markion
Stavefeil
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Litt usikker på hva du vil diskutere her? 

Anonymkode: b2291...757

Og jeg er litt usikker på hvorfor du henvender deg som anonym? 

Kom ut av skapet ditt, så skal jeg svare deg på spørsmålet ditt. Liker ikke skygger som lusker rundt

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...